تصمیم بازار پول در بورس بی‌اثر است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ماه‌شمار شدن سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی، گفت: این تصمیم فقط هزینه بانک‌ها را کاهش می‌دهد و سبب روانه شدن سرمایه‌ها به سمت بورس نمی‌شود. عبدالحسین رضوی‌امیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرداخت سود ماه‌شمار به جای روزشمار برای حساب‌های کوتاه‌مدت بانکی که اخیرا توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه، گفت: این تصمیم فقط به خاطر بانک‌هاست تا هزینه کمتری پرداخت کنند و منابع بیشتری داشته باشند که بتوانند تسهیلات بیشتری به صنایع و متقاضیان دیگر از جمله بخش مسکن پرداخت کنند. از آنجا که حجم این سپرده‌ها زیاد است، کاهش سود سپرده‌ها می‌تواند عدد بزرگی باشد و هزینه بانک‌ها را کاهش زیادی دهد. وی در پاسخ به اینکه آیا سپرده‌گذاران کوتاه‌مدت با این بخشنامه سرمایه خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و آیا در صورت خروج این منابع می‌تواند راهی بازار سرمایه شود‌ گفت: با توجه به اینکه کسانی که سپرده کوتاه‌مدت و جاری دارند افرادی هستند که با پول خود روزانه کار می‌کنند و از بانک به عنوان صندوق مبادلات نیز استفاده می‌کنند قطعا نمی‌توانند این وجوه را خارج کنند و حداقل خروجی پول از بانک‌ها را خواهیم داشت‌ اگرچه ممکن است اثر روانی داشته باشد و سایر بازارها را متاثر کند. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مشکل بازار سرمایه و بورس جای دیگری است و نیاز به بازنگری کلی در نحوه‌ انجام معاملات دارد. معاملات باید به سمتی حرکت کند که مانند همه دنیا از حالت نوسان‌گیری صرف، آن هم نوسان‌گیری بزرگ خارج شود و به سمت خرید سهام برای بلندمدت و میان‌مدت حرکت کند.
ریسک‌پذیری بازار سرمایه
رضوی‌امیری توضیح داد: جدا از ریسک‌پذیری بازار سرمایه و ریسک‌های سیاسی حاکم بر جامعه، شاهد هستیم شاخص بورس حرکت افزایشی و منطقی خود را شروع می‌کند و می‌خواهد قسمتی از تورم موجود در جامعه را جبران کند که اعتماد مردم جذب شود، بلافاصله حرکت غیر‌منطقی نوسان‌گیران بزرگ حقوقی و صندوق‌ها با عرضه آبشاری سهام اتفاق می‌افتد و شاخص کاهشی می‌شود و این روند ادامه می‌یابد تا زمانی که مجددا پس از این کاهش‌ها دوباره خریدها آغاز و پس از چندی قبل از برگزاری مجامع آنها فروش سهام آغاز شود و این روند سال‌هاست ادامه دارد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید با تدوین مقررات جدید و نظارت بر اجرای آنها که از وظایف سازمان بورس است به داد بازار سرمایه و سهامداران حقیقی رسید و سعی کرد اعتماد دائمی مردم را بابت سرمایه‌گذاری در بورس به دست آورد. رضوی‌امیری اظهار کرد: در صنایع می‌بینیم که با افزایش قیمت ارز و ایجاد تورم ناشی از آن، قیمت مواد و دستمزد بالا می‌رود و طبیعی است که قیمت تمام شده محصولات بالا رود اما همزمان با این افزایش‌ها قیمت فروش محصولات بالا نرفته یا مجوز لازم برای این افزایش را نگرفته است و اگر موفق به دریافت شوند با فاصله زمانی بسیار زیادی اتفاق می‌افتد. این هم معضل دیگری است و مانع از تداوم سوددهی مناسب واحدهای صنعتی و به تبع آن کاهش ارزش سهام می‌شود.
ارزش ذاتی و جایگزینی


وی ادامه داد: ارزش ذاتی و جایگزینی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی بسیار بیشتر از ارزش روز سهام آنهاست که این معضل نیز با آزاد کردن فشار مالیاتی شرکت‌ها برای ارزیابی مجدد دارایی‌های ثابت خویش برطرف شود. گفتنی است شورای پول و اعتبار در هزار و دویست و شصت و دومین جلسه خود در ۲۰ آذرماه سال جاری تصویب کرد که معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یابد به ‌گونه‌ای که حداقل مانده‌حساب در ماه، مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد. در این جلسه‌ همچنین مقرر شد یک ماه پس از تاریخ ابلاغ مصوبه و تمهید مقدمات و زیرساخت‌های لازم در شبکه بانکی کشور، طی آن مقطع زمانی، مراتب در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به اجرا درآید.
