سومین کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد


دیروز صبح نمایندگان مجلس در جلسه غیررسمی پیرامون روزهای جلسات صحن تصمیم گرفتند. بر این اساس و با نظر موافق نمایندگان از هفته بعدی کاری، مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه جلسات علنی خواهد داشت و جلسات علنی روزهای سه شنبه به صورت دو شیفت صبح و بعدازظهر برگزارمی‌شود. از این رو جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس روزهای یکشنبه و دوشنبه  عصر برگزار می‌شود. روال جدید تا پایان سال 97 ادامه خواهد یافت.
لازم به ذکر است که پیش از این جلسات صحن مجلس در نوبت صبح روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شد و همچنین کمیسیون‌های تخصصی از شنبه تا چهارشنبه در نوبت عصر جلسه داشتند.
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با اکثریت آرا وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به ارائه گزارش ۳ ماهه اجرای قانون استفاده از توان تولیدی به مجلس کردند.
دیگر اینکه نمایندگان مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به درج رتبه بندی تولیدکنندگان کالا در سامانه این وزارتخانه کردند.


تذکر نوروزی به دولت برای گرانی گوشت
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم در تذکر شفاهی به دولت گفت: قیمت گوشت از سال گذشته تا امروز رشد صد درصدی داشته؛ از طرفی وزیر صنعت در تاریخ 7/3/97 صادرات گوشت را به دلیل تنظیم بازار ممنوع اعلام می‌کند ولی از سوی دیگر با پیگیری کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران و سازمان توسعه و تجارت، صادرات گوشت سبک (گوسفند) آزاد اعلام می‌شود. در 9 ماهه ابتدایی امسال، 9 هزار و 926 رأس گوسفند به کشورهای خلیج‌فارس صادر شده است.
وی ادامه داد: در شرایطی که سرمایه مردم به یک سوم کاهش یافته و بدترین فشارها به کارمندان و کارگران مظلوم و فرهنگیان وارد شده است، آیا رها کردن اختیار کالاهای اساسی در ید چند نفر صحیح است.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که هم از طریق گوشت ارزان از کشورهای شمالی در بازار به قیمت گزاف به سرمایه دست پیدا می‌کنند و هم چند نفر از طریق خرید دام از دامداران به قیمت ارزان و فروش آن به دلار به کشورهای خلیج‌فارس به آلاف و الوف می رسند، درست است.
اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس
همچنین دیروز نمایندگان با درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با اکثریت آرا موافقت کردند.
سیدکاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه‌سرا به عنوان نماینده درخواست‌کننده اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس گفت: با اصلاحاتی که انجام شده امروز باز هم استانی شدن انتخابات مجلس در دستور کار قرار گرفته است. متأسفانه به دلیل مشکلات اجرایی، مجلس به مسائل ریز اجرایی گرفتار شده و دستگاه‌های اجرایی نیز توپ را به زمین مجلس می‌اندازند که همین امر موجب کاهش کیفیت مجلس شده است.
وی افزود: در طرح استانی شدن انتخابات مجلس، کاندیداها باید نصاب لازمی از آراء را در حوزه انتخابیه و شهرستان‌های خود کسب کنند سپس با دیگر رقبایی که این نصاب را کسب کرده‌اند در سطح استان رقابت کنند.
حسن کامران دستجردی، نماینده مردم اصفهان به عنوان مخالف در اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اظهار داشت: در صورت استانی شدن انتخابات مجلس سیستم اربابی حاکم می‌شود. استانی شدن بار مالی دارد و خلاف اصل 75 قانون اساسی است. همچنین باید توجه داشت که مردم در شرایط فعلی به اینکه مشکلات خود را از طریق نمایندگان پیگیری کنند امیدوار هستند.
محمدجواد کولیوند به عنوان موافق در اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس بیان کرد: برگزاری انتخابات به صورت استانی بار مالی به دنبال ندارد و مشمول اصل (75) قانون اساسی نمی‌شود، همچنین هزینه‌ها را کاهش داده و منجر به افزایش حضور مردم در انتخابات می‌شود. لازم است با تغییر در روند کار مجلس نمایندگان به امور ملی بپردازند و شوراهای شهر نیز تبدیل به پارلمان محلی شوند.
