شمخانی در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا: دو نماینده مجلس افغانستان به من گفتند آمریکا درخواست مذاکره با ایران را دارد،اما جواب «نه» شنیدند

امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح دیروز در افتتاحیه بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا درباره ارائه پیشنهاد امریکا برای مذاکره با ایران در سفر اخیرش به افغانستان گفت: دراین سفر دو نماینده مجلس افغانستان به من گفتند آمریکایی‌ها درخواست مذاکره با ایران را دارند ؛اما جواب «نه» به آنها داده و به صراحت اعلام کردیم که هیچیک از مقامات ایران با عهدشکنان و دولت‌های غیر قابل اعتماد مذاکره نخواهند کرد.
شمخانی با اشاره به اظهارات عنوان شده توسط مقامات واشنگتن در خصوص اجبار ایران برای مذاکره با امریکا گفت: امروز آمریکائی‌ها بیش از ان که به بیان واقعیتها بپردازند آرزوهای خود را مطرح می‌کنند.
شمخانی در ادامه اظهار داشت، آیا با آمریکایی که با خروج از معاهدات بین‌المللی چون برجام، پیمان آب و هوایی پاریس، پیمان تراس اتلانتیک، نفتا،یونسکوو... همه هنجارهای بین‌المللی را به سخره گرفته است امکان مذاکره وجود دارد؟
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: امروز جان بولتون بر مبنای گزارشهای جعلی منافقین تصمیم‌گیری می‌کند و این برای حکومتی که ادعای مدیریت جهانی دارد ننگی غیر قابل جبران است.


وی تصریح کرد: امریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند و تاریخ مذاکرات نیز این موضوع را تایید می‌کند. امروز امریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنند، نه جمهوری اسلامی ایران.
شمخانی در ادامه از گفتگوهای مستقیم و رایزنی‌های گسترده میان کشورهای غرب آسیا به عنوان ضرورت اجتناب ناپذیر یاد کرد و درباره اعلام خروج امریکا از سوریه گفت: البته فهرستی از خروج امریکایی‌ها از پیمان‌های مختلف بین‌المللی وجود دارد که هیچ یک محقق نشده‌ است.
وی افزود: ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند؛ نیروهای ما مستشاران نظامی بودند که مشاوره می‌دادند و ملت‌های منطقه در عراق، سوریه، افغانستان و یمن از کشورهایشان دفاع می‌کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که امریکا با خصوصیات کنونی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد تاکید کرد: ایران راهبرد تسلیم نشدن در برابر امریکا و مایوس سازی او را اتخاذ کرده است.
شمخانی همچنین درباره مذاکرات ایران با طالبان و دولت افغانستان گفت: در پی کمک به دولت افغانستان برای تحقق ثبات در این کشوریم. طالبان نیز درپی این هستند که بتوانند با دولت افغانستان به مصالحه برسند. جمهوری اسلامی ایران در این چارچوب و به علت نیات صلح طلبی می‌خواهد به دولت افغانستان کمک کند تا به فرمولی برای صلح و ثبات برسند.
شمخانی همچنین درباره ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه و شرق فرات با تاکید بر اینکه این ائتلاف، روند مذاکرات آستانه را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: پس از سرکوب تروریست‌ها، کاری مشترک میان دو طرف درحال اجراست تا بتوانند در روند تکمیل قانون اساسی، واگذاری قدرت و حق انتخاب به مردم همکاری کنند این همکاری به علت پیروزی‌های اخیر فراهم شده، در شرق فرات موضوع پیچیده‌تر است و نیاز به مذاکرات بیشتری میان طرفها احساس می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری «همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا» در تهران، حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف در این همایش را نشان دهنده انزوا ناپذیری ایران و بهترین نمونه برای نشان دادن ناکارآمد بودن راهبرد امریکا در انزوای کشورمان دانست.
وی با مرور تحولات سیاسی و امنیتی منطقه، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه مشارکت‌های سیاسی و امنیتی برای دستیابی به امنیت دسته جمعی را تشریح کرد.
وی گفت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران برای ثبات سازی در منطقه برپایه ایجاد امنیت دسته جمعی توسط کشورهای منطقه، جلوگیری از تغییر مرزها و تجزیه کشورها و مخالفت جدی با حضور نیروهای فرا منطقه‌ای است.
شمخانی با اشاره به تحولات مثبت امنیتی در سوریه وعراق و ایجاد ثبات نسبی در این کشورها،شرایط حاضر را نتیجه توجه جدی به ضرورت‌های مشارکت منطقه‌ای برای برقراری امنیت جمعی و پشتیبانی فعال از دولت‌های قانونی خط اول مقابله با تروریسم دانست.
