اردن و هند افسار‌گسیخته‌هایی که قلب آسیا را لرزاندند

از روز آغاز نخست جام ملت‌های آسیا در امارات تیم‌های نام‌دار که حداقل از روی اسم‌شان و روی کاغذ انتظار پیروزی از آنها می‌رفت، با شکست میدان را ترک کردند تا شروع این جام با شگفتی کلید بخورد. استرالیایی که تیم بسیار قدرتمندی در جام جهانی بود در دیداری عجیب و باورنکردنی به اردن باخت و تایلندی که حداقل در نام از هند به نظر بزرگ‌تر می‌رسید، توسط پابرهنه‌ها گلباران شد.
نمایش تیم ملی اردن و هند در دور نخست مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کم از شگفتی نداشت و تمجید بسیاری از مخاطبین این تورنمنت را برانگیخت. هراندازه که دیدار افتتاحیه جام ملت‌های آسیا کسل‌کننده و خواب‌آور بود، شب دوم این رقابت‌ها هیجان‌انگیز و خاص دنبال شد، به طرزی که موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان شد تا خیلی از پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآید و غش رسانه‌ها و نشریات را به سوی تیم‌های ضعیف‌تر بکشاند.
پیروزی شگفت‌انگیز اردن برابر استرالیا
مردان ویتال بورکلمانس بلژیکی با شکست قهرمان دوره گذشته این‌ رقابت‌ها که در دوره جاری نیز مدعی اصلی قهرمانی است، بزرگ‌ترین شگفتی جام تا بدین جای کار بود، خوشبین‌ترین هوادار تیم ملی اردن نیز در تصورش نمی‌گنجید که بتوانند استرالیای قدرتمندی که در جام جهانی، فرانسه قهرمان را جان به لب کرد، شکست دهند! این اتفاق اما با گل تاریخی یانی یاسین رقم خورد تا از سیدنی تا ابوظبی صدای اعتراضات تندی که همراه با توهین به گراهام آرنولد بود، شنیده شود و سرمربی کانگوروها با ستاره‌های بزرگش مات و مبهوت این شکست دردناک شوند و زیر بدترین فشار روانی ممکن قرار بگیرند؛ هم‌اکنون تیم ملی اردن در گروه B با سه امتیاز صدرنشین است و استرالیای مدعی بدون امتیاز و با تفاضل گل منفی یک در قعر جدول قرار گرفته تا فلسطین و سوریه با تساوی بدون گل خود اولین امتیازشان را دشت کنند و بالاتر از مدعی بزرگ این رقابت‌ها قرار بگیرند.


واکنش رسانه‌های استرالیا؛ به خانه برگردید
رسانه‌های استرالیایی بعد از شکست تیم‌شان در اولین بازی جام ملت‌های آسیا به تمجید از بازی تیم اردن پرداخته و از تیم ملی کشورشان که ملقب به ساکروس است خواسته‌اند که بعد از این شکست زودتر به استرالیا بازگردد. روزنامه الاتحاد امارات دیروز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: رسانه‌های استرالیایی ضمن تمجید از تیم اردن به ‌تیم‌شان که به ساکروس ملقب است لقب شاکروس که معنای شوکه‌کننده می‌دهد، داده‌اند. در این گزارش به نقل از روزنامه‌های استرالیا آمده که‌: اولین شکست استرالیا از زمان حضور گراهام آرنولد در بدترین شرایط رقم خورد و آن هم در برابر تیمی که در رنکینگ فیفا 68 رتبه از استرالیا پایین‌تر است نشانه مشکلات بزرگ در تیم ملی استرالیاست.
در این گزارش نبود یک ‌هافبک قدرتمند در مرکز زمین و کمبود مهاجمان تمام‌کننده به عنوان بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های تیم ملی استرالیا در داخل زمین عنوان شده است. البته که استرالیا در این دوره از رقابت‌ها سه بازیکن مهمش به نام دنیل ارزانی، مارتین بویل و متیو کیلی را به همراه ندارد اما این برای تیمی که با عنوان مدافع قهرمانی پا به مسابقات گذاشته بهانه قابل قبولی به حساب نمی‌آید. استرالیایی‌ها در فضای مجازی هم نقدهای تندی را نسبت به بازیکنان و تیم ملی این کشور وارد کردند. برخی کاربران نوشته‌اند استرالیا با بازیکنانی که از بوندس‌لیگا و لیگ برتر انگلستان آمده‌اند به جام ملت‌های آسیا آمده و در نهایت برابر تیم کم ستاره اردن شکست خورده است.
