گام اول به سمت رؤیا




هیجان جام هفدهم از امروز برای ایرانی‌ها آغاز می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی جام ملت‌های آسیا 2019 امارات محسوب می‌شود، در اولین بازی خود در گروه D مسابقات به مصاف یمن می‌رود. دیداری که از ساعت 19:30 در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی با قضاوت «ریوجی ساتوی» داور ژاپنی برگزار می‌شود. تیم ملی در حالی بازی‌های خود در جام ملت‌ها را آغاز می‌کند که پیش از سفر به ابوظبی، اردویی 17 روزه در کمپ مجهز اسپایر دوحه برگزار کرد و بازیکنان تمرینات ویژه‌ای را پشت سر گذاشتند. 


2 بازی تدارکاتی جزو مهم‌ترین برنامه‌های تیم ملی بود که ابتدا برابر فلسطین به تساوی 1-1 رسید و سپس قطر را 2 بر یک شکست داد. حالا تنها موضوعی که اهمیت دارد، موفقیت در اولین گام برابر یمن است. نکته‌ای که کارلوس کی‌روش در مصاحبه‌های روزهای اخیر خود بارها به آن اشاره کرد و گفته می‌خواهد قدم به قدم پیش برود و تیمش در حال حاضر، تنها به بازی با یمن فکر می‌کند و امیدوار است با کسب 3 امتیاز این مسابقه گام اول را محکم بردارد و آماده دیدار بعدی مقابل ویتنام شود. تیم ملی فوتبال ایران با 3 قهرمانی یکی از تیم‌هایی است که هر دوره توجه زیادی به آن می‌شود و به عنوان مدعی در جام حضور دارد. اما حریف امروز تیم ملی، یک تیم ویژه محسوب می‌شود. کشور یمن از سال ۲۰۱۱ گرفتار بحران سیاسی شده‌ است. در این سال اعتراضات خیابانی علیه علی عبدالله صالح که به رئیس‌ جمهوری مادام‌العمر یمن تبدیل شده بود، منجر به برکناری او از قدرت شد. در فوریه ۲۰۱۲ منصور‌هادی در یک انتخابات تک‌نفره به عنوان رئیس ‌جمهوری کشور انتخاب شد اما اختلافات سیاسی ادامه یافت و دو گروه انصارالله (به رهبری حوثی‌ها) و القاعده وارد درگیری با حکومت مرکزی و یکدیگر شدند. پس از آن هم ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی را در یمن و در حمایت از دولت‌ هادی با نام طوفان قاطعیت آغاز کردند و این کشور همچنان درگیر جنگ داخلی و حملات عربستان است و مدت‌هاست که رنگ آرامش را به خود ندیده. در این شرایط، تیم ملی فوتبال یمن به فعالیت‌های خود ادامه داده و حالا هم با مربیگری «یان کوچیان» سرمربی اهل اسلواکی خود می‌خواهد دست به شگفتی‌سازی بزند. این تیم که در رده 135 فیفا قرار دارد، در آخرین بازی تدارکاتی‌اش، هفته پیش یک بر صفر به سوریه باخت. 9 بازیکن این تیم در لیگ یمن، 8 بازیکن در لیگ ستارگان قطر، یک بازیکن در لیگ عمان و یک بازیکن هم در لیگ عراق بازی می‌کنند. نکته جالب احمد نبیل ‌هافبک، وحید الخیاط‌ هافبک و عبدالعزیز الجومایی مدافع یمن درحال حاضر تیم ندارند. احمد عبدالحکیم السروری یکی دیگر از‌ هافبک‌های یمن هم در سنترال برزیل بازی می‌کند.
در آن سوی میدان به نظر می‌رسد کی‌روش، تیم ملی را با ترکیبی هجومی به میدان بفرستد. ترکیبی با یک‌ هافبک دفاعی که احتمالاً امید ابراهیمی است و یک‌ هافبک طراح که شاید سامان قدوس باشد و البته حضور بازیکنانی با خاصیت تهاجمی مانند سردار آزمون، مهدی طارمی و کریم انصاری فرد. بازیکنانی که سراسر انگیزه هستند تا ایران را به گل برسانند. گفتنی است طبق اعلام قبلی، علیرضا جهانبخش بازی امروز را به دلیل مصدومیت از دست داده است.
ایران و یمن (که آن موقع یمن جنوبی بود) در جام ملت‌های آسیا تاکنون تنها یکبار به مصاف هم رفته‌اند که مربوط به سال 1976 در تهران می‌شود. دیداری که با پیروزی پرگل 8 بر صفر ایران به پایان رسید. نکته‌ای که درخصوص ایران وجود دارد، این است که به غیر از جام ملت‌های 1996 امارات که مقابل عراق بازنده شد، تیم ملی هیچ دوره‌ای را با شکست آغاز نکرده و حالا همه امیدوارند این آمار حفظ شود و شاگردان کی‌روش اولین گام را با کسب 3 امتیاز بردارند.
اعتراض کادر تیم ملی به چمن ورزشگاه
عصر دیروز تیم ملی آخرین تمرین خود قبل از بازی با یمن را در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی برگزار کرد. در شرایطی که تمرین شروع نشده بود، میک مک درموت به مسئولان ورزشگاه اعلام کرد که چمن زمین بلند است. از آنجا که بازی امروز در این ورزشگاه انجام می‌شود، مربیان تیم ملی برای دقایقی با مسئولان مربوطه صحبت و اعتراض خود را اعلام کردند. علی کفاشیان که سمت نایب رئیسی AFC را دارد، در تمرین تیم ملی حاضر و با بازیکنان به خوش و بش پرداخت. او وقتی دید مربیان به چمن ورزشگاه اعتراض دارند، با نمایندگانAFC  صحبت کرد و پس از آن، چند نفر از عوامل اجرایی برگزاری بازی ها در تمرین تیم ملی حاضر شده و به نمونه‌گیری از چمن پرداختند و کی روش هم با آنها صحبت کرد. علیرضا جهانبخش روز گذشته با لباس شخصی در تمرین حاضر شد و به همراه علی قلی زاده، تنها نظاره‌گر تمرین شدند. به محض آغاز تمرین، کی روش بازیکنان را دور هم جمع کرد و با آنها صحبت کوتاهی انجام داد. ضمن اینکه مهدی تاج هم در محل تمرین حضور داشت.
شکست مدافع عنوان قهرمانی
جام ملت‌های آسیا 2019 امارات شنبه شب با برگزاری دیدار افتتاحیه میان امارات و بحرین آغاز شد و دو تیم به تساوی 1-1 دست یافتند. در این دیدار بحرین از امارات پیش بود و به نظر می‌رسد امارات با لطف داور در اعلام پنالتی مشکوک دقیقه 88، موفق شد از شکست فرار کند. در بازی‌های روز گذشته هم اولین شگفتی جام رقم خورد و استرالیا مدافع عنوان قهرمانی با یک گل مغلوب اردن شد. در دیگر دیدار هند با نتیجه غیرمنتظره 4- 1 برابر تایلند به برتری دست یافت. در آخرین بازی دیروز هم سوریه و فلسطین به مصاف هم رفتند. در بازی‌های دیگر امروز، از گروه C چین - قرقیزقستان (14:30) و کره جنوبی – فیلیپین ( 17) با هم دیدار می‌کنند.