روح تازه در کالبد‌های قدیمی

دو انتخاب تازه و مهم از میان روحانیون کشور در دو حوزه متفاوت این روزها با استقبال عام و خاص مواجه شده است. یکی از این انتخاب ها دکتر سعید رضا عاملی دبیر تازه نفس شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به تازگی با عضویت توسط رهبر معظم انقلاب در شورا، از سوی رئیس جمهوری به این سمت منصوب شده است تا روح تازه ای در این شورای قدیمی و مهم انقلاب پس از بیست سال دبیری مخبر دزفولی دمیده شود. دومین روحانی منتخب، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، امام جمعه موقت و تازه شهر تهران است که سال ها ارتباط او با جوانان و دانش آموزان در دو سمت مهم قبلی باعث شده تا از امامت او در نمازجمعه پایتخت ایران اسلامی استقبال ویژه ای شود.
واکنش ها و اقدامات متفاوت رسانه ها و افکار عمومی نسبت به این دو انتخاب را در ادامه بخوانید. نخستین حضور امام‌جمعه جدید تهران همراه بود با دستور حذف نرده های جداکننده بین مردم و مسئولان
پایان خوش نرده‌های آهنی
 چه کسی اولین بار دستور برچیدن میله‌های جداکننده را داد؟ هفته گذشته با حکم رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد. او روز گذشته در نخستین حضور خود اقداماتی انجام داد که در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بازتاب‌های مثبتی داشت. ورود بدون محافظ و تشریفات او نشان از آن داشت که امام‌جمعه جوان تصمیمی تازه گرفته تا نشان بدهد همان‌گونه ائمه جماعات در فکر و اندیشه خود فاصله‌ای میان خود و مردم قایل نیستند، در ظاهر نیز به این مسأله اذعان دارند. حاج‌علی‌اکبری از در ورودی نمازگزاران وارد شبستان نمازجمعه تهران شد و در ابتدای خطبه‌های خود نیز بعد از اشاره به حکم جدید مقام معظم رهبری و تشکر به جهت اعتماد ایشان گفت: «به نظر می‌رسید عزیزان‌مان از وجود میله‌های زیاد در محوطه نمازجمعه خشنود نیستند، لذا از ستاد برگزاری نمازجمعه خواهش کردم، دوستان حفاظت هم محبت کردند و دو ردیف از موانع برداشته شد. بخشی که باقی‌مانده، مورد نیاز هست که آن هم ان‌شاءالله اصلاح دقیق‌تری خواهد شد. چون در نمازجمعه دوستان علاقه‌مندند محیط دوستانه باشد، مسئولان نیز همین احساس را دارند، خیلی از آقایان بین مردم نشستند. هر قدر این ارتباط‌ها مخصوصا در محیط نماز صمیمی‌تر و دلنشین‌تر باشد، بهتر است.»   اشاره او به خیلی از «آقایان»، آیت‌الله صدیقی بود که پیش از این هم در مقاطعی بین نمازگزاران می‌نشست. حاج‌علی‌اکبری در ادامه در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد:‌ «امیدوارم هم فاصله ظاهری، هم فاصله واقعی -اگر چیزی هست- بین مردم و مسئولان برداشته شود، یکپارچه و متحد در کنار هم باشیم و راه نهضت اسلامی‌مان را پرشورتر از همیشه با نشاط بیشتر ادامه بدهیم.»
میله‌های جداکننده متعلق به چه زمانی بود؟


دهه 60 همزمان بود با ترورهای مختلف و شهادت برخی از چهره های سیاسی کشور. غیر از شهادت این چهره ها  در آن سال ها برخی از ائمه جماعات هم به جهت ترورها  به شهادت رسیدند؛ ازجمله آیت‌الله قاضی طباطبایی (امام‌جمعه تبریز، 10 آبان 1358)، آیت‌الله دستغیب (امام‌جمعه شیراز، 20 آذر 1360)، آیت‌الله مدنی (امام‌جمعه تبریز، 21 شهریور1360)، آیت‌الله احسان‌بخش (امام‌جمعه رشت، 26فروردین 1361)، آیت‌الله اشرفی اصفهانی (امام‌جمعه باختران، 23 مهر 1361) و آیت‌الله صدوقی (امام‌جمعه یزد، 11 تیر 1361). در این زمینه باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده بعد ازاین  اقدمات تروریستی، حضرت امام خمینی(ره) پیامی صادر کردند و به پاسداران دستور دادند از شخصیت‌های انقلاب حفاظت کنند. یکی از این اقدامات حفاظتی، قراردادن نرده‌هایی بین صفوف اولیه نمازجمعه تهران، بین مردم و مسئولان بود. در آن زمان به جهت مسائل امنیتی کسی معترض نبود، اما با گذشت زمان دیگر به نظر می‌رسید لزوم وجود این نرده‌ها از بین رفته و زمان برچیده شدن نرده‌ها فرا رسیده. البته این اقدام اولین باربهمن ماه سال گذشته  به دستور حجت الاسلام سید محمدعلی  آل هاشم،  امام جمعه تبریز اتفاق افتاد.