وی تاکید کرد: دستاوردهای حاصل شده پیروزی مشترک همه کشورهای فعال در حوزه مقابله واقعی با تروریسم بوده و ثمره ایستادگی، مقاومت و تسلیم نشدن در برابر اراده‌های شوم کشورهای غربی و فرامنطقه‌ای برای تجزیه کشورها و مقابله با برنامه‌های مبتنی بر ایجاد ناامنی در منطقه و پایدارسازی تروریسم است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، اتحاد راهبردی میان ایران، روسیه و سوریه را تجربه‌ای موفق در عرصه مقابله با تروریسم توصیف کرد و با اشاره به ائتلاف دروغین و شکست خورده مبارزه با تروریسم به سرکردگی آمریکاافزود: برخی کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم هرزمان که سران و نیروهای داعش در معرض شکست قطعی قرار می‌گرفتند ضمن نجات آنها مجروحانشان را در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی درمان می‌کردند و در نهایت نیز زمانی که پروژه شان را شکست خورده و تاریخ مصرف داعش را تمام شده یافتند، تصمیم به خروج از سوریه گرفتند.
شمخانی بااشاره به لزوم خروج آمریکا از سوریه و دیگر کشورهای منطقه به دلیل ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی گفت: آمریکا و بی‌ثبات سازان سیاست ایجاد اختلاف و دشمنی برای فروش سلاح و غارت منابع و ثروت کشورهای منطقه توسط آمریکا به صورت مستمر درحال پیگیری و انجام است.
وی خاطر نشان ساخت: آمریکائی‌ها هیچ اِبائی از بیان صریح این سیاست ندارند و وقیحانه، بارها به آن اعتراف کرده‌اند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود:اعتراف صریحی که مقامات مختلف آمریکا به ایجاد داعش کرده‌اند باید باعث بیداری و هوشیاری بیش از پیش ملت‌ها وکشورهای منطقه شود.
شمخانی با طرح این سوال که قتل عام و نسل کشی در یمن چه سودی برای امنیت در غرب آسیا دارد و چرا در برابر اراده و خواست مشروع، قانونی، بر حق و انسانی مردم یمن برای تعیین نظام سیاسی حاکم بر کشورشان مقاومت می‌شود؟ اظهار داشت: باید هر چه سریع‌تر جنگ تحمیلی علیه مردم یمن به طور کامل متوقف و در چارچوب مذاکرات یمنی-یمنی حق تعیین سرنوشت مردم یمن به خودشان واگذار شود.
وی با بیان اینکه، بی‌ثبات سازان و در راس ان آمریکا با استفاده از واژه‌ها و استعاره‌های خودساخته به اقدامات خود بار مثبت و به اقدامات ایران بار منفی می‌دهند گفت: امریکایی‌ها حضور نامشروع خود در منطقه را تقویت حوزه نفود وتلاش کشورهای منطقه برای ایجاد همبستگی و مشارکت در امنیت سازی را جاه طلبی منطقه‌ای می‌نامند.
شمخانی گفت:درادبیات رسانه‌ای کشورهای غربی کمک جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مظلوم و تحت سلطه به عنوان هدر دادن سرمایه‌های ملی تقبیح اما زمانی که میلیارد‌ها دلار از بودجه این کشور صرف حمایت از تروریسم می‌شود از آن به عنوان کمکهای بشر دوستانه یاد می‌کنند.

وی افزود: نظام سلطه با واژه سازیهایی از این دست بدنبال تاثیر‌گذاری هدفمند بر فضای افکار عمومی درون کشور و تضعیف قدرت ملی و منطقه‌ای ایران است.
وی، سفر همراه با ترس و هراس ترامپ به عراق و مخفی شدن در تاریکی برای حفظ جان را انعکاسی از راهبرد شکست خورده و بن بست رسیده بی‌ثبات سازان و موفقیت مدافعان امنیت و ثبات در منطقه ذکر کرد وگفت: در شرایط کنونی خروج آمریکا از منطقه راهبرد اختیاری این کشور نبوده و تنهاگزینه‌ای است که برای کاهش فشارهای فزاینده پیش روی این کشور قرار دارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد؛ مردم ایران در سال 2018 در سایه سیاست‌های ثبات افرین که حاصل تفکر راهبردی رهبر معظم انقلاب می‌باشد با اقتداردر برابر مجموعه تهدیدات ایستادند و امروز جغرافیای گسترده‌ای از سوریه تا دریای سرخ و مدیترانه شاهد پیروزی و موفقیت ملت‌های آزاده منطقه شده است.
