فیلم‌های بخش سودای سیمرغ معرفی شدند

با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر هیات انتخاب که پیش از این فیلم‌های نگاه نو را معرفی کرده بودند، اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ را هم اعلام کردند.
جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت که در نشست خبری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت از ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد نیز تمجید کرد. او در حاشیه این نشست با تمجید از سینمای ایرانی و یادی از ابراهیم گلستان گفت: من سال ۴۲ همراه با محمدعلی کشاورز و منوچهر فرید در فیلم خشت و آیینه ساخته ابراهیم گلستان ۳۰ جلسه تمرین کردیم و فروع فرخزاد هم با ابراهیم گلستان همکاری داشت.
در آن جلسات من شاگردی کردم و بازی مقابل دوربین را یاد گرفتم و فهمیدم بازی روی صحنه با جلوی دوربین فرق دارد و ابراهیم گلستان این را به ما یاد داد.
او با تشکر از اینکه به وی اجازه داده شده تا در این مراسم باشد گفت: خوشحالم که به عنوان عضو کوچکی از جامعه بازیگری اجازه رونمایی از پوستر را دارم و امیدوارم سینمای ایران برای تمام دنیا الگو شود. در ادامه برنامه جمشید مشایخی همراه با ابراهیم داروغه‌زاده پوستر رسمی سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر را که توسط سهیل بیدقی طراحی شده رونمایی کردند و سپس عناوین فیلم‌های منتخب اعلام شد.


بخش سینمای ایران
در بخش مسابقه سینمای ایران به عنوان مهم‌ترین بخش جشنواره به ترتیب حروف الفبا فیلم‌های زیر معرفی شدند:
آشفتگی به کارگردانی فریدون جیرانی
ایده اصلی به کارگردانی آزیتا موگویی
بنفشه آفریایی به کارگردانی مونا زندی حقیقی
بیست‌وسه نفر به کارگردانی مهدی جعفری
پالتو شتری به کارگردانی مهدی علی میرزایی
تیغ و ترمه به کارگردانی کیومرث پور‌احمد
جمشیدیه به کارگردانی یلدا جبلی
خون خدا به کارگردانی سیاوش علی عباس میرزایی
درخونگاه به کارگردانی منصور سهراب‌پور و سیاوش اسعدی
سال دوم دانشکده من به کارگردانی رسول صدرعاملی
سرخ‌پوست به کارگردانی نیما جاویدی
سمفونی نهم به کارگردانی محمدرضا هنرمند
شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار
طلا به کارگردانی پرویز شهبازی
تختی به کارگردانی بهرام توکلی
قسم به کارگردانی محسن تنابنده
قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی
ماجرای نیمروز ۲به کارگردانی محمدحسین مهدویان
متری شش و نیم به کارگردانی سعید روستایی
مردی بدون سایه به کارگردانی علیرضا رئیسیان
مسخره‌باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده
ناگهان درخت به کارگردانی پیمان معادی
در این بخش سه فیلم «آنجا همان ساعت» به کارگردانی سیروس الوند، «بی‌حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام و «مدیترانه» به کارگردانی مهدی‌هاجت‌مند به عنوان فیلم‌های ذخیره معرفی شدند تا اگر برخی فیلم‌ها به جشنواره نرسیدند یکی از اینها جایگزین شود.
بخش انیمیشن
به گفته داروغه‌زاده در بخش انیمیشن فیلم‌های «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر، «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی نوش‌آبادی و «شب آفتابی» به کارگردانی سید‌علی مدنی با هم برای دریافت جایزه ویژه داوران رقابت‌ خواهند کرد زیرا امکان رقابت در بخش سودای سیمرغ را نداشتند.
بخش فیلم کوتاه
در بخش فیلم سینمایی کوتاه فیلم‌های «اس» به کارگردانی حامد اصلانی، «تشریح» به کارگردانی سیاوش شهابی، «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت، «تو هنوز اینجایی» به کارگردانی کتایون پرمر و محمد روحبخش، «دریای تر» به کارگردانی فاطمه احمدی، «رورانس» به کارگردانی سوگل رضوانی و «گسل» به کارگردانی سهیلا میرشریفی با هم رقابت خواهند کرد.
