خطاب ظریف به جوانان

هادی محمدی/ محمد شرکت اول 
جشن انتشار بیست هزارمین شماره روزنامه خراسان پس از 110 سال قدمت و بیش از 70 سال انتشار مداوم، درحالی پنج شنبه گذشته در مشهد مقدس برگزار شد که خانواده بزرگ موسسه فرهنگی هنری خراسان، مهمانان ویژه ای داشتند؛ از پدر و مادر سه شهید دفاع مقدس و مدافع حرم موسسه تا محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و نیز بسیاری از دست اندرکاران موسسه که طی سال های اخیر به جرگه بازنشستگان پیوسته بودند. جلسه ای که گرچه یکی از مهمانان ویژه اش محمد جواد ظریف بود اما در همین جلسه صمیمی نیز نقدهای ظریف و گاه حتی صریحی درباره برجام مطرح شد. ظریف البته در سخنرانی  20 دقیقه ای خود به جایگاه رسانه در قدرت افزایی کشورها پرداخت و در بخش مفصلی از صحبت های خود، ضمن برشمردن دستاوردهایی از انقلاب اسلامی  از جمله «استقلال ، اتکای به داخل و درون زا بودن امنیت ایران» این دستاوردها را نتیجه خون شهدا و ایستادگی مردم دانست و با مخاطب قراردادن جوانان ایرانی گفت: «دوستان جوان من، این دستاورد بزرگ را دست کم نگیرید. این دستاورد خون شهدای ما... و نیز مردم ماست که گول نخوردند و نشانی را اشتباه نگرفتند.» گزارش خبری این مراسم را می خوانید.
 
تصور ابرقدرتی و قدر قدرتی از بین رفته است
به گزارش خراسان،دکتر  محمد جواد ظریف که پنج شنبه گذشته در مراسم بزرگداشت انتشار بیست هزارمین شماره روزنامه خراسان در مشهد سخن می گفت، ضمن تشکر از مسئولان موسسه وزین و با سابقه خراسان، به بیان تحولات صورت گرفته در حوزه رسانه در جهان پرداخت و گفت: امروز دنیایی نیست که یک گروه برای بقیه تصمیم بگیرند، امروز در دنیایی زندگی می کنیم که تصور ابرقدرتی رنگ باخته حتی تصور قدر قدرتی هم رنگ باخته و کسی نمی تواند ادعا کند می تواند مقدرات دنیا را به هم بزند. وی در ادامه به مثالی پرداخت و اظهار کرد: حدود مهرماه 95 بود که وزیران خارجه دو کشور آمریکا و روسیه در ژنو تصمیم گرفتند در سوریه آتش بس بشود اما یک هفته بعد آتش بس شکست خورد و بعد لاوروف با ایران و ترکیه همکاری کرد و روند آستانه شکل گرفت که تنش ها را کاهش داده است.
پایان انحصار قدرت


ظریف با بیان این که دنیای امروز متکثر شده و دیگر در قدرت و دارندگان قدرت انحصاری وجود ندارد ، خاطرنشان کرد: این بدین معناست که هم دارندگان قدرت دیگر انحصاری نیستند و هم ابزار رسیدن به قدرت انحصاری نیست و شما نیازی ندارید که دنیا را در دو قطب ببینید، قطبیدگی در دنیا پایان یافته و حتی دنیای چند قطبی نیز نداریم و به این دلیل است که قدرت در دنیا در اختیار همگان قرار گرفته است، این تحول مبارکی بوده که یک انسان قدرت پیدا کند.وی افزود: یک روز برای این که قدرت داشته باشی باید قایق های توپ دار فراوانی می داشتی، یک روز برای قدرت باید اقتصاد بسیار بزرگی می داشتی و یک روز باید امپراتوری رسانه ای می داشتی اما امروز تمامی این ابزارهای قدرت به شکلی متکثر شده اند. یک شرکت چند ملیتی می تواند به اندازه چندین دولت اثر اقتصادی داشته باشد، یک سازمان تروریستی مثل داعش می تواند برای دنیا امنیت زدایی کند و این یعنی قدرت نظامی از انحصار دولت ها و قدرت رسانه ای از دست رسانه های بزرگ خارج شده و یک خبرنگار می تواند در خانه خود خبری تهیه کند و باعث شود تحولی در دنیا به وجود بیاید . حتی می شود خبرنگار نبود و با یک توئیت اثرگذار شد.
