تاسیس دومین انجمن فروشگاه‌های اینترنتی با مجوز اتاق بازرگانی

گروه فناوری - یک انجمن با عنوان انجمن فروشگاه‌های اینترنتی از سوی اتاق بازرگانی تهران مجوز گرفته و به ثبت رسیده است‌. این امر واکنش‌ها و اعتراضات دیگر انجمن‌های کسب‌وکارهای مجازی و فعالان این حوزه را به همراه داشته است‌. یکی از بارزترین دلایل این امر آن است که انجمنی دقیقا با همین عنوان سال‌های گذشته ثبت شده و اگرچه اکنون با عنوان انجمن کسب‌وکارهای مجازی شناخته می‌شود اما عنوانی که با آن ثبت شده انجمن فروشگاه‌های اینترنتی است‌. از سوی دیگر فعالان استارت‌آپ‌ها معتقدند وجود یک انجمن با همین نام و همین کارکرد موازی‌کاری بوده و این امر شائبه‌های بسیاری را برانگیخته که بزرگ‌ترین آنها شائبه انحصارگرایی است‌. از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که انجمن فروشگاه‌های اینترنتی از سوی یکی از مدیران استارت‌آپ‌ها پیشنهاد شده و سپس اتاق بازرگانی تهران با صدور مجوز این انجمن در واقع حمایت خود را از آن نیز اعلام کرده است‌. بسیاری نیز از این امر شاکی هستند که چرا باید اتاق بازرگانی وارد حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی شده یا به انجمنی با این عنوان مجوز دهد‌. به هر روی از زمانی که استارت‌آپ‌ها ایجاد شده و موفقیت‌هایی کسب کردند تمامی نهادهای دولتی و خصوصی تلاش کردند سهمی از موفقیت آنها به دست آورند یا این استارت‌آپ‌ها را ملزم کنند زیر پرچم آنها فعالیت کنند، بیشتر نهادهای دولتی خواهان آن شدند که استارت‌آپ‌ها از این نهادها مجوز دریافت کنند یا اینکه فیلتر شوند‌. به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی تهران احساس کرده از قافله عقب مانده و اکنون تلاش می‌کند با ارائه مجوز به انجمن فروشگاه‌های اینترنتی این عقب‌ماندگی را جبران کند‌.
انجمنی با نام و فعالیت یکسان!
به عقیده کارشناسان استارت‌آپ‌ها انجمنی با نام انجمن فروشگاه‌های اینترنتی ثبت شده است که به تدریج نام آن به انجمن کسب‌وکارهای مجازی تغییر کرده اما نامی که با آن ثبت شده دقیقا همین نامی است که انجمن جدید از سوی اتاق بازرگانی تهران مجوز گرفته و به ثبت رسیده است‌.
محمود محمدی، مشاور کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: آقای الفت نسب چند سال گذشته اتحادیه‌ای با عنوان انجمن فروشگاه‌های اینترنتی ثبت کرد که بعدها عنوان آن به انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی تغییر یافت. البته این انجمن با عنوان انجمن فروشگاه‌های اینترنتی ثبت شده است‌. او افزود: بعدها اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تاسیس شد و شایان شلیله نیز دبیر این اتحادیه شد‌. اکنون عده‌ای یک انجمن با نام انجمن فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کرده‌اند‌. یکی از دست‌اندرکاران استارت‌آپ‌ها که اتفاقا استارت‌آپی در رابطه با شیوه فعالیت و کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی کرده به همراه اعضای اتاق بازرگانی تهران اقدام به راه‌اندازی انجمن فروشگاه‌های اینترنتی کرده‌اند‌.


محمدی در ادامه بیان کرد: در گذشته نیز نظام صنفی رایانه‌ای اظهار کرده بود هر انجمنی به جز نظامی صنفی در واقع رانت ایجاد می‌کند و اکنون اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز چنین نظری دارد‌.
او انگیزه ایجاد چنین انجمن‌هایی را قدرت‌نمایی دانست و گفت: در ایران چند مجموعه هستند که به اتحادیه‌ها، انجمن‌های غیردولتی و انجمن‌های صنفی مجوز می‌دهند‌. وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت کار و در برخی موارد وزارت علوم‌. اتاق بازرگانی تهران و ایران نیز به برخی از NGO‌ها مجوز داده و از نظر مالی آنها را حمایت می‌کند یا به آنها بودجه می‌دهد که انجمن فروشگاه‌های اینترنتی نیز از جمله انجمن‌های تحت حمایت اتاق بازرگانی تهران به‌شمار می‌رود‌.
محمدی درباره فعالیت انجمن فروشگاه‌های اینترنتی بیان کرد: احداث این انجمن و فعالیت آن کاملا موازی‌کاری بوده و می‌تواند در فعالیت‌ها اختلال ایجاد کند‌.
