خط ويژه منفور!

موضوع جدايي مردم از مسئولان مربوط به اين روزها نيست؛ از دوران رژيم پهلوي انتقادهاي‌ زيادي به گسل ميان خدمتگزاران و ولي‌نعمتان بوده است ولي امروزه به لطف گسترش فضاي‌مجازي، اين شكاف بيش از گذشته به چشم مي‌خورد. در همين راستا شاهد آن هستيم كه برخي مسئولان در اقداماتي نمايشي سعي مي‌كنند با برداشتن ميله‌هايي ميان مردم و مسئولان در نمازجمعه اين‌گونه نشان دهند كه فاصله مذكور در حال كم‌ شدن است. اين در حالي است كه اقدامات اين‌چنيني تاثير خاصي بر روند كاهش فاصله ميان مردم و مسئولان ندارد زيرا عده‌ كمي با اين اقدامات تماس مستقيم دارند و همچنين در بخش‌هاي ديگر شاهد اقداماتي هستند كه چندان با اين تصميمات تبليغاتي همخواني ندارد.
براي مثال زماني كه هر يك از ما بارها در ايستگاه‌هاي اتوبوس مدت‌ها منتظر آمدن وسيله‌اي براي تردد هستيم و در اين وضعيت مشاهده مي‌كنيم كه خودروهايي با چراغ‌هاي گردان از مقابل ما عبور مي‌كنند و برخي افراد با ظاهرهاي آراسته و به اصطلاح اتو كشيده در وسايلي نشسته‌اند و از خط ويژه عبور مي‌كنند. اين موضوع،يكي از بارزترين خطوط انفصال مردم و مسئولان است كه هر ساعت قشر عظيمي آن را مشاهده مي‌كنند.
نامه مساله‌دار
حال مدتي بود كه انتقادات فراواني به تردد نماينده‌ها از خط ويژه مطرح بود تا اينكه در تاريخ 16 آذر امسال عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی از نامه محرمانه معاونت اجرایی مجلس به نمایندگان براي صدور مجوز تردد در خطوط ویژه در سطح شهر تهران خبر داد. احمد علیرضا‌بیگی در اين باره گفت كه چندي پيش نامه محرمانه از جانب معاونت اجرایی مجلس روی میز نمایندگان گذاشته شد و در آن نامه اعلام شد امکان بهره مندی نمایندگان از مجوز تردد در خطوط ویژه در سطح شهر تهران فراهم شده است بنابراين فرمی را تکمیل كنيد تا مجوزات لازم برای شخص نمایندگان صادر شود. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این مجوز گفت: اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل سوم بند ششم و اصل سوم بند نهم بر هرگونه استبداد و خودکامگی و رفع تبعیضات ناروا تاکید دارد. وی تاکید کرد: همچنین بر اساس اصل ۱۹ قانون اساسی مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان، موجب امتیاز آن‌ها نخواهد بود. همچنین طبق اصل ۲۰ قانون اساسی همه افراد ملت اعم از زن و مرد به صورت یکسان در حمایت قانون قرار دارند. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: فلسفه ایجاد خطوط ویژه برای وسایل نقلیه عمومی جهت افزایش سرعت و سهولت حرکت این وسایل در راستای تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. وی تاکید کرد: عبور از خطوط عبور ویژه، یعنی عبور از حقوق مردم. این استثنا فقط برای عبور خودروهای امداد و نجات وجود دارد که دارای دستورالعمل خاص هستند و فقط خودروهای پلیس، آتش‌نشانی، آمبولانس‌هایی که دارای مصدوم باشند، می‌توانند از این خطوط عبور کنند. این خودروها در مواقعی که ماموریت امداد و نجات ندارند، نمی‌توانند از خطوط ویژه عبور و مرور کنند. علیرضابیگی گفت: شخصیت هایی که بر اساس مصوبات شورای امنیت کشور دارای اسکورت و حفاظت هستند، به بهانه حفاظت و سرعت از خطوط ویژه استفاده کرده و چراغ راهنمایی برای عبور این شخصیت‌ها قرمز یا سبز می شود. وی اظهار داشت: خاطراتی از عبور و مرور رهبر انقلاب وجود دارد که نه تنها ایشان سبز کردن چراغ را به بهانه عبورشان منع کردند بلکه وقتی متوجه شدند چراغ به مدت طولانی برای عبور ایشان سبز نگه داشته شده و مردم در جهت دیگر عبور معطل شده‌اند، دستور تنبیه فرد مسئول را دادند. وی ادامه داد: اینکه بسیاری از مشکلات مردم حل نمی شود یا دیر حل می شود به دليل این است که مسئولان متوجه این مشکلات نیستند؛ اگر قرار باشد مسئولان از تحمل ترافیک و تبعات مادی و روانی آن معاف شوند، متوجه مشکلات مردم نمی شوند.


