جهانبخش محبی نیا موجودی خزانه به‌مثابه تمامیت ارضی

بودجه سندی است که علاوه بر ارائه نظامنامه دخل و خرج کشور، تصویری از واقعیت‌های اقتصادی جامعه را عیان می‌سازد. سالیان زیادی است که نخبگان و دلسوزان جامعه عدم تعادل در بودجه را نشانی از کژراهه اقتصادی کشور می‌دانند و نسبت به اصلاح روند حاکم بر نظام مالی تاکید دارند و هشداری جدی می‌دهند. اما افسوس هر سال اوضاع از آنچه هست بدتر جلوه دارد. همانطور که در نوشتار تحلیلی سال قبل نیز اشاره شد همه قوا، نهادها و نخبگان در تهیه و تدوین بودجه مسئولیت دارند و نباید خویشتن را فارغ از دردها و مشکلات ببینند. وقتی نسبت اعتبارات جاری و عمرانی در بودجه 98 به ترتیب به 80 و 20 رسیده است اصرار و ابرام دستگاه‌ها بر اختصاص حداکثری بودجه آن هم در بخش هزینه‌های جاری را باید نشان عفونت و انگلی دانست که برجامعه عارض شده است و متاسفانه کسی وجه منفی و بار مخرب آن را نمی‌بیند‌.
موجودی خزانه حرمت آب و خاک کشور را دارد. همه باید تلاش کنند ریال به ریال آن در جای خودش و به‌حق هزینه شود، نه اینکه بعضی حراج زدن به خزانه کشور را نشانی از لیاقت، تلاش و حاکمیت خود بر کشور، خزانه و یا دولت تلقی کنند و بر خراب کاری‌شان افتخار کنند.
بدون شک دریافت هزینه زیادی خرج اعتبار در موقع و محل غیر‌ضروری که منطق توسعه را از کشور جلب کند، حاتم بخشی از وجوه و اعتبارات دولتی و هزینه کرد موجودی خزانه برای آبروخری و کسب شهرت با اطمینان، خیانت به کشوری است که صدها هزار شهید با خون مطهر و پاکشان نهال آن را آبیاری کرده‌اند.
بودجه عمومی دولت از دسترنج کارمندان، اصناف، فرهنگیان و انسان‌های شریفی حاصل می‌شود که چه بسا آنان به مالیاتی که می‌پردازند بیشتر نیاز دارند تا اینکه صرف تزئین اطاق کار یا حق بیمه کسانی شود که با مقوله مالیات هیچ آشنایی‌ای ندارند و آن بدعت بدانند. در هر صورت فردای کشور با این نگاه‌ها هر روز از ما جدا می‌شود. در بودجه امسال تراز عملیاتی بودجه یکصد و دوازده هزار تومان منفی است. برای جبران آن باید حداقل هشتاد و شش هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور یعنی نفت را باید فروخت و با تزریق به بدنه بودجه، حداقل بخشی از کسری را جبران کرد. متاسفانه ماجرا به فروش نفت ختم نمی‌شود. برای اینکه بتوانیم گودال بزرگ کسری را پر کنیم علاوه بر مالیات، نفت، حقوق ورودی و سایر درآمدها باید 51 هزار میلیارد تومان نیز از طریق اوراق مشارکت که با صور متنوع اما با هدف واحد عرضه می‌‌شود، لازم است به استقراض دست زد که علاوه بر استهلاک بدهی‌های داخلی و خارجی سررسید شده، کسری را پوشش داد. مغایرت واضح اعداد منصوب در بودجه در ترازهای سه‌گانه با قانون برنامه ششم توسعه هم از بدیهیات است. مورد بعدی آثار و قطعی و مسلم بودجه بر شاخص‌های کلان اقتصادی است. در شرایطی دولت بودجه را با در نظر گرفتن توقعات، انتظارات و کمین‌های سر راه رابطین دستگاه‌های اجرایی به مجلس می‌رساند که رشد نقدینگی مهار شود، درآمد‌های پایدار افزایش یابد. بودجه نقش پیشران تولید را بیابد. رابطه دولت با بانک‌ها اصلاح شود و با تقویت سیاست های مربوطه به بازار سرمایه، اقتصاد ایران را از بانک محوری، سفته بازی و مالیات‌های مربوطه به آثار زیان‌بار پول پایه به سرمایه‌گذاری شیفت پارادایمی دهد.


حذف هزینه‌های غیر‌ضروری، اصلاح نظام یارانه‌ای و قیمت‌گذاری منطقی و اصلاح نظام تعرفه‌ای و مالیاتی هم بخشی از نگاه‌های رفرمیستی است.
با این اوضاع و احوال، ترکیب آمار و ارقام در رسیدن به نتایج عینی امیدوار‌کننده نیست در این حوزه سخن های فراوان خواهیم داشت‌.
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی یک هفته پس از مذاکره با نمایندگان طالبان در ایران به کابل رفت کلید صلح افغانستان در تهران جهانبخش محبی نیا موجودی خزانه به‌مثابه تمامیت ارضی گزارش تحلیلی «ابتکار» از آثار سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بیشتر راه‌ها به ژانر درام اجتماعی منتهی می‌شود دوران سختی را پیش‌رو داریم اما این یک اتفاق تازه نیست تبدیل تهدیدها به فرصت ترامپ در جمع خبرنگاران لازم باشد ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل می‌کنم «ابتکار» از کارنامه وزرای اصلاح‌طلب کابینه روحانی گزارش می‌دهد دست بسته اصلاح‌طلبان در دولت در سالگرد حادثه غرق شدن نفتکش ایرانی، «ابتکار» نگاهی تحلیلی به نتایج بررسی این سانحه می‌اندازد «ابتکار» از مصوبه جدید مجمع تشخیص در اولین جلسه ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی گزارش می‌دهد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از بلامانع بودن پروژه انتقال آب از دریای شمال ایران به سمنان خبر داده دادستان تهران خبر داد پرونده سکه ثامن؛ ۲۵۰ میلیارد بدهی، صدمیلیارد موجودی نگرشی بر سازوکارهای حاکمیت شرکتی در راستای مدیریت بهینه شرکت‌ها