حکایت توقیف يك فیلم دوست داشتنی

صبح دیروز نشست خبری با حضور هیات انتخاب سی‌و هفتمين جشنواره فیلم فجر برگزار شد. نشست خبری که با حضور و اعتراض محسن امیریوسفی رخوت آن شکسته شد و به صدر اخبار سینمایی کشور رفت.اسامی فیلم‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در نشست خبری با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، بهروز شعیبی به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی روز جمعه ۱۴ دی درحالی در جمع خبرنگاران اعلام می شد که ترکیب کامل هیات انتخاب شامل احمد امینی، محمدعلی حسین‌نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی بوده است اما آنچه در نهایت این نشست را به خبری در صدر اخبار سینمایی کشور تبدیل کرد موضوع اعلام اسامی فیلم ها نبود، بلکه اعتراض کارگردان فیلم توقیف شده «آشغال های دوست داشتنی» و حرف های او بود که برای ساعتی این رویداد را به صد ر اخبار برد.فیلمی که برای 6 سال است محسن امیریوسفی آن را به دوش می کشد و سعی می کند برای فیلمش مجوز اکران بگیرد.
داروغه‌زاده: امیدوارم سوءتفاهم‌ها درباره «آشغال‌های دوست داشتنی» برطرف شود
به گزارش ایسنا ، در بخشی از این نشست دبیر جشنواره درباره اکران و همچنین عدم ارائه  فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی به هیات انتخاب، پاسخ دادو گفت: پاسخ این سوال را مدیر دبیرخانه به لحاظ روال قانونی جشنواره بیان‌ کردند. در آیین نامه این‌ جشنواره بندی آمده است و به این موضوع اشاره می‌کند که فیلم هایی که در یک سال اخیر پروانه نمایش داشته‌اند به جشنواره وارد شوند.او یادآور شد:«این فیلم سال ۹۱ تولید شد و تا سال ۹۶ پروانه نمایش نداشت. علت آن‌هم این بود که بخش‌های کوتاهی از فیلم که به بحث انتخابات ۸۸ ربط داشت و سوء تفاهم‌هایی ایجاد شده بود، درنهایت با اصلاحات توانست پروانه نمایش بگیرد. ما در تلاش هستیم آن را اکران کنیم. این فیلم موضوعش گفت‌وگو و وحدت است و توصیه به گفت‌وگو می‌کند. امیدوارم سوءتفاهم‌های‌آن برطرف شود و طبیعتا پخش هیچ فیلم سینمایی نمی‌تواند مشکلی برای نظام ایجاد کند. امیدوارم انعطاف بیشتری نسبت به حوزه فرهنگ داشته باشیم و سینما محلی باشد برای مناظره و گفت‌وگو. در همین چند ماه گذشته شبکه چهار برنامه «شوکران» را پخش کرد و هیچ مشکلی هم ایجاد نشد امیدوارم برای سینما هم چنین فضایی ایجاد شود و از آن‌ برای نزدیک شدن دل‌ها استفاده شود».