بخش نگاه نو
در بخش نگاه نو ۱۰ فیلم به رقابت خواهند پرداخت که اسامی آنها به شرح زیر است؛
پالتو شتری به کارگردانی مهدی علی‌میرزایی
جاندار به کارگردانی حسین امیری
حمال طلا به کارگردانی تورج اصلانی
دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی رضا زهتاب چیان
روز‌های نارنجی به کارگردانی آرش لاهوتی
زهرمار به کارگردانی سیدجواد رضویان
سونامی به کارگردانی میلاد صدر‌عاملی
مسخره‌باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده
معکوس به کارگردانی پولاد کیمیایی
یلدا به کارگردانی مسعود بخشی
بخش مستند
در بخش مستند سه فیلم «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد، «همه چیزهایی که جایشان خالی است» به کارگردانی زینب تبریزی و «خانه‌ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم با هم رقابت می‌کنند.
جای خالی آشغال‌های دوست‌داشتنی
حضور محسن امیریوسفی کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در نشست خبری اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ از جمله حواشی این مراسم بود.
او پس از اعلام اسامی فیلم‌های منتخب سی و هفتمین دوره گفت: «سوال من این است که چرا هیات انتخاب استثنایی به نام «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را به وجود آورد؟آیا تا زمانی که به گور بروم این فیلم اکران می‌شود یا نه؟ من مدافع تک‌تک فیلمسازانی هستم که در جشنواره فیلم دارند ولی همه آنها مدیون فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی هستند. شما وارث یک ندانم‌کاری و عدم مدیریت هستید.»
امیریوسفی ادامه داد: «آیا در چهلمین سال انقلاب حق ندارم یک اکران برای این فیلم داشته باشم. شش سال است که دنبال این فیلم هستم نه مصاحبه تندی کردم نه در جشنواره‌های خارجی شرکت کردم. چه دشمنی با من وجود دارد در این سیستم معاندپروری؟ چه چیز نگران‌کننده‌ای در آشغال‌های دوست‌داشتنی هست؟ صحبت از کرسی‌های آزاداندیشی هست کرسی بر سر من شکسته شد. من فقط می‌خواهم فیلمم را برای هیات انتخاب نمایش دهید، ممکن است آن نپسندند، اما می‌خواهم آن را ببینند.»
داروغه‌زاده دبیر سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور نداشتن فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» گفت: امیدوارم مشکل نمایش این فیلم به زودی حل شود. فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی تا سال ۹۶ پروانه نمایش نداشت اما توانست پروانه نمایش بگیرد و همه تلاشمان را می‌کنیم که اکرانش را بگیریم. او ادامه داد: به نظرم فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی فیلم خوبی است زیرا درباره گفت‌وگو و وحدت، ایران و توصیه به وحدت ملی است. امیدوارم اختلاف‌نظرها درباره آن برطرف شود و مثل همه فیلم‌هایی که مشکل داشتند و سوءتفاهم‌‌هایی درباره‌اش ایجاد و بعدها برطرف شد، مشکل آن حل شود، چراکه پخش هیچ فیلم سینمایی نمی‌تواند معضلی برای نظام ایجاد کند. امیدوارم درباره حوزه فرهنگ که حوزه‌ای نرم است انعطاف داشته باشیم.
ایجاد فرصت برای فیلم‌های کامل نشده
دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که آیا این رویه که هیات انتخاب تنها بخشی از بعضی از فیلم‌ها را دیده‌اند، گفت: این اختیاری است برای فیلمسازی که فیلمش کامل نشده بتواند فیلمش را برای حضور در جشنواره کامل کند. ما می‌خواستیم این فرصت را از فیلم‌ها نگیریم. ضمن این‌که اکثریت فیلم‌ها نسخه کامل یا نسخه قابل قضاوت داشتند.
«مصائب شیرین» را ندیدیم
داروغه‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا فیلم مصائب شیرین ساخته علیرضا داودنژاد را دیده‌‌اند، پاسخ داد: نسخه‌ای از فیلم به جشنواره نرسیده است.
اعتراض کارگردان «آشغال‌های دوست‌داشتنی»
محسن امیریوسفی خطاب به ابراهیم داروغه‌زاده گفت: شما آنقدر قشنگ صحبت کردید که فکر کردم خودم در حال صحبت کردن هستم‌. صداقت و تعهد شما را نسبت به اکران شدن و دیده شدن این فیلم می‌دانم، اما سوال من از هیات انتخاب این است که چرا استثنایی را به وجود آوردند به نام «آشغال‌های دوست‌داشتنی»؟ در زمان آقای شمقدری برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم، من تا مرز سکته پیش رفتم‌. سوالم این است که تا توی گور بروم، این فیلم اکران می‌شود یا نه؟ تکلیف اکران این فیلم چیست؟ شما در این نشست با صداقت صحبت و بحث می‌کنید اما بگویید بالاخره این فیلم باید نمایش داده شود یا خیر؟ شما از کرسی‌های آزاداندیشی صحبت می کنید، این در سر تمام عوامل فیلم شکسته شد!
