سرنوشت خانه قجری عودلاجان؛ از خانه فراغت تا لوکیشن فیلم پول‌سازی با میراث

گروه ایرانشهر- از زمانی که رامبد جوان در ویدئوی تبلیغاتی خود که در خانه دبیرالملک عودلاجان ضبط کرده خبر از افتتاح خانه فراغات داده و به مخاطبانش قول داده که این خانه را در ساختمانی که به قول خودش «مال انجمن اوقات فراغت خودمونه، یک ساختمون قدیمی و قاجاری» راه‌اندازی کرد، مدت زمان زیادی می‌گذرد. خانه‌ای که در زمان شهرداری محمد باقر قالیباف به رامبد جوان سپرده شد تا خانه‌ای برای فراغت تهرانی‌ها باشد. خانه‌ای که اگرچه اکنون به مکانی برای لوکیشن و فیلمبرداری تبدیل شده اما خبری از هدفی که شهرداری برای آن داشت، نیست و در این سال‌ها بدون مرمت باقی مانده است. خانه‌ای که حالا شهرداری در صدد پس گرفتن آن است و اما رامبد جوان تاکنون واکنشی به آن نداشته است.
شب یلدای امسال یک موزیک ویدئو از جاهلان قدیم تهران پخش شد که لوکیشن آن در خانه تاریخی دبیرالملک عودلاجان ضبط شده بود. موزیک ویدئویی که مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ به آن واکنش نشان دادند و گفتند که از این اتفاق بی‌خبرند. اما ماجرای ضبط ویدئو در خانه تاریخی دبیرالملک چیست؟ ماجرا واگذاری این خانه تاریخی به یک سلبریتی که حالا یک برنامه پرمخاطب در صدا و سیمای ایران دارد، است. احتمالا در این روزها نام رامبد جوان را در پی خانه دبیرالملک بسیار شنیده‌اید. او همان کسی است که سال‌ها پیش در پی برگزاری یک کنفرانس خبری، خبر از تاسیس خانه فراغت دارد. در سال 1395 یک شرکت برگزارکننده کنفرانس‌ها‌ی لاکچری در برج میلاد تهران، پوستر و دعوت‌نامه‌هایی منتشر کرد تحت‌عنوان «کنفرانس ملی اوقات فراغت». در این دعوت‌نامه، برگزارکننده انجمن فراغت ایران و رئیس کنفرانس رامبد جوان عنوان شده بود. هزینه شرکت در این کنفرانس نیز برای هر نفر 200 هزار تومان بود. برگزارکنندگان این کنفرانس اظهار کردند که «در راستای تحقق شعار «ارتقای فرهنگ مدیریت و برنامه‌ریزی اوقات فراغت» با حمایت سازمان جهانی اوقات فراغت و حضور نمایندگانی از این سازمان، اقدام به برگزاری نخستین کنفرانس ملی اوقات فراغت با تمرکز بر «کیفیت زندگی» کرده‌اند.» این کنفرانس مورد استقبال برخی جوانان قرار گرفت. همچنین کارشناسان متعددی در تمجید از این اقدام آن را عملی درست در راستای برنامه‌ریزی برروی اوقات فراغت مفقود در برنامه جوانان دانستند. با این همه اقلیتی اظهار کردند که چنین سازمان‌ها و برنامه‌هایی غالبا برای اخذ امتیاز از نهادها و ارگان‌های دولتی به بهانه گسترش اوقات فراغت و گردشگری برپا می‌شوند. رامبد جوان در این کنفرانس با اعلام خبر تاسیس «خانه فراغت» گفت که اگر مهارت استفاده صحیح از اوقات فراغت را چه در فضای شهری و چه در فضای اجتماعی داشته باشیم روابط اجتماعی‌مان بهتر می‌شود.
دی ماه همان سال خانه تاریخی دبیرالملک در محله عودلاجان که پیش از این خانه سلامت و اسباب‌بازی محله بود به انجمن فراغت تحویل داده شد و خانه فراغت افتتاح شد. با ایجاد اتاق فرار و آوردن اسباب‌بازی‌هایی مثل لگو و دومینو، این خانه با حضور پر رنگ کلاه مخملی‌ها افتتاح شد و حتی قرار بود قالیباف نیز در این افتتاحیه شرکت کند‌. از زمان افتتاحیه برخی انتقاد کردند که کاربری این بنا مشخص نیست. بعد از افتتاحیه و تغییر در مدیریت شهرداری، فعالیت خانه فراغت در این بنا کمرنگ شد تا الان که مدت‌ها است تنها اتاق فرار این بنا فعال است. گردشگران تنها از پشت درهای بسته بنا از آن عکس می‌گیرند و هیچ امکانات و فعالیتی در بنا وجود ندارد که موجب اعتراض اهالی محله و گردشگران است.
