این وسیله امن و ارزان را از مردم سمنان دریغ نکنید

استان و شهرستان سمنان درمسیر خط آهن سراسری تهران - مشهد واقع شده و درهرشبانه روز دهها قطار درمسیر خود به سوی مشهد مقدس از این شهر عبور می‌کنند.
اما، مردم سمنان سهم چندانی از این وسیله ایمن و ارزان که امروزه حجم زیادی از وظیفه حمل و نقل رادرکشور عهده‌دار می‌باشد، ندارند. سالهای پیش از این، مردمی که قصد زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) راداشتند، اولین و بهترین وسیله‌ای که می‌توانست این آرزویشان را برآورده سازد، قطارهایی بود که باقیمتی ارزان، آنها را به مشهد الرضا می‌رساند، اما این روزها علیرغم افزایش قابل توجه تعداد قطارها و بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور، بسیاری ازمردم سمنان به دلیل گرانی قیمت بلیط و یا نامناسب بودن زمان حرکت قطارها، ترجیح می‌دهند از دیگر وسایل حمل و نقل برای مسافرت استفاده کنند.
سفر حدود 200 کیلومتری مردم سمنان به تهران نیز چنین وضعیتی دارد و علاوه برقیمت نامناسب، زمان نامناسب برای حرکت این قطارها، موجب شده تا مسافران سمنانی بجای قطار که وسیله‌ای امن و راحت است، به سراغ سایر وسایل حمل و نقل بروند، که البته این وسیله‌ها امنیتی کمتر از مسافرت باقطار دارند.
تعدادی از دانشجویان سمنانی که معمولا ازقطار برای رفت و آمد به تهران استفاده می‌کنند، به خبرنگار ما می‌گویند: تعیین ساعت 6 صبح برای حرکت قطار ازسمنان به تهران موجب شده که ما معمولا باتاخیر در کلاسهای درس خود حاضر شویم و درنتیجه دربسیاری از روزها برای اینکه بتوانیم قبل از ساعت 8 صبح به دانشگاه برسیم، به ناچار از اتوبوس و یا اتومبیل‌های سواری کرایه استفاده می‌کنیم که این مسئله، بدلیل اینکه معمولا رانندگان دراین ساعت از صبح خواب آلوده اند، خطر آفرین است و ازسویی هزینه‌های بیشتری را به ما تحمیل می‌کند.



سمنانی‌های مشتاق زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) هم که تا اوایل امسال از قطار محلی با قیمت مناسب و زمان مناسب برای سفر به مشهد بهره‌مند بوده اند، مدتی است، این قطاررا درلیست سفرهای خود به مشهد نمی‌بینند و بجای آن از سهمیه‌ای درقطار تهران – مشهد برخوردارند که این قطار نتوانسته رضایتمندی آنها را به همراه داشته باشد.
این افراد می‌گویند: قطار تهران – مشهد که دارای سهمیه برای مسافران سمنانی می‌باشد، معمولا ساعت 12 ظهر از سمنان به سمت مشهد حرکت کرده و بدلیل توقف در همه ایستگاههای بین راه، حدود ساعت 12 شب وارد مشهد مقدس می‌شود و به دلیل این که رزرو هتلها و مراکز اقامتی از ساعت 12 ظهر یا 2 بعدازظهر انجام می‌شود، معمولا هزینه یک روز هتل، به هزینه‌های سفرمسافران و زائران حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) افزوده می‌شود.
زائران امام هشتم(ع) اضافه می‌کنند که بازگشت این قطار از مشهد به سوی سمنان نیز ساعت 6 صبح انجام می‌شود که باز هم بدلیل عدم تناسب با زمان تخلیه هتل و مراکز اقامتی، موجب می‌شود سفر زائران به مشهد، گران‌تر از معمول باشد.
عده‌ای دیگر، قراردادن سهمیه برای مسافران سمنانی در قطار اتوبوسی را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌گویند: به دلیل بعد مسافت، نشستن حدود 12 ساعت دریک صندلی، بویژه برای افراد سالخورده و پابه سن گذاشته، سخت و طاقت فرسا است و تعیین سهمیه برای مسافران سمنانی درقطارهای کوپه‌ای قطعا سفرراحت‌تری رابرای مشتاقان زیارت امام هشتم(ع) رقم خواهد زد.
یکی دیگر از مشکلاتی که مردم علاقمند به سفر باقطاررا رنج می‌دهد، دسترسی دشوار به قطار، بویژه برای افراد سالخورده است. مسافران برای سوارشدن به قطار باید از زیرگذری که دارای پله‌های زیادی است عبور کرده و خود را به قطار برسانند.
سالهای قبل، یک دستگاه آمبولانس در ایستگاه راه آهن سمنان مستقر بود که کار انتقال افراد بیمار و سالخورده به قطاررا برعهده داشت که دراین سالها، از آن آمبولانس هم خبری نیست و مسافرانی که برای عبور از پله‌ها مشکل دارند می‌بایست مسیر طولانی و ناایمنی را طی کرده و باعبور از روی خطوط راه آهن خود را به قطار برسانند.
