منشاء بوی نامطبوع در شهر تهران همچنان در هاله‌ای از ابهام

ساعت 4 بعد ازظهر روز چهارشنبه بود که بوی نامطبوع در تهران به مشام شهروندان رسید.همین امر سبب شد فضای شهر تهران به کانون اخبار ضد ونقیض در خصوص منشاء بوی منتشر شده تبدیل شده و با توجه به شدت و ماندگاری این بوی نامطبوع گمانه زنی‌ها پیرامون این موضوع هم در فضای مجازی و هم در میان مردم کوچه و بازار شدت گیرد.
علت بوی نامطبوع که از عصر چهارشنبه در برخی مناطق کلانشهرتهران متصاعد شده بود، همچنان در هاله‌ای از ابهام است وتا امروز (جمعه زمان تهیه این گزارش) علت آن هنوز مشخص نشده وپیدا کردن منشاء این بو برای مسئولان شهری به یک معما تبدیل شده است.
پس از انتشار بوی نامطبوع و مشمئز‌کننده در سطح شهر تهران گمانه زنی‌ها درباره منشاء این بو افزایش یافت وطی دوروز گذشته دستگاه‌های مسئول اخبار ضد و نقیض در باره علت ومنشاء آن می‌دهند.ولی آنچه که در این مدت گفته شده است هیچ خبر رسمی وقطعی در مورد علت دقیق و منشاء بو نمی‌باشد.
بازخوانی پدیده‌ای با بوی ناخوشایند


ساعت 4 روز چهارشنبه درپی استشمام بوی بد و نامطبوع در بخش‌های گسترده‌ای از تهران ابتدا اعلام شداین بوی بد ناشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب در میدان انقلاب تهران است.
این خبر به سرعت ازسوی روابط عمومی فاضلاب تهران تکذیب شد و مدیر روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: به هیچ عنوان ترکیدگی لوله فاضلاب را تایید نمی‌کنیم.
یکی از سایت‌های خبری گزارش دادکه «به احتمال زیاد نشت یکی از مراکز پالایشگاهی و یا گازی در تهران» علت این بوی نامطبوع است. فرضیه طرح شده در شبکه‌های اجتماعی نیز مربوط به فعال شدن آتشفشان دماوند بود که دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی هم آن را قویا رد کرد.
گمانه زنی‌ها در ساعات اولیه، حاکی از این بود که منشاء بوی منتشر شده در شهر تهران با مترو ارتباط دارد. سپس گمانه‌زنی‌ها به نشت لوله‌های فاضلاب تا ادعای حمله بیولوژیکی به تهران رسید!
در همین حال رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران نیز گفت: منشاء بوی نامطبوع در شهر تهران که عمدتا در مناطق مرکزی انتشار یافته است هنوز مشخص نیست و تیم‌های آتش‌نشانی و محیط‌زیست در تلاش هستند تا منشاء آن را پیدا کنند.
وی از شهروندان درخواست کرد که اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند آن را به محیط‌زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.
یک محقق حوزه زلزله و آتشفشان هم گفت: این بو ناشی از گوگرد و فعالیت‌های آتشفشانی نیست.من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که در هوای تهران منتشر شده است، ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد.
این درحالی است که “کلانتری” مدیرکل محیط‌زیست استان تهران گفت: این بو شبیه به ماده‌ای است بنام ماده مرکاپتان که شرکت گاز به گاز تزریق می‌کند.
سخنگوی اورژانس کشور نیز از آماده باش کامل اورژانس برای رسیدگی به وضع مصدومان احتمالی بوی نامطبوع در تهران خبر داد.
در همین راستا فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس اظهارکرد: فرماندار تهران در گزارشی اعلام کرده که منشاء این بو ایستگاه متروی ملت است.
وی افزود: کمیته‌های ویژه‌ای از شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت گاز و سازمان آتش‌نشانی برای بررسی علت پخش این بوی نامطبوع در این ایستگاه حضور دارند.
با اعلام نظر این نماینده مجلس در خصوص منشاء بوی منتشر شده در تهران، مسئولان متروی تهران واکنش نشان دادند و این خبر را تکذیب کردند.
علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، درباره احتمال انتشار بوی گاز از ایستگاه‌‌های مترو اظهار کرد: احتمال انتشار بوی نامطبوع از ایستگاه‌‌های مترو غیرممکن است و در انتشار خبری مبنی بر انتشار بو از ایستگاه ملت اشتباهی رخ داده است.وی ادامه داد: این بو به موارد دیگری بستگی دارد.
همچنین فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری مترو تهران در خصوص اینکه انتشار بوی نامطبوع به مترو ارتباط دارد گفت: این بو ارتباطی با ایستگاه‌‌های مترو تهران ندارد و سرویس‌‌‌دهی در خطوط مترو با روال عادی درحال انجام است.
درحالی که چند ساعت از انتشار این بو در سطح شهر تهران می‌گذشت مسئولان نتوانستند به منشاء این بو پی ببرند و قرار شد برای بررسی موضوع کمیته ویژه تشکیل شود
محمد رستگاری معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه برای بوی منتشر شده عصر چهارشنبه در شهر تهران هیچ منشاء خاصی شناسایی نشد، گفت: شناسایی منشاء انتشار این بوی نامطبوع در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.
درحالی که همچنان اخبار ضد ونقیض از منشاء این بو ازسوی خبرگزاری‌ها وسایت‌های خبری منتشر می‌شد پس از ساعاتی بوی نامطبوع که از عصر چهارشنبه در برخی مناطق تهران متصاعد شده بود، فروکش کرد
صمیم روزبهانی سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تایید این موضوع گفت: منشاء این بو هنوز مشخص نشده اما در بسیاری از مناطق این بو کم شده و مراجعه‌کننده‌ای نیز به مراکز درمانی نداشته ایم.
وی گفت: گزارش فنی هنوز در زمینه علت این بو به دست ما نرسیده است.
روزبهانی احتمال داد که این بو ناشی از پدیده‌ای زیست محیطی باشد، اما نگران‌کننده نبوده است.
به گفته وی و براساس اعلام شرکت‌های آبفا، گاز، پالایشگاه تهران و دیگر نهادها، هیچ حادثه یا مشکلی در فعالیت‌های معمول آنها رخ نداده است.
شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نیز پیش‌تر گفته بود که این بو به علت آلودگی هوایی نبوده بلکه منشاء زمینی دارد و خطرناک نیست.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان تهران هم گفته بود که این بو در مناطق 2، 6، 7 و 8 شهر تهران درحال استشمام است.
کیومرث کلانتری تاکید کرده بود: گمانه زنی‌هایی درباره وجود منشاء این بو ازسوی گدازه‌های قله دماوند وجود داشت که توسط کارشناسان تکذیب شد.
علت انتشار بوی نامطبوع تهران از زبان استاندار
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران صبح پنجشنبه با حضور در مرکز تصفیه فاضلاب کارخانجات شهرستان اسلامشهر ضمن بازدید از این مراکز، در جریان علل انتشار بوی نامطبوع در حدفاصل مسیر فرودگاه امام (ره) تا تهران و راهکار‌های رفع آن قرار گرفت.
محسنی بندپی گفت: آنچه عصرچهارشنبه در تهران شاهد بودیم منبع مشخصی برای شناسایی نداشت و تاکنون علت آن پیدا نشده است؛ ضمن اینکه ستاد مدیریت بحران نیز تشکیل شده و چیزی را که به عنوان ترکیدگی لوله گاز، فاضلاب یا از تصفیه‌خانه بوده مشخص نشده است.
وی ادامه داد: احتمال دارد یک ماده شیمیایی که بوی تندی دارد مانند مرکاپتان در جایی ریخته شده آن هم به صورت عمد یا سهو و این در قسمتی از فضای تهران منتشر شده بود که ظرف 2-3 ساعت برطرف شده است.
استاندار تهران با اشاره به بازدید خود از محل انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام (ره) افزود: 2-3 سال است که بویی در مسیر فرودگاه امام (ره) به مشام می‌رسد. کانون‌هایی که می‌تواند منشاء تولید این بو باشد مشخص است؛ مانند فاضلاب خانگی و صنعتی و سوزاندن پسماند‌ها که می‌تواند منشاء این بو باشد و ما به اتفاق فرمانداران اسلامشهر و ری و مسئولان محیط‌زیست در اینجا حضور پیدا کردیم تا این کانون‌ها را بررسی کنیم.
