بانوی‌آهنین مقابل ترامپ

در بحبوحه بحران بودجه در آمریکا انتقال قدرت در مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها صورت گرفت‌. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، نانسی پلوسی، بار دیگر بر کرسی ریاست این مجلس تکیه زد‌. ‏
حزب دموکرات پس از هشت سال بار دیگر رهبری مجلس نمایندگان آمریکا را به دست گرفت‌. نانسی پلوسی رییس تازه مجلس نمایندگان آشکار کرد که ترامپ با مجلسی نافرمان روبه‌رو خواهد شد‌.
در شرایطی که تنها دو سال به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده، توازن نیروها در کنگره به هم ریخت: در مجلس نمایندگان نیروهای مخالف دونالد ترامپ اکثریت را به دست آوردند‌. در انتخابات داخلی مجلس نمایندگان شامگاه پنجشنبه گذشته ۲۲۰ نفر از نمایندگان به نانسی پلوسی رای دادند‌. آنها اکنون ۲۳۵ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس را در اختیار دارند‌.
همگان با جهت‌گیری این خانم ۷۸ ساله در مخالفت با ترامپ آشنایی دارند‌. رهبر فراکسیون دموکرات‌ها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ نیز ریاست مجلس نمایندگان را به دست داشت‌. پلوسی پس از ادای سوگند از لحظه‌ای تاریخی در آمریکا سخن گفت‌. او آشکارا گفت که دموکرات‌ها در دو سال آینده با رییس‌جمهور و حزب جمهوریخواه او مشکل خواهند داشت‌. او در اولین نطق خود بر ضرورت همکاری هر دو حزب بزرگ کشور برای حل مشکلات کنونی تاکید کرد و از نمایندگان خواست با مخالفان با احترام برخورد کنند‌. جمهوریخواهان همچنان مجلس سنا را در دست دارند‌.


تداوم اختلافات و ادامه تعطیلی دولت
نانسی پلوسی با لحنی آشتی‌جویانه گفت حزب دموکرات به زودی طرحی را تصویب خواهد کرد که برای پایان دادن به تعطیلی دولت بودجه کافی در اختیار سازمان‌های فدرال آمریکا قرار گیرد‌. او اما تاکید کرد که مجلس نمایندگان با بودجه‌های کلانی مانند ساخت دیوار مکزیک موافقت نخواهد کرد‌.
دولت آمریکا بعد از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات میان کنگره و کاخ سفید بر سر تخصیص بودجه دولت در ماه دسامبر فلج شده و بسیاری از ادارات و موسسات دولتی از 14 روز پیش عملا تعطیل شده‌اند‌. شکاف میان دو حزب بزرگ آمریکا به ندرت تا این حد بزرگ بوده است‌. دو حزب هم بر سر سیاست خارجی و هم در مسائل داخلی بیش از پیش از هم فاصله گرفته‌اند‌.
رییس تازه مجلس نمایندگان هم در سخنرانی نخستین و هم در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی آشکار کرد که اختلاف نظر اساسی بر سر بودجه همچنان باقی است و حادتر هم خواهد شد‌. او تصریح کرد که حزب او به هیچ وجه با اختصاص بودجه‌ای کلان برای ساختن دیواری در مرز مکزیک موافقت نخواهد کرد‌.
نانسی پلوسی گفت به ویژه از اینکه ریاستش به عنوان یک زن بر مجلس نمایندگان با 100 سالگی حق رای زنان همزمان شده به خود می‌بالد‌. به گفته او مجلس تازه با حضور بیش از ۱۰۰ نماینده زن بیشترین عضو زن را در تاریخ کنگره آمریکا دارد‌. نانسی پلوسی برای دومین بار رییس مجلس آمریکا شده است‌.
این نماینده دموکرات پس از رای‌گیری اظهار کرد: دو ماه پیش مردم آمریکا خواستار سپیده‌ای تازه شدند‌. آنان خواستار سیستم بررسی و تعادل‌هایی شدند که از دموکراسی ما حفاظت می‌کند و به یاد آوردند که این شاخه قانونگذاری (مجلس نمایندگان) در ماده یک قانون اساسی قرار دارد که طبق آن با ریاست‌جمهوری و قوه قضاییه برابر است‌.
تبریک ترامپ
پس از رییس‌جمهور و معاون او، پلوسی اکنون سومین مقام پرقدرت آمریکا را در اختیار دارد‌. دونالد ترامپ در تبریک به نانسی پلوسی به خاطر انتخاب او به ریاست مجلس نمایندگان، او را به عنوان سیاستمداری باتجربه ستود و گفت: می‌توان با او معامله کرد‌.
ترامپ بار دیگر به موضوع محبوب خود، یعنی ساختن دیوار در مرز مکزیک، برگشت و ابراز امیدواری کرد که حزب دموکرات بر سر این موضوع تغییر مسیر دهد، اما باز هم درباره چندوچون سرمایه‌گذاری در این امر توضیح روشنی نداد‌.
