نشست معاون ترامپ با رهبران دموکرات کنگره بار دیگر بدون نتیجه پایان یافت دولت تعطیل!

محمدرضا ستاری
دموکرات‌ها همانطور که نانسی پلوسی رئیس جدید کنگره در مراسم سوگند خود اشاره کرد، معتقدند که در طول دو سال آینده با دولت بر سر بودجه و مسائل دیگر اختلافات گسترده‌ای خواهند داشت و چالش بودجه دیوار مرزی با مکزیک را اولین گام برای مهار دونالد ترامپ می‌دانند. به همین دلیل اکنون تعدا زیادی از نمایندگان دموکرات کنگره موضوع استیضاح ترامپ را مطرح می‌کنند، امری که هر چند به سبب فرآیند پیچیده قانونی، در صورت محقق شدن لزوماً به برکناری دونالد ترامپ منجر نخواهد شد، اما به میزان زیادی می‌تواند روند یکجانبه‌گرایی کاخ سفید را حداقل در مسائل و سیاست‌گذاری‌های داخلی مهار کند.
ماجرای اختلاف گسترده کاخ سفید با کنگره بر سر تصویب لایحه بودجه دیوار مرزی با مکزیک همچنان ادامه دارد. تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا به واسطه عدم تصویب این بودجه 5.6 میلیارد دلاری اکنون به دومین هفته خود رسیده و صدها هزار نفر از کارکنان فدرال آمریکا در مرخصی اجباری بدون حقوق به سر می‌برند.
هر چند در این میان اعضای کنگره که اخیرا دموکرات‌ها اکثریت آن را در اختیار دارند بر سر حل اختلافات موجود لایحه‌ای را تصویب کرده‌اند، اما دونالد ترامپ صراحتاً اعلام کرده که در صورت به نتیجه نرسیدن بودجه دیوار مرزی با مکزیک، اگر لازم باشد ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل نگاه خواهد داشت.


در همین راستا ترامپ در تازه‌ترین اظهارنظر خود طی پیامی توئیتری روز گذشته گفت که برای من تعطیلی دولت و اینکه بسیاری از کارمندان حقوق نمی‌گیرند اهمیتی ندارد، چرا که اکثر آنها دموکرات هستند. هر زمان توافق بر سر امنیت مرزی با مکزیک حاصل شود، تعطیلی متوقف خواهد شد. او سپس اضافه کرد که من در کاخ سفید آماده هستم، دموکرات‌ها کجا هستند؟
فحاشی ترامپ به دموکرات‌ها
از سوی دیگر روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا نیز در گزارشی از جلسه پرتنش میان ترامپ و رهبران کنگره گزارش داده و آورده است که او در این جلسه به فحاشی پرداخته و اقدام خود را برای تعطیل نگه داشتن بخش‌هایی از دولت فدرال به نوعی اعتصاب علیه دموکرات‌ها تعبیر کرده است.
بنا بر اعلام منابع آگاه، ترامپ در دیدار خود با نانسی پلوسی رئیس کنگره آمریکا از اظهارات رشیده طلیب نخستین نماینده مسلمان کنگره که گفته می‌شود سخنان تندی را بر علیه ترامپ مطرح کرده است به شدت عصبانی بوده و پلوسی را مقصر قلمداد کرده است. این منابع تائید کرده‌اند که رئیس کنگره آمریکا در جلسه خود با ترامپ تاکید کرده که این نشست مربوط به بحث استیضاح ترامپ نیست و تنها بر سر اختلافات موجود برای بودجه دیوار مرزی با آمریکا ترتیب داده شده است.
از سوی دیگر گفته می‌شود که دیدار مایکل پنس با دموکرات‌ها نیز نتیجه‌ای را در بر نداشته و همچنان تنش‌های داخلی بر سر موضوع دیوار مرزی با مکزیک در ساختار سیاسی آمریکا ادامه دارد. در همین رابطه پایگاه خبری هیل به نقل از یکی از دستیاران معاون ترامپ گزارش داده که پس از دو ساعت جلسه با اعضای دموکرات کنگره، صحبتی در مورد بودجه دیوار به میان نیامد و تنها بر روی مسائل امنیتی تمرکز شد. به گفته ناظران مایکل پنس که گفته می‌شود از ترامپ نیز تندروتر است در این جلسه مواضع رئیس‌جمهوری را مورد تاکید قرار داده و بر سر بودجه 5.6 میلیارد دلاری پافشاری کرده است.