پاسخ محسن امیریوسفی به داروغه زاده


در بخش دیگری از این نشست، اما محسن امیریوسفی کارگردان «آشغال‌های دوست داشتنی» که در این برنامه حاضر شده بود، در پاسخ به اظهارات داروغه زاده و درباره‌ وضعیت مبهم نمایش این فیلم اظهارات صریحی را مطرح کرد. محسن امیریوسفی خطاب به ابراهیم داروغه زاده گفت:«شما آنقدر قشنگ صحبت کردید که فکر کردم خودم در حال صحبت کردن هستم. صداقت و تعهد شما را نسبت به اکران شدن و دیده شدن این فیلم می‌دانم، اما سوال من از هیات انتخاب این است که چرا استثنایی را به وجود آوردند به نام «آشغال‌های دوست داشتنی»؟ در زمان شمقدری برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم، من تا مرز سکته پیش رفتم.  سوالم این است که تا توی گور بروم، این فیلم اکران می‌شود یا نه؟ تکلیف اکران این فیلم چیست؟ شما در این نشست با صداقت صحبت و بحث می‌کنید اما بگویید بالاخره این فیلم باید نمایش داده شود یا خیر؟ شما از کرسی های آزاد اندیشی صحبت می کنید، این در سر تمام عوامل فیلم شکسته شد!» او ادامه داد: «من به تک‌تک اشخاصی که در این دوره حضور دارند تبریک می‌گویم ولی امسال تمام کسانی که در جشنواره فیلم دارند مدیون فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و عوامل آن هستند، غیر از کارگردانی این فیلم که هیچ ادعایی ندارد، در مورد تک تک عوامل، بازی ها طراحی، صحنه، گریم و ویژوال کامپیوتر این فیلم که ۷۵ درصد آن را دربر می‌گیرد، درباره همه آن ادعا دارم. تمام فیلمسازانی که در جشنواره هستند بدانند مدیون این فیلم هستند. آقای داروغه زاده واقعیت را بگویید.آیا فشاری از جایی است؟ چرا ما با هر جایی صحبت می‌کنیم می‌گویند مشکل از ما نیست. بحث شورای امنیت ملی را گفتند، ما صحبت کردیم به من گفتند بزنید دهان کسی که می‌گوید شورای امنیت ملی با این اثر مشکل دارد! به گزارش سینما سینما ، محسن امیریوسفی در بخشی از سخنانش خطاب به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت : «آیا در چهلمین سال انقلاب من حق ندارم یک اکران برای این فیلم داشته باشم. ۶ سال است که من دنبال این فیلم هستم نه مصاحبه تندی کردم، نه در جشنواره‌های خارحی شرکت کردم. چه دشمنی با من وجود دارد در این سیستم معاندپروری؟ چه چیز نگران‌کننده ‌ای در آشغال‌های دوست داشتنی هست؟ صحبت از کرسی‌های آزاداندیشی هست. کرسی بر سر من شکسته شد. من فقط می‌خواهم فیلمم را  برای هیات انتخاب نمایش دهید، ممکن است آن را نپسندند، اما می‌خواهم آن را ببینند». شما هرچه می‌گویید و ما پیگیری می‌کنیم می‌بینیم که بحثی نیست. این داستان تنها بر می‌گردد به مقطعی که آقای رضاداد به خود این اجازه را داد که فیلم ما را در کیفش بگذارد، بگوید نسخه این فیلم در کیف من باقی می‌ماند و همچنان مانده است. آقای داروغه زاده شما وارث یک ندانم کاری هستید. در چهلمین سال انقلاب من هنوز حقی در این نظام ندارم که یک نمایش در جشنواره داشته باشم. بنده نه سیمرغ می‌خواستم نه چیز دیگری. ۱۲ سال تقاضای حضور در جشنواره داشتم و فقط یک سال فیلم «خواب تلخ» در بخش خارج از مسابقه پذیرفته شد. بنابراین نه توقعی دارم و نه ادعایی اما در مقابل این همه بی احترامی و تحقیر نمی‌دانم چه کار کنم.