بعید دانستن شناسایی علت انتشار بوی نامطبوع!
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران توضیح داد.
محسن فرهادی، درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران اظهار کرد: پس از اعلام انتشار بوی نامطبوع در برخی از مناطق مختلف تهران تیم‌های بهداشتی سیار از سه دانشگاه علوم پزشکی اعزام شدند تا علت بو را بررسی کنند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تیم‌های سیار بهداشتی به پالایشگاه تهران و کارخانجات صنعتی تهران اعزام شدند اما مورد خاصی مشاهده نکردند.بعید است بتوانیم علت انتشار بوی نامطبوع در تهران را شناسایی کنیم
فرهادی گفت: با توجه به اینکه بوی نامطبوع در تهران برطرف شده است و منشاء آن مشخص نیست، بعید می‌دانیم بتوانیم علت انتشار بوی نامطبوع در تهران را شناسایی کنیم مگر اینکه در طی بازرسی‌ها مورد جدیدی مشاهده شود.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآوری کرد: تاکنون تیم‌های بهداشتی هیچ منشایی را برای بوی نامطبوع در تهران شناسایی نکرده‌اند.
بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب نیست
کیومرث کلانتری مدیرکل سازمان محیط‌زیست شهر تهران نیز اظهار کرد: ساعت 16 بوی نا مطبوعی برخی مناطق تهران را پر کرده بود که کارگروه برای بررسی موضوع تشکیل شد.
وی افزود: این بو شبیه ماده‌ای به نام مرکاپتان است که شرکت گاز به گاز مصرفی تزریق می‌کند، اما شرکت گاز این موضوع را تایید نکرده است و ممکن است یکی از پیمانکاران این ماده را به گاز اضافه کرده باشد.
کلانتری تصریح کرد: مدیریت فاضلاب شهر تهران هم منشاء این بو را ناشی از فاضلاب شهر تایید نکرد و 22 شهرداری تهران هم درحال بررسی موضوع هستند.
بهنام سعیدی سخنگو و معاون سازمان مدیریت بحران کشور هم در خصوص بوی بد پخش شده در سطح تهران، اظهار کرد: با توجه به انتشار این بو در فضای شهر تهران بزرگ کارگروه ویژه‌ای در این خصوص تشکیل شده است.
وی افزود: نظر نهایی در خصوص منشاء این بو را پس از جمع بندی نظرات سازمان‌ها و ارگان‌های بررسی کننده، توسط سازمان محیط‌زیست اعلام خواهد شد.
رد ادعای ارتباط بوی نامطبوع با شرکت گاز و پسماند شهرداری
مجید بوجارزاده سخنگوی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران هم گفت:بوی نامطبوع تهران هیچ ارتباطی با عملیات مجموعه شرکت ملی گاز ندارد.
وی افزود: شایعات مطرح شده مبنی بر انجام عملیات تزریق گاز یا متصاعد شدن بوی نامطبوع ناشی از نشت گاز در سطح تهران، تکذیب می‌شود.
عبدلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم با صدور تکذیبیه ای، ادعای مطرح شده ازسوی برخی افراد در خصوص نسبت دادن منبع بوی نامطبوعی که در سطح شهر تهران به مشام می‌رسد؛ به مرکز پردازش و دفع پسماندها را قویا تکذیب و رسما اعلام کرد: از آنجا که گزارش‌ها از انتشار بوی نامطبوع در محدوده مرکزی شهر تهران حکایت می‌کند و گزارشی ازسوی ساکنان جنوب شهر دریافت نشده لذا منبع این بو هیچ ارتباطی به مرکز پردازش و دفع پسماند آرادکوه که در پهنه جنوبی تهران و در نزدیکی کهریزک واقع شده است، ندارد و همچنان منبع بو نامعلوم است.
