دوران سختی را پیش‌رو داریم اما این یک اتفاق تازه نیست تبدیل تهدیدها به فرصت

کیمیا نجفی
اتاق اصناف ایران از گذشته تا کنون با مشکلات بسیاری از قبیل نوسان در بازار، گرانی مواد اولیه و کم شدن قدرت خرید افراد جامعه، دست‌و‌پنجه نرم کرده است. هر چند که تلاش‌های بسیاری برای از بین بردن مشکلات بر سر راه اتاقی‌ها انجام شد اما همچنان بسیاری از آنها پابرجا مانده است.
با توجه به شرایط پیش‌رو کشور، سال آتی سالی سخت برای اقتصاد ما خواهد بود. سالی که بسیاری از کارشناسان و مسئولان از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کنند. در این شرایط تقویت و رفع مشکلات اتاق اصناف می‌تواند کمی به بهبود وضعیت کمک کند. حال با توجه به تحولاتی که در اتاق اصناف ایران رخ داده، امید می‌رود که چالش‌ها یکی پس از دیگری کنار رود و چشم‌انداز روشنی را نشان دهد. ابراهیم درستی، نماینده وزیر صمت و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران درخصوص شرایط پیش روی اصناف به «ابتکار» گفت: ما باید این را بپذیریم که دوران سختی را پیش‌رو داریم اما این یک اتفاق تازه نیست. ما در گذشته نه‌چندان دور، 8 سال دفاع مقدس را تجربه کردیم و در آن زمان اصناف پشت خط مقدم بودند. اکنون جنگ، یک جنگ اقتصادی است و در خط مقدم این جنگ، اصناف هستند که به عنوان افسران خط مقدم جنگ حضور دارند. اگر ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم در قدم اول باید طبق برنامه‌ای مشخص عمل کنیم، صرفه‌جویی داشته باشیم و با تدبیر به راه ادامه دهیم. البته در این بین وسیله‌ای وجود دارد که می‌توان در این موقعیت از آن استفاده کرد و آن‌هم تبدیل کردن تهدیدها به فرصت است. اگر ما هرچه بیشتر در بخش تولید هزینه کنیم مسلما از فرصت پیش‌آمده بیشتر می‌توانیم استفاده کنیم ولی از آن طرف تولیدکننده هم درخواست‌هایی دارد که باید به آن توجه شود. وی در ادامه به بخشی از نیازهای تولیدکنندگان داخلی اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال یک تولیدکننده به دنبال وام تک‌رقمی است و وام‌های دو رقمی بالای 20 درصد، دردی را از او دوا نمی‌کند. یکی از برنامه‌های اصلی ما احیا تولیدکنندگان است، به خصوص در شرایط فعلی دولت در دو وزارتخانه اقتصاد و صمت شاهد تحولات خوبی هستیم و بعد از آن‌هم تحولاتی در اتاق اصناف انجام شد و امید می‌رود که با توجه به این تحولات روند کار به خوبی پیش برود. نکته دیگری که وجود دارد این است که بحث تنظیم بازار و توزیع با ما است. با عنایت به این موضوع باید درست‌ترین تصمیم را درمورد این مسائل بگیریم. درخواست ما در این شرایط این است که در جایی که قرار است درمورد اصناف تصمیمی گرفته شود حتما حضور اصناف و حضور ریاست اتاق اصناف وجود داشته باشد.
صرفه‌جویی در جنگ اقتصادی


نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران افزود: هدفی که ما برای سال آینده درنظر داریم و به وسیله آن چشم‌انداز را خوب می‌بینیم اول همدلی و دوم داشتن یک برنامه جامع است. اما باید به برخی از نکات حیاتی در این شرایط توجه کنیم، من به عنوان یک شهروند و مصرف‌کننده باید بپذیرم که اکنون درحال یک جنگ اقتصادی هستیم و باید در این راه صرفه‌جویی شود. چرا زمانی که خبری مبنی‌بر کم شدن کالایی در بازار منتشر می‌شود مصرف‌کننده باید تلاشش را برای خرید و انبارکردن کالا دو برابر کند. اینکه بگوییم فردا قیمت فلان کالا افزایش پیدا می‌کند، پس امروز آن را خریداری کنیم خود این رفتار باعث گرانی بیشتر همان کالا می‌شود، ما باید به عنوان مصرف‌کننده به این نکات توجه کنیم. حال به عنوان نماینده دولت در اتاق اصناف ایران می‌گویم، مسلما در طی جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیده‌اند که کار باید با تعامل پیش برود و آینده را خوب می‌بینیم.