(میزان، 3 بهمن 96) اقدامات مردمی  او در همان زمان به سرعت مورد استقبال قرار گرفت تا جایی که عزت الله ضرغامی نیز در اینستاگرام خود درباره او نوشت: «رفتار و نحوه معاشرت آقای آل هاشم در مدت کوتاهی تبدیل به الگوی خوبی برای روحانیون شده است. حضور ساده در سطح جامعه، از اتوبوس گرفته و مترو تا استادیوم فوتبال و نحوه سلوک بی واسطه با مردم برکات زیادی به همراه داشته، نه بودجه می خواهد نه ربطی به استکبار و تحریم دارد!» حال این اقدام به تهران هم رسید و به خواست حجت الاسلام حاج علی اکبری در نماز جمعه تهران هم انجام شد. واکنش عباس صالحی، وزیر ارشاد:
خبر خوبی بود. جامعه به همین خبرهای ساده هم امیدوار می‌شود. قرار نبود در جمهوری اسلامی طبقه جدید شکل بگیرد. دیروز شوخی‌جدی به همراه حفاظتی‌ام می‌گفتم ما مسئولان کشور را دو چیز کم‌اعتبار کرده «فرزندان‌مان و شماها! مسعود ده‌نمکی، کارگردان:
خدا را شکر. اگرچه دیر بود، ولی شروع خوبی بود. زمانی به خاطر این مطالبات و مطالب در نشریه شلمچه و جبهه متهم به افراطی‌گری می‌شدیم و حالا در تریبون‌های رسمی طرح می‌شود. مسأله مهم در اصلاح روش‌های غلط، مرد زمان خود بودن است. دانشجو‌ها پشت استاد در‌آمدند انتخاب دکتر سعیدرضا عاملی از روحانیون دانشگاهی و نظریه پرداز کشور به سمت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی با استقبال جامعه فرهنگی و دانشگاهی کشور روبه‌رو شد. اگرچه در این میان برخی جریانات سیاسی از همان ابتدا هجمه هایی را علیه او شروع کردند و حتی سوابق ارزنده علمی و تحقیقاتی او را زیر سوال بردند اما این جریان ضد فرهنگی بلافاصله با پاسخ قاطع دانشجویان او روبه‌رو شد. دانشجویان فعلی و سابق با انتشار و امضا بیانیه ای در چند بند به دفاع از استاد پرداختند. 1- دکتر عاملی به شهادت شاگردان ایشان، که امروزه در دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی مشغول به آموزش و پژوهش هستند، به عنوان اسوه‌ای علمی و اخلاقی در کسوت معلمی دانشمند و بارز در تخلق به اخلاق اسلامی شناخته می‌شوند.
2- انتخاب ایشان به عنوان استاد راهنما از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی عموما با درخواست مکرر و اصرار دانشجویان محقق شده است و بسیاری از دانشجویان از این تجربه به عنوان یک افتخار در رزومه تحصیلی خود یاد می‌کنند.
3- توجه ایشان به مسائل اخلاقی و خصوصا اخلاق در علم، همواره الگوی کار پژوهشی شاگردان ایشان بوده، هست و خواهد بود. این امر به عنوان یکی از خصیصه‌های مهم ایشان در بین شاگردانشان مطرح می باشد.
4- امضا کنندگان این نامه همواره تجربه علمی و پژوهشی خود را با ایشان به عنوان یکی از بزرگترین افتخارات خویش در طول تحصیل برشمرده و همیشه از دوران شاگردی ایشان به عنوان نقطه‌ای روشن در کارنامه علمی خویش یاد می‌‌کنند.
5- کتاب‌های ایشان که عمدتا حاصل دغدغه‌مندی دکتر عاملی نسبت به جهان اسلام است، همه محصول نگاه عمیق، تفکرات بلند و دکترین‌های علمی ایشان است. هرچند دانشجویان و محققان همکار ایشان نیز ضمن دستیاری علمی، مهارت‌های علمی و عملی بسیاری را در این مسیر فراگرفته‌اند. ایشان همواره به ذکر نام پژوهشگران دستیار در دیباچه کتاب متعهد بوده است و این سنت کارهای علمی و آکادمیک در دانشگاه‌های برتر جهان از جمله دانشگاه تهران است.
6- امضا کنندگان این نامه که عمدتا دارای کارهای علمی و پژوهشی منتشرشده مشترک با ایشان در مجلات معتبر خارجی و داخلی هستند و یا پروژه‌های تحقیقاتی مشترکی را با ایشان به اتمام رسانده‌اند، گواهی می دهند که قرارگیری نام ایشان به عنوان نویسنده در مقالات مذکور و گزارش‌های تحقیقاتی و کتاب‌های تألیفی حاصل از این فعالیت‌ها، با رضایت قلبی دانشجویان و بر اساس سهم معنوی و مشارکت علمی ایشان در راستای تولید و انتشار این مقالات بوده است.
7- آثار منتشر شده به وسیله دکتر عاملی، جوایز متعدد ملی را به خود اختصاص داده است. ایشان در سال 1391 جایزه دانشمندان برتر بنیاد ملی نخبگان (جایزه علامه طباطبائی) را به خود اختصاص داده است.