نباید معطل پرتاب‌ ماهواره‌هایمان توسط خارجی‌ها باشیم

 به گزارش خبرگزاری فارس، «محمدجواد آذری جهرمی» دیروز در بازدید خبرنگاران از دستاوردهای سازمان فضایی ایران اظهار کرد: با توجه به خلف وعده اروپایی‌ها دیگر برای پرتاب دو ماهواره پیام و دوستی معطل دیگر کشورها نمی‌شویم و کسانی که ادعا می‌کنند ایران نباید در زمینه فناوری صلح‌آمیز فضایی توسعه یابد، حرف بی‌ربط می‌زنند.
و‌ی همچنین در‌با‌ره وضعیت ماهواره مصباح که د‌ر سال‌های گذشته با همکاری ایتالیایی‌ها ساخته شد گفت: سابقه خوبی از همکاری‌های فضایی بین‌المللی نداریم و پس از خلف وعده ایتالیایی‌ها د‌ر پرتاب این ماهواره نباید معطل پرتاب ماهواره‌هایمان از سوی دیگر کشورها با‌شیم.
وزیر ارتباطات افزود: همچنین به دلیل اینکه ممکن است دسترسی به اینترنت و پایداری ارتباطات به دلیل اثرات تحریمی آمریکا دچار مشکلاتی شود توافقی چند جانبه با چند کشور منطقه و همسایه برای ایجاد ارتباط دو جانبه برقرار کرده‌ایم که هدف آن توسعه پایدار ارتباطات و بهبود ارتباطات در زمان تحریم است.
آذری جهرمی ادامه داد: بر این اساس با کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، عمان وعراق مذاکره کرده‌ایم تا با ایجاد ارتباط دو جانبه از اثرات تحریم که شاید شامل روابط اپراتورها و شریک‌های بین‌المللی شود بکاهیم زیرا احتمال دارد در نتیجه تحریم برخی تامین کنندگان خارجی در مسائل مالی نتوانند همکاری خود را با اپراتورهای ایرانی ادامه دهند.


حذف 35 میلیون قبض کاغذی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین در حاشیه این جلسه اظهار کرد: برای حذف قبوض کاغذی با دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شده‌ایم و برای این کار با وزارت نیرو، مخابرات، نفت و شهرداری همکاری خواهیم کرد.
به گفته وی در فاز اول مقرر شده مخابرات ۳۵میلیون قبض دوره‌ای را در مدت ۴۵ روز حذف کند.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: برای افزایش کاربردهای دولت الکترونیک از ظرفیت‌های موجود مانند اپلیکیشن و پیامک استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: قبوض برق و آب نیز در فازهای بعدی به این طرح اضافه خواهند شد که مشکل فعلی درباره قبوض، کنتورهای برق است که وزارت نیرو بانک اطلاعاتی صاحبان کنتورها را به روزرسانی نکرده و مالکیت کنتورها به طور دقیق مشخص نیست و با وزارت نیرو در حال رایزنی برای چاره‌اندیشی برای این مشکل هستیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با دستور رئیس‌جمهور، جدول زمان‌بندی حذف قبوض کاغذی آماده شده و پیش‌بینی می‌کنیم که تا اردیبهشت سال آینده اجرا شود.