افزایش درخواست‌ها برای خروج نظامی آمریکا از عراق

در پی تحرکات اخیر نظامی آمریکا در عراق و سفر مخفیانه و سوال برانگیز دونالد ترامپ به یک پایگاه نظامی در شمال این کشور، و انتشار تصاویر جولان افسران آمریکایی در خیابان‌های بغداد، مطالبات عراقی‌ها برای خروج سربازان آمریکا از کشورشان رو به گسترش است.
به گزارش ایرنا، تحولات هفته اخیر در عملیات هلی برن نظامیان آمریکا در کرکوک در شمال عراق، آغاز مانوری با مشارکت 25 هزار نظامی آمریکایی در کویت و نزدیک مرز عراق، و انتقال بخشی از نیروها تجهیزات نظامی آمریکا از سوریه به کردستان عراق از جمله محورهایی است که موضوع چرایی ادامه حضور نظامی واشنگتن را بیش از پیش مطرح کرده است.
از جمله، خبرگزاری الغدیر عراق در بخش تلویزیونی خود در برنامه‌ای به نقل از کارشناسان امنیتی، بر ضرورت اقدام برای بیرون راندن نظامیان آمریکا ازکشورشان بعنوان مهترین برنامه پیش روی نیروهای ملی تاکید کردند.
به گفته این کارشناسان، پس از آزادی خاک عراق از داعش، برگزاری انتخابات مجلسی، تشکیل دولت جدید اکنون نوبت آن است که موضوع تقویت روابط منطقه‌ای و بین‌المللی عراق مورد توجه قرار گیرد و مقدمه این امر تعیین تکلیف حضور چند هزار نیروی نظامی آمریکاست.


این خبرگزاری تاکید کرده است که عراق در این مرحله نیازمند سیاستی مستقل، دیپلماسی شجاعانه و وزارت خارجه‌ای توانمند و ثابت قدم است تا بتواند سیاست‌های مستقل خود را به پیش ببرد.
الغدیر به نمایندگان مجلس توصیه کرده است که با جدیت بیشتری موضوع تصویب قانون الزام به خروج نیروهای آمریکا از عراق را دنبال کنند و این امر را در اختیار واشنگتن نگذارند.
"مهدی تقلی آمرلی"یک نماینده مجلس از ائتلاف الفتح به الغدیر گفته است که پس از تحرک اخیر آمریکا در کرکوک، اتخاذ یک موضع مقتدرانه در برابر حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق از هر زمان دیگری ضروری‌تر شده است.
وی گفت که نمایندگان مجلس باید یک موضع قوی در برابر نقض حاکمیت ملی ازسوی آمریکایی‌ها بگیرند. این امر غیر قابل قبول است و باید تکلیف حضور نظامی آمریکا مشخص شود.
"هشام الهاشمی"یک کارشناس برجسته امور سیاسی و امنیتی نیز به این خبرگزاری گفته که ما با شخص دیوانه‌ای مانند ترامپ روبرو هستیم که هر طور بخواهد رفتار می‌کند.
وی هشدار داد که اگر اقدامات تحریک آمیز آمریکا در عراق همینطور ادامه یابد، این امر به بروز مجدد مقاومت مردمی و مبارزه مسلحانه با آنها منجر خواهد شد.
الهاشمی، دلیل ادامه تحرکات مشکوک آمریکا در عراق را نبود مانع قانونی و نیز اعطای این حق ازسوی دولت و مجلس‌های گذشته از طریق پیمان راهبردی واشنگتن بغداد می‌داند.
شیخ "خالد الملا"رئیس جمعیت علمای اسلامی عراق نیز در خصوص تحرکات نظامی اخیر آمریکا در عراق گفته است که واشنگتن و برخی دیگر از دولت‌های منطقه تمایلی به قوی بودن ارتش عراق ندارند و برای تضعیف آن تلاش می‌کنند.
وی خواستار موضع مستقل و قوی دولت و گروههای عراقی در برابر آمریکا و تعیین تکلیف حضور نظامی واشنگتن در کشورش شد.
در همین حال، شنیده‌ها از مجلس عراق نشان می‌دهد با رسیدن پیش نویس لایحه اخراج نیروهای بیگانه از اراضی عراق به کمیسیون امنیت و دفاع مجلس، اقدام برای پایان بخشیدن به حضور نظامیان آمریکا وارد فاز قانونگذاری شده است.
«محمد البلداوی» نماینده مجلس از ائتلاف الفتح (از بزرگترین ائتلاف‌های مجلس عراق) روز شنبه به خبرگزاری «المعلومه» عراق گفت که پیش نویس لایحه قانونی ملزم کردن دولت به اخراج نیروهای بیگانه از جمله نظامیان آمریکا از خاک عراق، پس از بررسی کمیسیون حقوقی، به کمیسیون امنیت و دفاع مجلس رسیده است.
وی خاطرنشان کرده است که رسیدن این پیش نویس به کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عملا به معنی آن است که در آینده نزدیک این لایحه برای رای گیری در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.
