خط و نشان برای مدعیان




تیم‌های ملی فوتبال ایران و یمن از ساعت ۱۹:۳۰ در نخستین بازی خود در گروه D جام ملت‌های آسیا 2019 امارات در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به مصاف هم رفتند. چند ساعت پیش از شروع بازی، احمدرضا عابدزاده با حضور در اردوی تیم ملی، به پسرش امیر و سایر ملی‌پوشان روحیه داد و مورد استقبال کادر فنی قرار گرفت. برای این بازی مطابق دیگر دیدارها، اقدامات امنیتی شدیدی در نظر گرفته شده بود و عوامل برگزاری مسابقه، با دستگاه‌های چک و خنثی و سگ‌های آموزش داده شده، اقدام به گشتن خبرنگاران و کیف عکاسان کردند و دستگاه بمب‌یاب هم در ورودی ورزشگاه قرار داده شده بود تا به این ترتیب، اقدامات ویژه‌ای صورت بگیرد.علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، احسان حاج صفی، سید مجید حسینی، رامین رضاییان، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه، مهدی ترابی، وحید امیری، مهدی طارمی و سردار آزمون 11 بازیکن منتخب کی‌روش برای آغاز بازی بودند و در این میان حضور ترابی و دژاگه در ترکیب اصلی جالب توجه و برخلاف پیش‌بینی‌ها بود.


بازی با سوت ریوجی ساتو از ژاپن آغاز شد و حمله ایران در همان دقیقه یک با چند حمله نصفه و نیمه از سوی یمنی‌ها پاسخ داده شد که در یکی از این حملات شوت بازیکن حریف در دقیقه 8 از بالای دروازه به بیرون رفت. در دقیقه 12 شوت آزمون با واکنش ناقص السوادی دروازه‌بان یمن همراه بود و طارمی موفق شد توپ برگشتی را وارد دروازه حریف کند تا ایران در این تورنمنت برای رسیدن به گل خیلی انتظار نکشد. حملات سفیدپوشان کشورمان ادامه یافت و در دقیقه ۲۳، یک ضربه ایستگاهی به سود ایران اعلام شد. دژاگه که در غیاب مسعود شجاعی بازوبند کاپیتانی را به بازو بسته بود، پشت توپ ایستاد و با شوتی دقیق، تیم ملی را صاحب دومین گل کرد. شوت دژاگه بعد از برخورد به تیر عمودی دروازه یمن، به پشت سعود السوادی که شیرجه ناموفقی برای مهار توپ زده بود برخورد کرد و وارد دروازه شد. البته سایت ای‌اف‌سی، آن را گل به خودی دانست و به نام دروازه‌بان یمن ثبت کرد. در دقیقه ۲۵ هم سانتر زیبای رضاییان از سمت راست با ضربه سر دقیق و زیبای طارمی همراه شد تا گل سوم ایران و گل دوم این بازیکن ثبت شود. بعد از گل سوم ایران، بازی آرام‌تر و در میانه‌های میدان دنبال شد تا یوزها با 3 گل به رختکن بروند.
نیمه دوم را ایران با یک تغییر آغاز کرد و پژمان منتظری به جای حسینی وارد بازی شد. در این نیمه هم ایران یک بازی هجومی را از خود به نمایش گذاشت. در دقیقه 47 آزمون در برخورد با محمد عبدربه در محوطه جریمه یمن نقش بر زمین شد ولی داور ژاپنی اعتقادی به پنالتی نداشت. با این حال، سردار در دقیقه 53 گل چهارم را به ثمر رساند. ارسال دژاگه از روی کرنر را ترابی در تیر اول قطع کرد که سعد السوادی با شیرجه نه چندان موفق آن را دفع کرد تا در ادامه توپ بعد از برخورد به بدن طارمی، در داخل محوطه 6 قدم مقابل پای آزمون بیفتد و او با ضربه بغل پا گل چهارم ایران را بزند. در این صحنه نعمان از پشت خط دروازه توپ را برگشت داد ولی کمک داور پشت دروازه تأیید کرد که توپ گل شده است. در دقیقه 61 دومین تعویض ایران انجام شد و سامان قدوس جای امیری را گرفت و در دقیقه 71 هم کریم انصاری فرد جایگزین طارمی شد. در دقیقه 78 خطایی که سمت چپ زمین و در کنار خط کرنر روی ترابی اعلام شده بود را دژاگه به مقابل تیر اول ارسال کرد که ضربه سر پورعلی‌گنجی به پشت محوطه جریمه را سامان قدوس با شوت روی پای تماشایی به تور دروازه یمن چسباند تا پنجمین گل ایران به زیبایی به ثمر برسد. با این نتیجه مقتدرانه، کی‌روش و شاگردانش برای دیگر مدعیان جام خط و نشان کشیدند.