«ابتکار» از واکنش‌نمایندگان مجلس به طرح موضوع «فتنه 98» گزارش می‌دهد عینیت بخشیدن به تخیل بدخواهان

معصومه معظمی
فتنه 98 کلیدواژه‌ای است که برخی چهره‌‌های سیاسی اصولگرا برای جلوگیری از رقابت سالم در انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 بر آن تاکید دارند. موضوعی که واکنش دیگر چهره‌های سیاسی کشور را به دنبال داشت و باعث نطق اعتراضی محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس و یادداشت اینستاگرامی علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شد. صادقی در نطق اخیر خود با انتقاد از «برخی جناح‌های سیاسی که پایگاه خود را در انتخابات ضعیف می‌بینند»، گفت که آنها تلاش دارند با استفاده از ابزارهای قدرت در نهادهای نظارتی انتخابات را مهندسی کنند و کسانی که خود را ناکام از جلب آرای مردم می‌بینند با برچسب‌هایی مانند فتنه، دیگران را متهم می‌کنند.» ولی برخی دیگر بر این عقیده‌اند که واژه فتنه 98 کارکردی خارجی دارد و به معنی فشار اقتصادی است که دشمنان برای ما در سال 98 ایجاد کرده‌اند.
خرداد سال جاری بود که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دوره احمدی‌نژاد، در مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام خمینی‌(ره) در حرم مطهر رضوی، از «فتنه 98» سخن به میان آورد و گفت: «در سال ۹۷ یا ۹۸ قطعا دشمن فتنه‌ای را طراحی می‌کند و محور آن نیز ولی‌فقیه است.» پس از این سخنان چندی پیش علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز با ادعای بروز فتنه 98 گفت: «فتنه ۸۸ گذشت و ۹ سال هم از آن سپری شد ولی مهمتر از آن، فتنه ۹۸ است که در ۱۰ سالگی فتنه ۸۸ است. رهبری فرموده‌اند که دشمن در حال زمینه‌چینی برای فتنه ۹۸ است یعنی دشمن درصدد است سال آینده فتنه‌ای از جنس سال ۸۸ ایجاد کند.» او همچنین ادعا کرد: «فتنه ۹۸ هم همین است یعنی در فتنه ۹۸ نقشه دشمن این است که ناتوانی و استیصال مردم و مسائل معیشتی و اقتصادی را هدف بگیرد که مربوط به رهبری نیست بلکه مربوط به دولت و مجلس است. آنها می‌خواهند از این مسائل برای حمله به رهبری استفاده کنند.»
از ادعای فتنه 98 تا فتنه زرد


البته پس از آن سعید جلیلی، چهره اصولگرای مورد وثوق احمدی‌نژاد هم در مراسم 9 دی سال جاری از فتنه سال 98 تحت عنوان «فتنه زرد» نام برد و ادعا کرد: «قبلا نیز گفته‌ام که می‌خواهند مسائل زرد و حاشیه‌ای را به جای مشکلات اصلی جامعه عنوان کنند تا از آنها غفلت شود. یک دفعه با یک موضوع دست‌چندم یا کاذب، دانشگاه و دانشجو و یا فضای رسانه‌ای ما درگیر آن شود؛ این همان غبارآلود کردن فضا است. نباید اجازه بدهیم غبارهایی بلند شود که موفقیت‌های شما پوشانده شود و اگر فتنه‌ای در کشور همچون سال 88 ایجاد شود فتنه پیش رو فتنه زرد است.»
انتقادات به فتنه دانستن انتخابات مجلس
در سال 98
در واکنش به این ادعاها محمود صادقی در نطق خود گفت: «یک سال به انتخابات 98 مانده اما از تریبون‌های نماز جمعه و صدا و سیما می گویند که شاهد شکل گیری فتنه 98 هستیم.»
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «معلوم نیست که مقصود از این فتنه چیست؛ عده ای که با این القاب و برچسب‌ها کاسبی می‌کنند، بدانند به منافع ملی کشور آسیب می‌زنند.»
