دبیر شورای عالی امنیت: در افغانستان نمایندگان آمریکا درخواست مذاکره داشتند

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد که دشمنان با استفاده از واژه‌ها و استعاره‌ها به اقدامات خود بار مثبت و به اقدامات ایران بار منفی می‌دهند .
به گزار‌ش ایسنا، دریابان علی شمخانی در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا‌ اظهار کرد: بعضی از مفاهیم و استعاره‌ها را عرض کنم که برداشت ما و دشمن‌های ما درباره آن چگونه است که بار مثبت یک لغت را با به کارگیری واژه عکس به بار منفی تبدیل می‌کنند. آن‌ها اقدامات خود را می‌گویند تقویت حوزه نفوذ، اما وقتی ملت‌های منطقه اقدامی در جهت همبستگی انجام می‌دهند می‌گویند جاه‌طلبی منطقه‌ای.
وی ادامه داد: کمک‌های بشر دوستانه وقتی به ما می‌رسد می‌گویند هدر دادن سرمایه‌های کشور. مبلغ هنگفتی صرف این کار می‌کنند، اما کسر ناچیزی از این میزان را ملت‌های منطقه که هزینه می‌کنند می‌گویند هدر دادن منابع ملی.
شمخانی گفت: به کارهای خودشان می‌گویند مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، به دیگران که می‌رسد می‌گویند نقض آزادی‌های مدنی. به خودشان می‌گویند توانمندسازی جامعه مدنی، به ما می‌گویند دخالت در امور سیاسی.


دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سه سیاست اصلی در جمهوری اسلامی دنبال می‌شود، تشریح کرد: اول آن است که امنیت دسته جمعی توسط دولت‌های منطقه راه حل اساسی تولید پایدار در منطقه است؛ دوم سیاست مخالفت با تغییر مرزها و تجزیه کشورها است؛ سوم آن مخالفت با حضور نیروهای خارجی در منطقه است.
وی همچنین گفت: تامین امنیت در منطقه به جز این سه سیاست با مبارزه جدی با هر نوع تروریست، تبادل نظر و انسجام با کشورها و توانمند‌سازی فرهنگی-‌ اجتماعی منطقه به منظور خشکاندن ریشه‌های تروریسم در منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور با اشاره به حضور 17 ساله آمریکا در افغانستان‌ اظهار کرد: آمریکایی‌ها علی‌رغم اینکه سال‌ها است در این کشور حضور داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند هیچ کدام از مولفه‌های امنیتی خود را در این کشور تامین کنند، چنانکه در حال‌ حاضر شاهد افزایش کشت مواد مخدر، کشته شدن انسان‌های بی‌گناه، افزایش ناامنی در منطقه و حضور داعش در این کشور هستیم. بنابراین آمریکایی‌ها چاره‌ای ندارند که از افغانستان خارج شوند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها دست از ایران هراسی و حمایت‌های‌شان از عربستان در جنایت علیه مردم یمن نمی‌کشند، در‌این‌باره گفت: در حال‌ حاضر آمریکا و بی‌ثبات‌سازان در منطقه باید واقعیت‌های تلخ در سوریه، یمن، عراق و افغانستان را بپذیرند و متوجه این باشند که چاره‌ای جز خروج از این مناطق ندارند.
وی افزود: در طول 40 سال گذشته ایران به کمک ملت‌های منطقه رفته و با بی‌ثبات‌سازان در منطقه مبارزه کرده است و یک مدل افتخار برای ایران است و ما باید این افتخار را برای مردم تشریح کنیم که چه کار بزرگی انجام شده است. باید آن را جشن بگیریم. ملت ایران رسالت تاریخی که بر عهده داشته است را به درستی ایفا کرده است.
شمخانی خاطر نشان کرد: آنها در حال‌ حاضر با توجه به اینکه نمی‌توانند با این شادکامی در‌ منطقه روبه‌رو شوند و برخورد فیزیکی و اقدام سخت علیه ایران نیز نمی‌توانند انجام دهند، اقدام به استعاره‌سازی کرده‌اند و از دیگر سو تحریم‌ها را علیه ایران جاری و ساری کردند، ولی ای کاش در این زمینه نیز راهبرد درستی داشتند و تعقل می‌کردند.
وی با بیان اینکه البته ما اهل مذاکره با افراد بی‌منطق نیستیم به سابقه بد عهدی آمریکایی‌ها در نوع رفتار با ایران از جمله در بحث تعامل در رابطه با افغانستان و موضوع برجام اشاره کرد و یادآور شد: خروج آنها از برجام بر قطر بی‌عهدی آنها افزود.
شمخانی با بیان اینکه در آن دوران آنها مجبور شدند حق غنی‌سازی ایران را به دلیل تولید قدرت در توانایی فنی هسته‌ای و همچنین مقاومت ایران به رسمیت بشناسند و آنها قبل از مذاکرات متعهد به این موضوع شدند، خاطر‌نشان کرد: کاری که ترامپ کرد این بود که به تعهد دولت آمریکا خدشه وارد کرد. از بر جام عبور کرد و قطعنامه 2231 را مورد خدشه قرار داد. اکنون نیز پیام می‌دهد. ترامپ به دروغ می‌گوید که ایران پیام می‌دهد. در افغانستان که بودم دو نفر نماینده به من مراجعه کردند و گفتند آمریکا آماده ‌مذاکره است‌ ولی این سوال مطرح است که چه کسی در آمریکا به آن چیزی که شما امضا می‌کنید متعهد است؟
وی با اشاره به سیاست تحریم آمریکا علیه ایران‌ اضافه کرد: کسی نفی نمی‌کند که این تحریم‌ها به ملت ایران فشار می‌آورد ولی مردم ایران تسلیم نمی‌شوند.
ما حتما از این گردنه عبور می‌کنیم. کسانی که متعهد به همکاری با ایران در برجام بودند باید جوابگو باشند. دیگر زمان تمام شده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با ایران در جریان سفر اخیر خود به افغانستان اظهار کرد: آنها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگو با کارگردانان تئاتر درباره تئاتر خصوصی و فضای رقابتی پیش ‌رو جلال‌خو ‌ش چهره ماموریت پمپئو در منطقه آیا دلار تا نوروز ثابت می‌ماند؟ دست‌فرمان بانک مرکزی در بازار ارز دبیر شورای عالی امنیت: در افغانستان نمایندگان آمریکا درخواست مذاکره داشتند سرنوشت خانه قجری عودلاجان؛ از خانه فراغت تا لوکیشن فیلم پول‌سازی با میراث « ابتکار» نقض مکرر آتش‌بس از سوی ائتلاف عربی در بندر الحدیده را بررسی می‌کند فرار به جلو با استراتژی بحران پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس دربرنامه زنده تلویزیونی به بررسی موضوع آقازادگی پرداخت ایران در نخستین گام در جام‌ملت‌های آسیا یمن را با 5 گل شکست داد شروع قهرمانانه حسن روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت کشاورزی: تامین امنیت به دست کشاورزان است «ابتکار» حواشی قطعه جنجالی مهدی یراحی را مرور کرد مسیر یک «پاره سنگ» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: دولت از مجمع خواست لایحه پالرمو در اولویت قرار بگیرد ایران در نخستین گام در جام‌ملت‌های آسیا یمن را با 5 گل شکست داد شروع قهرمانانه علی مطهری: حجاب را به رفراندوم بگذارید، اکثریت جامعه به آن رای می‌دهند آیت‌الله یزدی: از فرزندانم هیچ سوژه‌ای در دست دیگران ندارم