نمایش ترامپ، فصل دوم

فاطمه رحیمی- بحران در کاخ سفید ترامپ با پایان یافتن نیمه اول دور نخست ریاست‌جمهوری و ورود به نیمه دوم روزهای بحرانی و پر ابهامی را پشت سر می‌گذارد، در ادامه راه چه انتظاری باید از ترامپ داشت و او چگونه می‌تواند از این شرایط به سلامت عبور کرده و وارد چهار سال دوم ریاست‌جمهوری خود شود‌. نشریه اکونومیست در نخستین شماره خود در 2019 به خوش‌شانسی دونالد ترامپ پرداخته و مطرح می‌کند که شاید این شرایط دیگر تداومی نداشته باشد و رییس‌جمهور آمریکا باید به دنبال راه چاره‌ای باشد‌.
ریاست‌جمهوری اعصاب خردکن دونالد ترامپ نیمه دوم خود را با تعطیلی دولت فدرال، بازارهای الاکلنگی و خروج اعضای معتمد کابینه مانند ژنرال جان کلی و جیمز ماتیس آغاز کرد‌. در شرایطی که مخالفان ترامپ این شرایط را فاجعه می‌دانند، حامیانش انتقادات آنها را هیستریک خواندند- آیا یک سال پیش همه نمی‌گفتند که حضور تعداد بالای ژنرال‌ها در کابینه اشتباه است؟
در شرایطی که فاز بعدی دوره چهارساله ریاست‌جمهوری ترامپ آغاز می‌شود، باید به سه سوال پاسخ داد: شرایط تا چه اندازه بد است؟ چقدر ممکن است بدتر شود؟ و آمریکایی‌ها و دولت‌های خارجی چطور باید برای فصل دوم نمایش ترامپ آماده شوند؟
ترامپ چنان شرایط را قطبی کرده که منتقدان وی هر چیزی که ممکن است یک دستاورد محسوب شود را خرد می‌کنند‌. چندی پیش از کریسمس او با امضای خود یک اصلاحیه مفید و دو حزبی جزایی را به قانون تبدیل کرد‌. برخی تغییرات قانونی برای مدارس و شرکت‌ها مفید بوده‌اند‌. در امور خارجه، تلاش برای تغییر شرایط روابط اقتصادی آمریکا با چین نیز مورد استقبال قرار گرفته است‌. اما هر رییس‌جمهور جمهوریخواه ارتدوکسی که از حمایت هر دو مجلس کنگره برخوردار باشد، می‌تواند به چنین دستاوردهایی- یا حتی بیشتر از آن- برسد‌. آنچه باعث می‌شود دو سال نخست ریاست‌جمهوری ترامپ متفاوت باشد، تمایل غیرمسوولانه او برای عمل کردن به عنوان یک خرابکار است‌. ترامپ با اراده بازنویسی قوانین مهاجرت روی کار آمد، اما از آنجایی که او و کارکنانش در تعامل با کنگره مهارتی ندارند، این فرصت حال از دست رفته است‌. کیم جونگ اون هنوز برنامه تسلیحاتی خود را دارد و با وجود آنکه هنوز به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده، حال خواهان پاداش از آمریکاست‌. شاید اروپایی‌ها با فشارهای این رییس‌جمهور، هزینه بیشتری را صرف بودجه دفاعی خود کنند، اما آمریکا نیم قرن زمان و میلیاردها دلار پول را صرف ایجاد روابطش با اروپا کرده است‌. ترامپ طی دو سال گذشته اما پتکی را روی سر آنها گرفته است‌. دو سال آینده می‌تواند از این هم بدتر باشد‌. اول اینکه ممکن است شانس و اقبال ترامپ در آستانه چرخش باشد‌. او در نیمه نخست ریاست‌جمهوری خود خوش‌شانس بوده است‌. او با هیچ گونه شوک از آن نوعی که دو رییس‌جمهور قبلی آمریکا تجربه کردند، مواجه نشده است: 11 سپتامبر، افغانستان، عراق، بحران مالی و سوریه‌. پیروزی انتخاباتی، یک اقتصاد فعال و بازارهای مالی رو به رشد فضایی از عدم آسیب‌پذیری را برای او فراهم کرد‌.


حتی بدون وقوع یک شوک، آب و هوا رو به تغییر است‌. با وجود آنکه این اقتصاد به اندازه کافی قوی است، شرایط خوب ناشی از کاهش مالیات‌ها رو به زوال است و روند رشد در چین و اروپا کند شده است‌. بازارها که از نظر ترامپ نماینده موفقیت اقتصادی هستند، نوسان دارند‌. جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره شکست خوردند و اکثریت جدید دموکرات‌ها عملکرد رییس‌جمهور را تحت پیگیری قرار خواهند داد و رابرت مولر از برخی جهات گزارش خود درباره روابط میان روسیه و کمپین انتخاباتی ترامپ را کامل خواهد کرد‌.
ترامپ طی دو سال گذشته نشان داده که به هر دشمنی با خشم پاسخ می‌دهد بدون آنکه پیامدهای آن را مدنظر قرار دهد‌. طی چند هفته گذشته او از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان خبر داده است‌. به نظر می‌رسد این اقدام او ناشی از انتقادات متخصصان از وی به دلیل ناکامی در ساخت یک دیوار مرزی جنوبی بوده است‌. چندی بعد از خروج از افغانستان عقب‌نشینی شد و خروج از سوریه نیز کمرنگ شد، چراکه هیچ کس نتوانست بگوید سیاست آمریکا دقیقا چیست‌. حال که کابینه ترامپ ژنرال‌های مستحکم خود را از دست داده، باید انتظار ابهامات مخرب‌تری را داشته باشیم‌. کنگره و جهان چطور باید برای آنچه در پیش است آماده شوند؟ متحدان خارجی باید مشارکت داشته باشند؛ تا جایی که می‌توانند با ترامپ همکاری کنند، اما برنامه دومی هم برای زمانی که او آنها را ناامید می‌کند، داشته باشند‌. دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان مسیر مشخصی دارند‌. برخی خواستار استیضاح ترامپ شده‌اند اما در شرایط فعلی، سنای تحت کنترل جمهوریخواهان او را محکوم نخواهد کرد‌.