تایید لایـحه اصـلاح قانـون مبـارزه با پولشـویی

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان روز گذشته در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و به تصویب رسید.
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بحث و بررسی و استماع نظر نمایندگان شورای نگهبان،  دولت، مجلس شورای اسلامی و کمسیون‌های مربوطه‌؛ در خصوص بند «پ» ماده «2» نظر شورای نگهبان را تأیید کردند. در مورد ماده 5، مصوبه مجلس شورای اسلامی مورد تأیید قرار گرفت. ماده 7 مکرر مصوبه مجلس از دیگر مواد اختلافی بود که با اصلاح بند ب و بند د و تبصره 4 بند ذ و الحاق یک تبصره به بند ب ماده 7 مکرر، اصلاحات مد نظر مجمع، به پایان رسید.
«غلامرضا مصباحی مقدم» عضو این مجمع نیز روز گذشته به ایرنا گفت: اصلاحاتی در لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی انجام شده است. علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و الهیار ملکشاهی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرف مجلس و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری به نمایندگی از دولت در این جلسه حضور داشتند.
لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی در جلسه مورخ 17 آبان 1396 هیأت وزیران به تصویب رسیده بود، پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان نیز پس از بررسی لایحه و ارائه ایرادات این شورا، آن را به مجلس اعاده داد. مجلس شورای اسلامی در ادامه با اصرار بر مصوبه خود، آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد.پیش از این مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه 24 آذر ماه بر اساس نظر هیات عالی نظارت این مجمع ماده یک این لایحه را اصلاح کرده بود.


از چهار لایحه مرتبط با FATF، دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تایید نهایی شده است.
همچنین کنوانسیون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است  که اینک  با اتمام بررسی لایحه پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام،این  لایحه در دستور کار آتی مجمع قرار خواهد گرفت.
کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) نیز هفته گذشته و برای بار دوم از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شد.
از سوی دیگر در ابتدای جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ حکم انتصاب ریاست مجمع از سوی مقام معظم رهبری توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر معظم له، قرائت و به آیت الله آملی لاریجانی تقدیم شد و در ادامه این جلسه آیت الله آملی لاریجانی از اعتماد مقام معظم رهبری و حکم انتصابش برای ریاست مجمع و عضویت فقهای شورای نگهبان تشکر کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم همه وظایف و مسئولیت‌هایی که در قانون اساسی برای مجمع و شورای نگهبان مصرح است را به نحو احسن، انجام دهیم.
وی همچنین با گرامیداشت یاد روسای پیشین مجمع از شخصیت آیت الله‌هاشمی شاهرودی و آیت الله‌هاشمی رفسنجانی و خدماتشان در دوران ریاست این نهاد مهم تجلیل کرد و افزود: خداوند روح این بزرگواران را با ارواح شهدا و علما و خلصا محشور گرداند.
آملی لاریجانی افزود: ما امروز در کشور با مسائل مهمی مواجه هستیم مسائلی که بعضاً از بیرون تحمیل شده و بعضاً هم از ناحیه نحوه مدیریت ما در داخل کشور بوجود آمده، در چنین فضایی که دشمن به دست‌اندازی به سرمایه‌های واقعی جمهوری اسلامی به ویژه سرمایه‌های اجتماعی  طمع کرده همه دستگاه‌ها و نهادهای حقیقی نظام جمهوری اسلامی باید برای برون رفت از این مشکلات دست در دست هم با همه ی توان تلاش کنند . رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:  دشمن باید این احساس را بکند که همه ارکان و قوا متحد هستند و در مسیر خدمت به مردم و رفع معضلات کشور با هدایت‌های مقام معظم رهبری عمل می‌کنند، البته اختلاف سلیقه طبیعی است اما آنجایی که می‌خواهند تصمیمی گرفته شود و راهکاری ارائه شود، باید همه قوا و نهادها در چارچوب ترسیمی از ناحیه مقام معظم رهبری، دست در دست یکدیگر بدهند و دشمن نباید احساس کند که در جایی رخنه ای وجود دارد، و از طریق آن برای مردم می‌تواند مشکل ایجاد کند.
وی گفت: مردم عزیز ما باید احساس کنند که مسئوولان به فکر آنها و در حال خدمت به آنها هستند، تقنینشان، توصیه‌هایشان، نگرش‌ها و فعالیت‌هایشان، در مسیر خدمت به مردم و در مسیر رفع مشکلات مردم است. نزاع‌ها نباید به ساحت کوچه و خیابان کشیده شود. نزاع‌های بین قوا و نهادها باید به نحوی عالمانه و فنی و حقوقی حل شود.  ما امیدواریم خداوند تبارک و تعالی به همه ی ما برای خدمت خالصانه به مردم که در واقع طریق قرب به حق و  یکی از بهترین راه‌ها برای اقتراب به ساحت خدای تعالی است توفیق عنایت فرماید  تا بتوانیم به وظایفمان درست و تام عمل کنیم.