وی در ادامه تاکید کرد؛ در سال 2019 خروج اجباری آمریکا از منطقه ما کلید می‌خورد و درآینده بی‌ثبات سازان مجبور می‌شوند خروج خود از خلیج فارس را هم آغاز کنند.
شمخانی گفت:آمریکا هیچ بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران ندارد و با پیگیری رویکردی یکجانبه و غیرحقوقی حتی متحدانش را نیز در جبهه مقابل خود قرار داده است.
وی گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌های غیر قانونی به دنبال درگیر کردن منابع ایران است لیکن با تدابیری که اندیشیده شده و فرصت‌هایی که در دل تحریم برای ما فراهم گردیده به طور قطع با قدرت و موفقیت از آن عبور خواهیم
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: فرصت اروپایی‌ها برای ادای تعهدات برجامی در قبال کشورمان به ویژه کانال ویژه مالی " spv " پایان یافته است.
وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از شرکت کنندگان همایش مبنی بر این که شما گفتید فرصت اروپا به اتمام رسیده است آیا منظورتان درباره SPV است، گفت: منظورم در مورد تعهداتی است که آنان در قبال برجام داشته‌اند و SPV نیز یکی از آن هاست.
وزیر دفاع:آزمودن اراده ایران حاصلی جز پشیمانی ندارد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح نیز در این همایش گفت: به استعمارگران و غربی‌ها می‌گوییم که اکنون زمان مناسبی برای آزمودن اراده و عزم ما نیست و این کار حاصلی جز پشیمانی برای آنها ندارد.
امیر سرتیپ امیر حاتمی افزود: کسانی که از تعهدات خود سرباز زده اند،حق ندارند در رابطه با مذاکره حرف بزنند، و حرف زدن در این زمینه امری مضحک است.
وی قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را متعلق به همه برادران مسلمان و کشورهای دوست دانست و گفت: قدرت‌های مداخله‌گر و برخی رژیم‌های دست نشانده آمریکا در منطقه با دامن زدن به نا امنی در منطقه، نمی‌توانند از آثار آن مصون بمانند.وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه با همکاری براساس اصول اسلام می‌توانند امنیت و ثبات را به غرب آسیا برگردانند، گفت: راهبرد نظامی ایران بازدارندگی فعال است و به دنبال رقابت تسلیحاتی با هیچ کشوری نیست.
سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، نیز گفت: دنیا از نظم حاکم بر خود خسته است و هندسه قدرت بسیار معیوبی دارد که این در عملکرد کشورهای اروپایی و اعتراضات اخیر در فرانسه هم مشخص است.
وحیدی با بیان اینکه کشورهای اروپایی هم از اینکه باید نعل به نعل دستورات آمریکا را اجرا کنند خسته هستند، گفت: نظم‌های شکل گرفته در سایر مناطق تا حدودی تثبیت شده، اما در غرب آسیا تحولات پیچیده و حساس است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی‌ها اگرچه اعلام کردند از سوریه می‌روند، اما عملی شدن آن چندان معلوم نیست گرچه رفتن و ماندن سوریه تاثیری ندارد و آنها شکست خورده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
هند عملیات تجاری در چابهار را آغاز کرد معاون اول رئیس جمهور: وفاق همگامی برای اصلاحات ساختاری در بودجه گفتگو با سید محمد صفی زاده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، معتمد امام خمینی بود شمخانی در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا: دو نماینده مجلس افغانستان به من گفتند آمریکا درخواست مذاکره با ایران را دارد،اما جواب «نه» شنیدند در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران رقم خورد؛ گردهمایی بزرگ فعالان صنعت فولاد با رویکرد تبادل دانش و بومی‌سازی نیویورک تایمز: رئیس جمهور آمریکا در مقابل مردم ایستاده است رئیس جمهور در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی: حفظ همزمان قدرت خرید مردم و تامین معیشت کشاورزان وظیفه دولت است مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر پنجشنبه در تهران برگزار می‌شود تلاش برای فرار از بحران رئیس دفتر رئیس‌جمهور خطاب به منتقدان: انتقاد از دولت موجب رای‌آوری در انتخابات نمی‌شود با حضور رئیس جمهور؛ جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان گلستان برگزار شد وزارت اطلاعات خبر داد: دستگیری عوامل اخلال در نظام ارزی کشور اولویت‌های برجامی ایران در سال جدید میلادی