مـارش ميليشياي نفاق

عصرجديد، دوران ارتباطات و تبادل اطلاعات است و هر نيرويي كه توانايي مانور بيشتري در اين ميان داشته باشد، هم مي‌تواند برتري خود را به طرف مقابل القا كند و هم بر آن چيره شود. البته توان نظامي و قدرت سخت را نيز نمي‌شود ناديده گرفت ولي قدرت نرم اطلاعاتي و ارتباطاتي اين توان را دارد كه با كنترل افكار، بازي را به گونه‌اي پيش ببرد كه عمليات فريب يا ايذايي را به جاي عمليات اصلي جا زده و از طرفي استراتژي ديگري براي ادامه جنگ در پيش بگيرد. در همين راستا به نظر مي‌رسد بازي آمريكا براي خروج از سوريه به نوعي عمليات فريب يا ايذايي بود براي آنكه بتواند آرايش جديدي را در عراق عليه كشورمان تنظيم كند.
ترامپ و عمليات فريب
دو روز قبل از اول ژانويه 2019، دونالدترامپ از خروج نيروهاي اين كشور از سوريه خبر داد كه اين اقدام سبب تمسخر او از جانب برخي جريانات شد. اندكي بعد يعني همزمان با فرارسيدن كريسمس، رييس‌جمهور آمريكا بدون اعلام قبلي و به صورت پنهاني وارد عراق شد و در يكي از پايگاه‌هاي نظامي اين كشور با نيروهاي نظامي خود سخن گفت. اين اقدام ترامپ نيز مانند دستور خروج نيروهاي نظامي از سوريه سبب تمسخر وي شد و حتي حسن‌روحاني به عنوان رييس‌جمهور ايران نيز كنايه‌اي به اين اقدام زد ولي به نظر مي‌رسد دونالدترامپ تا اين حد نيز از حماقت رنج نمي برد و برنامه‌‌هايي دارد.
تحركات زيرپوستي


در همين راستا بعد از آنكه گفته شد آمريكا نيروهاي خود را به شمال عراق فرستاده است، یک منبع کرد عراق از قصد آمریکا برای ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در استان اربیل واقع در شمال این کشور خبر داد. این منبع با اشاره به اینکه آمریکا مقدمات انتقال نیروهایش از سوریه به عراق را آغاز کرده، فاش کرد كه آمریکا قصد دارد یک پایگاه نظامی جدید در شهرستان شقلاوه از توابع استان اربیل واقع در شمال این کشور احداث کند. منبع یاد شده در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای العربیه اظهار کرد: آمریکا در اين اواخر نیز یک پایگاه نظامی در منطقه حریر از توابع شهرستان شقلاوه احداث کرده بود که پنجمین پایگاه این کشور در کردستان عراق محسوب می‌شود. وی در ادامه گفت: تعداد نیروهای نظامی که به عراق منتقل خواهند شد، حدود ۲۰۰۰ نیرو خواهد بود، این تعداد به پایگاهی که در فاصله ۶۰ کیلومتری مرزهای ایران قرار دارد، منتقل می‌شوند. جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگ‌های عراق پیشتر گفته بود: عقب‌نشینی عملی نیروهای آمریکایی به اقلیم کردستان هنوز آغاز نشده است و اگر قرار به عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی باشد، اربیل تنها گذرگاه امن برای استقبال از نیروهای آمریکایی است. از طرفي نكته ديگري نيز وجود دارد كه نشان مي‌دهد سفر ترامپ بي‌برنامه نبوده است. در همين حال منابع آمریکایی در عراق به شبکه روسیا‌الیوم گفتند كه نیروهای آمریکایی که قبل از نیمه دوم دسامبر از مرزهای عراق و سوریه عقب‌نشینی کرده بودند یک روز قبل از سفر دونالد ترامپ، ريیس‌جمهوری آمریکا به پایگاه عین الاسد در استان الانبار به مناطق استقرار خود بازگشتند.این منابع تاکید کردند: روز ورود ترامپ به عراق، به عراقی‌هایی که با نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد کار می‌کنند مرخصی اجباری داده شد، بدون اینکه دلیلش را به آن‌ها بگویند.
