ملاک و مبنای سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشگاهی بدون کنکور اعلام شد #خداحافظ_کنکور منهای 15 درصد!

گروه جامعه: فرقی نمی‌کند درس بخوانی یا نخوانی؛ کنکور یک دغدغه بزرگ در پایان نوجوانی و پا گذاشتن به روزگار جوانی است. حتی اگر مجری‌های برنامه‌هایی در رادیو و تلویزیون بگویند «کنکور غول نیست» و البته بعدش تبلیغ فلان موسسه کنکور یا بهمان مجموعه آموزش و تست را هم بکنند، باز هم برای خیلی‌ها غول است؛ غولی که البته با زحمت می‌توان شکستش داد، اما بار روانی که جنگ با این غول ایجاد می‌کند، کمابیش هم برای برنده‌اش هست و هم برای بازنده‌اش.
البته کنکور چند سالی است که دیگر بازنده به آن معنای قدیم ندارد. پیش‌تر مجموع ظرفیت کنکور‌های دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی از مجموع داوطلبان کنکور بسیار کمتر بود؛ به همین دلیل بود که شاید قبولی در رشته‌ای کمتر محبوب در دانشگاهی دورافتاده هم موفقیت حساب می‌شد و البته دانش‌آموز هم اغلب مجبور بود در رقابت سخت با دیگر داوطلبان، به هر آن چه به دست می‌آورد راضی شود. ایجاد تعداد زیادی صندلی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی، غیرانتفاعی و غیردولتی، علمی کاربردی، پیام نور و پردیس‌های گران‌قیمت دانشگاه‌های دولتی در کنار کاهش تعداد داوطلبان کنکور نسبت به نسل پرجمعیت دهه شصتی‌ها باعث شده است که در سال‌های اخیر تعداد صندلی‌های دانشگاهی از تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها بیشتر شود و حتی با وجود پذیرش بدون کنکور در برخی رشته‌های برخی دانشگاه‌ها، باز هم بخش بزرگی از ظرفیت دانشگاه‌ها خالی بماند. با این حال رقابت بر سر صندلی‌های دانشگاه‌های خاص و رشته‌های پرطرفدار هنوز هم ادامه دارد و سنگین است. شاید به همین خاطر است که وقتی سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، روز چهارشنبه هفته گذشته توئیت کرد که «‏امروز چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ صبح جلسه تعیین تکلیف نهایی ‎#کنکور سال آینده برگزار شد. ورود به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب‌های طاقت‌فرسا ندارد و صرفا سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم»، کمتر داوطلب جدی کنکور آن را جدی گرفت. شاید هشتگ ‎#خداحافظ_کنکور که وزیر در پایان توئیتش آورده بود، برای داوطلبان جدی ورود به دانشگاه که اتفاقا به دنبال دست یافتن به همان 15 درصد ظرفیت رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص هستند، چندان با معنی نباشد.
عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش نیز دیروز با اشاره به پذیرش بدون کنکور دانشجو در ۸۵ درصد کد-رشته‌محل‌های دانشگاهی گفت: «ملاک و مبنای سوابق تحصیلی، امتحانات پایه نهایی دوازدهم است که معدل آن به دانشگاه‌های مجری پذیرش بدون آزمون اعلام خواهد شد». وی در پاسخ به اینکه چرا اعمال سوابق تحصیلی کنکور با تاخیر انجام می‌شود؟ گفت: «قرار بود بر مبنای قانون مصوب سال ۱۳۹۲ سنجش و پذیرش دانشجو، ‌طی پنج سال و از ابتدای امسال درصد پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌ها بر مبنای سوابق تحصیلی مشخص شود و در نهایت بعد از پنج سال حداقل به ۸۵ درصد برسد. در واقع این روند می‌تواند ادامه یابد و به ۱۰۰ در‌صد هم برسد و در نهایت به حذف کامل کنکور بینجامد». وی افزود: «بنده هم موافقم که این کار دارد با تاخیر صورت می‌گیرد و باید از سال‌های اول یعنی ۹۲ و ۹۳ و به تدریج شروع می‌شد اما تصمیمی بود که آن شورا گرفت و ملاک عمل است. اگر این حذف کنکور از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی سالانه و به تدریج رخ می‌داد و فرآیند بدون آزمون ورود به دانشگاه‌، از فرآیند کنکور سراسری جدا می‌شد هم یک فرهنگ‌سازی صورت می‌گرفت و هم از بار اضطراب خانواده‌ها کاسته می‌شد». وی اضافه کرد: «خوشبختانه بیش از ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهی‌مان از کنکور آزاد شده و اگر ظرفیت‌های فنی و حرفه‌ای را هم اضافه کنیم شاید از ۹۰ درصد هم بالاتر برود. بنابراین درصد اندکی برای رقابت کنکوری باقی می‌ماند که مربوط به چند رشته خاص چون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است». عمادی ادامه داد: «البته اگر سطح رقابت پایین بیاید در این رشته‌ها هم می‌توان بدون کنکور دانشجو جذب کرد. مبنای بدون آزمون شدن رشته محل‌ها این است که هر رشته محلی اگر تعداد داوطلبانش از‌ چهار برابر ظرفیت کمتر شود، یک رشته بدون آزمون می‌شود و در دانشگاه‌های دولتی هم به تشخیص شورا  هفت برابر است. بنابراین اگر متقاضیان ۱۵ درصد رشته‌های باقی‌مانده کاهش یابد و یا افزایش ظرفیت ایجاد شود، پذیرش در این رشته‌ها هم بدون آزمون شده و به طور کلی کنکور حذف می‌شود».