وی تاکید کرده است که اغلب جناح‌های سیاسی عراق درحال حاضر و همزمان با عقب نشینی نیروهای آمریکا از خاک سوریه، مایل به پایان بخشیدن به حضور نظامیان آمریکا موجود در خاک عراق هستند.
ازسوی دیگر، در بحبوحه افزایش مطالبات برای بیرون راندن آمریکا از عراق، انتشار تصاویری از جولان نظامیان آمریکا در خیابان‌های بغداد در روز شنبه، خبرساز شد و واکنش‌های بسیار برانگیخت.
در این تصاویر، چند تن از افسران آمریکایی مستقر در عراق که نام و رتبه نظامی اشان مشخص نیست را به همراه سرلشگر "جمیل الربیعی" فرمانده ستاد عملیات بغداد در خیابان مشهور و فرهنگی "المتنبی" پایتخت عراق و مرکز فرهنگی "القشله" نشان می‌دهد.
در پی بازتاب گسترده این امر، سخنگوی ائتلاف سائرون (مقتدا صدر) در مجلس عراق نیز از دولت خواست درباره گشت و گذار نیروهای نظامی آمریکا در بغداد توضیح دهد.
همزمان کاربران فضای مجازی نیز ضمن انتقاد از آزادی عمل نظامیان آمریکا و جولان در خیابان‌های بغداد، خواستار روشن شدن علت این امر شده و نیز از عدم واکنش مناسب به آن ازسوی نیروهای مردمی حاضر در صحنه، گله مندی کرده‌اند.
واکنش کاربران فضای مجازی نشان می‌دهد، جولان سربازان آمریکایی در بغداد که بیش از هر چیز یادآور ایام اشغال این کشور از سال 1382 تا 1390 است، بیش از پیش باعث تحریک افکار عمومی درخصوص چرایی حضور نیروهای آمریکایی در عراق شده است.
پیشتر فراکسیون سازندگی (با محوریت هادی عامری، نوری مالکی و فالح فیاض) و فراکسیون اصلاح و بازسازی (مقتدا صدر، عمار حکیم و حیدر العبادی) دو فراکسیون بزرگتر مجلس عراقی در واکنش به سفر و اظهارات ترامپ در عراق، خواستار مقابله با دخالت‌های آمریکا و تعیین تکلیف حضور نظامی این کشور در خاک عراق شده بودند.
آنها تاکید کردند که از طریق مصوبه مجلس در این خصوص اقدام خواهند کرد تا دولت زمان بندی مشخصی برای بیرون رفتن نظامیان آمریکا از خاک عراق تعیین کند.
مجلس عراق در دی ماه 1389 طی یک مصوبه قانونی به اشغال 9 ساله عراق توسط اشغالگران آمریکایی پایان داده بود اما آمریکایی‌ها بار دیگر در سال 1393 و این بار به بهانه مبارزه با داعش به عراق بازگشتند.
درخواست‌ها برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق طی یکسال گذشته پس از پایان نظامی داعش روزافزون بوده است اما این مطالبات بویژه پس از سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه نظامی عین الاسد در شمال عراق و اظهارات مداخله جویانه وی و در هفته اخیر نیز بدلیل افزایش تحرکات نظامی و مشکوک آمریکا در نقاط مختلف عراق، بیش از پیش افزایش یافت.
ترامپ در این سفر سه ساعته گفته بود که قصد خارج کردن نیروهایش از عراق را ندارد چرا که از آن برای عملیات احتمالی در سوریه، مبارزه با داعش و نیز مراقبت از ایران استفاده خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
همتی: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است با تصویب مجلس؛ ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی در رسانه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: کمیسیون امنیت ملی بر مصوبه پیشین خود درباره CFT تاکید کرد تایید لایحه مقابله با پولشویی راه تجارت خارجی ایران را هموار می‌کند رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: دولت طرح تحول سلامت را با قوت تا پایان راه ادامه می‌دهد به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب؛ 2 سکوی جدید پارس‌جنوبی آماده تولید شدند سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد تازه‌ترین اسامی اخلالگران اقتصادی گفت‌وگو با مهندس محمد هاشمی امام خمینی، هاشمی رفسنجانی را مترادف با نهضت می‌دانستند باور کنید هاشمی زنده نیست! اعتراض ائتلاف مقتدی صدر به حضور نظامیان آمریکایی در خیابان‌های بغداد افزایش درخواست‌ها برای خروج نظامی آمریکا از عراق اکثر مردم انگلیس موافق همه‎پرسی دوم برگزیت هستند معاون انستیتو مناقشات سیاسی روسیه: ترامپ دراداره کشورش وامانده است مقاومت پیروز اعتراض ائتلاف مقتدی صدر به حضور نظامیان آمریکایی در خیابان‌های بغداد پادشاه مالزی کناره‌گیری کرد یک پایگاه آمریکایی گزارش داد روسیه موشک‌های کالیبر نزدیک خاک آمریکا مستقر می‌کند فراخوان برای برگزاری تظاهرات جدید در سودان همزمان با هشدار دولت