تهران لنگرگاه امنیت خاورمیانه

گروه سیاسی: همایش بین‌المللی «سیاست‌های دفاعی امنیتی مشترک، رویکردهای همکاری‌جویانه در غرب آسیا»، امروز (دوشنبه) در دانشگاه عالی دفاع ملی در تهران برگزار شد. چگونگی مدیریت بحران‌های منطقه‌ای، ضرورت کنترل تسلیحات در غرب آسیا و اجتناب از مسابقه تسلیحاتی در کشورهای منطقه با تاکید بر تهدید سلاح های هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای صلح و امنیت منطقه از محورهای این همایش یک روزه بود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح کشورمان در این همایش گفت: به استعمارگران و غربی ها می گوییم که اکنون زمان مناسبی برای آزمودن اراده و عزم ما نیست و این کار حاصلی جز پشیمانی برای آنها ندارد. امیر سرتیپ امیر حاتمی امروز- دوشنبه- در همایش بین الملی امنیت در غرب آسیا که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، افزود: کسانی که از تعهدات خود سرباز زده اند،حق ندارند در رابطه با مذاکره حرف بزنند، و حرف زدن در این زمینه امری مضحک است 
وی اظهار داشت: دوران نظم آمریکایی و هژمونی غرب به پایان رسیده است و باید به دوران پساغرب در غرب آسیا برویم.
این مقام ارشد نظامی عنوان کرد: کدام منطقی می‌پذیرد که باید مقابل تهدیدات رژیم اشغالگر قدس و حامیان آنها و کسانی که به زیرساخت‌های سایبری ما حمله می‌کنند، سکوت کرد؟ پاسخ ما به آنها این است که امروز زمان مناسبی برای آزمودن اراده ما نیست.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه هشت سال گذشته برای کشورهای غرب آسیا خونبار بوده است، گفت: این منطقه پس از جنگ جهانی دوم اردوگاه شرق و غرب شد و ایجاد رژیم صهیونیستی نا امنی و جنایت را به دنبال خود برای منطقه به ارمغان آورد.
امیر حاتمی، حرص و طمع استعماری غرب را مولفه مهمی در شکل گیری تحولات منطقه دانست و گفت: ناآرامی و جنگ در غرب آسیا منبعث از اندیشه شکست خورده و منفعت طلبانه غرب است که برای منافع خود منطقه ما را به آشوب و جنگ کشاندند.
وی با بیان اینکه منطقه ما شاهد تئوری های خود خواهانه آمریکا بوده و هنوز روی آرامش به خود ندیده است، اظهارداشت: غرب آسیا در دوران حساسی به سر می برد و صلح و ثبات به واسطه مقاومت مردم در حال بازگشت به این منطقه است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: ما باور داریم که مقاومت ملت‌ها که با افزایش آگاهی آنها توأم شده، در حال نتیجه دادن است؛ این بار نظم منطقه غرب آسیا، نظمی مبتنی بر استکبار ستیزی و به شکل بومی خواهد بود.
امیر حاتمی ادامه داد: انقلاب اسلامی و مقاومت سوریه و عراق و یمن نشان دهنده این واقعیت است که غرب دیگر محور تحولات منطقه نیست و خروج به اجبار آمریکا از سوریه نشان دهند شکست راهبرد های آنها در منطقه است.
ناتوانی غرب در افغانستان
دریابان علی شمخانی در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا، اظهار کرد: آمریکا نتوانسته هیچ کدام از مولفه‌های امنیتی خود را در افغانستان تامین کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور با اشاره به حضور 17 ساله آمریکا در افغانستان، اظهار کرد: آمریکایی‌ها علی‌رغم این که سال‌ها است در این کشور حضور داشته‌اند، اما نتوانسته اند هیچ کدام از مولفه‌های امنیتی خود را در این کشور  تامین کنند، چنان که در حال‌ حاضر شاهد افزایش کشت مواد مخدر، کشته شدن انسان‌های بی‌گناه، افزایش ناامنی در منطقه و حضور داعش در این کشور هستیم. بنابراین آمریکایی‌ها چاره‌ای ندارند که از افغانستان خارج شوند.
وی همچنین به مشکلات پیش روی آمریکایی‌ها در بحث سوریه و حضورشان در شرق فرات اشاره کرد و گفت: آنها در شرق فرات با یک تناقض جدی روبرو هستند. آنها در سوریه نقشی در براندازی تروریسم نداشته اند. در حال‌ حاضر در شرق فرات در راهبرد خود با شکست مواجه شده‌اند و در یک بن بست قرار دارند، چرا که اکنون با این سوال مواجه هستند که در این منطقه با تناقض کرد، عرب و ترک چه کنند. از یک سو ترکیه متحد آنها است. از سوی دیگر این سوال مطرح است که با کردهای آن منطقه چه کار  کنند؟ و از طرف دیگر بحث عرب‌ها نیز مطرح است. آنها با توجه به راهبرد بن بست به این نتیجه‌ رسیده اند که چاره‌ای جز خروج ندارند. آنها قادر نیستند  که این روند بی ثبات سازی را ادامه‌ دهند. بنابراین مجبور هستند که خاک سوریه را ترک کنند.