او اصافه کرد:«آیا من آدم ساختارشکنی هستم؟ 6 سال است دنبال این اثر هستم آیا نمی‌توانستم آن را به جشنواره‌های خارجی بدهم و مصاحبه های تند انجام دهم ؟! در این سال‌ها عملا من ممنوع الکار بودم. شما سه سال من را با فیلمنامه «پیرمرد خلیج فارس» معطل کردید. همه این‌ها تقصیر شما و فارابی است. چه دشمنی وجود دارد؟ این سیستم از قدیم وجود دارد که من به آن سیستم معاند پروری می‌گویم. انگار می‌خواهند افراد را به جایی برساند که گورش را گم کند و از این مملکت برود». امیر یوسفی در بخش پایانی سخنانش گفت: «تکلیف این فیلم چه خواهد بود؟حتی مخالفان این فیلم هم می‌گویند این اثر برای وحدت ملی و گفت و گو است. بنابر این نباید فرصتی برای دیده شدن فیلم وجود داشته باشد؟ شأن من بالاتر از آن است که از هیات انتخاب بخواهم این فیلم را بپذیرند، من فقط می‌خواهم آن را برای هیات انتخاب نمایش دهید. ممکن است آن‌ها این فیلم را ببینند و از آن خوش‌شان نیاید. اما در این ۶ سال این بازی پلیسی چیست؟ پارسال گفتید هیات انتخاب آن را رد کرده اما هیات انتخاب گفتند این طور نیست! امسال صحبت از سال تولید است که من ۹۱ پروانه ساخت گرفتم و ۹۶ پروانه نمایش. مقصر این اتفاق من نیستم. دوم اینکه نسخه آخر فیلم در سال ۹۷ ساخته شد و هنوز dcp آن گرفته نشده است و سکانسی که گفتید مجددا فیلمبرداری شود، امسال انجام شد. بنابراین پروانه دوم را مهر امسال گرفتم. عملا فیلم من تولید سال ۹۷ است پس با کلمات بازی نکنید و بگوید نمی‌شود! چرا وادار می‌کنید آقای سیمونیان حرف‌های ناراست بزند. سال تولید فیلم من ۹۶ یا ازنظر من ۹۷ است! صادقانه بگویید امیریوسفی، پایت را به جشنواره نگذار و ما نمی خواهیم این فیلم را ببینیم این بسیار صادقانه‌تر است».
سکوت داروغه زاده مقابل اظهارات امیریوسفی
داروغه‌زاده در پی اظهارات امیریوسفی، پاسخی به وی نداد و نشست را با سوالات دیگر  پی گرفت. اما همچنان شاید مهم ترین سوال باقی مانده از این نشست خبری این بود که برای فیلم محسن امیریوسفی چه رخ خواهد داد. دبیر جشنواره‌ فیلم فجر در ادامه این نشست گفت: دو تا از فیلم‌های بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ هم وارد شده‌اند که عبارتند از «پالتو شتری» و «مسخره‌باز».داروغه زاده درباره انیمیشن‌های حاضر در جشنواره هم گفت: سه فیلم‌ انیمیشن در این دوره حضور دارند که امکان رقابت با فیلم‌های بخش مسابقه را نداشتند اما در سالن رسانه‌ها نمایش خواهند داشت و داوری هم‌ به صورت مستقل برای آن‌ها انجام می‌شود و جایزه ویژه هیات داوران به آن‌ها داده خواهد شد.دبیر جشنواره‌ فیلم فجر گفت: حضور در جشنواره‌های بین‌المللی منعی برای حضور در جشنواره ملی فجر ندارد.او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ عدم حضور فیلم علیرضا داودنژاد گفت: فیلم‌ «مصائب شیرین» علیرضا داودنژاد نسخه‌ای به دبیرخانه نداده است. طبق اعلام داروغه‌زاده اسامی فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و هفتم به این شرح است:
بخش سودای سیمرغ
«آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی، «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی‌حقیقی، «بیست و سه نفر» ساخته مهدی جعفری، «پالتو شتری» ساخته مهدی علی‌میرزایی، «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد، «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی، «خون خدا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی، «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی، «سفمونی نهم» ساخته محمدرضا هنرمند، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار، «طلا» ساخته پرویز شهبازی، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، «قسم»ساخته محسن تنابنده، «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی، «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «مردی بدون سایه» ساخته علیرضا رییسیان، «مسخره باز» ساخته همایون غنی زاده و «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان، فیلم‌های منتخب برای رقابت در بخش سودای سیمرغ هستند..
سه فیلم  «آنجا همان ساعت» از سیروس الوند،  «بی حسی موضعی» از حسین مهکام و «مدیترانه» از هادی حاجت‌مند هم به عنوان ذخیره انتخاب شده‌اند. 
انیمیشن
«آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر، «بنیامین» ساخته محسن عنایتی نوش‌آبادی، «شب آفتابی» ساخته سیدعلی مدنی.