حسن روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت کشاورزی: تامین امنیت به دست کشاورزان است

رئیس‌جمهوری حفظ همزمان قدرت خرید مردم و صرفه تولیدات کشاورزی را ضروری دانست و تاکید کرد: کشاورزان، دامداران و باغداران عزیز امنیت‌آفرین هستند و وظیفه دولت نیز تامین امنیت برای فعالیت آنها است.
به گزارش ایسنا،‌ حسن روحانی روزگذشته در دیدار وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با اینکه دانشگاه و بخش کشاورزی باید با اولویت دادن به نیازهای مردم متصل باشند، تصریح کرد: حرکت به سمت خودکفایی در نهاده‌های کشاورزی و دامی ضروری است.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه «در برابر دست‌های پینه بسته کشاورزان تعظیم می‌کنیم و قدردان تلاش‌های آنها هستیم»، گفت: کشاورز باید قادر به تامین زندگی خود باشد و وزیر جهاد کشاورزی، دلسوز، پیگیر و متعهد به حقوق کشاورزان است.
روحانی با اشاره به اینکه بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورز قرار دارد، اظهار کرد: وقتی کلمه امنیت به کار برده می‌شود، معمولاً نیروهای نظامی و انتظامی به اذهان عمومی متبادر می‌شود و این در حالی است که بخش بزرگی از تامین امنیت به دست کشاورزان عزیز است. بی‌تردید اگر مردم برای تامین خوراک و غذای خود دغدغه خاطر داشته باشند، امنیتی نیز وجود نخواهد داشت.


رئیس‌جمهوری تاکید کرد: کشاورزان و همه کسانی که مواد غذایی نیازمندی‌های ضروری زندگی و حیات و کالری مورد نیاز مردم را تامین می‌کنند، بزرگترین امنیت را برای کشور می‌آفرینند و در کشورمان هر کدام از وزارتخانه‌ها بخشی از تامین آرامش و آسودگی خاطر مردم را برعهده دارند که اگر خللی در کار آنها وجود داشته باشد زنجیره تولید و آرامش خاطر مردم بر هم می‌ریزد. روحانی با بیان اینکه دولت در مقابل کشاورزی که مسئولیت تامین امنیت غذایی مردم را برعهده دارد، وظیفه دارد که امنیت خود کشاورز را تامین کند، گفت: بدون تردید اگر کشاورز برای تولید و فروش محصول خود امنیت خاطر نداشته باشد، نمی‌تواند برای جامعه و مردم امنیت بیافریند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کشاورزان با مشکلاتی ناشی از بارش شدید و یا کم‌آبی، آفت‌ها، گرمازدگی و سرمازدگی شدید مواجه هستند، تصریح کرد: باید در همه این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کرد تا امنیت کشاورزان تامین شود.
روحانی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی‌ خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم و حتی تحصیل‌کردگان تصور می‌کنند که کشورمان در تامین تکنولوژی‌های بزرگ و های‌تک، با مشکل مواجه است در حالی که بعضا در بخش علوفه، ذرت و نهاده‌های دامی دچار گرفتاری و مشکل هستیم و سالانه حجم زیادی از این محصولات را وارد می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت غیر از تامین مواد و محصولات کشاورزی و غذایی باید به فکر قدرت خرید مردم هم باشد، اظهار کرد: اگر بهترین مواد غذایی در کشورمان تولید شود اما مردم قدرت خرید نداشته باشند، بی‌تردید به مرور در تولید مواد غذایی نیز دچار مشکل خواهیم بود لذا باید هر دو بخش را مورد توجه جدی قرار داده و تعادل ایجاد کنیم، به نحوی که هم مردم قدرت خرید داشته باشند و هم تولیدات بخش کشاورزی و دامی نیز به صرفه باشد.
روحانی تصریح کرد: دولت یکی از وظایف خود را تامین امنیت برای بخش کشاورزی و کشاورزان عزیز می‌داند چرا که آنها تامین‌کننده بخش بزرگی از امنیت کشور هستند. روحانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در حوزه آب‌های زیرزمینی گفت: امروز در بعضی از حوزه‌ها به ویژه حوزه آب، با مواردی مواجه هستیم که از قبل، پیش‌خور شده است و با مجوزهای نادرستی که صادر شده آب‌های زیرزمینی با افت شدیدی مواجه شدند به نحوی که اگر در جایی با 30 متر به آب دسترسی پیدا می‌شد امروز در همان مکان باید چاه 300 متری حفر شود. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید شرایط مساعد را برای کشورمان مهیا سازیم، گفت: اگر چه در زمین کشاورزی و آب محدودیت داریم اما توانمندی فکری ایرانیان و علم و طراحی‌های جوانان عزیزمان، نامحدود است که با این توانمندی می‌توانیم آثار دو محدودیت قبلی را کاهش دهیم. رئیس‌جمهوری در ادامه به بحث کشت دیم محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: می‌توان با توسعه کشت دیم مانند برخی کشورهای اروپایی، همچون اسپانیا به کشت زیتون اقدام کرد و زیتون تولید کنیم که برای سلامت ما بسیار مهم است. روحانی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت لبنیات و گوشت در هفته‌های اخیر گفت: در این زمینه در دولت با حضور وزیران کشاورزی، صنعت و تجارت بحث‌های زیادی صورت گرفت. مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.
