« ابتکار» نقض مکرر آتش‌بس از سوی ائتلاف عربی در بندر الحدیده را بررسی می‌کند فرار به جلو با استراتژی بحران

محمدرضا ستاری
از زمان توافق میان گروه‌های یمنی در سوئد مبنی بر آتش‌بس در بندر استراتژیک الحدیده، طبق اخبار و شواهد موجود، نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان بارها و بارها این آتش‌بس را نقض کرده‌اند، به طوری که تنها در طول روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته 350 مورد از نقض آتش‌بس تنها در شهر الحدیده صورت گرفته است. به گفته یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، عربستان و متحدان این کشور در طول 48 ساعت 353 بار مبادرت به نقض آتش‌بس کرده و با سوء استفاده از عملکرد ضعیف کمیته هماهنگ کننده سازمان ملل، صدها راکت و خمپاره را به سمت منازل مسکونی شلیک کرده‌اند.
به گفته این مقام نظامی، نیروهای دولت مستعفی یمن سعی در نفوذ در مناطق جنوب شرقی بندر الحدیده و انتقال تجهیزات نظامی به جنوب این شهر را داشته‌اند که تمامی تحرکات آنها رصد شده است. همچنین علاوه بر بندر الحدیده، نیروهای ائتلاف عربی بیش از 30 بار مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در استان‌های صعده، حجه، جوف و شرق صنعا را مورد حمله هوایی قرار داده‌اند که تاکنون چندین غیرنظامی بر اثر این حملات کشته و مجروح شده‌اند.
نقض قطعنامه 2451 توسط عربستان


تمامی این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از سه هفته پیش و طی مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد، موافقت‌نامه آتش‌بس در بندر الحدیده به امضا طرفین یمنی رسید و پس از آن شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا، قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس تصویب کرده بود. گفتنی است طبق این قطعنامه، حمایت از تداوم خاتمه درگیری‌ها و نیز اعزام ناظران سازمان ملل به منطقه ظرف یک ماه در دستور کار قرار داشت، اما با توجه به شروع مجدد درگیری‌ها اوضاع جنگ در یمن بار دیگر به فاز جدیدی وارد شده است.
این تحولات بحرانی در حالی صورت می‌گیرد که نزدیک به چهار سال از زمان حمله عربستان و هم‌پیمانانش به یمن می‌گذرد و طی این مدت علاوه بر تخریب گسترده زیر ساخت‌های این کشور فقیر عربی، هزاران کشته و میلیون‌ها یمنی آواره شده‌اند. به گفته یکی از مقامات سازمان ملل اوضاع یمن شبیه به روز قیامت توصیف شده و طی این مدت قحطی گسترده‌ در این کشور سبب شده تا نزدیک به 16 میلیون یمنی در معرض گرسنگی و ابتلا به بیماری‌های واگیردار قرار بگیرند.
در همین رابطه است که روز گذشته محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفته که ائتلاف سعودی بر خلاف قطعنامه 2451 شورای امنیت کشتی‌های دارای مجوز سازمان ملل را توقیف کرده و به آنها اجازه ورود به بندر الحدیده را نمی‌دهد. از سوی دیگر اماراتی‌ها هم مدعی هستند که حوثی‌ها با تحت اختیار گرفتن کمک‌های بشردوستانه و تجارت با آن موجب بروز قحطی در میان غیرنظامیان شده‌اند.
این در حالی است که از زمان حمله ائتلاف عربی به یمن، میلیون‌ها زن و کودک یمنی دچار سوء تغذیه شده و در حدود 75 درصد از مردم احتیاج به کمک‌های فوری بشردوستانه دارند. همچنین چندی قبل سازمان نجات کودکان اعلام کرد که در طول نزدیک به چهار سال جنگ در یمن، 85 هزار کودک زیر پنج سال تنها به دلیل گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند که این میزان سوای مرگ و میرهای ناشی از جنگ، بمباران و بیماری‌های واگیرداری است که از زمان حمله عربستان گریبان یمنی‌ها را گرفته است. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه بیش از 90 درصد از کمک‌های بشردوستانه از بندر الحدیده وارد یمن می‌شود، نیروهای ائتلاف به ویژه امارات با تحت محاصره قرار دادن این بندر استراتژیک، تمامی راه‌ها برای بهره‌مندی مردم و غیرنظامیان از این کمک‌ها را مسدود کرده و در طول هفته‌های اخیر بارها توافق آتش‌بس را نقض کرده‌اند.
