راه مشترک تهران و کابل در مذاکره با طالبان

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران که به کابل سفر کرده بود با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش شبکه طلوع نیوز، در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شد، دو طرف در رابطه با اهمیت مناسبات همه‌جانبه میان دولت‌ها، فرآیند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها و چگونگی استفاده بهتر از بندر چابهار بحث و تبادل نظر کردند.
طلوع نیوز نوشت: معاون وزیر خارجه ایران در مورد دیدار اخیر مقامات ایرانی با طالبان به رئیس جمهور غنی گزارش داد و از تعهد دولت کشورش به اصل رهبری و مالکیت حکومت افغانستان در تداوم فرآیند صلح، اطمینان داد.
همچنین طرفین در این دیدار تأکید کردند که در تمام ابعاد با هماهنگی بیشتر کار صورت گیرد تا نتیجه  مؤثر به دنبال داشته باشد.


قدردانی عبدالله عبدالله
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، در ادامه دیدار و گفتگو با مقامات افغانستان با« عبدالله عبدلله» رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در قصر «سپیدار »دیدار و رایزنی کرد.
 به گزارش ایسنا ،در این نشست سید عباس عراقچی، روابط میان دو کشور را تاریخی و دوستانه خواند و از پیشرفت کار در باره نهایی شدن سند جامع همکاری‌های مشترک میان دو کشور صحبت کرد.
 وی در این ارتباط افزود: سه کمیته از کمیته‌های مشترک کارهای خود را به پایان رسانیده‌اند و کار دو کمیته دیگر در حال نهایی شدن است.
معاون ظریف ابراز امیدواری کرد که این سند هرچه زودتر نهایی شود و رهبران دو کشور آن را امضا کنند .
 در این نشست عراقچی از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با هیئیت طالبان در تهران صحبت کرد و رئیس اجرایی دولت افغانستان  را در جریان این مذاکرات قرارداد.
 این دیپلمات ارشد ایرانی همچنان تاکید کرد:این مذاکرات در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران از حکومت افغانستان و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند.  وی همچنان حمایت خود را از روند مردم‌سالاری و برگزاری انتخابات در افغانستان ابراز داشت و با اهمیت‌خواندن میزان مبادلات تجارتی میان دو کشور خواهان افزایش روابط و داد و ستد اقتصادی میان ایران و افغانستان شد .  در جریان این رایزنی ،رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با قدردانی از سفر عراقچی به افغانستان از وی خواست تا مراتب احترامات وی را به مقامات جمهوری اسلامی ایران  اعلام کند.
عبدالله عبدالله، روابط میان دو کشور را تاریخی و استوار بربنیادهای محکم دوستی و همکاری خواند.  به گزارش خبرگزاری صدای افغانستان ،رئیس اجرایی دولت افغانستان ،حمایت این کشور را از نهایی شدن سند جامع ابراز  و تاکید کرد که کارهایی باقیمانده دو کمیته باید به زودی نهایی  شود .
وی  از این‌که جمهوری اسلامی ایران طرف افغانستان را در جریان مذاکرات با گروه طالبان قرارداده است، قدردانی کرد.
عباس عراقچی پیش از این نیز در یک ماه گذشته به کابل سفر داشته و در این سفر با رئیس‌جمهور، رئیس اجرایی و مقام‌های دیگر حکومت وحدت ملی دیدار کرد و گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری آوا افغانستان، سفر دوم عباس عراقچی به کابل در راستای ادامه مذاکرات دو کشور برای نهایی سازی سند جامع همکاری‌های راهبردی و هم‌چنین گفت‌وگوهای هیئت طالبان در تهران است.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران هفته گذشته در تهران میزبان یک هیئت از گروه طالبان بود. وزارت خارجه ایران می‌گوید که این دیدار با آگاهی حکومت افغانستان و با محور راضی کردن طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی صورت گرفته و ادامه خواهد داشت.
از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ایران از طرف افغانستان می‌خواهد که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پایان حکومت کنونی، سند همکاری‌های جامع راهبری دو کشور که مذاکرات آن در پنج کمیته رو به اتمام است، میان روسای جمهوری دو کشور امضا شود.
به گزارش ایرنا سفر هفته گذشته دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به کابل پایتخت افغانستان در فضای رسانه ای ایران و افغانستان بازتاب گسترده و تحلیل‌های مختلفی را به همراه داشت.