تصميمي برخلاف منافع ‌ملي
در همين راستا عبدالرضا هاشم‌زایی، نماينده اصلاح‌طلب مجلس نيز درباره پیشنهاد سازمان اداری مجلس براي ارائه تسهیلات عبور و مرور به نمایندگان برای رفت و آمد از خط ویژه، در گفت‌وگويي اشاره كرده بود كه بنده با این‌گونه پیشنهادات و طرح‌ها مخالف هستم. من مخالف این هستم که نماینده یا هرکس دیگری از خط ویژه عبور کند چراکه به نفع حکومت و مردم نیست. وی تاکید کرد: زمانی که کمونیست‌ها در مسکو قدرت داشتند و روسیه را اداره می‌کردند، در خیابان‌ها خطی را برای عبور و مرور مقامات اختصاص داده بودند که پس از آنکه کمونیست در روسیه فروپاشید این خط‌کشی‌ها هم برچیده شد. این عضو کمیسیون شوراها عنوان کرد: به نظر من نماینده‌ها و مسئولان باید در ترافیک بمانند تا با مشکلات مردم آشنا باشند. به اعتقاد من بهتر است که نمایندگان به جای عبور از خط ویژه نیم ساعت زودتر از مبدا راه بیفتند، در این صورت دیر هم نخواهند رسید. خود من تاکنون یک دقیقه هم دیر نرسیده‌ام. اين نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: شنیده بودم که در گذشته کارت‌هایی را برای عبور تعداد معدودی از نمایندگان در نظر گرفته بودند که بتوانند از لاین تسهیلات استفاده کنند اما برای همه نمایندگان نبوده است. به اعتقاد من حتی ماشین‌هایی هم که با اسکورت جابه‌جا می‌شوند، باید همراه با مابقی مردم در ترافیک بمانند، مگر اینکه ملاحظات امنیتی وجود داشته باشد. هاشم‌زایی اظهار داشت: همان‌گونه که بنده زمانی که نماینده نبودم از این نوع رفتارها بیزار بودم، مردم هم از این نوع حرکات و تصمیمات متنفر خواهند شد. به قول معروف هرچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند.
