انگشتر سلیمانی به «عابدان کهنز» رسید

در پنجمین روز از برگزاری نهمین جشنواره فیلم عمار از مستندی با نام «عبادان کهنز» رونمایی شد. این مستند روایتی است از جوانانی که برای پاسداری از ارزش‌های دینی جان خود را فدا کردند. کهنز نام شهرکی در شهرستان شهریار است و «عبادان کهنز» اشاره‌ای به اتفاقی دارد که در این شهرک رخ داده است.
مجید رستگار در نشست رونمایی از «عبادان کهنز» گفت: موضوع فیلم، روایت زندگی افرادی است که به خاطر داشتن یک عبادتگاه، تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند و با کمک مردم، مسجد حضرت امیرالمؤمنین (ع) را می‌سازند. اسم فیلم را به خاطر روایت زندگی افراد عابد و زاهد، «عابدان کهنز» گذاشتیم. رستگار با اشاره به اینکه «عابدان کهنز» اولین فیلم مستندش است، ادامه داد: این فیلم با کتابی به اسم «سرباز روز نهم» که به بنده داده شده بود، شروع شد. فصل دوم این فیلم را هم «سربازان روز دهم» نامگذاری کردیم.
وی افزود: ساخت این فیلم طی هشت جلسه و به مدت یک سال و دو ماه به طول انجامید. معتقدم به دلیل زمان فیلم نتوانستیم به درستی زندگینامه شهید صدر‌زاده را به تصویر بکشیم. ما در این فیلم حتی ۱۵ دقیقه از اتفاقاتی را که در فتنه ۸۸ رخ داد، به دلایل مختلفی حذف کردیم. در دولت فعلی درست نبود که قسمت‌هایی از این فیلم منتشر شود، اما شاید در دو سال آینده بخش‌های حذف شده را به فیلم اضافه کنیم. در ادامه این نشست، امیر مهریزدان تهیه‌کننده مستند «عابدان کهنز» با اشاره به اینکه ردپای شهدای «کهنز» به خوبی در فیلم مشاهده می‌شود، گفت: بدون شک، رمز فهمیدن فیلم، درک همین موضوع است. فکر می‌کردیم که حجم و بلند بودن زمان فیلم، بیننده را خسته کند، اما فیلم را به افراد زیادی نشان دادیم و خوشبختانه، هیچ شخصی از دیدن آن احساس خستگی نکرد و رضایت خود را از تولید این فیلم اعلام کرد.
تهیه کننده مستند «عابدان کهنز» با اشاره به اینکه این کار، توسط دفتر مطالعات جبهه انقلاب فرهنگی ساخته شده است، یادآور شد: این عزیزان با همه وجود برای ساخت این مستند زحمت کشیدند و حاصل این فیلم به گونه‌ای شد که امروز همه از ساخت و تولید آن راضی هستند.
در این نشست انگشتر یادگاری حاج قاسم سلیمانی از سوی حاج خدایار بهرامی از مسجد حضر امیرالمؤمنین (ع) کهنز به مجید رستگار کارگردان مستند «عابدان کهنز» اهدا شد.