بیمه جانبازان
نمایندگان مجلس با بررسی طرح اصلاح قانون نحوه تأمین هزینه‌های درمان جانبازان به صورت دو فوریت موافقت کردند.
محمدحسین فرهنگی در توضیح درخواست خود برای بررسی طرحی با موضوع اصلاح قانون جهت تأمین هزینه‌های درمان جانبازان گفت: در قانون خدمات‌رسانی دقت نظر جهت تأمین هزینه درمان جانبازان صورت نگرفته و ماده (13) آن نیاز به اصلاح دارد چرا که مسئولیت درمان این عزیزان را به دستگاه‌هایی سپرده که درباره آن مسئولیتی ندارد. بعضی از این دستگاه‌ها یا بودجه ندارند یا زیر نظر سازمان بازنشستگی هستند و معتقدند امکان تأمین هزینه درمان جانبازان را ندارند که همین امر باعث بن‌بستی برای ایثارگران شده و گاهی آنها را مستأصل می‌کند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه حتی یک روز تأخیر در اصلاح این قانون باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری برای ایثارگران می‌شود، خاطر نشان کرد: مشکل تأمین منابع مالی طی چند ماه آتی از سوی دولت حل می‌شود و برای سال آینده نیز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 98 موضوع را حل می‌کند.
سومین کارت زرد وزیر ارشاد
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی دیروز و در جریان سؤال سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس از وی پیرامون عدم شفافیت در نظام وقف در پاسخ به این سؤال گفت: توجه به نظام موقوفات می‌تواند مسیر حال و آینده را در حوزه این امر فرهنگی تداوم دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اهمیت شفافیت در نظام وقف عنوان کرد: وزارتخانه به دنبال شفافیت هر چه بیشتر در این نظام است که تقویت دولت الکترونیک یکی از موضوعاتی است که پیگیری می‌کنیم تا فضای کاغذ و مراجعات حضوری از بین برود و سامانه‌های گویا باعث مراجعه غیرحضوری شود. وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سامانه‌های فراوانی برای حوزه وقف داریم، اظهار داشت: این سامانه‌ها باعث شده مراجعات کاغذی به حداقل برسد.
صالحی در ادامه با‌اشاره به چند حوزه که مورد شفاف سازی قرار گرفته، بیان داشت: نظام اسنادی اوقاف، نظام قراردادهای وقف، نظام پرداخت‌های مطابق قراردادها و نظام اجرای نیات واقفین از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که مورد شفافیت واقع شده که البته این شفافیت نیازمند نظام حسابرسی پیوسته و آشکار است تا ترازهای مالی اتفاق بیفتد و بعدها در معرض افکار عمومی قرار گیرد.
همچنین سیدعباس صالحی در جلسه علنی دیروز در پاسخ به سؤال شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر در مجلس درخصوص علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور گفت: قاچاق کتاب که در سؤال آقای نادری به آن‌اشاره شده، از مسائل مهم و اساسی در سال‌های اخیر است که افزایش داشته و یک بلیه جدی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اقداماتی درخصوص توقف این رویه صورت گرفته است، افزود: برخی اتفاقات و برنامه‌ها نیز نیازمند کمک نهادهای مختلف از جمله مجلس است. کارگروه صیانت از نشر در راستای مبارزه با قاچاق کتاب تشکیل شده که اعضای آن از اتحادیه صنفی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و در راستای کشف و ضبط بخش قابل توجهی از کتب قاچاق موفق بوده‌ است.
صالحی ادامه داد: در فاصله دو ماه گذشته یک میلیون کتاب قاچاق توسط این کارگروه و به همت نیروی انتظامی کشف و ضبط شد.
لازم به ذکر است که در پایان نمایندگان مجلس از پاسخ وزیر ارشاد قانع نشده و به این ترتیب صالحی، کارت زرد سوم را از مجلس دریافت کرد.