جدايي ممنوع
محمد محمودی‌شاه‌نشین، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در تشريح اين نامه و انتقادات به نماينده‌ها گفت كه هیچ گاه نمایندگان مجلس به دنبال این نبوده‌اند که با اتومبیل شخصی خود از مسیر ویژه عبور کنند بلکه بیشتر به دنبال این بوده‌اند که در سفر هیات‌های خارجی پروتکل‌ها رعایت شود. محمد محمودی‌شاه‌نشین، در خصوص مباحثی که پیرامون تردد ویژه نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، اظهار داشت: باید بین انواع برنامه و اقدامات نمایندگان تفکیک قائل شویم، برخی از رفتارهای نمایندگی شخصی بوده و برخی دیگر نیز مربوط به ماموریت‌های کاری و خارجی است. نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنگامی که مهمانان خارجی مجلس به ایران سفر می‌کنند، بهتر است که برخی اتومبیل‌ها در اختیار گروهی از نمایندگان قرارگیرد تا امور مربوط به پروتکل‌ها رعایت شود، بیان کرد: معتقدم نباید این اتومبیل‌ها نیز به صورت گروهی در اختیار نمایندگان قرار گیرد زیرا به طور کلی نباید نمایندگان جدای از مردم باشند. وی با بیان اینکه رفت و آمدهای عادی نمایندگان از منزل به مجلس و برعکس که با اتومبیل‌های شخصی آن‌ها انجام می‌شود باید از مسیر عادی انجام شود، افزود: ضرورتی ندارد که نمایندگان برای تردد با اتومبیل شخصی از خطوط ویژه استفاده کنند. محمودی‌شاه‌نشین با بیان اینکه نمایندگان نیز مانند مردم هستند و اگر دیرتر از خواب بیدار شوند باید دیرتر به محل کار خود برسند و این شرایط طبیعی است، ادامه داد: هیچ گاه نمایندگان مجلس به دنبال این نبوده‌اند که با اتومبیل شخصی خود از مسیر ویژه عبور کنند بلکه بیشتر به دنبال این بوده‌اند که در سفر هیات‌های خارجی پروتکل‌ها رعایت شود. عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس باید اتومبیل‌های «ون» مناسبی داشته باشد تا در شرایط ویژه‌ای که مهمانان خارجی به ایران سفر می‌کنند بتوانند در زمان‌های تعیین شده به برنامه‌ها برسند، گفت: متاسفانه در کشور شرایط به گونه‌ای ایجاد می‌شود که مسائل را سیاه و سفید یا «صفر و یکی» جلوه می‌دهند. وی افزود: برای خودروي شخصی نمایندگان نه نیاز هست و نه ضرورت دارد که کارت تردد ویژه صادر شود ولی برای ترددهای گروهی نمایندگان، ماموریت‌های خاص و همراهی مهمانان خارجی باید شرایط ویژه‌ای فراهم شود. محمودی‌شاه‌نشین با بیان اینکه منزل من در مرز شهریار و کرج است و از اتوبان تهران - کرج تردد می‌کنم، اظهار داشت: هر روز ساعت 5:30 دقیقه صبح از منزل حرکت می‌کنم زیرا ترافیک در آن زمان قابل تحمل‌تر است؛ اگر در این شرایط تردد کنم، بیشتر به فکر حل مشکل ترافیک منطقه محل سکونت خود خواهم بود. عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال‌هاست که در این ساعت از صبح منزل خویش را ترک می‌کنم، بیان کرد: پیش از نماینده شدن و در دوران نمایندگی همواره صبح‌ها پیش از افزایش ترافیک از منزل خارج می‌شدم و بعد از دوران نمایندگی نیز باید صبح‌ها زودتر از منزل خارج شوم تا گرفتار ترافیک نشوم. نماینده شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار باشد مسیر رفت و آمد نمایندگان از مردم جدا باشد، وکلای ملت نمی توانند به خوبی مشکلات را لمس کنند، نمایندگان باید در کنار مردم باشند.
طرح تخريب جايگاه نمايندگان به صورت پراكنده از سوي برخي جريانات آغاز شده است و نمايندگان نبايد اجازه دهند كه با اين اقدامات و جاه‌طلبي‌ها بيش از پيش جايگاه مجلس شوراي اسلامي زير سوال برود تا برخي از جريانات از اين فرصت استفاده كرده و به منافع خود برسند. البته اين خواسته مربوط به آن دسته از نمايندگاني است كه خود را وكلاي مردم مي‌دانند و براي رسيدن به منافع وارد مجلس نشده‌اند. از طرفي نيز بايد براي عده‌اي كه خود را از مردم جدا دانسته و اقداماتي انجام مي‌دهند كه سبب وهن نظام اسلامي مي‌شوند فقط تاسف خورد زيرا افرادي كه منفعت طلبي را سرلوحه كار خود قرار مي‌دهند در هر جايگاهي كه باشد، همين مسير را ادامه مي‌دهند و در جامعه ما راهكاري براي مقابله با اين قشر وجود ندارد و تنها بايد منتظر گذر زمان بود تا آن‌ها را با خود ببرد زيرا آن‌ها در مسائل مختلف به دنبال اين خطوط ويژه هستند و شايد حضورشان در مجلس نيز با همين رويكرد بوده است.