رسانه، توان مقاومت در برابر تجاوز را چند برابر می کند
وی تصریح کرد : بدون شک مقاومت برای شکست دادن تجاوز ضروری است و نمی توانید تجاوز را با رسانه متوقف کنید؛ ولی یک زمانی است که مقاومت می کنید اما در دنیا تنها هستید و فشاری که به متجاوز وارد می شود بسیار کمتر از زمانی است که گروهی نیز همراهی کنند، برای همین است که به رغم مقاومت بسیار قوی و تاریخی مردم لبنان در برابر رژیم صهیونیستی جنگ لبنان 33 روز طول می کشد چون رسانه های عربی وارد حمایت از حزب ا... لبنان نشدند اما جنگ غزه 22 روز طول کشید چون همه ابزارهای رسانه ای وارد شدند و فشار مقاومت را چند برابر کردند . وی تاکید کرد: اصل ضرورت داشتن مقاومت و توان نظامی واقعیت و غیر قابل حذف است اما ابزار دیگر همچون اجماع سازی ، ایجاد احساسات جهانی و نفرت از تجاوز باعث می شود به مقاومت کمک کند و قدرت عظیمی بسازد.
می توان از یک تیتر عزت ملی و از یک تیتر ذلت ملی ساخت
ظریف با بیان این که تک تک خبرنگاران قدرت دارند ، افزود: آن ها فردا می توانند همین صحبت من را به دو شکل تیتر کنند؛  یک تیتر این که ظریف گفت: مقاومت مهم نیست و رسانه مهم است و یک تیتر هم همین منظور من. هر دو هم قابل استخراج از سخنان من است . این جا قدرت رسانه هاست. شما می توانید یک حرف را به عامل عزت ملی و همان حرف را به ذلت ملی تبدیل کنید . این را هم می دانید که متاسفانه اکثر مردم تیتر صفحه اول را می خوانند .  من که اهل کلیک هستم و صبح که می آیم صفحه اول همه روزنامه ها را دارم ، آن چیزی که ذهنم را می سازد همان صفحه اول است و آن تیتر را هم شما انتخاب کردید.  
ایرانی باید بتواند هشتگی را در فضای مجازی به هشتگ برتر تبدیل کند
وزیر امور خارجه تاکید کرد :  این قدرت هرچقدر نهادینه شود به نفع کشور ماست، برای این که اعتقاد دارم حتی جاهایی که با ما زاویه دارند و از دو طرف افراط می کنند، در روز مبادا پای کشور و ایران می ایستند . بنابراین تقویت کردن این صدا و این که ایرانی بتواند دیدگاه و نظر خودش را در سطح جهانی منعکس کند، این که ایرانی بتواند در توئیتر «ترند» ایجاد کند و هشتگی را در فضای مجازی به هشتگ برتر تبدیل کند مهم است. این فرصت را به یک شهروند ایرانی بدهیم زیرا در نهایت برای کشور و نظام یک فرصت و نه یک تهدید است . به خاطر این که مبنای قدرت ما همین مردم هستند .
هیچ کس نمی تواند به ایران بگوید اگر من یک هفته از شما حمایت نکنم شما عربی صحبت می کنید
وی همچنین تصریح کرد: «در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران من یک حرف را به عنوان کسی که 40 سال کار سیاست خارجی کرده عرض می کنم که بزرگ ترین افتخار جمهوری اسلامی این است که کسی نمی تواند به ایران بگوید اگر من یک هفته از شما حمایت نکنم شما عربی صحبت می کنید؛این افتخار کمی نیست. حتی نمی تواند بگوید روسی و انگلیسی و چینی صحبت می کنید.» این جمله ظریف در کنایه به جمله ای است که چندی قبل لیندسی گراهام سناتور آمریکایی خطاب به بن سلمان ولیعهد سعودی گفته بود: «اگر به خاطر آمریکا نبود، در عربستان سعودی ظرف یک هفته مجبور می‌شدند فارسی صحبت کنند.» ظریف همچنین  با بیان این که «من با تمام وجود این حرف را می زنم چرا که قبل از انقلاب را دیده و تجربه کرده ام» افزود: «استقلال ایران دستاورد کمی نیست، اتکای ما به داخل دستاورد کمی نیست، درون زا بودن امنیت ما دستاورد کمی نیست.» ظریف با بیان این که بررسی کنید و ببینید کدام یک از کشورهای اطراف ما و حتی اروپایی می توانند این گزاره ها را تکرار کنند تصریح کرد: امنیت ایران درون زاست و ما برای امنیت مان نیازی به خارجی نداریم، اقتصاد ما و پیشرفت صنعتی ما درون زاست، اعتبار ما و مشروعیت ما درون زاست؛ هیچ کس و هیچ کشوری نمی تواند چنین گزاره و حرفی را تکرار کند. وی گفت: ممکن است برخی کشورها خیابان ها و ساختمان های قشنگی داشته باشند و خدمات هتل عالی داشته باشند اما این خدمات هتل ظرف یک هفته همان طور که آقای ترامپ به درستی گفته بود می تواند تمام و به ناامنی مطلق، عقب ماندگی مطلق و جنگ و درگیری تبدیل شود.