علی مطهری هم در اینستاگرام خود در یادداشتی انتقادی با عنوان «دوستان نادان ولایت فقیه» نوشت: «در روز ۲۱ آذر مقام رهبری گفتند دشمن خارجی همان طور که برای سال ۹۷ برنامه جنجال طراحی کرده بود و به هدف خود نرسید، برای سال ۹۸ هم طراحی کرده است. عده‌ای از این سخن ایشان تعبیر «فتنه ۹۸» کردند و به نیروهای داخلی نسبت دادند. من در پاسخ سوال خبرنگار گفتم «از کسانی که فتنه ۹۸ را مطرح کرده‌اند بپرسید دوباره بناست چه فتنه‌ای را برپا کنند». عجیب است که عده‌ای بیمار روانی و سیاسی گفتند سخن من کنایه به رهبری بوده است، در حالی که اولا ایشان نظر به دشمن خارجی داشتند و ثانیا اساسا تعبیر «فتنه ۹۸» را به کار نبردند. اینها دوستان نادان ولایت فقیه هستند و به این اصل مهم ضربه می‌زنند. به قول شاعر: دشمن دانا به از نادان دوست.»
مصادره به مطلوب طیفی خاص
از بیانات رهبری
گفتنی است همیشه افرادی هستند که از سخنان رهبری مصادره به مطلوب می‌کنند و با برداشت شخصی از منویات ایشان به دنبال پیشبرد اهداف خود و زیر سوال بردن جریان فکری سیاسی مخالف خود و حذف آنها از گردونه رقابت‌ها هستند. همان افرادی که کوشیدند با دامن زدن به ادعای «فتنه 98» آن را به انتخابات 98 ربط دهند و درصدد تخریب و زیر سوال بردن جریان اصلاح طلب بربیایند.
اگر مطمئن هستند فتنه ای در راه است چرا برخورد نمی کنند؟
ابوالفضل موسوی اما در گفت وگو با «ابتکار» با تاکید بر اینکه «اگر برخی اطمینان دارند که فتنه‌ای در سال 98 در راه است چرا درباره آن به طور شفاف سخن نمی‌گویند که جلوی آن گرفته شود»، گفت: «اگر چنین جریانی برای فتنه‌انگیزی در سال 98 وجود دارد باید با همه توان جلوی آن را گرفت. نباید این آقایان مطلع اجازه دهند این اتفاق بیفتد بعد بگویند ما نسبت به آن هشدار داده بودیم.» نماینده اصلاح‌طلب مردم یزد در مجلس ادامه داد: «باید آشکارا درباره آن موضوع شفاف‌سازی کنند و مثلا بگویند نفوذ اطلاعاتی شده است و داخلی‌ها ‌یا خارجی‌ها برنامه چیده‌اند، یا مثلا بگویند گروهی مثل گروه فرقان منحرف شده‌اند. حتما باید تروری اتفاق بیفتد که ما به خودمان بیاییم؟ بنابراین اگر واقعا چنین خطر و فتنه‌ای در کار است و کسی از آن خبر دارد، بهتر است به جای شعار دادن و خط و نشان کشیدن، به دستگاه های ذی‌ربط و مقامات اجرایی بگویند تا جلوی بروز آن را بگیرند.»
فتنه 98 حول تهدیدات خارجی است
محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اما در این باره به «ابتکار» گفت: «فکر می کنم بحث فتنه 98 بیشتر حول تهدیدات خارجی آمریکا و صهیونیست‌ها باشد. نتانیاهو اعلام کرده است آمریکایی‌ها علیه ایران جنگ اقتصادی می کنند و ما جنگ نظامی و سعودی ها هم از طرفی مشغول هستند. کشورهای اروپایی هم به جای همکاری با جمهوری اسلامی، متاسفانه منافقین را فعال کرده‌اند و با دیپلمات‌های ما برخورد می‌کنند.»
نماینده مردم فسا در مجلس همچنین احتمال داد: «اگر گفته می‌شود فتنه‌ای در سال 98 در داخل در پیش است، شاید نظرشان درباره افرادی است که می خواهد آن هماهنگی را انجام دهند چون بالاخره دشمنان خارجی برای هماهنگی در داخل عوامل نفوذی باید داشته باشند.»
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین به «ابتکار» تاکید کرد: «معتقدم در این قضایا نباید طوری صحبت کنیم که مثلا افرادی که با سخنان و نظر من موافق نیستند ولی حامی نظام هستند را از چرخه خارج کنیم. حتما باید با کسانی برخورد شود که خارج از ایده های نظام با دشمن همکاری می کنند.»
