«ابتکار» از مصوبه جدید مجمع تشخیص در اولین جلسه ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی گزارش می‌دهد

تصویب لایحه «اصلاح پالرمو» بدون حضور احمدی‌نژاد
معصومه معظمی
روز گذشته اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد. جلسه‌ای که از نظر مجلسی‌ها مثبت ارزیابی می‌شود و این انتخاب را قدمی رو به جلو قلمداد می‌کنند. چرا که بخشی از لوایح جنجالی FATF که به محل مناقشه مجلس با شورای نگهبان بدل شده بود، به گفته مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت عنوان «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به تصویب این مجمع رسیده است.
گفتنی است؛ لایحه فوق به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی در 17 آبان سال 1396 هیئت وزیران به تصویب رسیده بود. پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد و شورای نگهبان نیز پس از بررسی لایحه و ارائه ایرادات این شورا، آن را به مجلس اعاده کرد. مجلس نیز در انتها با اصرار بر مواضع خود، آن را برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد.


بنابراین در جلسه روز گذشته که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس و الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرف بهارستان و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری به نمایندگی از دولت بدون حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری و در غیاب محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت قبل و از مخالفان انتخاب آیت‌الله آملی لاریجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص برگزار شد. بنابراین لایحه اصلاحی فوق به تصویب رسید و به منظور ابلاغ برای رئیس مجلس ارسال خواهد شد.
تایید لایحه اصلاحی مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص طبق نظر مجلس یا شورای نگهبان؟
علاوه بر مجید انصاری، غلامرضا مصباحی مقدم، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از تصویب این لایحه اصلاحی خبر داد و گفته است این لایحه با اصلاحاتی در این مجمع تصویب شده است. ولی هیچ یک از آنها اعلام نکرده‌اند که نظر شورای‌نگهبان یا مصوبه مجلس کدام یک در مجمع تشخیص به تصویب و تایید رسیده‌اند.
محمد کاظمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره لایحه فوق به «ابتکار» توضیح داد: «این لایحه را بعد از اینکه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، به شورای نگهبان ارسال کردیم و پس از اعاده ایرادات شورای نگهبان به مجلس، نمایندگان ملت همچنان بر نظر خود پافشاری کردند و همان مصوبه مجلس به مجمع تشخیص رفت.»
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین ادامه داد: «پیش از این هیئت نظارت مجمع، یک ایرادهایی را به لایحه مبارزه با پولشویی گرفته بود که آن ایرادها با امضای مرحوم آیت الله شاهرودی برای مجلس ارسال شده بود ولی چه در صحن علنی و چه کمیسیون حقوقی و قضایی به آن ایرادات نپرداختیم و آنها را نپذیرفتیم.»
نماینده مردم ملایر در خانه ملت افزود: «بنابراین به نظر می‌رسد مجمع تشخیص نظر مجلس را درباره لایحه قابل ذکر پذیرفته باشد که در این صورت مطلوب مجلس است و در این صورت می‌توان به آینده مجمع امیدوار بود.»
نگاه دوراندیشی و مصلحتی مجمع تشخیص به امور کشور
رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت‌جام در مجلس هم در ادامه با اشاره به فلسفه تاسیس مجمع تشخیص مصلحت در قانون به «ابتکار» گفت: «به نظر من فلسفه وجودی و ذاتی مجمع تشخیص هم همین است که از جایگاه خاصی که قانون برای آن تعریف کرده است، در شرایطی که کشور از نظر روابط خارجی و فشار اقتصادی و تحریمی دچار آن شده است با شناخت این مسائل کمک کند و اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان را با دوراندیشی و نگاه به مصلحت کشور به توافق و سرانجامی برساند.»
نظر مثبت رئیس جدید مجمع تشخیص به لوایح چهارگانه
البته پیش از این محسن رضایی، به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به بیماری و عدم حضور آیت‌الله هاشمی شاهرودی در جلسات مجمع، نظراتی مخالف لوایح چهارگانه FATFاعلام می‌کرد که در جای خود نگران کننده بود. ولی با روی کار آمدن آیت‌الله آملی لاریجانی به عنوان رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت و این گام مثبت در راستای رسیدن به اهداف FATF به نظر می‌رسد که مجلس با مجمع در این باره باچالش‌های کمتری مواجه خواهد بود.
استقبال نمایندگان از انتخاب رئیس جدید مجمع تشخیص
محمد کاظمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با مثبت خواندن انتخاب آیت الله آملی لاریجانی برای ریاست مجمع تشخیص به «ابتکار» گفت: «من از جزئیات مصوبه مجمع تشخیص فعلا اطلاعی ندارم ولی در صورتی که رای و نظر مجلس را پذیرفته باشد، قدم مثبتی است و می‌توانیم امیدوار باشیم که 3 مصوبه دیگر FATF هم به تایید و تصویب مجمع برسند. ضمن اینکه قطعا این اتفاق بی‌تاثیر از حضور آیت‌الله آملی لاریجانی در این جایگاه نیست.»