همچنین یک روز قبل از این سفر پایگاه رانیا در سلیمانیه بسته و تمام اسناد و پرونده‌های کاری از آنجا خارج شد. به گفته این منابع، پایگاه آمریکا در اربیل نیز قبل از سفر ترامپ بسته شد اما بعد بازگشایی شد. کارکنان عراقی در این پایگاه‌ها قبل از این سفر، سه روز بسیار دشواری را پشت سر گذاشته بودند و فکر می‌کردند آمریکا نسبت به آن‌ها اعلام بی‌نیازی خواهد کرد. همچنین برخی بدون اینکه دلیلش را بدانند، به پایگاه‌های آمریکایی منتقل شدند. همچنین این منابع فاش کردند که ترامپ زمانی که به پایگاه عین الاسد رسید، برگه‌ای از یک فرمانده عراقی دریافت کرد که در آن چند امضا بود. دولت عراق از این سفر اطلاع نداشت و به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دو ساعت قبل از سفر اطلاع داده شد.
تجهيز پيشرفته
در همين حال یک منبع آگاه نظامی عراق از رسیدن تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکایی به پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب استان «الانبار» که محل حضور نظامیان آمریکایی است، خبر داد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری عراقی «واع»، اظهار داشت: شماری از جنگنده‌های آمریکایی حامل اسلحه و تجهیزات نظامی وارد پایگاه هوایی عین‌الاسد واقع در ناحیه «البغدادی» در شهرستان «هیت» در غرب شهر الرمادی شدند. هنوز دلیل پرواز این جنگنده‌ها و جزيیات سلاح‌هایی که گفته می‌شود، پیشرفته است، مشخص نیست. این منبع اطلاعات نظامی عراق گفت: این در حالی است که چند روز پیش نیز شمار زیادی از خودرو‌های نظامی آمریکایی وارد پایگاه هوایی عین الاسد شده‌اند. نیرو‌های آمریکای در انتقال تجهیزات نظامی به مناطق استقرارشان در عراق، از شرکت‌های امنیتی کمک می‌گیرند و نظامیان نیز با جنگنده‌ها به مقر‌ها مختلف اعزام می‌شوند.
احياي ميليشيا!
نكته مهم و شايد اصلي اين عمليات فريب، خبري است كه يك خبرگزاري عراقي منتشر كرد. خبرگزاری الغدیر روز شنبه در خبری به نقل از کارشناسان امور امنیتی که نام آن‌ها در گزارش نیامده، گفت که اطلاعات رسیده حاکی از آن است كه آمریکا عناصر گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) را در پایگاه‌های نظامی خود در کردستان عراق آموزش می دهد. این منبع افزود که اطلاعات نشان می دهد نیروهای آمریکایی برخی عناصر منافقین را به پایگاه های نظامی خود در کردستان عراق منتقل کرده و در آنجا آن‌ها را آموزش داده و تسلیح می‌کند. کارشناسان امور امنیتی همچنین از دولت عراق خواسته اند با بازگشت منافقین به اين کشور مخالفت کند؛ ضمن این که آن‌ها به دلیل ارتکاب جنایت علیه شهروندان عراقی در دوره نظام دیکتاتوری صدام، تحت تعقیب نهاد قضایی عراق قرار دارند. منابع رسمی هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده اند. از طرفي در اخبار غيررسمي كه در فضاي مجازي منتشر شده نيز آمده است كه به تازگي گروهک منافقین 1700 کامپیوتر و مانیتور لنوو را به‌صورت نقدی از یک شرکت آلبانیایی خریده‌اند و به نظر مي‌رسد كه اين جماعت حركات خزنده‌اي در دستور كار دارند.
تبيين استراتژيك
كمك به منافقين، تاسيس پايگاه جديدنظامي در نزديك‌ترين بخش كردستان عراق به مرزهاي ايران،حمايت از كردها در برابر تركيه، عمليات ايذايي و ادعاي خروج نيروها از سوريه، جابه‌جايي‌هاي مشكوك در منطقه و بازگشت‌ناو هواپيمابر ايالات متحده به خليج فارس، همه نشانه‌هاي آرايش جديد نظامي آمريكاست كه مي‌تواند با هدف فشار يا اقدام عليه كشورمان باشد و شايد بهتر باشد كارشناسان حوزه امنيتي و نظامي براي آنكه رييس‌جمهور غيرقابل پيش‌بيني آمريكا اقدام ناگهاني نكند و مردم غافل‌گير نشوند، براي عامه جامعه توضيحاتي را درباره اين تحركات بدهند و دشمن را ناديده نگيرند و در مناسبات و اظهارات خود آن‌ها را به نوعي نشان ندهند كه دائم در حال عقب نشيني هستند زيرا كفر و استكبار براي رسيدن به اهداف خود مانند شيطان از هر فرصتي استفاده كرده و از هر روزنه‌اي آسيب مي‌رساند.