آغاز جام ملت‌های آسیا- امارات 2019

هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از امروز با رویارویی تیم‌های ملی امارات و بحرین از گروهA در ورزشگاه زاید شهر ابوظبی آغاز می‌شود.
در ورزشگاه زاید شهر ابوظبی مراسم افتتاحیه جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ در حالی آغاز می‌شود که انتظار می‌رود بیش از ۳۰۰ میلیون بیننده تلویزیونی داشته باشد که یک رکورد در تاریخ این رقابت‌ها محسوب می‌شود.
بلقیس فتحی، عیضه المنهالی و حسین الجسمی سه خواننده‌ای خواهند بود که در مراسم افتتاحیه جام ملت‌های آسیا اجرا خواهند داشت. همچنین ۶۰۰ داوطلب نیز برای این رقابت‌ها در محل برگزاری دیدار افتتاحیه حضور خواهند داشت و به اجرای برنامه می‌پردازند.
مراسم افتتاحیه قرار است ۳۰ دقیقه به طول بینجامد و بلافاصله بعد از این مراسم نیز دیدار دو تیم امارات و بحرین به عنوان اولین دیدار جام ملت‌ها برگزار می‌شود. جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با برگزاری ۵۱ دیدار به پایان خواهد رسید و شعار این رقابت‌ها نیز


Bringing Asia Together به معنای آسیا را یکپارچه کنید، است.
در مراسم افتتاحیه، گلبرگ‌های بزرگ، پرنده شاهین و یک جام بزرگ که شباهت زیادی به جام اصلی رقابت‌ها دارد وجود خواهد داشت. از ایران علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا به عنوان مهمان به مراسم افتتاحیه جام ملت‌های آسیا دعوت شدند. همچنین جیانی اینفانتینو، رییس فیفا و رونالدو نازاریو، فوق‌ستاره سابق برزیل به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حاضر خواهند بود.
امارات؛ رویای قهرمانی، سودای شیخ‌نشینان؟
تیم‌های امارات، بحرین، تایلند و هند در گروهA جام ملت‌ها به مصاف هم خواهند رفت. در گروهA این رقابت‌ها به دلیل حضور اجباری امارات میزبان در سید اول، شاهد گروه نسبتا آسانی برای میزبان هستیم.
عضویت در فیفا
فوتبال امارات از سال 1971 شکل رسمی به خود گرفت و در سال 1974 یعنی سه سال بعد عضو رسمی فیفا شد. این تیم تاکنون تنها یک بار موفق به حضور در جام‌‌ جهانی در سال 1990 شده. امارات در رنکینگ فیفا در جایگاه 79 جهان قرار دارد. همچنین تیم هشتم رنکینگ آسیاست.
عملکرد در آسیا
امارات تاکنون 9 بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشته است. اولین بار در سال 1980 در کشور کویت این تیم در جام ملت‌ها حاضر شد. از این 9 بار، سه بار به نیمه‌نهایی رسیده و از این سه بار، فقط یک بار به فینال سال 1996 راه پیدا کرده و در نهایت نایب قهرمان شده است. این بهترین عملکرد اماراتی‌ها در جام ملت‌های آسیا بوده است. در سال 2015 یعنی دوره قبلی این تیم شگفتی‌ساز شد و با حذف ژاپن از گردونه رقابت‌ها، به نیمه‌نهایی رسید و در نهایت سوم شد. دیگر حضور این تیم در نیمه‌نهایی مربوط به سال 1992 است که چهارم شد‌. آمار این تیم در جام ملت‌های آسیا به این شرح است: 36 بازی / 12برد/ 8 تساوی/ 16 شکست
بازیکنان و کادرفنی
هدایت این تیم را آلبرتو زاکرونی برعهده دارد که در سال 2011 موفق شد با ژاپن قهرمان جام ملت‌های آسیا شود.
امید اول این تیم برای گلزنی علی مبخوت خواهد بود؛ بازیکنی که در نیم‌فصل اول لیگ امارات به همراه العین موفق شد در 12 بازی 15 گل به ثمر برساند. او با پنج گل زده آقای گل دوره قبلی جام ملت‌ها نیز محسوب می‌شود. او در جام ملت‌های قبلی در استرالیا نام خود را در کتاب رکورد‌های این جام نیز ثبت کرد و موفق شد در ثانیه 14 بازی مقابل بحرین در کانبرا سریع‌ترین گل تاریخ این رقابت‌ها را به ثمر برساند. این بازیکن 28 ساله الگویی ارزشمند در خاک امارات است و آقای گل تاریخ لیگ این کشور نیز محسوب می‌شود.
لژیونرها
تنها لژیونر از ترکیب این تیم عمر عبدالرحمان است که در الهلال عربستان بازی می‌کند. او به دلیل مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی جام ملت‌های آسیا را از دست داد.