واردات مواد غذایی با ارز دولتی و سپس قاچاق آن، خیانت به ملت است
رئیس‌جمهوری قاچاق کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود را رانت‌خواری، سوء‌استفاده و خیانت به کشور دانست و گفت: متاسفانه دلالان با سوء‌استفاده از شرایط، این کالاها را به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند که باید با آن مقابله شود و نهادهای مسئول، با دقت موضوع را پیگیری کنند. روحانی متعادل کردن بازار و تنظیم و برنامه‌ریزی تولید محصولات را موضوعی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید با بیمه، کشاورزی و تولید محصولات غذایی مورد نیاز خود را تضمین کنیم و کشاورز باید احساس کند، بیمه امنیت او را حفظ می‌کند.
امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورزی با ما
رئیس‌جمهوری شعار «امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورزی با ما» را سرلوحه اقدامات و تلاش‌ها در این حوزه دانست و گفت: برای خوداتکایی کشور در تولید محصولات کشاورزی این شعار محوری ما است. حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حذف واسطه‌ها از چرخه تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی گفت: سال‌ها است که بحث قطع دست واسطه‌ها از این چرخه مطرح می‌شود و متاسفانه همچنان عده‌ای دلال که موجب نگرانی مردم، کشاورزان و تولید‌کنندگان هستند، سود اصلی را از تولید محصولات نصیب خود می‌کنند. روحانی خاطرنشان کرد: حرکت‌ها و اقدامات دانش‌بنیان و علمی می‌تواند رابطه بین کشاورز، تولید‌کننده و مصرف‌کننده را بهبود بخشیده و نقش واسطه‌ها و دلالان را کاهش دهد. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه سلامت مردم یک اصل مهم برای ما است، گفت: محصولات کشاورزی را باید سالم و با کیفیت تولید و در اختیار مردم قرار دهید و در مسیر تولید محصولات کشاورزی حفاظت از آب و خاک ضرورت دارد .
روحانی با اشاره به اهمیت مقدار و کیفیت نوع سموم مصرفی در کشاورزی‌ گفت: بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی بعد از برجام این امکان برای کشور فراهم شد که سموم کشاورزی استاندارد و با کیفیت تهیه شود که این موضوع به سلامت محصولات تولیدی بسیار کمک کرده است، هرچند که وقتی اسم برجام را می‌آوریم، برخی ناراحت می‌شوند.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگو با کارگردانان تئاتر درباره تئاتر خصوصی و فضای رقابتی پیش ‌رو جلال‌خو ‌ش چهره ماموریت پمپئو در منطقه آیا دلار تا نوروز ثابت می‌ماند؟ دست‌فرمان بانک مرکزی در بازار ارز دبیر شورای عالی امنیت: در افغانستان نمایندگان آمریکا درخواست مذاکره داشتند سرنوشت خانه قجری عودلاجان؛ از خانه فراغت تا لوکیشن فیلم پول‌سازی با میراث « ابتکار» نقض مکرر آتش‌بس از سوی ائتلاف عربی در بندر الحدیده را بررسی می‌کند فرار به جلو با استراتژی بحران پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس دربرنامه زنده تلویزیونی به بررسی موضوع آقازادگی پرداخت ایران در نخستین گام در جام‌ملت‌های آسیا یمن را با 5 گل شکست داد شروع قهرمانانه حسن روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت کشاورزی: تامین امنیت به دست کشاورزان است «ابتکار» حواشی قطعه جنجالی مهدی یراحی را مرور کرد مسیر یک «پاره سنگ» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: دولت از مجمع خواست لایحه پالرمو در اولویت قرار بگیرد ایران در نخستین گام در جام‌ملت‌های آسیا یمن را با 5 گل شکست داد شروع قهرمانانه علی مطهری: حجاب را به رفراندوم بگذارید، اکثریت جامعه به آن رای می‌دهند آیت‌الله یزدی: از فرزندانم هیچ سوژه‌ای در دست دیگران ندارم