این مقام عالی رتبه کشور همچنین با اشاره به وضعیت آمریکایی‌ها در عراق و شکست داعش در این کشور همسایه، اضافه کرد: اکنون یک دولت یک‌پارچه بر عراق حاکم شده است. امروز ارتش عراق و حشدالشعبی از حاکمیت عراق دفاع می‌کنند و هماهنگی بین اقشار مختلف عراق به وجود آمده است. شمخانی با اشاره به عملکرد اشتباه آمریکایی‌ها در عراق از زمانی که به این کشور حمله کرده‌اند، گفت: آنها مردم عراق را تحقیر کردند، جنگ شیعه و سنی راه انداختند، داعش را راه‌اندازی کردند و ما می بینیم که با توجه به  سابقه ذهنی مردم عراق، افغانستان و سوریه از آمریکا دیگر آنها جایی برای ماندن در این کشورها ندارند.
اهل مذاکره با افراد  بی منطق نیستیم
وی با بیان این که البته ما اهل مذاکره با افراد  بی منطق نیستیم به سابقه بد عهدی آمریکایی‌ها در نوع رفتار با ایران از جمله در بحث تعامل در رابطه با افغانستان و موضوع برجام اشاره کرد و یادآور شد: خروج آنها از برجام بر قطر بی عهدی آنها افزود.
شمخانی با بیان این که در آن دوران آنها مجبور شدند حق غنی سازی ایران را به دلیل تولید قدرت در توانایی فنی هسته‌ای و همچنین مقاومت ایران به رسمیت بشناسند و آنها قبل از مذاکرات متعهد به این موضوع شدند، خاطر نشان کرد: کاری که ترامپ کرد این بود که به تعهد دولت آمریکا خدشه وارد کرد. از بر جام عبور کرد و قطعنامه 2231 را مورد خدشه قرار داد. اکنون نیز پیام می‌دهد. ترامپ به دروغ می‌گوید که ایران پیام می‌دهد. در افغانستان که بودم دو نفر نماینده به من مراجعه کردند و گفتند آمریکا آماده  مذاکره است،  ولی این سوال مطرح است که چه کسی در آمریکا به آن چیزی که شما امضا می کنید متعهد است؟
دبیر شواری عالی امنیت ملی در پایان سخنرانی خود در همایش «بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا» در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان در این جلسه مبنی بر این که شما گفتید فرصت اروپا به اتمام رسیده است آیا منظورتان در مورد SPV است، گفت: من منظورم در مورد تعهداتی که آنها نسبت به برجام داشته‌اند، است و SPV  نیز یکی از آنها است.
طالبان آمادگی دارد سلاحش 
را کنار بگذارد
وی همچنین در ادامه سخنان خود و در پاسخ به این سوال با اشاره به روند تحقق صلح در سوریه و گفت‌وگوهای دولت سوریه با گروه‌های مخالف غیر وابسته، اظهار کرد: دولت سوریه حتی با برخی از گروه های مخالف مسلحش نیز مذاکراتی را انجام داده است و ما آنها را در این زمینه  تشویق می‌کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که در این زمینه  با دو گروه مسلح روبرو هستیم و منظور گروه های مسلحی است که آمادگی دارند سلاح خود را کنار بگذارند. طالبان این آمادگی را دارد.
شمخانی در ادامه‌ سخنان خود، به ارائه توضیحاتی در مورد مذاکرات دولت سوریه با معارضان سوری که در جهت تقویت دولت مرکزی حرکت می‌کند و همچنین روند آستانه پرداخت و گفت: در جریان مذاکرات هم در مورد سوریه و هم در مورد افغانستان، دولت سوریه و افغانستان محور هستند.
دبیر شورای امنیت ملی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تهدید نظامی علیه ایران در سال 2019 با اشاره به قدرت نظامی ایران و بازدارندگی که نیروهای مسلح ایران از آن برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به این موضوع و تجربیات پیشینی که دشمنان در این زمینه  به دست آورده اند کسی نمی‌تواند گزینه جنگ و یا گزینه نظامی را علیه ایران داشته باشد و این بر اساس ادراکات واقعی است. آنها این را می دانند که اقدام نظامی ولو کوچک علیه ایران، کوچک نخواهد بود. قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ما پاسخگوی تهدیدات است.
وی در پایان درباره اهمیت برگزاری «همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا» در تهران، تصریح کرد: حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف در این همایش نشان دهنده عدم انزوا پذیری ایران و بهترین نمونه برای نشان دادن ناکارآمد بودن راهبرد آمریکا در انزوای ایران است.