حرکت به سمت خودکفایی در کشاورزی ضروری است

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشاورزی یک سال باران می‌آید یک سال کمتر می‌آید، یا آفاتی می‌آید و مشکلاتی را برای کشاورزان درست می‌کند، گرما و سرمای شدید و یخبندان بر روی کشاورزی اثر می‌گذارد. ما باید یک جوری کشاورز را تأمین کنیم تا او مطمئن باشد که اگر امسال ضرر می‌کند، سال دیگر جبران می‌شود و زندگی‌اش تأمین شود. بخشی از تأمین امنیت به عهده ما است، یعنی به عهده وزارتخانه شما است. یعنی اگر در بخش دامی شما واکسن را تأمین نکنید، او چگونه می‌تواند اعتماد کند؟ امنیت بخش دامی ما به واکسن است. اگر مواد غذایی و نهاده‌هایی که باید از بیرون تأمین شود جوانان و تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌های ما فکر می‌کنند ما در تکنولوژی‌های بسیار بزرگ، حساس و های‌تک نیاز داریم چیزی را از خارج وارد کنیم، نمی‌دانند نگرانی ما در علوفه و کنجاله است. گرفتاری ما در ذرت است و می‌گویند علوفه که دیگر چیزی نیست.
روحانی با ‌اشاره به اینکه زمین کشاورزی، آب کشاورزی محدود است اما توانمندی ایرانیان و فکرشان نامحدود است، گفت: این نامحدود باید بیاید محدود ما را حل کند. ملت و جوانان و اساتید باید بیایند این مشکلات را جبران کنند.
وی افزود: این دلال‌ها که برای کشاورز، مغازه‌دار و مردم وسیله‌ای برای نگرانی شده‌اند و محصولات باغی را می‌خرند و تا جایی که مشتری در تهران خرید می‌کند قیمت چند برابر می‌شود. بیشترین سود را می‌گیرند و کمترین مالیات را می‌دهد از قبل از انقلاب و هفتاد سال قبل می‌گفتند ما باید دست واسطه‌ها را قطع کنیم باز هم همین شعار داده می‌شود و نمی‌دانم چرا این دست رشد می‌کند. اینها منصف نیستند و می‌خواهند بیشترین سود را ببرند این واسطه‌گری با دانش بنیان حل می‌شود.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به موضوع تامین لبنیات و گوشت مردم خاطرنشان کرد: ما بسیار درخصوص لبنیات و گوشت در دولت بحث کردیم. مردم ما امروز نباید نگران باشند. ما باید طوری تامین کنیم که مردم در آرامش زندگی کنند. من شنیده‌ام که قاچاق دام بسیار گسترش یافته که باید کنترل شود. روحانی گفت: امروز کالاهای اساسی را ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم ولی افرادی هستند که همین کالای اساسی ۴۲۰۰ تومانی را به خارج از مرزها قاچاق می‌کنند تا به دو برابر قیمت بفروشند. این در اصل رانت‌خواری، سوءاستفاده و خیانت به کشور است. این کالاهای اساسی متعلق به ملت ایران است و نباید توسط دلالان به خارج از کشور منتقل شود.


وی بیان داشت: امروز لازم است که در کنار برنامه‌ریزی با این موضوع، نیروهای نظامی و انتظامی به صورت مستمر بر این مسئله نظارت کنند و با قاچاق مواد غذایی و به خصوص کالاهای اساسی مقابله کنند. امروز یکی از امنیت‌هایی که باید به کشاورزان در کشور داده شود، همین موضوع است که باید او مطمئن باشد که دولت تمام تلاش خود را در جهت احقاق حقوق او انجام می‌دهد.
رئیس‌جمهور همچنین ضمن تاکید بر حقوق کشاورزان گفت: بسیار طبیعی است که وقتی عرضه یک محصول به صورت بسیار زیادی افزایش می‌یابد، تقاضای آن کاهش خواهد یافت. ما امروز باید عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی را متعادل کنیم. امروز باید جامعه هدف ما در حوزه تولید محصولات کشاورزی تنظیم و مدیریت شود تا کشاورز مطمئن باشد که هیچ سالی ضرر نمی‌کند. در جهت همین موضوع، توجه به بیمه از اهمیت بالایی برخوردار است. حال که یک سال سرما و آفت ممکن است باعث ایجاد مشکلی برای کشاورزان شود. ما از همین طریق باید بتوانیم به وسیله بیمه، کشاورزانمان را تامین کنیم.
روحانی در ادامه با‌ اشاره به افزایش قیمت لبنیات و گوشت در هفته‌های اخیر اظهار داشت: در این زمینه در دولت با حضور وزیران کشاورزی، صنعت، و تجارت بحث‌های زیادی صورت گرفت. مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند. وی با ‌اشاره به اینکه در بحث دام و طیور با مشکل قاچاق مواجه هستیم، گفت: باید با جدیت با بحث قاچاق دام در کشور مقابله کرده و این مشکل را حل کنیم.
رئیس‌جمهور از دست‌اندرکاران و مسئولان به‌خاطر خودکفایی در تولید گندم سپاسگزاری کرد و گفت:‌ با تلاش‌های انجام شده، بحمدالله چند سالی است که در تولید گندم خودکفا هستیم و در حالی که در مقطعی ایران حتی دومین کشور واردکننده گندم بود،  امروز روی پای خود ایستاده و گندم مورد نیازمان را خودمان تولید می‌کنیم.
روحانی با بیان اینکه در گذشته نیز در یک سال به خودکفایی در گندم دست یافتیم اما این خودکفایی ادامه نیافت، گفت: ادامه این خودکفایی در سال‌های آینده بسیار مهم است که باید برای آن تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: حرکت به سمت خودکفایی در نهاده‌های کشاورزی و دامی ضروری است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی در زمینه افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور طی سال‌های گذشته انجام شده است، اظهار داشت: تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن در سال 92 به 122 میلیون تن افزایش یافته یعنی ما با 25 میلیون تن افزایش تولید در محصولات کشاورزی مواجه بوده‌ایم که سالانه حدود 5 میلیون تن می‌باشد و این کار بسیار مهمی است.
روحانی همچنین دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز استفاده از اینترنت و فضای مجازی در همه حوزه‌ها و از جمله بخش کشاورزی تحول ایجاد کرده و موجب رونق کارها شده است هرچند که عده‌ای به حق یا ناحق درمورد فضای مجازی ناراحت هستند اما امروزه همه کارها با تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی و اینترنت انجام می‌شود. وی در ادامه گفت: فضای مجازی هم مثل سایر پدیده‌ها بی‌اشکال نیست، اما ضرورت زندگی مردم است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حرکت‌ها و اقدامات دانش‌بنیان و علمی می‌تواند رابطه بین کشاورز، تولید‌کننده و مصرف‌کننده را بهبود بخشیده و نقش واسطه‌ها و دلالان را کاهش دهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه امروز در مقایسه با سال 92، گندم به قیمت 4 برابری از گندم‌کاران خریداری می‌شود، گفت: هرچه به کشاورز، باغدار، دامدار، گندم‌کار و تولید‌کننده محصولات کشاورزی کمک کنیم، وظیفه ماست زیرا آنها معیشت، غذا و امنیت مردم را تامین می‌کنند و ما هم باید از آنها حمایت کنیم.