موازی‌کاری انجمن‌ها با اتحادیه
درستی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از نحوه فعالیت انجمن‌های صنفی گفت: وقتی فعالیت انجمن‌ها با شرایط فعلی صورت می‌پذیرد به نوعی موازی‌کاری با اتحادیه به شمار می‌رود. کار انجمن‌های صنفی طبق ماده 31 قانون کار تنها مشورت است و اگر در کارهای اجرا دخیل شوند زمانی که کار به چالش برخورد کند آن موقع تنها اتحادیه‌ها جوابگو خواهند بود. ما باید سعی کنیم که خانواده اصناف را از دست ندهیم و نقش آنها را هرچه بیشتر پررنگ کنیم. دولت باید کار را به اتحادیه‌ها واگذار کند، تجربه نشان داده که هر جا دولت کار را به بخش خصوصی واگذار کرده موفق بوده است، دولت باید زیرساخت‌ها را درست کند و خوشبختانه این دیدگاه در دولت و وزارت صمت وجود دارد و ما هم امیدوار هستیم که با کمک دوستان بتوانیم به درستی کار را پیش ببریم.
اتاق، فرصتی برای از دست دادن ندارد
رسول جهانگیری، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران نیز در خصوص انتخابات دوره هفتم و پیام‌های آن گفت: انتخابات دوره هفتم اتاق اصناف ایران، حضورش و برونداد آن پیام‌های بسیاری داشت و مسئولیت کسانی که انتخاب شده‌اند را در برابر افرادی که رای دادند بیشتر می‌کند. این پیام را به ما داد که اصناف دیگر فرصت‌ و توانایی بیشتر از این را نخواهد داشت، یعنی اصناف دیگر فرصت این را ندارد که وقتی در هئیت رئیسه قرار گرفتیم تازه اول مشکلات ما باشد. آنها با رای‌شان این پیام را دادند که ما منتظر هستیم که مطالبات ما را پیگیری کنید. ما در اولین حرکت بعد از انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق در سایه تعامل‌، همدلی و همراهی انتخابات داخلی را انجام دادیم. من در این میان مورد انتقاد واقع شدم که چرا سمتی را در هیئت رئیسه نگرفته‌ام. باید بگویم که من اعتقادی به سمت ندارم چون من رای گرفتم که بتوانم کار کنم و این حرکتی که در سایه دوستی انجام شد عملا بروندادش چیزی است که به عنوان هدف در ذهن ما وجود دارد. من به عنوان یک عضو عادی بهتر می‌توانم حلقه اتصال دوستان باشم.