رعایت حقوق مردم یک ضرورت امنیت ملی است
وی اظهار کرد: این درحالی است که ما با توکل به خدا و زیر سایه ائمه اطهار و علی بن موسی الرضا(ع) و اعتماد به مردم ، 40 سال است در شرایطی هستیم که خواسته اند ما را نابود کنند اما کماکان می گویند قدرت اول منطقه هستیم.  این کم چیزی نیست . دوستان جوان من، این دستاورد بزرگ رادست کم نگیرید. این دستاورد خون شهدای ماست؛شهدایی که قبل از انقلاب اسلامی با رژیم منحوس پهلوی مبارزه کردند، شهدایی که بعد از انقلاب مقابل تجاوز ایستادند، شهدایی که برای پیشرفت علمی کشور در صحنه هسته ای ایستادند و نیز مردم ما که گول نخوردند و نشانی را اشتباه نگرفتند.  ظریف با بیان این که ما به این مردم باید بها دهیم و اختیار داشته باشند افزود: رعایت حقوق این مردم برای ما یک وظیفه اخلاقی نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است چون ما هیچ چیزی جز این مردم نداریم .
وی تصریح کرد : اگر از انقلابی که در حوزه ارتباطات و رسانه رخ داده خوب استفاده کنیم یکی از عواملی خواهد بود که باعث می شود انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی پربارتر و با موفقیت و نشاط و سربلندی بیشتر وارد دومین چله عمر خود شود.
ظریف: به هند و عراق سفر می کنم
ظریف همچنین در گفت و گوی اختصاصی با آخرین خبر،  از سفرش به هند و عراق در هفته های آینده خبر داد و گفت: (هفته جاری) به همراه هیئت بزرگ اقتصادی، سفری به هند خواهم داشت و نشانگر آن است که بخش خصوصی ما کماکان در حوزه روابط خارجی بسیار فعال است.
احدیان :مردم، مهم ترین برگ برنده «خراسان»
دکتر محمد سعید احدیان، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خراسان نیز در این مراسم با بیان این که روزنامه «خراسان» مولود سال های متمادی ماندن و درست ماندن است، افزود: مهم ترین برگ برنده این مجموعه مردم هستند. چون «خراسان» مردمی است، مانده و رشد کرده و کسی نمی تواند به آن لطمه بزند و به همین دلیل خودمان را امانتدار و متعهد مردم و این حمایت مردمی را افتخار خودمان می دانیم و سعی می کنیم این موسسه را به گونه ای پیش ببریم تا همچنان مردمی باقی بماند و فرزندان ما انتشار صد هزارمین شماره این روزنامه را جشن بگیرند.