شاید دانشجویانی که امسال از سد کنکور گذر کرده و به دانشگاه راه یافته‌اند و دانش‌آموزان دبیرستانی که داوطلبان بالقوه کنکورهای آتی هستند، برای سخن گفتن در این زمینه اصلح باشند.


یاسمن که در کنکور امسال در گروه علوم تجربی و در دو رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کرج و شیمی دانشگاه تهران قبول شده و البته اولی را برای ثبت‌نام انتخاب کرده است در‌این‌باره می‌گوید: «در سه سال پایانی دوران دبیرستان، استرس کنکور همیشه با من بود. هر چه به موعد کنکور نزدیک‌تر می‌شد، این استرس هم بیشتر می‌شد. سفرهای زیادی با خانواده‌ام نرفتم، در مهمانی‌های زیادی شرکت نکردم و وقت کمتری با دوستانم گذراندم تا موفق شوم. خیلی وقت‌ها به خودم می‌گفتم که اگر رشته دندانپزشکی یا دامپزشکی که مورد علاقه‌ام بود را در دانشگاه‌های تهران قبول نشوم، خودم را می‌کشم!». وی ادامه می‌دهد: «با اینکه زیاد خواندم، اما کنکورم را در همین استرس آن طور که انتظار داشتم ندادم. رتبه‌ام بد نشد، اما به رشته‌هایی که می‌خواستم در دانشگاه سراسری نرسید و ناچار رشته مورد علاقه‌ام در دانشگاه آزاد را به رشته کمتر مورد علاقه‌ام در سراسری ترجیح دادم». وی درباره خداحافظی با کنکور هم یادآور می‌شود: «تصمیم‌گیری‌ها هم درباره مقاطع تحصیلی دوران مدرسه و هم درباره کنکور سال به سال عوض می‌شود و این باعث سردرگمی و افزایش استرس دانش‌آموزان است. بحث سوابق تحصیلی چند سالی مطرح می‌شد و ما هر بار در مواجهه با آن سردرگم بودیم. پذیرش بدون کنکور هم پیش‌تر در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها بود، در نتیجه این خبر جدیدی نیست. فکر می‌کنم اولا تا روش قبولی و اولویت دادن به داوطلبان برای رشته‌های بدون کنکور مشخص نشود، نمی‌توان درباره آن نظر خاصی داد. درباره 15 درصد رشته‌های کنکوردار هم خب، شاید تکلیف داوطلبان جدی‌تر را روشن‌تر کند، اما به هر حال رقابت اصلی در این سال‌ها هم برای همان 15 درصد ظرفیت بوده است». وی تصریح کرد: «البته در سال‌های اخیر خیلی هم سن‌و سال‌هایم مهارت را به تحصیل ترجیح می‌دهند. اما تا وقتی رشته و دانشگاه در اشتغال مهم است، برای خانواده‌ها مهم است و البته کیفیت هم خیلی متفاوت است، کنکور هست. فکر نمی‌کنم تا وقتی رقابت برای ورود هست، بتوان کنکور را حذف کرد. با این حال فکر می‌کنم مهم است که این رقابت به جای یک امتحان تستی 4 ساعته، به یک فرآیند کیفی تبدیل شود. تا آن وقت از خداحافظی با کنکور خبری نیست».