ماجرای عجیب بوی بد تهران تقصیر «گوگرد» بود؟
حسین شهبازی مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم با اشاره به اینکه هنوز منبع بوی نامطبوع تهران مشخص نشده است، گفت: بررسی‌های ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که شب چهارشنبه گذشته جهت باد شمال شرق به سمت جنوب غرب بوده و غلظت همه آلاینده‌ها اعم از ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون، 10 میکرون و دی اکسید گوگرد بالا رفته است، اینها نشان می‌دهد که منشاء گوگرد‌دار باعث افزایش شاخص آلاینده‌ها شده است.
وی ادامه داد: اولین افزایش غلظت داده‌های مربوط به آلاینده‌ها در ایستگاه‌های پایش کیفیت هوای جنوب و جنوب غرب تهران رخ داد و رشد غلظت آلاینده‌ها در ایستگاه‌های شمال شهر کمتر بوده است.
و اما حکایت عصر ایران: منشاء بوی بد تهران، پلاسکو
سرانجام پس از اظهار نظرهای مختلف وتکذیبه‌های سازمانها ونهادهای مختلف سایت خبری عصر ایران روز پنجشنبه گزارشی منتشر کرد که درآن منشاء بوی بد تهران، فاضلاب پلاسکو در چهارراه اسلامبول بود. هرچند که بلافاصله رئیس محیط‌زیست شهر تهران در گفتگویی منشاء بوی بد تهران به فاضلاب پلاسکو را رد کرد و اظهار داشت: ما در سازمان محیط‌زیست این خبر را تایید نمی‌کنیم، زیرا این ادعا عقلانی نیست.
عصر ایران نوشت: پیگیری‌های خبرنگار ما برای کشف منشاء بوی نامطبوع تهران اورا به نقطه‌ای در وسط شهر تهران رساند: "محل سابق ساختمان پلاسکو" در چهار راه اسلامبول؛ جایی که گفته می‌شود عصر چهارشنبه بویی شدید اهالی منطقه را به شدت آزار داده است.
مهندس علی رحیمی، مدیر پیمان اجرای طرح پلاسکو در گفت‌و‌گو با عصر ایران در این باره چنین توضیح داد: برای این که پلاسکو بازسازی شود، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم این است که با حفر چاه‌هایی دورتادور محل پلاسکو، سازه‌های نگهبان در آنها نصب کنیم تا ساختمان‌های مجاور که عمدتاً هم قدیمی هستند، دچار فرو ریزش نشوند.
به همین خاطر از مدتی قبل، حفر چاه‌ها را آغاز کرده‌ایم تا این که در روزهای اخیر به خاکی سست در عمق منفی 20 متر رسیدیم و این درحالی بود که خاک‌های فوقانی آن، سفت و سنگی بودند. این برای ما تعجب انگیز بود که چرا خاک به ناگهان سست شده است و بوی فاضلاب نیز از آن می‌آید. به همین خاطر، برای مقنی‌هایی که در آن محل حفاری می‌کردند، مهارهای ایمنی در نظر گرفتیم تا در صورت بروز حادثه، بتوانیم در اسرع وقت آنها را از چاه بیرون بیاوریم.
عصر چهارشنبه وقتی یکی از مقنی‌ها در عمق منفی 21 متری درحال حفاری بود، ناگهان اعلام خطر کرد و ما او را بیرون کشیدیم و همزمان با او، گازی بد بو با فشار بسیار زیاد از چاه به بیرون پرتاب شد. فوران این گاز که مانند آتشفشان بود، چنان شدتی داشت که تا مدت نیم ساعت الی 45 دقیقه با سرعتی زیاد ادامه یافت و بعد از آن کُند و نهایتاً متوقف شد.
بعد از این ماجرا که با بدحالی برخی پرسنل همراه بود و البته به خیر گذشت، مساله را از نظر مهندسی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هنگام احداث برج پلاسکو در بیش از نیم قرن پیش، یک انبار بزرگ فاضلاب در عمق منفی 21 متر احداث کرده بودند. این انبار فاضلاب بعد از سال‌ها پر می‌شود و مدیران وقت پلاسکو به جای تخلیه، آن را مسدود و فاضلاب برج را به قنات‌های متروکه هدایت می‌کنند.
