بسته شدن به معنای تعطیلی مشاغل مجازی نیست فیلترینگ دست به گریبان کسب‌وکارهای مجازی!

کیمیا نجفی
این روزها تلگرام و اینستاگرام دیگر تنها اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به شمار نمی‌روند، بلکه با فراگیر شدن آنها این اپلیکیشن‌ها به بازار کار ورود پیدا کرده و کسب‌وکارهای مختلفی را به راه انداخته اند.
اختلال در فضای مجازی از جمله بحث‌هایی است که کاربران را درگیر می‌کند. مخصوصا کاربرانی که از طریق این راه کسب‌وکاری را شروع کرده‌اند و تمام و یا بخشی از دارایی خود را در این فضا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حالا که خبر فیلتر شدن اینستاگرام به میان آمده عده‌ای را دل‌نگران مشاغل خود کرده و آنها را به تب‌و تاب انداخته است. مانی اکبرپوری، بازاریاب محتوا و توسعه‌دهنده کسب‌وکارهای مجازی از انواع کسب‌وکارها در فضای مجازی به «ابتکار» می‌گوید: ما دو نوع کسب‌وکار در اینستاگرام داریم، یک نوع کسب‌وکارهایی که ماهیت‌ آنها وابسته به اینستاگرام است. اینها معمولا مشاغلی هستند مانند کسب‌وکارهای خانگی و نوع دیگر آنها برندها و شرکت‌هایی هستند که از طریق اینستاگرام مارکتینگ کرده و جذب مشتری می‌کنند. آنها با روند بازاریابی دیجیتال مشتریان ثابت و وفادار را ایجاد می‌کنند و از این روش بازاری که ایجاد کرده‌اند را رصد می‌کنند.
اکبرپوری در واکنش به خبرهای فیلتر کردن اینستاگرام می‌گوید: نکته در بحث فیلتر شدن اپلیکیشن‌ها این است که باید در این مورد بطور جدی و با درنظر گرفتن تمام جنبه‌ها بحث شود. بازار دیجیتال در ایران، کسب‌وکار خطرناکی است، به این دلیل که یک فرد بخش عمده‌ای از سرمایه‌ خود را در این راه می‌گذارد و امکان از دست رفتن سرمایه در این بخش وجود دارد. تصور کنید اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد اینستاگرام را فیلتر کند شرکت نایک 20درصد ارزش سهامش را از دست می‌دهد و سقوط می‌کند. متاسفانه ما در شرکت‌های داخلی به دلیل اینکه این سیستم‌ها رشد نکردند نمی‌توانیم آمار دقیقی از میزان افت ارزش شرکت‌ها در صورت بسته شدن صفحه‌های اینستاگرام شرکت‌ها را بدهیم و این یک مشکل اساسی است.


وی می‌افزاید: واقعیت این است که الان یک دسته کسب‌وکارهای بزرگی در این فضاها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و انرژی و زمان در این میان گذاشته‌اند. دسته دیگر افرادی هستند که در این حوزه به شکل‌های مختلف بیزینس می‌کنند و اینستاگرام برای آنها به منبع درآمد تبدیل شده است. من به عنوان یک فعال در این حوزه معتقدم کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند باید سیستم درستی برای اخذ مالیات و موارد این شکلی که در سیستم اقتصادی مجاز ما وجود دارد داشته باشند و نظارت در این کار ضروری است. باید دقت شود که با بسته شدن و فیلتر کردن این بخش‌ها، چه فضایی را در اختیار افرادی که کسب‌وکارهای مجازی به‌راه انداخته‌اند قرار می‌دهند.
اکبرپوری ادامه می‌دهد: آمارهایی برای اشتغال در فضای مجازی مطرح می‌شود مثلا می‌گویند 2 میلیون کاربر کسب‌وکار مجازی دارند، اما من می‌گویم شاید در این آمارها بزرگ‌نمایی می‌شود. ولی باید بگویم، شکی در آن نیست که گردش مالی در این سیستم وجود دارد اما اینکه این گردش مالی به بازارهای دیگر می‌رسد و یا این گردش مالی آنقدری هست که بازارهای دیگر را با مشکل روبه‏رو کند جای بحث دارد. همان‌طور که گفتم در اخذ مالیات و نظارت بر این کسب‌وکارها مشکلی نیست ولی باید بدانیم با بسته شدن این صفحات اتفاقی نمیفتد و تنها مشکل این است، افرادی که در این فضاها کار می‌کنند از کار بی‌کار می‌شوند و آنها مجبورند فضای دیگری را پیدا کنند و در آنجا فعالیت خود را ادامه دهند. بسته شدن این فضاها به معنای تعطیلی نیست و قطعا در یک فضای دیگر شکل می‌گیرد. وی در مورد نبود امنیت در سایت‌های اینترنتی می‌گوید: تمام سایت‌های ما امنیت سرمایه‌گذاری ندارند و برخی از سایت‌ها هستند که طی چند ساعت فیلتر می‌شوند آن‌هم به دلایلی که موخر هستند نه به دلیل قوانین مقدم! بنابراین این کسب‌وکارها با بسته شدن از بین می‌روند اما نکته اینجاست حجم سرمایه‌گذاری در این فضای مجازی که برای جذب مخاطب انجام شده رقم بالایی است، آیا در صورت بسته شدن کسی پرداخت این زیان برای فعالان این حوزه را برعهده می‌گیرد؟
اکبرپوری تاثیر کسب‌وکارهای مجازی در اقتصاد ایران را اندک می‌‌داند و می‌گوید: اگر حجم اقتصاد ایران را با کسب‌وکار مجازی مقایسه کنیم فکر نمی‌کنم که رقم چندان تاثیرگذاری در اقتصاد ایران داشته باشد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که شاید رقم قابل توجهی نباشد اما فضای بزرگی برای ایجاد شغل است. ما می‌گوییم برای هر فردی در هر صنعتی که بخواهیم شغلی را ایجاد کنیم یک هزینه بالایی را باید بپردازیم، اما به نظرم فضاهای مجازی پایین‌ترین نرخ تبدیل سرمایه به نیروی کار را دارند. وی در پایان اظهار می‌کند: در جریان فیلتر شدن باید آگاهانه عمل کرد. باید معقول‌تر به بسته شدن این فضا نگاه شود و این را در نظر بگیرند کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بسته شدن این فضا به معنای از دست دادن تمام سرمایه افراد فعال در این حوزه است.
سایر اخبار این روزنامه