همفکری حناچی با شهرداران سابق تهران




حمیده امینی فرد


خبرنگار
دومین جلسه شهرداران پس از انقلاب، بعد از 17 سال وقفه دیروز به میزبانی پیروز حناچی، شهردار تهران برگزار شد. تالار یاس شهرداری تهران در وقت ناهار میزبان 14 شهرداری بود که هر کدام‌شان به نوعی در این مدیریت 40 ساله نقشی داشتند. اما در کمال تعجب 4 نفر از تأثیرگذارترین و پرحاشیه‌ترین شهرداران تهران که قطعاً نام‌شان برای  پایتخت‌نشین‌ها بیش از سایرین آشناست، در این جلسه غایب بودند. غلامحسین کرباسچی به علت حضورش در جلسه دیگر و اینکه دیر به او اطلاع‌رسانی شده، نیامد، محمدباقر قالیباف به خاطر عروسی پسرش در مشهد بود، محمدحسن ملک مدنی بیماری مادر، او را رهسپار یزد کرد و در نهایت محمود احمدی‌نژاد که ظاهراً کارت دعوت به دستش رسیده بود، اما ترجیح داده بدون دلیل، در این جلسه غیبت کند! اولین جلسه شهرداران پس از انقلاب، 17 سال پیش در سال 80 برگزار شده بود. در آن جلسه البته دو شهردار دیگر هم حضور داشتند که حالا «فوت»، دلیل اصلی نیامدن‌شان اعلام می‌شود. مرحوم زواره‌ای و سیفیان!  در این جلسه اگرچه همه 9 نفر شهردار تهران اذعان به بهتر شدن وضعیت پایتخت پس از انقلاب داشتند، اما معتقد بودند که فضای همدلی  و همیاری در آن زمان به مراتب بهتر از حالا بوده است و این موضوع جای بحث دارد.
محمد توسلی، سیدکمال‌الدین نیک روش، غلامحسین دلجو، محمدنبی حبیبی، سیدمرتضی طباطبایی، مرتضی الویری، محمدعلی نجفی و محمدعلی افشانی 8 میهمان ویژه دیروز خیابان بهشت بودند.
حناچی دیروز البته همه شهرداران را به پاسخ به یک سؤال فراخواند «اگر جای من بودید چه تصمیمی برای شهر تهران می‌گرفتید؟!» حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران پاسخ مشترک همه آنها به این سؤال بود!