شفاف سازی حداقلی

ادیب- روز گذشته مجلس شورای اسلامی گزارش رسمی از حضور و غیاب و میزان مشارکت برخی نمایندگان در رأی گیری صحن علنی طی آذر ۱۳۹۷ را منتشر کرد؛ گزارشی که حاوی نکات قابل توجهی است. در روزهای اخیر رسانه ها درباره هزینه اداره مجلس شورای اسلامی گزارش های زیادی نوشته اند و در برخی از گزارش ها اعدادی مانند پنج میلیارد تومان برای هر جلسه چهار ساعته را هم قید کرده اند که با توجه به هزینه هایی چون حقوق نمایندگان، حفاظت، کارکنان مجلس و ... چندان هم دور از انتظار نیست. اما آن چه بزرگی این عدد را بیشتر به چشم می آورد، حضور نداشتن نمایندگان در جلسات مجلس و حتی مشارکت نکردن نمایندگان در رأی گیری ها (ولو به صورت رأی ممتنع) در صورت حضور است. هزینه های مجلس را که کنار بگذاریم، بهارستان همیشه داعیه شفافیت داشته و نسخه شفافیت را برای بخش های مختلف حاکمیتی و دولتی می پیچد، در این شرایط خبرگزاری خانه ملت سراغ نمایندگان رفته و از آن ها درخواست کرده  که اطلاعات عملکردشان را در دو حوزه حضور و غیاب و مشارکت در رأی گیری منتشر کند که متأسفانه حدود دو سوم نمایندگان با این درخواست موافقت کتبی نکرده اند. با این حال خبرگزاری خانه ملت که مرجع رسمی اخبار مجلس است، شنبه 15 آذر ماه گزارشی از عملکرد برخی نمایندگان که موافقت کتبی خود را اعلام کرده اند، در آذر ماه منتشر کرده است. خانه ملت در گزارش خود نوشته است: «این گزارش صرفا مربوط به حدود یک سوم کل نمایندگان بوده و امکان انتشار اطلاعات دیگر نمایندگان نیز پس از اعلام موافقت ایشان به صورت مکتوب وجود خواهد داشت. همچنین یادآور می شود از آن جا که این گزارش تعداد کل نمایندگان را شامل نمی شود، ملاکی برای ارزیابی نمایندگان از لحاظ منظم ترین حضور در جلسات علنی و کمیسیون ها یا بیشترین مشارکت در رأی گیری های مجلس نیست.» گزارش منتشر شده در دو حوزه مشارکت نمایندگان در رأی گیری و وضعیت حضور و غیاب است که در مورد اول تنها 96 نفر و در مورد دوم تنها 101 نفر از نمایندگان موافقت کرده اند که عملکردشان منتشر شود! تعداد کل نمایندگان مجلس 290 نفر است. به این ترتیب براساس آن چه خانه ملت منتشر کرده، عملا 33 درصد نمایندگان با انتشار گزارشی از میزان مشارکت شان در رای گیری و حدود 35 درصد با انتشار گزارش حضور و غیاب شان موافق بوده اند.
بر اساس این گزارش، احمد مرادی نماینده بندرعباس، حسن کامران نماینده اصفهان، یحیی کمال پور نماینده جیرفت، هادی قوامی نماینده اسفراین، قاضی زاده هاشمی نماینده مشهد، فرمند فردین نماینده میانه، احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز، احمد سالک نماینده اصفهان، بشیر خالقی نماینده خلخال، شهروز برزگر نماینده سلماس و علی اسماعیلی نماینده نور 11 نماینده ای هستند که در تمام رأی گیری های آذر ماه مجلس شرکت کرده اند. این گزارش بدان معناست که در صورت تعمیم آمار منتشر شده به کل مجلس تنها 3.8 درصد کل نمایندگان در تمام رأی گیری های آذر ماه مجلس شرکت کرده اند!
یکی از نکات جالب این گزارش این است که ظاهرا برخی نمایندگان به رغم حضور در مجلس اصلی ترین وظیفه خود را که رأی به طرح ها و لوایح است فراموش کرده اند! به عنوان نمونه در آذرماه، ابوالفضل حسن بیگی نماینده دامغان در زمان رأی گیری ها 50 بار در مجلس حضور داشته اما فقط 10 بار در رأی گیری ها شرکت کرده است. همچنین به جز قاضی زاده هاشمی و کریمی قدوسی هیچ کدام از نمایندگان مشهد تاکنون حاضر به انتشار عملکردشان در زمینه  حضور و غیاب  و رأی دهی های آذر ماه نشده اند.
براساس این گزارش، علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری، سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، فردین فرمند نماینده میانه، زهرا سعید نماینده مبارکه، سیدمرتضی خاتمی نماینده ماه نشان، محمد بیرانوندی نماینده خرم آباد، علی اکبری نماینده شیراز و علی اسماعیلی نماینده نور 9 نماینده ای هستند که به هیچ وجه در جلسات آذر ماه مجلس غیبت یا تأخیر نداشته اند. همچنین احمد امیرآبادی نماینده قم و داوود محمدی نماینده قزوین تنها نمایندگانی بودند که غیبت شان در مجلس به دلیل مأموریت کاری بوده است. 90 نفر باقی مانده از فهرست 101 نفر منتشر شده، نمایندگانی هستند که در آذرماه یا در ورود به مجلس تأخیر داشته یا از یکی از انواع مرخصی استفاده کرده اند. در این فهرست سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر با بیش از پنج روز مرخصی، کم حضورترین نماینده مجلس است.


دوازدهم آذرماه نیز مجلس اسامی نمایندگانی که بیشترین مشارکت را در رأی‌گیری‌های جلسات علنی مجلس طی سه ماه دوم اجلاسیه سوم دوره دهم مجلس داشته‌اند، اعلام کرده بود. همچنین طی آن گزارش، محمدرضا تابش، علی اصغر یوسف نژاد، شهروز برزگر، محمدحسین فرهنگی، علی اسماعیلی، سیده فاطمه ذوالقدر، فردین فرمند، حسن کامران، حسینعلی حاجی دلیگانی و شمس ا... شریعت نژاد، به عنوان منظم ترین نمایندگان مجلس معرفی شده بودند.