شائبه‌های بسیاری وجود دارد
بسیاری از کارشناسان و فعالان کسب‌وکارهای مجازی با فعالیت انجمن فروشگاه‌های اینترنتی مخالف هستند و آن را موازی‌کاری می‌دانند و معتقدند شائبه‌های بسیاری در زمینه فعالیت این انجمن وجود دارد از جمله انحصارگرایی‌.
عادل طالبی، کارشناس و فعال کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: اتاق بازرگانی تهران کار خطرناکی کرده و در حال موازی‌کاری است و فعالان استارت‌آپ‌ها شائبه‌های جدی در رابطه با انجمن فروشگاه‌های مجازی که از سوی اتاق بازرگانی تهران ثبت شده دارند‌.
او افزود: یکی از شائبه‌های مهم فعالان استارت‌آپ‌ها انحصارگرایی از سوی مدیران و دست‌اندرکاران انجمن فروشگاه‌های اینترنتی است‌. همچنین ‌باید بررسی شود اتاق بازرگانی بر اساس چه نیازی به این انجمن مجوز داده است‌.
انجمن فروشگاه‌های اینترنتی تهران غیرقانونی است
شایان شلیله در گفت‌وگو با وبنا انگیزه تشکیل انجمن فروشگاه‌های اینترنتی تهران را استفاده از رانت دانست و گفت: فرصت‌طلبان از طریق تشکیل انجمن به دنبال استفاده از رانت هستند‌. طبق قانون زمانی که انجمن صنفی از وزارت کار یا وزارت صنایع مجوز داشته باشد، اتاق بازرگانی نباید با تاسیس انجمن کار موازی انجام دهد‌. تشکیل انجمن از سوی اتاق بازرگانی مربوط به زمانی است که تشکیل انجمن چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ مسائل قانونی در وزارت کشور، وزارت کار یا وزارت صنایع امکان‌پذیر نباشد و اتاق بازرگانی برای سهولت کار چنین اقدامی انجام دهد‌.
او ادامه داد: فرصت‌طلبان از ناآگاهی اتاق بازرگانی استفاده و به اتاق بازرگانی اعلام کرده‌اند در حوزه کسب‌وکارهای مجازی انجمنی فعالیت نمی‌کند‌. در صورتی که انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در شهر تهران فعال است و نامش دقیقا انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی شهر تهران است و در کشور نیز اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی وجود دارد‌. بنابراین امکان تاسیس انجمن زیر نظر اتاق بازرگانی نه در تهران وجود دارد و نه در کشور‌.
شلیله با تاکید بر این که سودجویان اتاق بازرگانی را فریب دادند، گفت: انجمن فروشگاه‌های اینترنتی تهران غیرقانونی است و باید جلوس تاسیس آن گرفته شود‌. تاکنون انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و اتاق اصناف ایران به تاسیس این انجمن اعتراض کرده‌اند و صنف باید جلوی این انجمن بایستد‌.
او گفت: این انجمن تازه تاسیس ۱۶ عضو دارد و اکبر ‌هاشمی دبیر این انجمن غیرقانونی شده است‌. من نمی‌دانم که ایشان براساس کدام سابقه فعالیت صنفی، دبیر یک انجمن صنفی شده است‌. ایشان ۲۰ سال روزنامه‌نگار روزنامه همشهری بوده است و با نشریه شنبه کار خوبی در حوزه استارت‌آپ‌ها کرده است ولی ورودش به حوزه انجمن، وی سی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری کار اشتباهی است‌. متاسفانه برخی مقامات و نهاد‌های دولتی هم مانند آقای ستاری که در برنامه یلدای کارآفرین حضور یافته بود از ایشان حمایت می‌کنند‌. سه سال است که از سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حضور در جشنواره وب و موبایل ایران دعوت کرده‌ایم ولی حضور نیافته است ولی دائما در برنامه‌هایی نظیر یلدای کارآفرینی شرکت می‌کند‌. این موضوعات به دلیل ناآگاهی دولتی‌ها و کم‌کاری قسمتی از بخش خصوصی و جاه‌طلبی، فرصتطلبی و سوءاستفاده‌گری است‌.
سخن آخر
موازی‌کاری نه تنها از میان نمی‌رود بلکه نهادهای بزرگ و مطرح کشور تلاش می‌کنند هر حوزه‌ای که در آن موازی‌کاری وجود ندارد را پیدا کرده و انواع مختلف موازی‌کاری را در آن ایجاد کنند، نمونه این امر ایجاد 2 انجمن هم نام و دارای کارکرد مشترک که دومی از سوی اتاق بازرگانی تهران مجوز گرفته است؛ نهادی که نه متولی کسب‌وکارهای مجازی است و نه می‌تواند آنها را ملزم کند که از آن مجوز بگیرند‌. اتاق بازرگانی تهران به جبران این امر انجمنی موازی ایجاد کرده است تا سهمی از بازار استارت‌آپ‌ها که به نظر می‌رسد با وجود تمامی مشکلات آینده خوبی داشته باشند به دست آورد‌.