فاضلاب خاصیتی دارد که بعد از مدتی راکد ماندن، شروع به تولید گازهای بد بو، خطرناک و اشتعال‌زا می‌کند. حال تصور کنید که بیش از 45-40 سال یک منبع زیرزمینی و سربسته فاضلاب، راکد بماند. چنین منبعی با کوچکترین ضربه و منفذی به ناگهان فعال می‌شود و گاز با سرعتی عجیب از آن متصاعد می‌شود. این اتفاقی است که در منبع متروکه و مسدود فاضلاب پلاسکو رخ داد و برای چند ساعت، بوی نامطبوع آن در تهران پخش شد. یعنی همان بویی که در محل پلاسکو متصاعد شد را دقیقاً در نقاط دیگر شهر استشمام کردیم.
مهندسان و کارگران پلاسکو در روزهای آتی باید از این منبع عبور کنند و به اعماق پایین‌تر بروند و بعد از آن می‌توان درباره ابعاد این انبار فاضلاب اطلاعات دقیق‌تری به دست آورد.
آنچه در این حادثه حائز اهمیت است این که تدابیر ایمنی به کار رفته در حفر چاه‌ها و مهار مقنی‌ها جلوی یک فاجعه را گرفته و الا امکان انفجاری عظیم و کشته و مجروح شدن مهندسان و کارگران دور از ذهن نبود.
و نکته پایانی این که باید بررسی شود چند منبع مسدود شده و قدیمی فاضلاب در تهران وجود دارند که هر کدام به عنوان بمب‌هایی بی‌صدا، منتظر جرقه‌ای کوچک هستند تا فجایعی بزرگ بیافرینند. شاید لازم باشد مدیران ساختمان‌های قدیمی جلسه فوق‌العاده برای بررسی تاریخچه فاضلاب ساختمان هایشان داشته باشند تا در صورت وجود شرایط مشابه، نسبت به تخلیه ایمن گازها اقدام کنند.
محیط‌زیست: ارتباط بوی بد تهران به فاضلاب پلاسکو را تایید نمی‌کنیم
رئیس محیط‌زیست شهر تهران هم درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر ارتباط منشاء بوی بد تهران به فاضلاب پلاسکو واکنش نشان داد.
گفتنی است؛ برخی از رسانه‌ها منشاء بوی بد روز گذشته شهر تهران را به فاضلاب پلاسکو نسبت داده اند
محمد حسین بازگیر رئیس محیط‌زیست شهر تهران، در خصوص نسبت دادن منشاء بوی بد روز چهارشنبه گذشته تهران به فاضلاب پلاسکو در منفی 21متر که 45سال مسدود و پنهان شده بود، اظهار کرد: ما در سازمان محیط‌زیست این خبر را تایید نمی‌کنیم، زیرا این ادعا عقلانی نیست.
وی افزود: ممکن است افرادی در رابطه با این موضوع اظهار نظر و ادعا‌هایی داشته باشند، اما اداره کل محیط‌زیست چنین ادعایی را نشنیده است و در صورت احتمال این موضوع آن را بررسی می‌کند.
شهردار منطقه 12: انتشار بوی بد در شهر تهران از فاضلاب پلاسکو را رد یا تایید نمی‌کنیم
علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به شایعاتی مبنی بر اینکه محل انتشار بوی نامطبوع در تهران فاضلاب پلاسکو بوده است، اظهار کرد: از آنجاییکه روز چهارشنبه مقنی‌ها مشغول فعالیت در فاضلاب پلاسکو بودند، فعلا انتشار بو از این نقطه را رد یا تایید نمی‌کنیم.
وی افزود: با این حال به دلیل اینکه چهارراه اسلامبول نقطه شلوغی است واگر منبع بو اینجا بود، در همان دقایق اولیه مسئله از طریق گزارش‌های مردمی روشن می‌شد.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به ادعای ارتباط بوی نامطبوع تهران با فاضلاب پلاسکو گفت: پذیرش چنین ادعایی سخت است.
وی افزود: از چهارشنبه شب، یک کمیته ویژه در مدیریت شهری برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است، اما تا این لحظه هیچ ادعا و گزارشی در تایید این موضوع واصل نشده است.
***
به هرحال برای بوی ناخوشایندی که چهارشنبه، ساعاتی تهران را فرا گرفت و گمانه زنی‌های متعدد مسئولان دولتی، شهری و نیز کارشناسان را در پی داشت - در گزارش به آنها اشاره شد - هنوز منبعی کشف نشد ه است و وعده شناسایی منشاء انتشار این بوی نامطبوع به روزهای آینده داده شده است.