بازار سرمایه جذاب است‌؟
اگر روند قیمتی نرخ ارز را با روند شاخص بورس تهران در نظر بگیریم، مشاهده می‌شود که همواره افزایش نرخ ارز با تاخیر زمانی در بازار اثر گذاشته است. حبیب‌رضا حدادی، مدیر‌عامل و عضو هیات مدیره شرکت تامین سرمایه امید‌ با اشاره به روند بازار و جذابیت آن نسبت به بازارهای موازی در گفت‌و‌گو با سنا، ابراز داشت: اگر روند قیمتی نرخ ارز را با روند شاخص بورس تهران در نظر بگیریم مشاهده می‌شود که همواره افزایش نرخ ارز با تاخیر زمانی در بازار اثر گذاشته است. علت این امر آن‌ است که بخش عمده سهام شاخص‌‌ساز بازار سرمایه صادرات‌محور هستند که قیمت تسعیر ارز به طور مستقیم بر مبلغ فروش آنها تاثیر می‌گذارد یا شرکت‌هایی غیرصادرات‌محور هستند که مبنای محاسبات بهای تمام شده یا فروش آنها بر مبنای نرخ ارز صورت می‌گیرد. وی در ادامه بیان کرد: بنابراین قیمت ارز به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سودآوری تمامی شرکت‌ها و در نتیجه پیش‌بینی سود آنها تاثیرگذار است. زمانی که قیمت ارز با نوسان همراه می‌شود، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به اثرات آن بر وضعیت مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس در میان‌مدت و بلندمدت توجه می‌کنند و در نهایت تصمیم به معامله می‌گیرند. علاوه بر این، شاخص کل بازار سرمایه با نرخ تورم شاخص مصرف‌کننده که خود این موضوع نیز از نوسان قیمت ارز متاثر می‌شود، در ارتباط است. حدادی ادامه داد: پس از تصمیم دولت آمریکا بر خروج یکطرفه از برجام و تهدید شرکت‌ها و دولت‌ها به تحریم اقتصادی و همچنین تلاش برای کاهش فروش نفت ایران، برخی از متغیرهای اقتصادی مانند نرخ ارز و شاخص تورم از اواخر سال ۱۳۹۶ با افزایش همراه شد که با تاخیر زمانی تاثیرات خود را بر شاخص بازار سرمایه گذاشت! به طوری که شاخص کل از حدود ۹۶ هزار واحد در ابتدای سال ۱۳۹۷ به بالاترین عدد تاریخی خود یعنی بیش از ۱۹۵ هزار واحد رشد کرد. پس از تلاش تیم اقتصادی دولت و تصمیمات صحیح، نوسانات بازار ارز محدود شد.
شرایط بازار ارز و روند تورم
مدیر عامل تامین سرمایه امید گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط بازار ارز و روند تورم، که از ثبات خوبی برخوردار شدند انتظار می‌‌رود شاخص کل از کف حمایتی خود پایین‌تر نیاید. از طرف دیگر، با توجه به تجربه نوسانات در بازارهای موازی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر که فعالان آن بازارها را با ریسک بالایی مواجه کرد، فعالیت در بازار سرمایه با ابزارهای مالی متنوع و کارآمد برای سرمایه‌گذاری معقول‌تر به نظر می‌رسد. وی در خصوص گزارش‌های دوازده ماهه و تاثیرات آن بر بازار خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه در آخرین گزارش‌‌های منتشره از سوی ناشران، نوسانات دلار و تورم لحاظ شده است و شفافیت بالاتری نسبت به محیط کسب‌و‌کار در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد و آنها را نسبت به ارزنده بودن برخی از سهم‌ها مطمئن کرده است، می‌توان نتیجه گرفت گزارش‌ها در زمان صعود شاخص، تاثیر مثبت داشته‌اند. حدادی افزود: در زمان نوسانات منفی و اصلاح بازار نیز گزارش‌ها، با ارائه اطلاعات شفاف، انتظارات منفی و رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران را تعدیل می‌‌کند و با بازگرداندن اعتماد به آنها، از کاهش بیشتر قیمت سهام ارزنده بازار جلوگیری می‌کند. در مجموع، گزارش‌ها می‌توانند باعث افزایش شفافیت اطلاعاتی، کاهش ریسک، کاهش رفتارهای هیجانی و بنابراین کاهش نوسانات شدید شوند و بازار را با ثبات بیشتر همراه کنند.
بازگشت حقیقی‌ها
مدیر عامل تامین سرمایه امید، با اشاره به بازگشت حقیقی‌ها به بازار اشاره داشت: همواره نوسانات شدید در بازارهای موازی موجب می‌شود افراد حقیقی که توان تحمل زیان آن را ندارد، نسبت به خروج از این بازارها و حرکت به بازارهای با‌ثبات‌تر اقدام کنند. از طرف دیگر، اصلاح و جذاب شدن قیمت‌ها در بازار سرمایه، تمایل حقیقی‌ها برای ورود و خرید سهام را بیشتر کرده است. در صورت ادامه وضعیت سایر بازارها، انتظار می‌رود فعالیت حقیقی‌ها در بازار سهام افزایش یابد و بیشتر شدن سهم آنها موجب افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری، کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه و افزایش تامین مالی ناشران و ثبات در سایر بازارهای مالی کشور می‌شود. وی در ادامه به بررسی چشم‌انداز روند قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها در سال ۲۰۱۹ پرداخت و گفت: انتظار می‌رود مسائل مهمی همچون درگیری‌های منطقه‌ای، جنگ‌های تجاری و.‌.‌. در مجموع باعث کاهش سرعت رشد اقتصاد جهان شود که به طور مستقیم باعث کاهش تقاضا و کاهش قیمت کالاهای اساسی مثل فلزات و نفت می‌شود. از طرف دیگر، هر چند شاخص دلار در دو سال گذشته افزایش یافته است، پیش‌بینی تحلیلگران بازارهای جهانی بر این است که در سال ۲۰۱۹ ارزش دلار کاهش یابد که اثر افزایشی بر قیمت کالاهای اصلی، نفت و طلا خواهد داشت. برآیند این دو اثر تعیین‌کننده مسیر قیمتی کالاهای اصلی و نفت خواهد بود ولی در مورد طلا، هر دو عامل ذکرشده می‌تواند تاثیر افزایشی را داشته باشد.