وی اظهار کرد: زمانی که اولین شماره های نشریه «خراسان» در دوران استبداد صغیر منتشر می شد و افرادی مانند ملک الشعرای بهار در آن قلم می زدند، فکر نمی کردند که بعدها روزنامه ای به این نام در سال 1328 تاسیس شود و در زمان انتشار بیست هزارمین شماره آن به موسسه ای فرهنگی هنری تبدیل شده باشد، بنگاهی رسانه ای که بدون اغراق منحصر به فرد و بی نظیر در بین بنگاه های رسانه ای کشور است.مدیرمسئول روزنامه خراسان در تشریح دلیل این موضوع نیز گفت: روزنامه هایی در کشور وجود دارند که دارای قدمت تاریخی هستند، روزنامه های مختلفی که تیراژشان کمی بیشتر از ماست و مجموعه های رسانه ای که در فضای مجازی نیز فعالیت دارند، اما هیچ بنگاه رسانه ای نداریم که این مجموعه ها را یک جا، دورهم و در اوج خود داشته باشد.وی با تصریح بر این که روزنامه خراسان طبق نظر سنجی ها بی طرف و مستقل محسوب می شود، گفت: این روزنامه در رتبه بندی روزنامه های کشور در گروه اول، رده سوم را به خود اختصاص داده است. تیراژ سوم کشور را دارد و طبق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته، هر 2.4 نفر از مردم مشهد، یک نفر مخاطب این روزنامه است و از هر چهار نفر مشهدی، یک نفر خود را مخاطب مستمر «خراسان» می داند، آن هم زمانی که تصور می شود دوران افول روزنامه ها و نشریات مکتوب است.احدیان با تاکید بر این که این مجموعه سعی کرده در گذر زمان خود را تغییر دهد و مخاطبان امروزی را هم جذب خود کند، افزود: این مجموعه مستقل به همراه روزنامه های «خراسان جنوبی»، «خراسان شمالی»، «سیستان و بلوچستان» و هفته نامه های متعدد که مجموعه رسانه های مکتوب گسترده ای را تشکیل می دهند به بنگاه رسانه ای تبدیل شده است. همچنین پس از افزایش کاربری فضای مجازی، به این عرصه نیز وارد شد و فراگیرترین رسانه فضای مجازی ایران با هفت میلیون کاربر را در اختیار دارد. مجموعه «خراسان» به این نتیجه رسیده است که باید فعالیت اقتصادی خود را با فرهنگ پیوند دهد به گونه ای که استقلال اقتصادی داشته باشد و بتواند بی طرف باشد، یا به وقتش از فردی دفاع و در وقت دیگر عملکرد او را نقد کند.مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خراسان در تشریح توسعه های ساختاری صورت گرفته در این موسسه نیز گفت: توسعه های ساختاری در زمینه ایجاد «مرکز آموزش»، «دفتر پژوهش»، «انتشارات» و دیگر مجموعه ها، توانسته به ایجاد این بنگاه رسانه ای قوی و موثر کمک کند.
تجلیل  از خانواده شهدای روزنامه خراسان
گفتنی است در این مراسم به دست وزیر امور خارجه ایران از مادر شهید امانی، خبرنگار شهید خراسان در خراسان شمالی که در دفاع مقدس به شهادت رسید، خواهر شهید سید محمود سیدی، عضو خانواده خراسان که او نیز در دوره دفاع مقدس به شهادت رسیده است و پدر شهید مدافع حرم، جواد جهانی، کارمند موسسه خراسان تقدیر به عمل آمد.
در دیگر برنامه های این مراسم، تمبر بیست هزارمین شماره روزنامه خراسان به دست وزیر امور خارجه ممهور شد و از شماره نخست روزنامه خراسان که مربوط به 27 اسفند 1287 است و متن کامل آن فردا در صفحه 12 روزنامه منتشر خواهد شد، همچنین اولین شماره ضمیمه «دخل و خرج» روزنامه خراسان رونمایی شد. هفته نامه «دخل و خرج» از امروز هر هفته شنبه ها منتشر می شود و در حوزه سبک زندگی اقتصادی و... به ارائه محتوای کاربردی برای مخاطبان می پردازد.همچنین در ادامه برنامه ها از جلد نخست کتاب «خراسان نامه» به قلم «جواد نوائیان رودسری»، تاریخ پژوه و روزنامه‌نگار عضو گروه تاریخ و اندیشه روزنامه خراسان نیز رونمایی شد.
 «خراسان نامه»، تاریخچه ای متفاوت از روزنامه خراسان است، تاریخچه ای که رد این روزنامه را در دل تاریخ از سال 1287 خورشیدی پی می گیرد و افزون بر اطلاعاتی درباره چرایی و چگونگی تولد این روزنامه، گذری بر تاریخ مطبوعات مشهد نیز دارد. در جلد نخست این کتاب پس از  بررسی سابقه فعالیت روزنامه خراسان عصر مشروطه، به تحولات و اقداماتی پرداخته می شود که منجر به چاپ دوباره این جریده در سال 1328 شده است. بررسی نخستین های روزنامه دوره جدید، اعم از آگهی‌ها، مصاحبه و... از دیگر بخش های این جلد از کتاب است. همچنین دو گزارش مفصل تاریخی از روزنامه خراسان در سال‌های 1328 و 1329 و یک مصاحبه مهم با شهید نواب صفوی که در سال 1332 گرفته شده، تشکیل دهنده فصل انتهایی جلد نخست کتاب «خراسان نامه» است.