قدرت دیگر در اختیار قدرت جنگ نیست

وزیر امور خارجه گفت: امروز هر کس می‌تواند خبرگزاری باشد، لذا باید این قدرت را بشناسیم، به آن اهمیت دهیم، اجازه رشد دهیم، این قدرت هر چقدر در کشور ما نهادینه‌تر شود، به نفع کشور است.
به گزارش ایسنا، «محمدجواد ظریف» در مراسم بزرگداشت انتشار بیست هزارمین شماره روزنامه خراسان، اظهار کرد: امروز در دنیا تحولاتی که اتفاق افتاده عظیم است، شما مشاهده می‌کنید که دیگر دنیایی نیست که یک گروه برای بقیه تصمیم بگیرند، امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تصور ابرقدرتی رنگ باخته است. تصور قدر قدرتی مدت‌ها بود که رنگ باخته بود. تصور ابرقدرتی هم رنگ باخته است. کسی نمی‎تواند ادعا کند که می‌تواند مقدرات دنیا را رقم بزند.
وی افزود: در مهرماه ۹۵ وزرای خارجه دو کشور ابرقدرت تصمیم گرفتند و اعلام کردند که در سوریه آتش‎بس شود یک هفته بعد شکست خوردند. این دو با داخل سوریه ارتباط دارند، ما با یک گروه و ترکیه با یک گروه دیگر در داخل سوریه ارتباط داریم. با آن‌ها در آستانه توافق کردیم و الان بیش از دو سال است که این توافق باعث کاهش تنش در سوریه شده و می‌تواند پایان درگیری‌ها در سوریه باشد.
ظریف بیان کرد: در این دنیا قدرت، متکثر و پخش شده است. هم دارندگان قدرت دیگر انحصاری نیستند و هم ابزار رسیدن به قدرت انحصاری نیست. قطبیدگی در دنیا پایان پیدا کرده است.


وی با تاکید بر اینکه قدرت دیگر در اختیار قدرت جنگ نیست، ادامه داد: زمانی یکی از مشخصه‌های یک دولت مستقل این بود که بتواند وارد جنگ و صلح شود. امروز یک گروه تروریستی می‌تواند نه تنها در حوزه جغرافیایی خود بلکه در کل دنیا وارد جنگ شود، یعنی هم امنیت‌زدایی و هم امنیت‌زایی کند. قدرت نظامی از انحصار دولت‌ها خارج شده است. 
ظریف ادامه داد: امروز ابزار قدرت شکل‌دهی به دیدگاه‌ها، احساسات و نگرش‌ها متکثر شده است. یک خبرنگار در خانه می‌تواند متنی یا خبری را تهیه کند و باعث تحول در دنیا شود. خیلی از تحولات در سال‌های گذشته با یک خبر و توئیت بوده است. هر یک فرد یک رسانه شده و این قدرت می‌تواند بر دنیا تاثیرگذار باشد.
 ظریف خاطرنشان کرد: امروز هر کس می‌تواند خبرگزاری باشد لذا باید این قدرت را بشناسیم، به آن اهمیت دهیم، اجازه رشد دهیم، این قدرت هر چقدر در کشور ما نهادینه‌تر شود، به نفع کشور است، حتی جاهایی که با ما زاویه دارند، اما در روز مبادا همه آن‌ها پای ایران و کشور می‌ایستند،  این صدا که ایرانی بتواند دیدگاه، نظر و خواسته خود را در سطح جهانی منعکس کند و یک هشتگ را به هشتگ برتر تبدیل کند باید تقویت شود، باید این فرصت را به یک شهروند ایرانی بدهیم، این مساله در نهایت برای نظام و کشور یک فرصت است و تهدید نیست زیرا ما مبنای قدرتمان همین مردم هستند. ما مثل دیگران از یک چتر حمایتی استفاده نمی‌کنیم این بزرگ‌ترین افتخار ما است.