به گزارش پایگاه خبری هیل، مک مولوینی رئیس‌ کارکنان کاخ سفید هم در مورد جلسه با اعضای دموکرات کنگره تائید کرده که در نشست مذکور پیشرفت چندانی صورت نگرفته است.
همچنین به گفته یکی از حاضران نشست روز شنبه، نمایندگان دموکرات اصرار داشتند که توافقی برای بازگشایی دولت صورت بگیرد، زیرا ادامه وضعیت کنونی هرگونه پیشرفتی را در مذاکرات مربوط به امنیت مرزی دشوار خواهد ساخت. دموکرات‌ها بودجه 1.3 میلیارد دلاری برای دیوار مرزی و نیز 300 میلیون دلار نیز برای سایر اقدامات امنیتی در مرز با مکزیک را مورد تصویب قرار داده‌اند و در این میان تصمیم ترامپ را نیز غیر اخلاقی و اتلاف پول قلمداد کرده‌اند. با این حال کاخ سفید همچنان بر روی مواضع خود ایستادگی و حتی ترامپ تهدید کرده که در این مورد خاص از اختیارات ویژه و نیز حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.
زورآزمایی کاخ سفید و کنگره
به عقیده ناظران جدال گسترده میان دموکرات‌ها و دونالد ترامپ در حالی هر روز شدت می‌یابد که جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر مجلس نمایندگان کرسی‌های خود را به دموکرات‌ها واگذار کرده‌اند؛ امری که گمانه‌زنی‌ها برای به استیضاح کشاندن دونالد ترامپ و همچنین ایستادگی در برابر تصمیم‌های یک‌جانبه او را شدت بخشیده است.
به همین دلیل است که این تنش‌ها یک جدال قدرت برای مهار طرفین محسوب می‌شود. به گفته همین ناظران ترامپ می‌داند که در صورت کوتاه آمدن از مواضع خود در ابتدای کار، راه برای دموکرات‌های کنگره برای فشارهای بیشتر هموار خواهد شد، در نتیجه چاره‌‌ای ندارد جز اینکه با برجسته کردن مسائل امنیتی و تکیه بر هواداران داخلی خود از این جدال قدرت پیروز خارج شود.
از سوی دیگر دموکرات‌ها همانطور که رئیس جدید کنگره در مراسم سوگند خود اشاره کرده، معتقدند که در طول دو سال آینده با دولت بر سر بودجه و مسائل دیگر اختلافات گسترده‌ای خواهند داشت و چالش بودجه دیوار مرزی با مکزیک را اولین گام برای مهار دونالد ترامپ می‌دانند. به همین دلیل اکنون تعداد زیادی از نمایندگان کنگره موضوع استیضاح ترامپ را مطرح می‌کنند، امری که هر چند به سبب فرآیند پیچیده قانونی، در صورت محقق شدن لزوما به برکناری دونالد ترامپ منجر نخواهد شد، اما به میزان زیادی می‌تواند روند یک‌جانبه‌گرایی کاخ سفید را حداقل در مسائل و سیاست‌گذاری‌های داخلی مهار کند.
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا ستاری رقابت برای فتح صلح در سوریه ملاک و مبنای سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشگاهی بدون کنکور اعلام شد #خداحافظ_کنکور منهای 15 درصد! نشست معاون ترامپ با رهبران دموکرات کنگره بار دیگر بدون نتیجه پایان یافت دولت تعطیل! شوک اول به جام ملت‌های آسیا مدافع عنوان قهرمانی در اولین گام شکست خورد «ابتکار» از عوامل و زمینه‌های رشد قارچ‌گونه قشری تازه در کشور گزارش می‌دهد شبه طبقه ناقص‌الخلقه «ابتکار» از تعدد امضا برای استیضاح وزرا و پس گرفتن بی‌ضابطه امضا گزارش می‌دهد حل مشکلات با استیضاح وزرا! در گفت‌و‌گو با عضو هیئت علمی دانشگاه علامه مطرح شد: بودجه 98، تلاش برای حفظ شرایط موجود محمد چرمشیر در سمینار رادی‌شناسی عنوان کرد‌ اگر رادی نبود نمایشنامه‌نویس نمی‌شدم محسنی اژه‌ای: بخشی شکایت کند پیگیری می‌کنیم حذف ۴ صفر از پول ملى، اقدامى راهگشا یا عملیاتى روانى؟! آیا جریان‌ساز دیگری چون لطفی متولد خواهد شد؟ کیوان ساکت پاسخ می‌دهد شاید که آینده از آنِ ما