ازسوی دیگر مسئولین راه آهن برای سهولت درتردد افراد اززیرگذر، ازسالها پیش برای نصب و بهره‌برداری از پله برقی اقدام کرده‌اند که باگذشت سالها و علیرغم خریداری و حمل پله برقی به محل ایستگاه، به دلیل طولانی شدن زمان عملیات اجرایی و کندی در نصب و بهره‌برداری از آن، هنوز بهره‌برداری و استفاده از آن برای مردم میسر نشده است.
البته ذکر این نکته نیز لازم است که تاکنون امکان خرید بلیط برای تعدادی قطارهایی که از سمنان عبور می‌کرده‌اند وجودداشته که علاقمندان به سفر، می‌توانسته‌اند باانتخاب هریک از آنها، نسبت به خرید بلیط از مبدا تهران، اقدام کنند که البته خود این مسئله هزینه بیشتری را به آنها تحمیل می‌کرده، اما ظاهرا این قطارها نیز از 15 دیماه امکان ارائه بلیط به مسافران سمنانی راندارند.
اینها، بخشی از مشکلات مردم سمنان درسفر باقطار بود که درتماس‌های مردمی باخبرنگارما، خواستار پیگیری و انعکاس آنها بودند.
خبرنگارما بامراجعه به ایستگاه راه آهن سمنان خواستار پاسخگویی مسئولین و برنامه آنها برای رفع این مشکلات شد، پاسخگویی به مشکلات را منوط به اجازه روابط عمومی راه آهن شمال شرق (مستقر در شاهرود) دانستند و پس از تماس با مدیرروابط عمومی راه آهن شمال شرق، و ارسال کتبی مشکلات، این پاسخ‌ها ارائه گردید.
واما، پاسخی که مسئولین راه آهن شمال شرق به این مسئله دادند:
1. عملیلت احداث پله برقی با اانتخاب پیمانکار جدید بومی استان از 15 آذر ماه از سر گرفته شده است.
2. سهمیه استانی کلیه قطارهای مسافری به صورت شناور و در دسترس کلیه هم استانی‌ها در هشت شهرستان است و تفاوتی بین شهرستانها وجود ندارد.
3. تنظیم ساعات حرکت قطارها به صورت متمرکز برای تمامی استانها از ستاد مرکزی راه آهن در تهران انجام می‌شود، علی ایحال درخواست مسافرین محترم به ستاد منعکس شده و مستمرا پیگیری می‌گردد.
4. حضور آمبولانس در ایستگاهها بر عهده اوژانس هر شهرستان است که با اعلام نیاز روسای قطارها برای عیادت بیماران انجام می‌گردد.
این پاسخها، خبرنگار ما را قانع نکرد، خوانندگان محترم و مردم سمنان را نمی‌دانم !!!!!!!!!!!
سمنان – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی
* این روزها علیرغم افزایش قابل توجه تعداد قطارها و بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور، بسیاری ازمردم سمنان به دلیل گرانی قیمت بلیط و یا نامناسب بودن زمان حرکت قطارها، ترجیح می‌دهند از دیگر وسایل حمل و نقل برای مسافرت استفاده کنند
* از دیگر مشکلاتی که مردم علاقمند به سفر باقطار را رنج می‌دهد، دسترسی دشوار به قطار، بویژه برای افراد سالخورده است،مسافران برای سوارشدن به قطار باید از زیرگذری که دارای پله‌های زیادی است عبور کرده و خود را به قطار برسانند
سایر اخبار این روزنامه
ارائه بسته جدید حمایت از 13 بیماری خاص و صعب‌العلاج متن استعفای دکتر هاشمی پس از معرفی سرپرست جدید وزارت بهداشت متن نامه استعفای وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه منتشر شد. منشاء بوی نامطبوع در شهر تهران همچنان در هاله‌ای از ابهام این وسیله امن و ارزان را از مردم سمنان دریغ نکنید این حلقه را بشکنید آقای رئیس جمهور در همایش دانشگاه مفید قم بررسی شد نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در تقنین از مجلس تا مجمع تشخیص مصلحت نظام دکتر ظریف: بزرگترین افتخار ما این است که کسی نمی‌تواند بگوید اگر یک هفته از شما حمایت نکنم عربی، روسی یا انگلیسی صحبت می‌کنید! دموکراتها طرح استیضاح ترامپ را به جریان می‌اندازند حضرت آیت‌الله صانعی در نشست پایانی بررسی حقوق زنان در فقه: نوآوری در فقه باید براساس کتاب و سنت و عقل باشد گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با خانم عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هنوز هم احساس می‌کنم آشیخ اکبر زنده و تاثیر گذار است ظریف خطاب به دولت آمریکا: تهدید، تهدید بدنبال می‌آورد و احترام هم احترام مدیرعامل متروی تهران اعلام کرد: افتتاح سه ایستگاه مترو تا پایان سال جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش: ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس می‌روند قیمت پرتقال شب عید 3100 تومان تعیین شد با حضور وزیر دفاع در شرکت صنایع الکترونیک شیرازانجام شد؛ افتتاح خطوط تولید تجهیزات پیشرفته الکترونیکی در شیراز