غرش یوزها در ابوظبی



تیم ملی فوتبال ایران در حالی از فردا بازی‌های خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2019 امارات را با دیدار برابر یمن آغاز می‌کند که بسیاری از کشورها و حتی فوتبالدوستان ایرانی، شاگردان کارلوس کی‌روش را یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در جام ملت‌ها می‌دانند. یوزهای ایرانی بیش از 4 سال است که در صدر جدول رنکینگ آسیا جای دارند و در این سال‌ها کمتر پیش آمده که مغلوب تیم‌های آسیایی شوند. علاوه بر این، در ترکیب تیم ملی بازیکنان شناخته شده‌ای حضور دارند که در لیگ‌های مختلف جهان بازی می‌کنند و قطعاً نگاه‌ها را به خود معطوف خواهند کرد. گرچه اوضاع در امارات فعلاً اینگونه نیست!
بی‌توجهی اماراتی‌ها، واکنش مثبت قطری‌ها


نکته عجیب اینکه روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری امارات به عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا، اخبار حول تیم ملی ایران را آن‌طور که باید و شاید پوشش نداده‌اند و اگر از چند خبر کوتاه عبور کنیم، می‌توانیم بگوییم که هیچ مطلبی از تیم ملی ایران در این رسانه‌ها دیده نمی‌شود و در این خصوص بی توجهی وجود دارد. اما برخلاف کشور میزبان، رسانه‌های عراقی و قطری حسابی هوای تیم ایران را در روزنامه‌ها و رسانه‌هایشان داشته‌اند. به طور مثال روزنامه استاد الدوحه قطر در شماره روز گذشته خود به آقای گلی علی دایی، بهتاش فریبا و حسین کلانی در تاریخ جام ملت‌ها اشاره کرد و مصاف ایران و کره جنوبی را یکی از پرتکرارترین بازی‌های جام ملت‌ها دانست. علاوه بر آن، در برنامه‌های ورزشی تلویزیون‌هایی چون الکاس قطر نیز می‌توان روابط دوستانه با ایران را مشاهده کرد؛ جایی که علاوه بر خط مشی این رسانه، میهمان‌ها نیز در پیش‌بینی‌های خود اغلب ایران را به عنوان یکی از فینالیست‌ها یا حتی تیم قهرمان معرفی می‌کنند.
آنالیز یمن برای ملی‌پوشان
این بخشی از شرایط ایران در جام ملت‌هاست اما اخبار فنی جالبی هم درباره تیم ملی وجود دارد. بازیکنان تیم ملی صبح روز گذشته با حضور در سالن اجتماعات هتل تیم ملی، آنالیز تهیه شده توسط کادر فنی را مشاهده کرده و آخرین نکات فنی و تاکتیکی تیم را زیر نظر کارلوس کی روش - سرمربی تیم ملی بررسی کردند. با توجه به دیدار فردای تیم ملی مقابل یمن، تمرکز کامل تیم بر این دیدار بوده و به صورت ویژه نکات مهم و فنی این تیم در جلسه امروز(شنبه) مرور شد.
هواداران در تمرین تیم ملی
چهارمین تمرین ایران روز گذشته از ساعت ۱۷:۳۰ در زمین شماره ۲ کریکت مجموعه ورزشی شیخ زاید ابوظبی برگزار کرد. پیش از آغاز رسمی تمرین، مسئول حراست تیم ملی به میان 4 تماشاگر ایرانی که بیرون محل تمرین ایستاده بودند، رفت و اجازه حضور آنها در محل تمرین را صادر کرد. یکی از این هواداران از امریکا و 3 هوادار دیگر از استرالیا به امارات آمده‌اند تا دیدارهای ایران را تماشا کنند.
کری بازیکنان و چهره مصمم کی‌روش
هنگام ورود بازیکنان به زمین تمرین، علیرضا بیرانوند دستان خود را بانداژ کرد که این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورد اما گلر اول تیم ملی مشکلی برای تمرین و حضور در دروازه نداشت. بیرانوند، عابدزاده و نیازمند سه گلر تیم ملی از همان ابتدا به صورت اختصاصی با الکساندر لوپز، مربی دروازه‌بان‌ها تمرین کردند. بازیکنان پس از حضور در زمین به کار با توپ و شوتزنی به سمت دروازه پرداختند. در ادامه با صدای سوت کی‌روش، همه بازیکنان در میانه زمین جمع شدند تا با شنیدن صحبت‌های کی‌روش تمرین به صورت رسمی آغاز شود. پس از دویدن، انجام حرکات کششی، کار با توپ و ارسال پاس‌های کوتاه، بازی آقا وسط در دستور کار ملی‌پوشان قرار گرفت که در این قسمت کری‌خوانی جالبی میان بازیکنان شکل گرفت. مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون در متن این شوخی‌ها قرار داشتند و با ایستادن درون دروازه پنالتی‌های یکدیگر را مهار می‌کردند. در این بین بیرانوند هم وقتی دید طارمی پنالتی‌ها را دفع می‌کند، به جمع آنها اضافه شد و با چند واکنش خودی نشان داد. چهره خندان بازیکنان تیم ملی و البته صورت مصمم و جدی کی‌روش، سوژه تصویربرداران حاضر در تمرین دیروز تیم ملی بود. علیرضا جهانبخش که در بازی برابر یمن غایب است، دیروز همراه با سایرین تمرین کرد اما پس از دقایقی از سایرین جدا شد و به صورت اختصاصی تمرین کرد. ضمن اینکه وریا غفوری به همراه مرتضی پورعلی‌گنجی نیز به صورت اختصاصی با مربی بدنساز تمرین کردند. علی قلی‌زاده هم که به دلیل مصدومیت جام را از دست داده، مثل روزهای گذشته به تمرینات جداگانه پرداخت.
صحبت های اشکان ، قدوس ومارکار
سامان قدوس در جمع خبرنگاران گفت: «تیم ملی هر روز شرایط بهتری دارد و روز به روز خوب‌تر می‌شویم. خیلی مهم است که مانند تیمی بازی کنیم که قهرمانی می‌خواهد. هدف همه ما قهرمانی است اما این تورنمنت بسیار سختی است که بازی ساده در آن وجود ندارد. سعی می‌کنیم که هربازی را با پیروزی پشت سر بگذاریم و ابتدا نیز تمام تمرکز ما بازی نخست است.» اشکان دژاگه نیز تأکید کرد که مصاف با یمن ساده نخواهد بود: «شرایط تیم ملی خیلی خوب است. بازی اول بسیار مهم است اما قطعاً بازی آسانی نخواهد شد. خیلی‌ها می‌گویند یمن بازی آسانی است اما این طور نیست. خیلی باید دقت کنیم و 90 دقیقه بجنگیم.» مارکار آقاجانیان، مربی تیم ملی هم گفت: «بازیکنان در شرایط خوبی قرار دارند. مصدومان هم به غیر از جهانبخش خواهند رسید. همه چیز خوب است و دنبال بازی خوب و زیبا همراه با کسب نتیجه هستیم. همان طور که قبلاً هم گفته‌ایم، تمام تمرکز ما بازی اول برابر یمن است و فعلاً به تیم‌های دیگر فکر نمی‌کنیم.»
داور ژاپنی ایران- یمن
قضاوت دیدار تیم‌های ایران و یمن به ریوجی ساتو از ژاپن سپرده شده است. این داور ۴۱ ساله از سال ۲۰۰۹ در لیست داوران فیفا قرار گرفته و در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم قضاوت بازی ایران و کره جنوبی که یک بر صفر به سود تیم ملی به پایان رسید را برعهده داشت.