تشکل مردم نهاد خصوصی
وی اتاق اصناف را بزرگ‌ترین تشکل مردمی دانست و ادامه داد: اصناف بزرگ‌ترین تشکل مردم نهاد خصوصی است در کشور ما تشکلی بزرگ‌تر از اصناف نداریم و اگر با دایره فعالیت و تعداد افراد مرتبط با آنها حساب کنیم 25 درصد جامعه کشور را در بر می‌گیرند و این مسئولیت سنگینی است. دولت‌ها و سازمان‌ها به دید مطالبه‌گری به اصناف نگاه کرد‌ه‌اند و سوء‌مدیریت و عدم هماهنگی ما با یکدیگر که درگیر مسائل داخلی خودمان هستیم باعث شده که مطالبات بقیه از ما بیشتر شود و عملا مطالبات اصناف نادیده گرفته شود. در بحث قانونگذاری در بسیاری از موارد در حق اصناف اجحاف شده است و باید اصلاح شود. در رابطه با سایر مطالبات باید بگویم که برای اصلاح قانون نظام صنفی در بسیاری از موارد قوانینی وضع شد و ما معتقد هستیم که در این بین کوتاهی شده و شرایط اصناف را نادیده می‌گیرند. اصناف هزینه‌هایی را مصرف می‌کنند و نیروهایی را پرورش می‌دهند و باز هم تاکید می‌کنم که هزینه‌ها به عهده خود اصناف است، بعد از اینکه فرد به مرز پختگی می‌رسد بر اساس نقص قوانین باید عرصه را خالی کند و عملا بدنه مدیریتی اصناف خالی از مدیر می‌شود و یکسری نیرو جدید تازه کار می‌آیند و دوباره اصناف تا 8 سال هزینه می‌کنند تا بتوانند فرد دیگری را آموزش دهند. برخی از مطالبات ما عامیانه و به‌حقی است که در بحث مالیاتی، بیمه‌ای، نظارتی (که خیلی از گران‌فروشی‌ها را به پای اصناف می‌گذارند، البته ما منکر ایراداتی که در بحث گرانی و گران‌فروشی است نمی‌شویم) که پیگیر آنها هستیم.
شرایط سخت بنگاه‌های خرد
جهانگیری از شرایط دشوار بنگاه‌های خرد گفت: کارگاه‌های کوچک صنفی شاید شرایط تهیه و تامین یک کارخانه‌ صنعتی بزرگ را برای آمادگی مواد اولیه نداشته باشند. ما صدای آنها را به مسئولان می‌رسانیم. مشکلات بنگاه‌های اقتصادی ما بسیار است به عنوان مثال یک کارگاه واحد صنفی ما باید با کالای قاچاق رقابت‌ناسالم کند و یا مواد اولیه‌اش را از دست چندم تهیه کند تا بتواند خودش را سرپا نگه دارد. اینها مواردی است که ما در هیئت رئیسه جدید مد نظر قرار خواهیم داد. همانطور که قبلا به آن اشاره کردم امید داریم، سایه همدلی و تعامل که بین هیئت رئیسه اتاق و نماینده وزیر وجود دارد پاسخگوی بخش عظیمی از مشکلات در این حوزه باشد. نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کنم این است که زیر سایه همین همدلی اجازه وقت‌کشی را گرفته‌ایم و دیگر چیزی به عنوان اختلاف نظر که جلو حرکت صنفی را بگیرد نداریم.
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی یک هفته پس از مذاکره با نمایندگان طالبان در ایران به کابل رفت کلید صلح افغانستان در تهران جهانبخش محبی نیا موجودی خزانه به‌مثابه تمامیت ارضی گزارش تحلیلی «ابتکار» از آثار سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بیشتر راه‌ها به ژانر درام اجتماعی منتهی می‌شود دوران سختی را پیش‌رو داریم اما این یک اتفاق تازه نیست تبدیل تهدیدها به فرصت ترامپ در جمع خبرنگاران لازم باشد ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل می‌کنم «ابتکار» از کارنامه وزرای اصلاح‌طلب کابینه روحانی گزارش می‌دهد دست بسته اصلاح‌طلبان در دولت در سالگرد حادثه غرق شدن نفتکش ایرانی، «ابتکار» نگاهی تحلیلی به نتایج بررسی این سانحه می‌اندازد «ابتکار» از مصوبه جدید مجمع تشخیص در اولین جلسه ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی گزارش می‌دهد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از بلامانع بودن پروژه انتقال آب از دریای شمال ایران به سمنان خبر داده دادستان تهران خبر داد پرونده سکه ثامن؛ ۲۵۰ میلیارد بدهی، صدمیلیارد موجودی نگرشی بر سازوکارهای حاکمیت شرکتی در راستای مدیریت بهینه شرکت‌ها