در آن سفر یک روزه که به دعوت حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان انجام شد، برخی مقامات عالی امنیتی،نظامی وسیاسی ایران، دبیر شورای عالی امنیت ملی را همراهی کردند. 
شمخانی در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای افغانستانی خود با رئیس جمهوری، رییس اجرایی و برخی دیگر از مقامات ارشد سیاسی و امنیتی این کشور دیدار و گفت و گو کرد. قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در کنفرانسی خبری در خصوص اخباری مبنی بر سفر هیئت طالبان به تهران گفت: بعد از سفر شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتند، دیروز هیاتی از طالبان در تهران مذاکرات مفصلی را با عراقچی داشتند.
وی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه افغانستان 50 درصد از اراضی‌اش در اختیار طالبان است، و با توجه ناامنی و بی‌ثباتی که در افغانستان این سفر با تمایل و اعلام این موضوع به دولت افغانستان صورت گرفت.
قاسمی هدف اصلی این مذاکرات را یافتن راهکار و مساعدت برای گفت و گوهای گروه‌های افغانی و دولت این کشور به منظور پیشبرد روند صلح در این کشور عنوان کرد. 
وی تصریح کرد: ایران به عنوان همسایه و کشور نقش‌آفرین مهم در منطقه، پس از مذاکرات با دولت کابل، این علاقه مندی را داشت که نقش مهمی را در ایجاد ثبات در افغانستان ایفا کند و این به مفهوم همسویی و یکسان بودن مواضع با این گروه نیست.
رضایت پاکستان
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها گفت که دولت اسلام آباد از نقش آفرینی ایران در روند مذاکرات صلح افغانستان استقبال می‌کند. «محمد فیصل» در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا با موضوع مذاکرات ایران با طالبان در تهران و موضع پاکستان در این خصوص، با اذعان به نقش ایران در روند صلح افغانستان، گفت که توافق منطقه ای برای موفقیت و تداوم تلاش برای تحقق صلح در افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد. پاکستان معتقد است که همسایگان افغانستان باید برای تحقق روند صلح در این کشور نقش آفرینی کنند و دولت اسلام آباد با درخواست ایالات متحده و افغانستان، این مذاکرات را تسهیل می‌کند.
روزنامه «داون» پاکستان با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت:طالبان افغانستان به منظور پایان جنگ 17 ساله در افغانستان، در تهران مذاکراتی با مسئولان وزارت امور خارجه این کشور داشته است.
تارنمای «اکسپرس تریبیون» پاکستان نیز نوشت: خبر سفر هیات طالبان افغانستان به تهران چند روز پس از آن منتشر شد که «علی شمخانی» دبیر دشورای عالی امنیت ملی ایران به کابل سفر کرد و به خبرنگاران گفت که مذاکرات با طالبان در افغانستان برگزار شده است. روزنامه «بیزینس رکوردر» پاکستان نیز با انتشار این خبر، نوشت:طالبان افغانستان اخیرا در خصوص «وضعیت پس از اشغال افغانستان» با ایران گفت و گو و تبادل نظر کرد.
روزنامه «نیوز» پاکستان نیز نوشت: طالبان در خصوص وضعیت پس از اشغال افغانستان در آخرین دور گفت و گوهای خود، با مقامات ایرانی تبادل نظر کرده است.
بنا بر گزارش این روزنامه، این مذاکرات در حالی صورت گرفت که بر اساس گزارش‌های تایید نشده، آمریکا قصد دارد بزودی بخشی از نظامیان خود را از خاک افعانستان خارج کند.
گروه طالبان که بر سر قدرت با دولت مرکزی در جنگ است روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به گفت و گوهای نمایندگان خود با مقامات ایرانی در تهران از مواردی چون «اوضاع پس از اشغال» و «برقراری صلح و امنیت در افغانستان و منطقه» به عنوان محور اصلی این مذاکرات نام برد.
همچنین روزنامه‌های دیلی تایمز ، پاکستان امروز، نیشن، تلویزیون دانا، سما تی وی، کانال تلویزیون ابتک(Abtak) و دیگر رسانه‌های تلویزیونی و نوشتاری این کشور مذاکرات ایران و طالبان را باز نشر داده شده‌اند.