در گفت‌و‌گو با عضو هیئت علمی دانشگاه علامه مطرح شد: بودجه 98، تلاش برای حفظ شرایط موجود

گروه اقتصادی - فاطمه مهردادیان: با ارائه لایحه بودجه سال 98 به مجلس شورای اسلامی برخی تلاش دارند تا به دلیل تنگناهای ایجاد شده برای دولت که دلیل عمده آن‌هم به موضوع تحریم‌های نفتی و ... باز می‌گردد مردم را ناامید کنند و همه بحران‌های پیش آمده را به میدان دولت بیندازند تا با بهره‏مندی از چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی و بین‌المللی نقشه‌های سیاسی خود را پیش ببرند بی‌آنکه به این موضوع فکر کنند که جامعه با شنیدن این اخبار و تحلیل‌ها به آینده نظام و کشور خود ناامید خواهد شد. این طیف مشخص مشکلات را چنان تعریف می‌کنند که دیگر آخر خط است و با پخش کردن بذر ناامیدی در میان مردم می‌گویند سال آینده دولت توانایی اداره کشور را نخواهد داشت. با این حال عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به گفته مخالفان و منتقدان لایه بودجه سال 98 معتقد است با وجود تورم، رکود و تحریم‌ها، هنر بودجه 98 حفظ شرایط موجود است و همچنان که نباید انتظارات را افزایش داد، حتی در این شرایط هم نمی‌توان مردم را نیز ناامید کرد.
محمد قلی یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ویژگی‌های بودجه ۹۸ به «ابتکار» گفت: بودجه ۹۸ بودجه‌ای متناسب با شرایط سخت و در زمان تورم و رکود و تحریم است و نمی‌توان از آن انتظار معجزه داشت.
وی افزود: نباید انتظار داشت بودجه ۹۸ بتواند مشکلات ۴۰ ساله کشور را حل کند بلکه بودجه باید برنامه یکساله برای حفظ شرایط موجود باشد، که در آن تلاش شده است فشار اقتصادی که متوجه مردم در شرایط تحریم و رکود است با مولفه‌هایی نظیر افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد جبران شود. با این حال سال آینده سالی است که علاوه بر رکود چند ساله فقر، بیکاری و مشکلاتی که طی سال‌های گذشته وجود داشته، تحریم و محدودیت‌های ناظر بر آن نیز به کشور تحمیل خواهد شد، لذا هنر بودجه سال آینده حفظ شرایط موجود خواهد بود.
کاهش درآمد نفتی دولت در سال آینده


این استاد دانشگاه افزود: در سال جاری حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت خام و میعانات گازی به‌دست آمد و ۱۴۲ هزار میلیارد تومان نیز از محل درآمدهای مالیاتی و ۶۳ هزار میلیارد تومان نیز از محل واگذاری دارایی‌های مالی تامین شد، اما نباید فراموش کرد سال آینده صادرات نفت خام با چالش روبه‏رو خواهد بود که این موضوع خود را در کاهش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت نشان خواهد داد.
وی تاکید کرد : دولت تلاش کرده است با افزایش ۸ درصدی مالیات نسبت به سال جاری تا حدودی کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند اما واقعیت آن است که هنوز ۷ درصد تا میانگین جهانی فاصله داریم و نمی‌توان مدعی شد که مالیات به جای نفت، بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد.
این اقتصاددان همچنین با اشاره به درآمدهای مالیاتی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت بالقوه درآمد مالیاتی در کشور وجود دارد که در بودجه به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان آن استناد شده است، بنابراین با گسترش پایه‌های مالیاتی درآمدهای پایه مالیات افزایش پیدا می‌کند تا جایگزینی برای کسری فروش نفت باشد، اما نباید فراموش کرد شکاف طبقاتی و نابرابری را باید با روش‌های حمایتی کنترل و مهار کرد.
از بودجه 98 انتظار معجزه نداشته باشیم
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین با اشاره به شرایط تورمی سال آینده ادامه داد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تورم در پایان سال جاری به بیش از ۲۵ درصد خواهد رسید و سال آینده این رقم روند افزایشی خواهد داشت، لذا افزایش صورت گرفته در حقوق و دستمزد کارکنان دولت حتی در صورتی که متناسب با آن حقوق و دستمزد کارگران نیز افزایش پیدا کند باز هم نمی‌تواند از شدت فشار اقتصادی بر مردم بکاهد. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد : نباید با بزرگ‌بینی بودجه انتظارات مردمی را افزایش داد و یا در کنار آن با انتقاد‌های بی‌مورد مردم را ناامید کرد ، بودجه 98 بودجه‌ای نیست که دولت بتواند با آن معجزه کند، چراکه وضعیت اقتصادی کشور مدت‌هاست در بحران قرار دارد و سال آینده نیز شرایط دشوار‌تری در انتظار کشور خواهد بود.