بحرین؛ جزیره‌نشینان کم‌هیاهو
بحرین در رنکینگ فیفا در رده 113 و در آسیا تیم 20 رنکینگ است. فوتبال در بحرین از سال 1957 شکل گرفت و در سال 1968 عضو رسمی فیفا شدند.
عملکرد در آسیا
بهترین عملکرد آنها در جام ملت‌های آسیا در سال 2004 و در چین بود که آنها شگفتی‌ساز شدند و تا نیمه‌نهایی هم بالا آمدند‌ اما در نهایت مغلوب ژاپن قهرمان شدند و در دیدار رده‌بندی هم به ایران باختند. به جز این دوره آنها در سال‌های 1988،2007،2011 و 2015 هم به این مسابقات راه پیدا کردند که هر بار در دور گروهی از رقابت‌ها کنار رفتند. عملکرد آنها در جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است: 19 بازی/ 4 پیروزی/ 5 تساوی/ 10 شکست
مربی و بازیکنان
میروسلاو سوکاپ اهل جمهوری چک هدایت این تیم را برعهده دارد. او پیش از این تقریبا در تمامی رده‌های پایه جمهوری چک سرمربی بوده است. سپس با زیر 20 ساله‌های مصر همکاری کرد و در ادامه ماجراجویی‌هایش به آسیا آمد تا 20 سال هدایت یمن را برعهده بگیرد و سپس با بحرین به جام ملت‌های آسیا برسد.
سیدمحمد جعفر دروازه‌بان بحرین ستاره کلیدی این تیم است. او را با حوماد سلطان دروازه‌بان اسطوره‌ای بحرین در دهه 80 میلادی مقایسه می‌کنند. او در بهترین نتیجه تاریخ بحرین در جام ملت‌ها بخشی از تیم بود اما جایی در ترکیب اصلی نداشت. جوان 18 ساله جام ملت‌های آسیای 2004 امروز تکیه‌گاه باتجربه بحرین در جام ملت‌های 2019 است. او 113 بازی ملی دارد و در تاریخ بحرین فقط سه بازیکن بازی‌های ملی بیشتری نسبت به او دارند.
عبدالله هلال دیگر بازیکن این تیم است که باید به او اشاره کرد. او که تا پارسال در لیگ بحرین بازی می‌کرد در حال حاضر در لیگ جمهوری چک بازی می‌کند. او در راهیابی بحرین به جام ملت‌های آسیا 2019 نقش مهمی ایفا کرد و سه گل به ثمر رساند و دومین گلزن برتر تیمش بود. تنها مهدی عبدالجابر با چهار گل بهتر از او عمل کرد.
لژیونر‌ها
عبدالله هلال تنها لژیونر تیم بحرین است. در تاریخ فوتبال بحرین، او اولین بازیکنی محسوب می‌شود که حضور در یک لیگ اروپایی را تجربه کرده است.
تابستان گذشته هلال به تیم بوهمیانس 1905 در لیگ جمهوری چک پیوست.
گزارش فیفا از جام ملت‌های آسیا 2019
فدراسیون جهانی فوتبال گزارشی را از این دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا ارائه داده است. در آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا 2019 امارات، فیفا گزارشی را درباره این رقابت‌ها نوشت و به بررسی این تورنمنت آسیایی پرداخت. گزارش فیفا به شرح زیر است:
اولین تجربه حضور در جام ملت‌ها
در این دوره از رقابت‌ها سه کشور قرقیزستان، یمن و فیلیپین برای اولین بار در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند.
مربیان بزرگ در این تورنمنت
در این مسابقات مربیان بزرگی مثل کی‌روش، لیپی، موریاسو، اریکسون، زاکرونی و چند مربی دیگر حضور دارند که به دنبال کسب قهرمانی هستند.
بازیکنان سرشناس غایب
این مسابقات در حالی در آستانه شروع شدن قرار دارد که بازیکنانی مثل دانیل ارزانی و آرون موی دو بازیکن کلیدی استرالیا به خاطر مصدومیت در این مسابقات حضور نخواهند داشت. تام راجیک و ومتئو لکی نیز از مصدومان هستند. علی الحبسی سرشناس‌ترین بازیکن عمان و عمر عبدالرحمن ستاره اماراتی نیز به خاطر مصدومیت در این مسابقات حضور نخواهند داشت.
رکورد حضور 5 دوره برای دروازه‌بانی
ایگناتی نستروف دروازه‌بان ۳۸ ساله ازبکستان در یک‌قدمی شکستن رکورد تاریخی است. او با حضور در این رقابت‌ها با پنج دوره حضور در جام ملت‌ها رکورددار می‌شود و بزرگانی چون اندو و یونس محمود که چهار دوره حضور را در کارنامه دارند را کنار می‌زند.