جلسه هم‌اندیشی حناچی و شهرداران پس از انقلاب اسلامی با 4 غایب برگزار شد فرار قالیباف و احمدی‌نژاد از بازگشت به «بهشت»

گروه جامعه: پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران، «السابقون» صاحب کرسی‌ای که بر آن نشسته است دعوت کرد تا در جلسه‌ای به گفت‌وگو و هم‌اندیشی با شهرداران پس از انقلاب اسلامی پایتخت بنشیند. هر چند این اقدام، کاری جالب توجه بود، اما بیش از اصل جلسه، این غیبت چهار تن از این شهرداران در جلسه بود که به چشم آمد.
محمدباقر قالیباف که برای 12 سال سکان هدایت ساختمان خیابان بهشت را بر عهده داشت، یکی از شهرداران سابق تهران بود که به دعوت حناچی پاسخ مثبت نداد. بسیاری این عدم حضور را به دلیل اختلاف نگاه سیاسی و نیز بحث‌هایی که در دوران سه شهردار شورای شهر پنجم درباره عملکرد شهرداری قالیباف انجام شده، دانسته‌اند. محمود احمدی‌نژاد هم که در سال 84 از «بهشت» به «پاستور» رسیده بود، حاضر نشد برای این نشست به «بهشت» برگردد. البته احمدی‌نژاد اخیرا با آغاز ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اولین جلسه این مجمع هم حاضر نشد و این عدم حضور در جلساتی که وی با اعضای جلسه زاویه داشته، سابقه دارد. غیبت غلامحسین کرباسچی در این جلسه از همه عجیب‌تر بود؛ چرا که کرباسچی از نظر سیاسی به شهرداران اخیر و فعلی پایتخت نزدیک است. غیبت محمدحسن ملک‌مدنی، نهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی کمتر از سه همتای پیشینش به چشم آمد.
با این حال محمدنبی حبیبی، مرتضی الویری، محمدعلی افشانی، محمدعلی نجفی، سید کمال‌الدین نیک‌روش، غلامحسین دلجو، سیدمرتضی طباطبایی و محمد توسلی در این جلسه هم‌اندیشی با پیروز حناچی، شهردار تهران حاضر شدند. از محتوای این جلسه، خبری به بیرون مخابره نشد. با این حال برخی از حاضران در جلسه، پس از پایان آن، با حضور در جمع خبرنگاران، به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفتند.
حبیبی: توجه به حل مشکلات زیست محیطی باید دراولویت‌های کاری قرار گیرد


محمدنبی حبیبی شهردار سال‌های ۶۲ تا ۶۶ در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر به جای شهردار فعلی بودید چه می‌کردید، گفت: «معتقدم با توجه به حجم ضایعات توجه به حل مشکلات زیست محیطی باید دراولویت‌های کاری قرار گیرد». وی که اخیرا دوباره به عنوان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی انتخاب شده است، با بیان اینکه «حل مسائل چند بعدی است و نباید تنها به یک بعد آن توجه کرده و از توجه به مابقی ابعاد صرف نظر کنیم و در غیر این صورت مشکلات حل نمی‌شود»، گفت: «زمانی که من شهردار تهران بودم ۵۰ محور را با مشورت‌های گوناگون برای تهران مشخص کردیم که ترافیک، توسعه فضای سبز و غیره از جمله این محورها بودند، معتقدم که شهرداری باید همه محورها را به صورت متوازن در دستور کار قرار دهد تا این مسائل حل شود». وی با بیان اینکه «موقعی که من شهردار بودم پروژه مترو متوقف شده بود و در زمان جنگ من شهردار تهران بودم» گفت: «زمانی که من شهردار تهران بودم ۶۰ بار تهران مورد حمله موشکی قرار گرفت که باید علاوه بر انجام امور جاری شهر، فضای زنده و پرنشاطی را هم فراهم می‌کردیم». وی با بیان اینکه «زمانی که من شهردار شدم ۵۰۰۰ بخشنامه متفاوت و بعضا متضاد هم وجود داشت که یکی از عوامل سوءاستفاده بود» گفت: «زمانی که من شهردار تهران بودم میانگین صدور پروانه ساختمانی ۱۸ ماه بود و با تلاش‌هایی که انجام دادیم  آن را به ۶ ماه کاهش دادیم».
