واکنش شمخانی به ادعای ترامپ

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ غیرمستقیم به ادعای اخیر رئیس جمهور آمریکا با تأکید بر این که ایران هیچ پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده است و آمریکایی ها دروغ می‌گویند، گفت: «در سفر اخیرم به افغانستان دو نماینده آمریکا به بنده مراجعه کردند و گفتند آمریکا می‌خواهد با شما مذاکره کند اما ایران با آن ها مذاکره نخواهد کرد.» آمریکا در حالی از مذاکره دم می زند که از برجام به عنوان توافقی که پس از چند سال و با پشتوانه قطعنامه سازمان ملل صورت گرفته بود، خارج شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درحالی که اوایل هفته گفته بود مایل است با ایران گفت و گو کند، دو روز پیش در ادعایی مضحک مدعی شده بود که «ایران ضعیف شده و خواهان مذاکره با آمریکاست»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این ادعا تأکید کرد: «ترامپ آرزوهای خود را بیان می کند.» دیروز هم علی شمخانی در همایش «دفاع و امنیت در غرب آسیا» درباره ادعای رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده و این آمریکایی ها هستند که به دنبال مذاکره هستند. به گزارش مهر شمخانی که هفته گذشته به افغانستان رفت، راجع به پیشنهاد آمریکا به ایران برای مذاکره درباره افغانستان هم گفت: آن ها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند.دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در توضیح منطق عدم مذاکره با آمریکا تصریح کرد: آیا با آمریکایی که با خروج از معاهدات بین المللی چون برجام، پیمان آب و هوایی پاریس، پیمان تراس آتلانتیک، نفتا، یونسکو و ... همه هنجارهای بین المللی را به سخره گرفته است امکان مذاکره وجود دارد؟
7 تریلیون دلار هزینه کردند اما کمک ایران به منطقه را هدر دادن سرمایه مالی می نامند
وی با بیان این که آمریکایی ها هفت تریلیون دلار برای نابودی دولت قانونی یک کشور هزینه می کنند و در مقابل، کمک ایران به کشور های منطقه را هدر دادن سرمایه ملی و دخالت در امور کشور ها می‌نامند، تصریح کرد: مدال افتخار برای ملت ایران است که به کمک مردم منطقه رفتند و تبدیل به قدرت منطقه ای شدند این یک واقعیت است و باید جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی را با شکوه برگزار کرد.دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: جان بولتون تحلیل‌های خود را از بولتن‌های منافقین می‌گیرد و به کنگره می‌برد و مبنای سیاست های خود قرار داده است؛ این برای یک کشور که ادعای ابرقدرتی دارد زشت است که بولتن های یک گروه تروریستی را بدون تغییر، مبنای رفتار خود قرار دهد. شمخانی همچنین تأکید کرد: ایران نیرویی در منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند، نیروهای ما مستشاران نظامی بودند و تنها بحث مشاوره را انجام می دادند و ملت‌های منطقه در عراق، سوریه، افغانستان و یمن خود از کشورهای شان دفاع می‌کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.شمخانی درباره تهدید نظامی علیه ایران در سال 2019 با اشاره به قدرت نظامی ایران و بازدارندگی که نیروهای مسلح ایران از آن برخوردار هستند، اظهار کرد: با توجه به این موضوع و تجربیات پیشینی که دشمنان در این زمینه  به دست آورده اند کسی نمی‌تواند گزینه جنگ یا گزینه نظامی را علیه ایران داشته باشد و این بر اساس ادراکات واقعی است. آن ها این را می دانند که پاسخ ما به اقدام نظامی ولو کوچک علیه ایران ، کوچک نخواهد بود.در این همایش سرتیپ حاتمی وزیر دفاع نیز گفت: کدام منطقی می‌پذیرد مقابل تهدیدهای رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن ها و کسانی که به زیرساخت‌های سایبری ما حمله می‌کنند، سکوت کنیم. حاتمی افزود: آمریکا با وجود معاهده امنیتی با عراق آن ها را در مقابله با داعش تنها گذاشت. وزیر دفاع کشورمان خطاب به رژیم اشغالگر قدس و حامیان منطقه ای این رژیم هم هشدار داد: امروز زمان مناسبی برای آزمودن اراده ما نیست.


طالبان آمادگی دارد سلاحش را کنار بگذارد
به گزارش ایسنا شمخانی همچنین درباره این که آیا ممکن است مذاکره با طالبان به مذاکره با دیگر گروه ها منجر شود، گفت: «اگر منظورتان داعش است حتما منجر به مذاکره با داعش و امثال آن نخواهد شد. دولت سوریه حتی با برخی از گروه های مخالف مسلحش نیز مذاکراتی را انجام داده است و ما آن ها را در این زمینه  تشویق می‌کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که در این زمینه  با دو گروه مسلح روبه رو هستیم و منظور گروه های مسلحی است که آمادگی دارند سلاح خود را کنار بگذارند. طالبان این آمادگی را دارد.» 
وزیر دفاع: مذاکره ایران و طالبان از روی خیرخواهی است
به گزارش مهر همچنین امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع کشورمان نیز درباره گفت و گوها با طالبان گفت: مذاکره ایران و طالبان از روی خیرخواهی با هماهنگی دولت افغانستان به منظور بازگشت صلح و ثبات به این کشور است که به عنوان یک راهکار دنبال می‌شود. دو روز پیش سخنگوی طالبان، ایران را کشور همسایه و برادر افغانستان قلمداد کرد که امنیت آن برای طالبان نیز مهم است.