چانه‌زنی سخت واشنگتن با پکن

به گفته ترامپ، چین مایل به توافق تجاری با آمریکاست. آتش جنگ تجاری میان دو کشور ممکن است در ماه مارس بار دیگر شعله‌ور شود. مگر این‌که مذاکره‌کنندگان به نقطه مشترکی برسند. به گزارش دویچه‌وله جنگ تجاری بین آمریکا و چین از چند هفته پیش متوقف شده است؛ وقفه‌ای که ممکن است فقط دو ماه دیگر دوام داشته باشد. حال دو طرف در نشستی دو روزه (۷ و ۸ ژانویه) در پکن تلاش می‌کنند نخستین گام‌ها را به سوی رفع اختلاف نظرها بردارند. این اولین دور مذاکره تجاری مستقیم واشنگتن و پکن پس از دیدار پنج هفته پیش «دونالد ترامپ» و «شی جین‌پینگ» است. رئیس جمهوری آمریکا و رئیس حزب کمونیست چین پس از نشست سران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان (گروه‌۲۰) در بوئنوس آیرس آمریکا توافق کردند که آتش‌بس ۹۰ روزه‌ای در جنگ تجاری برقرار شود.
آن‌طور که وزارت تجارت چین اعلام کرده است، مذاکره‌کنندگان دو طرف در این نشست دوروزه مصمم‌اند بر سر توافق ترامپ و شی فعال و سازنده گفت‌وگو کنند. در هیئت ‌مذاکره‌کنندگان آمریکا که «جفری گریش» معاون فرستاده تجاری این کشور آن را سرپرستی می‌کند، نمایندگانی از وزارتخانه‌های دارایی، تجارت، انرژی و کشاورزی حضور دارند. انتظار نمی‌رود که مشکلات در این نشست حل شوند. در گفت‌وگوهای اولیه از این دست، معمولا شرایط برای ادامه مذاکره فراهم می‌شود. در مذاکرات آتی به احتمال «لیو هه» معاون نخست‌وزیر و مذاکره‌کننده ارشد چین، و «رابرت لایتیسر» فرستاده تجاری آمریکا با هم دیدار خواهند کرد.
جنگ تجاری این دو ابرقدرت اقتصادی ماه‌هاست که سایه سنگینی بر بازارهای مالی سراسر جهان انداخته و به تردیدها درباره رشد اقتصادی در آمریکا، چین و دیگر کشورها دامن زده است.
چین به دنبال توافق


رئیس جمهوری آمریکا اخیرا تلاش کرد از این تردیدها بکاهد؛ تردیدهایی که با تعطیلی بخش‌هایی از دولت ایالات متحده تشدید هم شده است. او در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «مذاکرات با چین خیلی خوب پیش می‌رود.» او همچنین به گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با «شی جین‌‌پینگ» اشاره کرد: «من واقعا معتقدم که آنها به دنبال توافق هستند.» ترامپ در ادامه گفت که تعرفه‌های گمرکی وضع ‌شده برای چین بسیار آزاردهنده است و اقتصاد آنها وضعیت خوبی ندارد. ترامپ معتقد است که این تعرفه‌ها نه تنها موجب انگیزش دولت چین به مذاکره می‌شود، بلکه میلیاردها دلار درآمد گمرکی هم نصیب ایالات متحده می‌کند.
آمریکا بیش از همه از محدودیت دسترسی به بازار چین، اجبار سرمایه‌گذاران خارجی به انتقال فناوری به چین و کپی‌کاری سازندگان چینی شکایت می‌کند. این کشور به همین دلیل عوارض گمرکی بر برخی محصولات چینی را افزایش داده است. چین هم در پاسخ برای برخی محصولات آمریکایی عوارض گمرکی وضع کرده است.
مهلتی رو به پایان 
«دونالد ترامپ» و «شی جین‌‌پینگ» اول دسامبر سال گذشته (پنج هفته پیش) در بوئنوس آیرس توافق کردند که وضع تعرفه‌های گمرکی جدید متوقف و مذاکره آغاز شود. این توافق تا اول ماه مارس (دهم اسفند) معتبر است. اگر تا آن زمان توفق جدیدی حاصل نشود، به احتمال وضع جریمه‌های متقابل از سر گرفته می‌شود و اقتصاد جهانی را با تهدیدهای عمده‌ای روبه‌رو می‌کند.
چین در مدت اخیر تا حدودی با خواسته‌های آمریکا همراهی کرده است. واردات دانه‌های سویا از آمریکا از سر گرفته شده و عوارض گمرکی جدید بر خودروهای آمریکایی حذف شده‌اند. دولت چین همچنین اعلام کرده که با اجبار سرمایه‌گذاران خارجی به انتقال فناروی مقابله کند. پکن همزمان از طرح جنجالی ساخت چین ۲۰۲۵ نیز تا حدودی فاصله گرفته است. در این طرح تلاش می‌شود تولیدکنندگان چینی با کمک دولتی ابتکار عمل در عرصه فناروی را به دست بگیرند.