یکی از زنان قدرتمند جهان
نانسی پلوسی که حالا یکی از زنان قدرتمند در آمریکا و جهان به شمار می‌رود صاحب چهار فرزند و ۹ نوه است‌. او در شرایطی برای دومین بار ریاست مجلس نمایندگان را بر عهده گرفته است که دونالد ترامپ در کاخ سفید سکان ریاست‌جمهوری این کشور را در دست دارد‌. او همچنین باید بر مجلسی ریاست کند که شمار بسیاری از سیاستمداران دموکراتش را نیروهایی تازه‌نفس شکل داده‌اند‌.
نانسی پلوسی 26 مارس سال 1940 در شهر بندری بالتیمور ایالت مریلند آمریکا با نام نانسی دالساندرو متولد شد‌. وی آخرین فرزند و تنها فرزند دختر توماس تامی دالساندرو از اعضای کنگره آمریکا (1936 تا 47) از ایالت مریلند و شهردار بالتیمور (از 1967 تا 71) بود‌. برادرش نیز از 1967 تا 1971 میلادی شهردار بالتیمور بود‌.
وقتی پلوسی تنها 12 سال داشت، به وی اجازه داده شد در اولین کنوانسیون ملی دموکرات شرکت کند که در آنجا هیات‌های حاضر کاندیدای ریاست‌جمهوری این حزب را انتخاب کردند‌.
وی در انستیتو مدرسه عالی نوتر دیم که مدرسه‌ای برای خانم‌های جوان بود، حاضر شد‌. وقتی زمان انتخاب دانشکده فرا رسید، والدین پلوسی به وی اجازه دادند به واشنگتن‌دی‌سی سفر کند که کمتراز 50 مایل از بالتیمور فاصله داشت، او وارد دانشکده ترینیتی شد که یک دانشکده کاتولیک رم برای زنان بود، در واقع آنجا دنیای جدیدی برای او بود‌.
پلوسی در سال 1962 در ترینیتی واقع در واشنگتن‌دی‌سی فارغ‌التحصیل شد و به عنوان کارآموز کنگره برای سناتور مریلند فعالیت و سپس با پل پلوسی ازدواج کرد‌. همسرش اخیرا در دانشگاه جرج تاون فارغ‌التحصیل شد‌. این زوج در نیویورک‌سیتی مستقر شدند و در آنجا همسر پلوسی به عنوان کارمند بانک مشغول بود‌. تا سال 1969 وی مادر پنج فرزند بود و در همان سال به سان فرانسیسکو (وطن همسرش) سفر کرد‌.
او به مدت چندین سال خانه‌دار بود، اما همیشه برای حزب دموکرات در مبارزات انتخاباتی داوطلب بود‌. در سال 1979 وی برای مبارزات انتخاباتی جفری براون فرماندار کالیفرنیا تلاش کرد‌. به خاطر ارتباطات سیاسی وی در مریلند، از او خواسته شد مبارزه‌ای را برای براون سازماندهی کند‌.
تجربه پلوسی به محبوبیت پلوسی افزود و در سال 1977 بود که رییس بخش شمالی حزب دموکرات کالیفرنیا و چهار سال بعد به عنوان رییس کل این ایالت انتخاب شد‌. پس از آن در پست حزب ملی به عنوان رییس مالی برای انتخابات کنگره در سال 1986 خدمت کرد‌.
توانایی‌های رهبری پلوسی در اواسط دهه 1990 نمایان شد و آن زمانی بود که جمهوریخواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار در تاریخ 40‌ساله به دست آوردند‌. بسیاری از این نمایندگان جمهوریخواه دارای دیدگاه‌های محافظه‌کارانه شدیدی بودند‌. در مقابل پلوسی تلاش کرد تا نمای آشکارتری را در مخالفت با آنها نشان دهد‌.
او در اکتبر سال 2001 به عنوان قانونگذار اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد که وظیفه‌اش اطمینان از حضور نمایندگان و اجرای سیاست‌های این حزب بود‌. یک سال بعد، وقتی که ریچارد گپ‌هارت رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا استعفا کرد پلوسی فرصت خوبی به دست آورد‌. گپ‌هارت به عنوان رهبر رسمی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا خدمت می‌کرد‌. پلوسی برای این سمت کاندیدا شد و دموکرات‌ها با 177 رای در برابر 29 رای برای رقیب وی، او را انتخاب کردند‌.
پلوسی به عنوان رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا 206 دموکرات را در مخالفت با سیاست‌های کاخ سفید و کنگره جمهوریخواه رهبری کرد‌. او منتقد سیاست‌های بوش بوده و همچنین نگرانی‌هایی را در زمینه جنگ عراق اعلام کرده است‌. او که در نوامبر سال 2002 نخستین زنی بود که رهبری اقلیت سنا را بر عهده گرفت، پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در هفتم نوامبر سال 2006 اولین سخنگوی خانم در مجلس نمایندگان آمریکا بود‌. این دموکرات کالیفرنیایی از 2007 تا 2011 سابقه ریاست مجلس نمایندگان را در کارنامه داشته و رهبری دموکرات‌ها را طی هشت سال اکثریت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان عهده‌دار بوده است‌.