حفظ شرایط موجود مهم‌ترین اقدام دولت
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال در لایحه بودجه ۹۷ گفت‌‌: رئیس جمهوری در حین سخنرانی‌های خود از ایجاد اشتغال چندلایه یا فرصت‌های فراوان شغلی صحبت نکرد چرا که مبنای دولت حفظ شرایط موجود است، لذا هرچند در سال آینده نمی‌توان انتظار تغییرات بنیادین در حوزه اشتغال داشت اما با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از حجم بیکاری کاست. یوسفی همچنین گفت: در شرایط تحریم و با محدودیت‌های وارداتی برخی از مشاغل اقتصادی در چند ماه گذشته صدمات جدی دیدند این در حالی است که دولت می‌تواند با حمایت از مشاغلی که کمتر وابستگی به واردات دارند نظیر صنایع غذایی و کشاورزی، صنایع مبلمان و مصالح ساختمانی به کمک اشتغال در کارگاه‌های کوچک بیاید.
نرخ تسعیر، رفتار مالی دولت را تعیین می‌کند
این استاد دانشگاه همچنین با توجه به متغیر بسته شدن نرخ تسعیر ارز در بودجه ۹۸ گفت: نرخ تسعیر ارز به واسطه نقشی که به عنوان مبدل درآمدهای ارزی به درآمدهای ریالی ایفا می‌کند اثر قابل توجهی بر تصمیمات مالی دولت دارد.
وی تاکید کرد: در صورتی که لایحه بودجه عدم تغییر در درآمدهای ریالی حاصل از فروش نفت را بخواهد جبران کند باید نرخ تسعیر ارز متناسب با کاهش درآمدها تغییر پیدا کند، این بدان معناست که نرخ تسعیر که هم اکنون حدود ۴۰۵۰ تومان تصویب شده در بودجه باید به ۷ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: در سال آینده سهم دولت از منابع نفتی در مقایسه با سال جاری روند نزولی خواهد داشت لذا حدود ۳۳ درصد از درآمد ارزی نفت دولت کاسته خواهد شد و بنابراین دولت با کاهش سهم صندوق توسعه ملی تلاش کرده است تا دخل و خرج کشور را متناسب کند.
این استاد دانشگاه گفت: بر اساس تعهدات دولت تا فروردین ماه 98 باید 13 میلیارد دلار را با نرخ مصوب دولتی به نیازهای اولویت دار اختصاص دهد، این تصمیم می‌تواند نقش موثری در بازارسازی ایفا کند.
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا ستاری رقابت برای فتح صلح در سوریه ملاک و مبنای سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشگاهی بدون کنکور اعلام شد #خداحافظ_کنکور منهای 15 درصد! نشست معاون ترامپ با رهبران دموکرات کنگره بار دیگر بدون نتیجه پایان یافت دولت تعطیل! شوک اول به جام ملت‌های آسیا مدافع عنوان قهرمانی در اولین گام شکست خورد «ابتکار» از عوامل و زمینه‌های رشد قارچ‌گونه قشری تازه در کشور گزارش می‌دهد شبه طبقه ناقص‌الخلقه «ابتکار» از تعدد امضا برای استیضاح وزرا و پس گرفتن بی‌ضابطه امضا گزارش می‌دهد حل مشکلات با استیضاح وزرا! در گفت‌و‌گو با عضو هیئت علمی دانشگاه علامه مطرح شد: بودجه 98، تلاش برای حفظ شرایط موجود محمد چرمشیر در سمینار رادی‌شناسی عنوان کرد‌ اگر رادی نبود نمایشنامه‌نویس نمی‌شدم محسنی اژه‌ای: بخشی شکایت کند پیگیری می‌کنیم حذف ۴ صفر از پول ملى، اقدامى راهگشا یا عملیاتى روانى؟! آیا جریان‌ساز دیگری چون لطفی متولد خواهد شد؟ کیوان ساکت پاسخ می‌دهد شاید که آینده از آنِ ما