ماده 52 منشور ملل متحد چه می‌گوید؟
به گفته کارشناسان چهار سال جنگ در یمن برای نیروهای ائتلاف عربی بدون هیچ دستاوردی ادامه داشته و در خلال مذاکرات صلح، مهر نهایی شکست در کارنامه نظامی آنها ثبت خواهد شد. به همین دلیل امارات و عربستان منافع خود را در حال حاضر در تداوم جنگ و بی‌ثباتی تعریف می‌کنند.
آنها از منظر حقوق بین‌الملل نیز در جنگ یمن محکوم هستند، زیرا طبق ماده 52 منشور ملل متحد، حق دفاع مشروع زمانی معتبر است که از سمت مقابل شدت حملاتی مشخص صورت بگیرد. این در حالی است که از سوی یمنی‌ها شدت حملاتی به سمت مرزهای عربستان مشاهده نشده و در عوض در طول چهار سال گذشته حوثی‌ها و غیرنظامیان یمن تحت شدیدترین حملات هوایی و زمینی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل مطابق ماده 52 منشور، حق دفاع مشروع متعلق به یمنی‌ها است و از سوی دیگر شورشی قلمداد کردن حوثی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آنها 35 درصد از جامعه یمن را تشکیل داده و مطابق تمامی موازین حقوقی و بین‌المللی، حق مشارکت در روندهای سیاسی کشورشان را دارا هستند؛ امری که سال‌ها توسط علی‌عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع یمن که چندی قبل توسط حوثی‌ها کشته شد و پس از او معاون وی عبد‌الربه منصور هادی از آنها سلب شده بود.
در همین راستا تحلیل‌گران معتقدند، در طول چهار سال گذشته مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در دریای سرخ و مرزهای عربستان برای نیروهای ائتلاف غیر قابل نفوذ باقی مانده و معادلات کلاسیک ارتش‌های ائتلاف عربی برای نفوذ در صف شبه نظامیان حوثی دستخوش ناکامی شده است. به خصوص اینکه تمامی اهداف ائتلاف عربی از سال 2017 میلادی در امتداد ساحل دریای سرخ نیز نقش برآب شده و پس از گذشت چندین ماه از شروع حمله نظامی به الحدیده، همچنان این بندر راهبردی در اختیار حوثی‌ها قرار دارد. به همین دلیل آخرین تلاش‌های خشونت‌بار امارات و عربستان و متحدان آنها در یمن برای به دست آوردن یک امتیاز بزرگ برای خروج آبرومندانه از زمین یمن صورت می‌گیرد و مادامی که این شرایط برای آنها مهیا نشود، منافع آنها در گرو تداوم بحران خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگو با کارگردانان تئاتر درباره تئاتر خصوصی و فضای رقابتی پیش ‌رو جلال‌خو ‌ش چهره ماموریت پمپئو در منطقه آیا دلار تا نوروز ثابت می‌ماند؟ دست‌فرمان بانک مرکزی در بازار ارز دبیر شورای عالی امنیت: در افغانستان نمایندگان آمریکا درخواست مذاکره داشتند سرنوشت خانه قجری عودلاجان؛ از خانه فراغت تا لوکیشن فیلم پول‌سازی با میراث « ابتکار» نقض مکرر آتش‌بس از سوی ائتلاف عربی در بندر الحدیده را بررسی می‌کند فرار به جلو با استراتژی بحران پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس دربرنامه زنده تلویزیونی به بررسی موضوع آقازادگی پرداخت ایران در نخستین گام در جام‌ملت‌های آسیا یمن را با 5 گل شکست داد شروع قهرمانانه حسن روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت کشاورزی: تامین امنیت به دست کشاورزان است «ابتکار» حواشی قطعه جنجالی مهدی یراحی را مرور کرد مسیر یک «پاره سنگ» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: دولت از مجمع خواست لایحه پالرمو در اولویت قرار بگیرد ایران در نخستین گام در جام‌ملت‌های آسیا یمن را با 5 گل شکست داد شروع قهرمانانه علی مطهری: حجاب را به رفراندوم بگذارید، اکثریت جامعه به آن رای می‌دهند آیت‌الله یزدی: از فرزندانم هیچ سوژه‌ای در دست دیگران ندارم