بریزبین تایم دیگر رسانه استرالیایی نوشت: تیم 109 رنکینگ فوتبال جهان توانست قهرمان آسیا را به راحتی شکست ‌دهد. این روزنامه نوشت: آرنولد که با هدف ساخت استرالیایی جدید آمده و نتایج خوبی هم گرفته بود حالا با شکست برابر اردن با این سوال مواجه خواهد شد که آیا واقعا می‌تواند جانشینی برای تیم کاهیل پیدا کند. روزنامه استرالیا نیز در این رابطه متنی را منتشر کرد که در آن با اشاره به اهمیت بازی اول نوشته است: اولین شکست همیشه تکان‌دهنده است اما نباید بگذارند که این شکست تاثیر منفی روی بازی‌های آینده تیم بگذارد.
گلباران دیدنی تایلندی‌ها توسط زاغه‌نشین‌ها
مطمئنا انتخاب آخر هر هوادار و مخاطب فوتبال، در جام ملت‌های آسیا2019، تماشای دیدار هند برابر تایلند بود، هیچ‌کس روی این نبرد نمی‌توانست حساب ویژه‌ای را باز کند که یکی از زیباترین‌های جام خواهد بود، اما متاسفانه باید گفت کسانی که به هر دلیلی لذت تماشای این دیدار را از دست دادند، ضرر بزرگی کردند! استفان کنستانتین انگلیسی بهترین رهبری بود که می‌توانست از هندی‌های افسرده، جنگجویانی بی‌رحم بسازد تا این چنین مقابل تایلند میلوان راجواچ پرگل‌ترین و زیباترین نبرد جام را رقم بزنند! هند، صدرنشین گروه A که قطعا حالا خشم امارات میزبان را هم برانگیخته است، در ادامه کار بسیار سختی را در پیش خواهد داشت، چرا که میزبان با اعمال نفوذ خود از هرکاری برای زمین‌گیر کردن اوج گرفته‌های دهلی‌نو دریغ نخواهد کرد! پس از تیم ملی هند، به ترتیب: بحرین، امارات و تایلند در رده‌های بعدی قرار دارند.
اولین قربانی؛ اخراج سرمربی تایلند
جام ملت‌های آسیا اولین قربانی خودش را گرفت. در روز دوم رقابت‌های جام ملت‌های آسا، تیم ملی هند تیم ملی تایلند غلبه کرد تا یک شگفتی دیگر در این جام خلق شود.
ظاهرا این نتیجه برای سران فدراسیون فوتبال تایلند اصلا قابل هضم نبود چرا که با وجود باقی ماندن دو بازی تا پایان مرحله گروهی، آنها تصمیم به اخراج میلوان رایواتس، سرمربی 65 ساله صرب خود گرفتند. فدراسیون فوتبال تایلند در حالی رایواتس را اخراج کرده که تایلند در گروه خود باید به مصاف بحرین و امارات برود و‌ آنها هرچند کم اما هنوز هم شانس صعود به مرحله بعد را دارند. رایواتس در جام جهانی 2010 سرمربی تیم ملی غنا بود و در آستانه رساندن تیمش به نیمه‌نهایی قرار داشت اما این تیم در یک چهارم نهایی و در ضربات پنالتی مقابل اروگوئه حذف شد. سیریساکا یوتخاکتایی هدایت تیم ملی فوتبال تایلند را در ادامه دیدارهای جام ملت‌های آسیا بر عهده خواهد داشت.
تقسیم امتیازات در یک بازی سرد
دو تیم فلسطین و سوریه از دور اول مرحله گروهی گروهB جام ملت‌های آسیا یکشنبه گذشته به مصاف هم رفتند و به تساوی بدون گل رضایت دادند. در نیمه اول سوریه مطابق انتظار توپ و میدان را در اختیار داشت و حملات زیادی سمت دروازه فلسطین طراحی کرد. مهم‌ترین صحنه این دیدار در نیمه اول ضربه سر عمر خربین و سیو زیبای سنگربان فلسطین در دقیقه 26 بود. نیمه اول با نتیجه صفر- صفر به پایان رسید. در نیمه دوم همانند نیمه اول این دیدار فلسطین حرفی برای گفتن نداشت و با اخراج محمد صالح در دقیقه 69، به لاک دفاعی فرو رفت، اما بازیکنان سوری با بی‌دقتی فرصت‌های خود را یکی پس از دیگری از دست دادند تا این دیدار با تساوی بدون گل به پایان برسد.