محمد که امسال سال پایانی دبیرستان را می‌گذراند و برای کنکور آماده می‌شود نیز می‌گوید: «این که رشته‌ها و دانشگاه‌های خاصی را از کنکور معاف کنند و صرفا با سوابق تحصیلی بتوان در آن‌ها قبول شد خبر خوبی است و تکلیف خیلی‌ها را روشن می‌کند. البته به شرطی که فرآیند انتخاب دانشجویان شفاف باشد و آدم احساس نکند مسائلی مثل پارتی‌بازی، رابطه، رشوه و ژن خوب بتواند نتیجه را عوض کند و حق کسی خورده شود». او ادامه می‌دهد: «خیلی‌ها ترجیح می‌دهند رشته خاصی را در نزدیک محل زندگی خود قبول شوند و این یعنی در بسیاری رشته-شهرها که ممکن است مشمول این 85 درصد می‌شوند، این اتفاق بیفتد و آن‌ها دیگر نخواهند کنکور بدهند. با این حال برای تهرانی‌ها یا برخی شهرها مثل اصفهان که دانشگاه‌های‌شان خاص هستند و احتمالا جزو آن 15 درصد کنکوردار قرار می‌گیرند، هم افرادی که می‌خواهند اصطلاحا بومی قبول شوند تلاش می‌کنند و هم کسانی که رشته‌های خاص دانشگاه‌های خوب را می‌خواهند. فکر می‌کنم این موضوع رقابت را برای آن 15 درصد سخت‌تر می‌کند. به علاوه خیلی‌ها هم حتی اگر چندان امیدی برای قبولی در آن رشته‌ها و دانشگاه‌ها نداشته باشند، باز هم شانس خود را برای حضور در این کنکور امتحان می‌کنند». وی اضافه می‌کند: «در مجموع تغییرات پیاپی سیستم کنکور کمی داوطلبان را سردرگم و نگران می‌کند و این خوب نیست. امیدوارم مسئولان هر چه زودتر به راهکار ثابت، مشخص، شفاف و عادلانه‌ای برسند». محمد درباره خودش هم می‌گوید: «من بیشتر کنکور را به خاطر سربازی مهم می‌بینم. البته به هر حال باید به سربازی بروم، اما به سربازی رفتن با دیپلم و یا با لیسانس و فوق لیسانس خیلی فرق دارد. به علاوه چون علاقه خاصی به کامپیوتر و برنامه‌نویسی دارم شاید بتوانم در این مدت دوره‌های آموزشی بیشتری ببینم یا حتی کار کنم. در دانشگاه هم می‌خواهم نرم‌افزار بخوانم و اگر این رشته در دانشگاهی مناسب بدون کنکور شود، حتما برای آن اقدام می‌کنم. خدا را چه دیدی، شاید تا آن وقت قوانین سربازی هم تغییر کرد و معاف شدم!».
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا ستاری رقابت برای فتح صلح در سوریه ملاک و مبنای سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشگاهی بدون کنکور اعلام شد #خداحافظ_کنکور منهای 15 درصد! نشست معاون ترامپ با رهبران دموکرات کنگره بار دیگر بدون نتیجه پایان یافت دولت تعطیل! شوک اول به جام ملت‌های آسیا مدافع عنوان قهرمانی در اولین گام شکست خورد «ابتکار» از عوامل و زمینه‌های رشد قارچ‌گونه قشری تازه در کشور گزارش می‌دهد شبه طبقه ناقص‌الخلقه «ابتکار» از تعدد امضا برای استیضاح وزرا و پس گرفتن بی‌ضابطه امضا گزارش می‌دهد حل مشکلات با استیضاح وزرا! در گفت‌و‌گو با عضو هیئت علمی دانشگاه علامه مطرح شد: بودجه 98، تلاش برای حفظ شرایط موجود محمد چرمشیر در سمینار رادی‌شناسی عنوان کرد‌ اگر رادی نبود نمایشنامه‌نویس نمی‌شدم محسنی اژه‌ای: بخشی شکایت کند پیگیری می‌کنیم حذف ۴ صفر از پول ملى، اقدامى راهگشا یا عملیاتى روانى؟! آیا جریان‌ساز دیگری چون لطفی متولد خواهد شد؟ کیوان ساکت پاسخ می‌دهد شاید که آینده از آنِ ما