الویری: سه اولویت توسعه حمل و نقل، کاهش ترافیک و آلودگی‌ها باید در دستور کار هر شهرداری قرار بگیرد
مرتضی الویری شهردار اسبق تهران نیز با بیان اینکه «۱۷ سال پیش من آن طرف میز بودم و حالا این طرف میز و در کمیسیون بودجه شورای شهر تهران فعالیت می‌کنم»، گفت: «ما حرف‌های کلی‌مان را درباره اداره شهر در برنامه سوم شهرداری در نظر گرفتیم که از هفته آینده در دستور کار شورا قرار می‌گیرد». وی با بیان اینکه «سه اولویت توسعه حمل و نقل، کاهش ترافیک و آلودگی‌ها باید در دستور کار هر شهرداری قرار بگیرد» گفت: البته این سه اولویت کاملا به یکدیگر مربوط هستند؛ یعنی وقتی حمل و نقل عمومی توسعه یابد، خود به خود کاهش آلودگی را شاهد هستیم و این در حالی است که ۷۰ درصد آلودگی‌ها متعلق به خودروهاست و اگر حمل و نقل عمومی توسعه یابد این مسئله نیز حل و فصل شود». وی با بیان اینکه «من شهرداری را با ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه و ۲۵ هزار نفر نیروی کار تحویل دادم و حالا بودجه شهرداری به ۱۷ هزار میلیارد و تعداد نیروی انسانی به ۶۸ هزار نفر رسیده است»، گفت: «زمانی که من شهردار بودم تنها یک خط مترو از صادقیه به ایستگاه امام خمینی(ره) فعال بود و اما الان درصدد هستیم که خط ۶ و ۷ مترو را فعال کنیم که اتفافی مبارک است».
افشانی: حناچی نظرات من را برای اداره شهر می‌داند
محمدعلی افشانی نیز که پیش از حناچی مدیریت شهرداری تهران را بر عهده داشت و از حناچی نیز به عنوان معاون فنی در کنار خود بهره می‌برد، در جمع خبرنگاران درباره این جلسه اظهار نظر کرد. وی که مدتی پیش و به دنبال اجرای اصلاحیه قانون عدم به کارگیری بازنشستگان مجبور به خداحافظی از «بهشت» شده بود تا حناچی به جای او بنشیند، با بیان اینکه «حناچی از همکاران ما بود و طبیعتا نقطه نظرات من برای اداره شهر را می‌داند» گفت: «مهم‏ترین معضل تهران آلودگی هوا و ترافیک است که این اولویت‌ها به دلیل اینکه مطالبه مردم هستند باید در دستور کار همه شهرداران قرار گیرد». وی با بیان اینکه «یکی دیگر از اولویت‌ها ساماندهی خانه‌های مسکونی در بافت فرسوده است» گفت: «بسیاری از خانه‌ها تاب‌آوری و مقاومت لازم را ندارند و به همین دلیل باید محلات آنها توسعه یافته و خانه‌های‏شان نوسازی شود؛ چرا که اگر زلزله بالای ۵ ریشتر در تهران رخ بدهد بسیاری ازخانه‌ها آسیب می‌بینند».
پیروز حناچی شهردار تهران نیز پس از اتمام جلسه به علت شرکت در جلسه دیگر در جمع خبرنگاران حاضر نشد و محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران نیز حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران نشد.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» در گفت‌وگو با سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل بررسی می‌کند چوب غیرکارشناسی لای چرخ دستگاه دیپلماسی غلامرضا حیدری باز هم تکرار میکنم حفظ منافع ملی ما مهمترین است «ابتکار» از واکنش‌نمایندگان مجلس به طرح موضوع «فتنه 98» گزارش می‌دهد عینیت بخشیدن به تخیل بدخواهان «ابتکار» تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار سرمایه را بررسی می‌کند پیوند میان ارز و بورس نگاهی به نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‌رو گشتی در میدان هنر جلسه هم‌اندیشی حناچی و شهرداران پس از انقلاب اسلامی با 4 غایب برگزار شد فرار قالیباف و احمدی‌نژاد از بازگشت به «بهشت» معاون اول رئیس‌جمهوری: قول می‌دهم که با تمام وجود بمانم نگاهی به فیلم «سرو زیر آب» به مناسبت اکران ویژه این فیلم برای خانواده معظم شهدا فاتحان قلعه‌های فخر تاریخیم واکنش ابتهاج به احتمال تخریب خانه مادری وقتی خود آدم نمی‌ماند حالا خانه هم نماند رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور: نظارت بر قیمت کالاهای اساسی تشدید می‌شود معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: سرمایه بخش خصوصی وارد پژوهش شود «ابتکار» از دلایل ایجاد حلقه بسته در کابینه روحانی گزارش می‌دهد گذر دولت از اصلاحات