او ادامه داد: من به تک‌تک اشخاصی که در این دوره حضور دارند تبریک می‌گویم ولی امسال تمام کسانی که در جشنواره فیلم دارند مدیون فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و عوامل آن هستند، غیر از کارگردانی این فیلم که هیچ ادعایی ندارد، در مورد تک‌تک عوامل، بازی‌ها طراحی، صحنه، گریم و ویژوال کامپیوتر این فیلم که ۷۵ درصد آن را دربر می‌گیرد، درباره همه آن ادعا دارم‌. تمام فیلمسازانی که در جشنواره هستند بدانند مدیون این فیلم هستند‌. آقای داروغه‌زاده واقعیت را بگویید‌. آیا فشاری از جایی است؟ چرا پس ما با هر جایی صحبت می‌کنیم می‌گویند مشکل از ما نیست‌. بحث شورای امنیت ملی را گفتند، ما صحبت کردیم به من گفتند بزنید در دهان کسی که می‌گویند شورای امنیت ملی با این اثر مشکل دارد!
شما هرچه می‌گویید و ما پیگیری می‌کنیم می‌بینیم که بحثی نیست‌. این داستان تنها برمی‌گردد به مقطعی که آقای رضاداد به خود این اجازه را داد که فیلم ما را در کیفش بگذارند، بگوید نسخه این فیلم در کیف من باقی می‌ماند و همچنان مانده است‌. اقای داروغه‌زاده شما وارث یک ندانم‌کاری هستید‌. در چهلمین سال انقلاب من هنوز حقی در این نظام ندارم که یک نمایش در جشنواره داشته باشم‌. بنده نه سیمرغ می‌خواستم نه چیز دیگری‌. ۱۲ سال تقاضای حضور در جشنواره داشتم و فقط یک سال فیلم «خواب تلخ» در بخش خارج از مسابقه پذیرفته شد‌. بنابراین نه توقعی دارم و نه ادعایی اما در مقابل این همه بی‌احترامی و تحقیر نمی‌دانم چه کار کنم‌.
او اضافه کرد: آیا من آدم ساختارشکنی هستم؟ شش سال است دنبال این اثر هستم. آیا نمی‌توانستم آن را به جشنواره‌های خارجی بدهم و مصاحبه‌های تند انجام دهم؟! در این سال‌ها عملا ممنوع‌الکار بودم‌. شما سه سال من را با فیلمنامه «پیرمرد خلیج فارس» معطل کردید‌. همه اینها تقصیر شما و فارابی است‌. چه دشمنی‌ای وجود دارد؟ این سیستم از قدیم وجود دارد که من به آن سیستم معاندپروری می‌گویم‌. انگار می‌خواهند افراد را به جایی برسانند که گورش را گم کند و از این مملکت برود‌.
امیریوسفی در بخش پایانی سخنانش گفت: تکلیف این فیلم چه خواهد بود؟ حتی مخالفان این فیلم هم می‌گویند این اثر برای وحدت ملی و گفت‌وگو است‌. بنابراین نباید فرصتی برای دیده شدن فیلم وجود داشته باشد؟ شان من بالاتر از آن است که از هیات انتخاب بخواهم این فیلم را بپذیرند، من فقط می‌خواهم آن را برای هیات انتخاب نمایش دهید‌. ممکن است آنها این فیلم را ببینند و از آن خوش‌شان نیاید‌. اما در این شش سال این بازی پلیسی چیست؟ پارسال گفتید هیات انتخاب آن را رد کرده اما هیات انتخاب گفتند این طور نیست! امسال صحبت از سال تولید است که من ۹۱ پروانه ساخت گرفتم و ۹۶ پروانه نمایش‌. مقصر این اتفاق من نیستم‌. دوم اینکه نسخه آخر فیلم در سال ۹۷ ساخته شد و هنوز dcp آن گرفته نشده است و سکانسی که گفتید مجددا فیلمبرداری شود، امسال انجام شد‌. بنابراین پروانه دوم را مهر امسال گرفتم‌. عملا فیلم من تولید سال ۹۷ است. پس با کلمات بازی نکنید و بگویید نمی‌شود! چرا وادار می‌کنید آقای سیمونیان حرف‌های ناراست بزند‌. سال تولید فیلم من ۹۶ یا از نظر من ۹۷ است. صادقانه بگویید امیریوسفی، پایت را به جشنواره نگذار و ما نمی‌خواهیم این فیلم را ببینیم. این بسیار صادقانه‌تر است!
داروغه‌زاده در پی اظهارات امیریوسفی، پاسخی نداد و نشست را با سوالات دیگر پی گرفت‌.
سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن‌ماه همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران برگزار می‌شود.