مأموریت ویژه دادستان کل

پس از اعلام آمادگی قوای مقننه و مجریه برای پیگیری ادعای اسماعیل بخشی یکی از کارگران بازداشتی نیشکر هفت تپه خوزستان مبنی بر شکنجه خود در دوران بازداشت، آیت‎الله آملی لاریجانی هم با دستور به دادستان کل کشور خواستار بررسی بیشتر ابعاد این ماجرا شد. به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه از دادستان کل کشور خواست که با اعزام تیمی مستقل به منطقه، ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و گزارش آن را هر چه سریع‌تر به اطلاع مردم برساند. رئیس قوه‎ قضائیه با مهم دانستن چنین مسائلی، تأکید کرد: «هیچ گاه بنای جمهوری اسلامی، دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی چنین تخلفاتی نبوده و ما آن را به لحاظ شرعی و قانونی ممنوع می‌‏دانیم. ممکن است کارگری متخلف باشد اما به هیچ عنوان برخورد خلاف قانون با او پذیرفته نیست.» او با بیان اینکه تخلف احتمالی یک بازجو هم نباید به حساب یک مجموعه گذاشته شود؛ گفت: گرچه خود دستگاه‏های امنیتی و انتظامی نیز موظفند از طریق بازرسی‎ها و سایر ساز و کارهای نظارتی از وقوع تخلفات جلوگیری کنند اما به هر حال متهم کردن کل یک دستگاه به دلیل اقدام احتمالی یک فرد، شایسته نیست.
آیت‎الله آملی لاریجانی با بیان اینکه گاهی نیز ادعاهایی به دلیل عدم اطلاع از حقوق قانونی مطرح می‌شود یا زندانی تصور می‎کند محیط زندان باید برایش مانند هتل باشد، به وجه دیگر انتشار این اخبار اشاره کرد و یادآور شد: مجموع برخوردهایی که در رسانه‌ها بویژه رسانه‎های دشمن با این موضوع صورت می‎گیرد، حاکی از امارات و قرائنی است که نشان می‎دهد این ماجرا می‌‏تواند در ادامه پروژه‌های پی در پی و تخریبی دشمن علیه نظام باشد. البته ابعاد مختلف این موضوع باید بررسی شود و ما پیش از بررسی‌‏ها هیچ کس را تخطئه و تکذیب نمی‎کنیم. رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: اظهارات و واکنش‌های دشمن در این قبیل موارد، در داخل کشور نیز مشتریان خاص خود را دارد. اکنون نیز برخی روزنامه‎ها و رسانه‏‌ها دفاع‌های نامعقول از افراد می‎کنند و به شایعات علیه نظام دامن می‌‏زنند. آیا اگر دشمن یک موضوع را در بوق و کرنا کرد، مقتضای امنیت ملی این است که دنباله‌رو او شویم؟
 وقتی آمران به معروف، شهید شدند، صدایی از مدعیان نشنیدیم
آیت‎الله آملی لاریجانی که در جلسه مسئولان عالی قضایی صحبت می‎کرد، با بیان اینکه برخی از این قبیل اتفاقات برای متهم ساختن نهادها و تسویه حساب‏های سیاسی و جناحی استفاده می‎کنند، به جنایات امریکا در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو اشاره کرد و گفت: تظلم‎خواهی، حق هر شهروندی است و ما به این حق احترام می‎گذاریم اما اینکه دستگاه‎ها و بوق‎های تبلیغاتی دشمن در برابر آن دست جنایات سکوت می‌کنند و در برابر اتفاقات و ادعاها در کشور ما، بوق‏‌های رسمی انگلیس، امریکا و اذناب منطقه‎ای آنها این گونه به میدان می‌‏آیند و عده‎ای هم با آنها همنوایی می‌کنند، نشان می‌‏دهد که بحث تسویه حساب‌های شخصی و سیاسی در میان است، نه مصالح مردم زیرا در همین کشور، بارها روحانیان و دیگر آمران به معروف شهید و مجروح شده‎اند اما هیچ صدایی بلند نشده است! رئیس قوه قضائیه با تأکید مجدد بر لزوم پیگیری حقوق شهروندان، ابراز امیدواری کرد که افراد و رسانه‌های مروّج شایعات نیز پیش از آنکه مورد برخورد قرار بگیرند، بصیرت لازم را به خرج دهند و از همصدایی با دشمن خودداری کنند.


اسماعیل بخشی، کارگر بازداشتی هفت تپه خوزستان، چند روز پیش در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد که در دوران بازداشتش مورد شکنجه قرار گرفته و از همین رو درخواست مناظره با سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات را داشته است. با انتشار این متن و با وجود اینکه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان که به گفته خود در آزادی بخشی نقش داشته این ادعا را رد کرد، اما نمایندگانی از قوای مقننه و مجریه خواهان بررسی بیشتر این موضوع شدند. علیرضا رحیمی از موافقت رئیس مجلس برای بررسی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر اطلاعات خبر داد.  علی‎اکبر گرجی معاونت ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهوری نیز در صفحه اینستاگرام خود وعده پیگیری این ماجرا را این گونه بیان کرد: «جناب آقای اسماعیل بخشی بهتر است هرچه زودتر شکایت خود را به صورت مکتوب به نهادهای صالح تقدیم کند. ما هم در معاونت پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست‎ جمهوری آمادگی خود را برای مساعدت به ایشان و پیگیری قضیه اعلام می‌‏کنیم. اگر اثبات شود که نهادهای زیرمجموعه رئیس جمهوری مرتکب چنین عمل خلاف شرع و قانون شده‎اند، ایشان در برخورد با آنها تردید نخواهد کرد.»
 رؤیای از بین بردن نظام باطل شد
آیت‌‏الله آملی لاریجانی همچنین در ادامه نشست دیروز، با اشاره به 40 سالگی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بحمدالله رؤیای از بین بردن این نظام که از چهل سال پیش تاکنون در سر کشورهای غربی خصوصاً امریکایی‌ها و اذناب منطقه‌ای‌شان پرورانده می‌شود، باطل شده و نظام جمهوری اسلامی قوی‌تر از هر زمان دیگر در صحنه حضور دارد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دشمن دست از دشمنی خود برنداشته و با ابزارهای جدیدتر و تلاش بسیار گسترده تر برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی به میدان آمده است، خاطرنشان کرد: «تهاجم فرهنگی» و «ناامیدسازی مردم»، دو پروژه مهم دشمن است که آن را با ابزار گوناگون دنبال می‎کند. 
آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: در همین موضوع حجاب و عفاف نگاه کنید که به چه نحو با این مسأله دینی و اعتقادی مردم مقابله می‎کنند و هر کسی را هم که از این ارزش دفاع می‎کند، به شکلی متهم می‎سازند. شخصی در گوشه ای کشف حجاب کرده که البته با توجه به تلاش‌ها و ابزار دشمن، چنین کاری غیر طبیعی نبوده است.  به محض وقوع این اتفاق، دفاع گسترده از این شخص را آغاز کردند. این در حالی است که قوانین ما از جمله قانون مربوط به ممنوعیت کشف حجاب از سوی نمایندگانی به تصویب رسیده که با رأی مردم بر سر کار آمده ‌اند و در همه کشورها نیز قوانین داخلی از احترام برخوردارند.