شهرداری می‌گوید که به رامبد جوان درباره وضعیت این بنا تذکر داده‌ و در پی پس گرفتن بنا از او هستند. شهرداری تهران حالا معتقد است که رامبد جوان به هیچ ‌یک از تعهداتش عمل نکرده و با وجود اینکه همه هزینه‌های بهره‌برداری هم گردن شهرداری بوده، اتفاقی در این بنا رخ نداده است. از خانه دبیرالملک بخش کمی باقی است. اهمیت این بنا در حضور نامش روی نقشه‌های قدیمی تهران است. بنایی که شهرداری درصدد پس گرفتن از انجمن فراغت با تفاهم‌نامه یا استفاده از مراجع قانونی است تا هدیه بی‌استفاده مانده شهرداری قالیباف به مجری تلویزیون، در آینده سرنوشت بهتری پیدا کند. تاکنون گرچه رامبد جوان درباره این موضوع واکنش نشان نداده و پاسخ و واکنشی به شهرداری نداده اما آنچه ماجرای این خانه‌ را دوباره به تیتر یک رسانه‌ها آورده، تصاویر و ویدئویی است که داخل این خانه ضبط شده است. اتفاقی که می‌تواند به خانه قاجاری دبیرالملک عودلاجان آسیب رسانده باشد.


حضور گروه‌های فیلمبرداری آن هم با تمام وسایل مورد نیاز مانند دوربین‌های سنگین، ریل‌های فیلمبرداری و حضور تعداد زیادی از افراد در بناهایی که حتی عکس گرفتن از آنها با فلش نیز برای بازدیدکنندگان ممنوع است، باعث می‌شود تا آسیب‌های زیادی به بناهای تاریخی وارد شود و تاب‌آوری آن را کاهش دهد. برخی فعالان و کارشناس میراث فرهنگی حتی حضور گروه‌های موسیقی در بناهای تاریخی را به ضرر بناهای تاریخی می‌دانند و با آن مخالفند یا موافقت‌شان تنها با شروطی ازجمله این است که باید اصالت و شان بنا را حفظ شود و همچنین حضور گروه‌های موسیقی باعث آسیب رساندن به بنا نشود. محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور گرچه مخالف این موضوع نیست اما معتقد است که حضور گروه‌های موسیقایی باید به نحوی باشد که به طور مثال فرکانس صدا باعث نشود تا لرزه به بنای تاریخی بیفتد.
با این حال گرچه هنوز کارشناسان شهرداری و میراث فرهنگی اعلام نکرده‌اند که تا چه اندازه حضور گروه‌های فیلمبرداری که تنها یک مورد آن در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی پخش شده، به این بنا آسیب رسانده اما دست دست کردن میراث و شهرداری برای باز پس‌گیری و واکنش نشان ندادن رامبد جوان به این خبر نشان می‌دهد، مسئولان شهری و میراث تهران هنوز در پس گرفتن این بنا از یک سلبریتی که می‌تواند رونق‌بخش بناهای متروکه و قدیمی تهران باشند، تعلل دارند.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگو با کارگردانان تئاتر درباره تئاتر خصوصی و فضای رقابتی پیش ‌رو جلال‌خو ‌ش چهره ماموریت پمپئو در منطقه آیا دلار تا نوروز ثابت می‌ماند؟ دست‌فرمان بانک مرکزی در بازار ارز دبیر شورای عالی امنیت: در افغانستان نمایندگان آمریکا درخواست مذاکره داشتند سرنوشت خانه قجری عودلاجان؛ از خانه فراغت تا لوکیشن فیلم پول‌سازی با میراث « ابتکار» نقض مکرر آتش‌بس از سوی ائتلاف عربی در بندر الحدیده را بررسی می‌کند فرار به جلو با استراتژی بحران پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس دربرنامه زنده تلویزیونی به بررسی موضوع آقازادگی پرداخت ایران در نخستین گام در جام‌ملت‌های آسیا یمن را با 5 گل شکست داد شروع قهرمانانه حسن روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت کشاورزی: تامین امنیت به دست کشاورزان است «ابتکار» حواشی قطعه جنجالی مهدی یراحی را مرور کرد مسیر یک «پاره سنگ» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: دولت از مجمع خواست لایحه پالرمو در اولویت قرار بگیرد ایران در نخستین گام در جام‌ملت‌های آسیا یمن را با 5 گل شکست داد شروع قهرمانانه علی مطهری: حجاب را به رفراندوم بگذارید، اکثریت جامعه به آن رای می‌دهند آیت‌الله یزدی: از فرزندانم هیچ سوژه‌ای در دست دیگران ندارم