جلال رحیمی جهان‌آبادی، دیگر عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در این باره به «ابتکار» گفت: «به نظرم نگاهی که مجمع تشخیص در آغاز حضور آقای لاریجانی به مجمع درباره این لایحه داشته است، یک پیام مهم دارد و آن پیام گام مثبتی برای همکاری بیشتر مجمع تشخیص با مجلس و نگاه درست و دقیقی به اوضاع کشور است. همچنین این تصمیم نشان می‌دهد که مصلحت سنجی درستی انجام شده است.»
درصورت تایید نظر مجلس در مجمع این انتخاب را به فال نیک می‌گیریم
کاظمی هم در این باره معتقد است:‌ «در این صورت مجمع تشخیص مسئولی پیدا کرده است که در جریان جزئیات مسائل جاری روز در شورای نگهبان، مجلس و مجمع تشخیص نظام هست و در صورتی که نظر و رای مجلس تصویب شده باشد، می‌توانیم این حضور را به فال نیک بگیریم.»
رحیمی جهان‌آبادی هم درباره مخالفت‌های پیشین دبیر مجمع با لوایح چهارگانه FATF توضیح داد: «باید توجه داشت که اظهارنظر یک نفر در قبال یک موضوع در مجلس نشانگر نظر اکثریت مجلس نیست و مهم رای و نظر اکثریت است که در قالب مصوبه خودش را نشان می‌دهد. بنابراین رای مثبتی که مجمع تشخیص به اصلاحیه مبارزه با پولشویی داد می‌تواند پیام مثبتی داشته باشد و ما را نسبت به لوایح چهار گانهFATF و خصوصا CFT و نظر مثبت مجمع امیدوار کند.»
او در عین حال تصویب لوایح چهارگانه در ایران را راهی برای کاهش فشارهای بین المللی آمریکا و اسرائیل بر ایران دانست و به «ابتکار» گفت: «در صورت تایید لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص، شاید بتوانیم بخشی از فشارهای بین المللی را که آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند بر ما بیشتر کنند و سیستم بانکی ما را زمین گیرتر کنند را با پیوستن به این لوایح دفع کنیم.»
رحیمی جهان‌آبادی همچنین معتقد است: «با توجه به شرایط فعلی کشور باید به کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم. ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که باید نگرانی مخالفان رفع شود. اگر اظهارنظرات را بشنوید اکثر آنها نگران خودتحریمی در شرایط فعلی هستند و اگر ما با رد این لایحه نظام بانکی خودمان را در این شرایط در فشار بیشتری قرار دهیم، آسیب زیادی متوجه کشور می‌شود و مجمع تشخیص می‌تواند با تصمیم صحیح کشور را از انواع فشارها و آسیب دور کند.»
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در عین حال ابراز امیدواری کرد تا زمانی که FATF به ما برای پیوستن به این کنوانسیون‌های بین‌المللی فرصت داده است، بتوانیم درباره این لوایح در مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص به جمع‌بندی مثبت برسیم. رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: «البته ظاهرا شورای نگهبان درباره موادی از لایحه CFT ایراداتی گرفته است که باید دوباره در مجلس بررسی شود.»
گفتنی است از ۲۲ مورد ایراد شورای نگهبان به لایحه CFT تنها سه مورد تاکنون تعیین تکلیف شده است و 7 مورد مستقیما با اصرار مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و ۱۲ مورد باقی‌ مانده نیز امروز یکشنبه در کمیسیون امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی یک هفته پس از مذاکره با نمایندگان طالبان در ایران به کابل رفت کلید صلح افغانستان در تهران جهانبخش محبی نیا موجودی خزانه به‌مثابه تمامیت ارضی گزارش تحلیلی «ابتکار» از آثار سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بیشتر راه‌ها به ژانر درام اجتماعی منتهی می‌شود دوران سختی را پیش‌رو داریم اما این یک اتفاق تازه نیست تبدیل تهدیدها به فرصت ترامپ در جمع خبرنگاران لازم باشد ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل می‌کنم «ابتکار» از کارنامه وزرای اصلاح‌طلب کابینه روحانی گزارش می‌دهد دست بسته اصلاح‌طلبان در دولت در سالگرد حادثه غرق شدن نفتکش ایرانی، «ابتکار» نگاهی تحلیلی به نتایج بررسی این سانحه می‌اندازد «ابتکار» از مصوبه جدید مجمع تشخیص در اولین جلسه ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی گزارش می‌دهد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از بلامانع بودن پروژه انتقال آب از دریای شمال ایران به سمنان خبر داده دادستان تهران خبر داد پرونده سکه ثامن؛ ۲۵۰ میلیارد بدهی، صدمیلیارد موجودی نگرشی بر سازوکارهای حاکمیت شرکتی در راستای مدیریت بهینه شرکت‌ها