مسئولان ذیربط باید با توجه به امکانات و توانمندی‌های غیر قابل انکار درکشور و ادامه تحقیقات و تشکیل تیم‌های ویژه هرچه سریعتر نسبت به مشخص شدن علت و منشاء آن اقدام نمایند و از گمانه زنی‌های متعدد وضدونقیض گویی‌هایی که این روزها گسترش یافته و بعضا منجر به دامن‌زدن به شایعات گردیده است، جلوگیری کنند و نگرانی‌های بوجود آمده درمیان مردم را خاتمه دهند.

*بحث در مورد منشاء بو در تهران همچنان داغ بوده و کارشناسان به دنبال یافتن سرمنشاء آن هستند
*پس از انتشار بوی نامطبوع و مشمئز‌کننده در سطح شهر تهران گمانه زنی‌ها درباره منشاء این بو افزایش یافت وطی دوروز گذشته دستگاه‌های مسئول اخبار ضد و نقیض در باره علت ومنشاء آن می‌دهند.ولی آنچه که در این مدت گفته شده است هیچ خبر رسمی وقطعی در مورد علت دقیق و منشاء بو نمی‌باشد
*گمانه زنی‌ها در ساعات اولیه، حاکی از این بود که منشاء بوی منتشر شده در شهر تهران با مترو ارتباط دارد. سپس گمانه‌زنی‌ها به نشت لوله‌های فاضلاب تا ادعای حمله بیولوژیکی به تهران رسید!
*استاندار تهران: آنچه عصر چهارشنبه در تهران شاهد بودیم منبع مشخصی برای شناسایی نداشت و تاکنون علت آن پیدا نشده است؛ ضمن اینکه ستاد مدیریت بحران نیز تشکیل شده و چیزی را که به عنوان ترکیدگی لوله گاز، فاضلاب یا از تصفیه‌خانه بوده مشخص نشده است
*پس از اظهارنظرهای مختلف و تکذیبه‌های سازمانها ونهادهای مختلف یک سایت خبری روز پنجشنبه گزارشی منتشر کرد که درآن منشاء بوی بد تهران، فاضلاب پلاسکو در چهارراه اسلامبول بود. هرچند که بلافاصله رئیس محیط‌زیست شهر تهران در گفتگویی منشاء بوی بد تهران به فاضلاب پلاسکو را رد کرد
سایر اخبار این روزنامه
ارائه بسته جدید حمایت از 13 بیماری خاص و صعب‌العلاج متن استعفای دکتر هاشمی پس از معرفی سرپرست جدید وزارت بهداشت متن نامه استعفای وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه منتشر شد. منشاء بوی نامطبوع در شهر تهران همچنان در هاله‌ای از ابهام این وسیله امن و ارزان را از مردم سمنان دریغ نکنید این حلقه را بشکنید آقای رئیس جمهور در همایش دانشگاه مفید قم بررسی شد نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در تقنین از مجلس تا مجمع تشخیص مصلحت نظام دکتر ظریف: بزرگترین افتخار ما این است که کسی نمی‌تواند بگوید اگر یک هفته از شما حمایت نکنم عربی، روسی یا انگلیسی صحبت می‌کنید! دموکراتها طرح استیضاح ترامپ را به جریان می‌اندازند حضرت آیت‌الله صانعی در نشست پایانی بررسی حقوق زنان در فقه: نوآوری در فقه باید براساس کتاب و سنت و عقل باشد گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با خانم عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هنوز هم احساس می‌کنم آشیخ اکبر زنده و تاثیر گذار است ظریف خطاب به دولت آمریکا: تهدید، تهدید بدنبال می‌آورد و احترام هم احترام مدیرعامل متروی تهران اعلام کرد: افتتاح سه ایستگاه مترو تا پایان سال جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش: ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس می‌روند قیمت پرتقال شب عید 3100 تومان تعیین شد با حضور وزیر دفاع در شرکت صنایع الکترونیک شیرازانجام شد؛ افتتاح خطوط تولید تجهیزات پیشرفته الکترونیکی در شیراز