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «برخی می‌کوشند یک طیف فکری و جریان سیاسی را از گردونه قدرت خارج کنند در حالی که معتقدم از هردو جناح سیاسی افراد بسیار خوب و دلسوز نظام هستند و افرادی هم باز در هر دو جناح وجود دارند که رفتارشان در راستای منافع و منویات دشمن است و نباید به یک جریان سیاسی خاص این موضوع را ربط داد.»
البته حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت وگو با «ابتکار» تاکید کرد: «با توجه به شرایط خاص کشور زمان مناسبی برای طرح چنین مواردی نیست و فرصت حرف زدن در این باره نداریم. باید روی گرانی و مشکل معیشتی مردم متمرکز شویم.» نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس دهم تاکید کرد: «باید سعی کنیم التهاب در جامعه را بخوابانیم و کاری کنیم فشار مضاعفی که به مردم وارد می‌شود را کم کنیم و زمان مناسبی برای طرح چنین موضوعاتی نیست.»
به هیاهوی سیاسی و غوغاسالاری دامن نزنیم
ولی علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس هم با اشاره به طرح فتنه 98 از سوی برخی جریانات سیاسی به «ابتکار» گفت: «به هیاهوهای سیاسی نباید نه مبادرت کنیم و نه اهمیت بدهیم. هیچ کسی هم نباید از هیاهو و غوغاسالاری استقبال کند و دنبال آن برود.» رئیس فراکسیون کارگری مجلس با انتقاد از طرح چنین موضوعاتی از سوی برخی افراد تاکید کرد: «به اندازه کافی در کشور غوغا داریم و به فرض اینکه چنین ادعایی هم وجود داشته باشد، باید مقامات آن را مخفی نگه دارند نه اینکه به کرات در جامعه و از طریق تریبون‌های عمومی به آن بدمند و بیان کنند.»
محجوب خاطرنشان کرد: «طرح این ادعا در جامعه و تاکید بر آن توسط اشخاص مختلف به منزله دعوت افراد، گروه‌ها، جریانات و سازمان های جاسوسی است که مترصد این کارها هستند. این یعنی چراغ نشان دادن به این افراد و دعوت آنها برای همراهی با افرادی که برای این کارها آمادگی دارند.»
نماینده مردم تهران این کارها را «عینیت بخشیدن به ذهنیت و تخیل برخی بدخواهان» دانست و افزود: «باید دید ستادها و افرادی که به چنین چیزهایی دامن می‌زنند داخلی هستند یا تحت‌تاثیر و در معرض چنین تخیلاتی قرار دارند.»
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» در گفت‌وگو با سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل بررسی می‌کند چوب غیرکارشناسی لای چرخ دستگاه دیپلماسی غلامرضا حیدری باز هم تکرار میکنم حفظ منافع ملی ما مهمترین است «ابتکار» از واکنش‌نمایندگان مجلس به طرح موضوع «فتنه 98» گزارش می‌دهد عینیت بخشیدن به تخیل بدخواهان «ابتکار» تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار سرمایه را بررسی می‌کند پیوند میان ارز و بورس نگاهی به نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‌رو گشتی در میدان هنر جلسه هم‌اندیشی حناچی و شهرداران پس از انقلاب اسلامی با 4 غایب برگزار شد فرار قالیباف و احمدی‌نژاد از بازگشت به «بهشت» معاون اول رئیس‌جمهوری: قول می‌دهم که با تمام وجود بمانم نگاهی به فیلم «سرو زیر آب» به مناسبت اکران ویژه این فیلم برای خانواده معظم شهدا فاتحان قلعه‌های فخر تاریخیم واکنش ابتهاج به احتمال تخریب خانه مادری وقتی خود آدم نمی‌ماند حالا خانه هم نماند رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور: نظارت بر قیمت کالاهای اساسی تشدید می‌شود معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: سرمایه بخش خصوصی وارد پژوهش شود «ابتکار» از دلایل ایجاد حلقه بسته در کابینه روحانی گزارش می‌دهد گذر دولت از اصلاحات