اولین اقدام امام جمعه موقت تهران



نماز جمعه دیروز تهران با امامت خطیبی جدید و به نسبت دیگر خطبای موقت جمعه پایتخت جوان برگزار شد. محمدجواد حاج‌علی‌اکبری که دی ماه سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه‌ جمعه منتصب شده بود، روحانی 54 ساله‌ای است که اولین بار در سن 30 سالگی به امامت جمعه شهرستان دماوند، زادگاهش انتخاب و در فاصله کوتاهی از سوی رهبری به‌عنوان امام جمعه نمونه برگزیده شد؛ تنها 6 سال بعد و در سن 36 سالگی با حکم رهبری به‌عنوان جوان‌ترین عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب شد. او روحانی متبسمی است که سابقه حضورش در سمت‌هایی همچون معاونت امور جوانان و ریاست سازمان ملی جوانان در  دوره نهم ریاست جمهوری، نمایندگی ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و عضویت در هیأت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  خواه ناخواه او را با ویژگی‌های خاصی که لازمه برعهده داشتن چنین امور فرهنگی و اجتماعی است، همراه می‌کند. امام جمعه جدید تهران روز گذشته در حالی خطبه‌های این نماز سیاسی- عبادی را ارائه کرد که روز پنجشنبه در یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد گفته بود «در شرایط فعلی برای صیانت از انقلاب اسلامی نهاد نماز جمعه متناسب با شرایط و نیاز‌ها باید خود را از جهات مختلف تقویت کند و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند باید بر کیفیت و شکوفایی آن بیفزاییم.»
او دیروز در ابتدای خطبه‌های نماز جمعه  با قدردانی از اعتماد مقام معظم رهبری به خود برای انتصاب به عنوان امام جمعه موقت تهران، گفت: «به نظر می‌رسید عزیزانمان از وجود میله‌های زیاد در محوطه نمازجمعه خشنود نیستند، لذا از ستاد برگزاری نمازجمعه خواهش کردم، دوستان حفاظت هم محبت کردند و دو ردیف از موانع برداشته شد. بخشی که باقی مانده، مورد نیاز هست که آن هم ان‌شاءالله اصلاح دقیق‌تری خواهد شد. چون در نماز جمعه دوستان علاقه‌مندند محیط دوستانه باشد، مسئولین هم همین احساس را دارند، خیلی از آقایان بین مردم نشستند. هر قدر این ارتباط‌ها مخصوصاً در محیط نماز صمیمی‌تر و دلنشین‌تر باشد، بهتر است.» حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه در چهلمین سال پیروزی انقلاب باید به عنوان وظیفه الهی و هم انقلابی از این دستاورد عظیم انقلاب مانند جانمان محافظت کنیم، افزود: «امیدوارم هم فاصله ظاهری هم فاصله واقعی -اگر چیزی هست- بین مردم و مسئولین برداشته شود، یکپارچه و متحد در کنار هم باشیم و راه نهضت اسلامی‌مان را پرشورتر از همیشه با نشاط بیشتر ادامه بدهیم». سخنانی که عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی از آن استقبال کرد و نوشت: «خطیب جدید جمعه از کاهش نرده‌های حفاظتی در نماز جمعه تهران خبر داد. خبر خوبی بود. جامعه به همین خبرهای ساده هم امیدوار می‌شود. قرار نبود در جمهوری اسلامی طبقه جدید شکل بگیرد. دیروز شوخی-جدی به همراهان حفاظتی‌ام می‌گفتم ما مسئولان کشور را دو چیز کم اعتبار کرده: فرزندان‌مان و شماها!»  تغییر رویکرد در میزان رابطه میان ائمه جمعه با مردم در حالی است که تا پیش از این آنها بیشتر با واسطه دفاترشان با مردم ارتباط داشتند و کمتر در میان عامه مردم ظاهر می‌شدند.  همچنین آنچه تاکنون روال جاری تریبون‌های نماز جمعه بوده، نگاه سیاسی است که بر آن حاکم است که نوعاً با توجه به سیاست‌های اعلام شده از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به شباهت سرفصل‌های این خطبه‌ها در شهرهای مختلف می‌انجامد و گاه مباحث مطرح شده چنان بوده است که فعالان یک جریان سیاسی را به گلایه از جناحی شدن خطبه‌ها کشانده. حال با این اوصاف باید دید که افزایش ارتباط امامان جمعه با عامه مردم تا چه حد بر مواضع مطرح شده در خطبه‌ها و بازتاب مشکلات جامعه از این تریبون سیاسی و عبادی اثر خواهد گذاشت.


مسئولان مجاهدت خود را بیشتر کنند
حاج علی  اکبری البته  در بخش دیگری از خطبه‌های  خود به مسائل بین‌المللی مرتبط با منطقه و ایران پرداخت. او با اشاره به خروج نیروهای امریکایی از منطقه، گفت: منطقه غرب آسیا به دلیل مقاومت ملت ایران به گورستان آرزوهای این کشور تبدیل شد. به گزارش ایرنا، امام جمعه موقت تهران همچنین  با تأکید بر ایستادگی و مقاومت مردم ایران به تحریم‌های امریکا اشاره کرد و گفت: «امیدواریم مسئولان مجاهدت، تدابیر و مهربانی خود را در روزهای سختی که جامعه ما به خاطر تحریم‌ها و دشواری‌های اقتصادی در حال تجربه کردن است، بیشتر کنند.»  او خطاب به نمازگزاران گفت: «بهمن امسال به کوری چشم دشمنان، بهمنی متفاوت و آکنده از دلبستگی و همبستگی و بر محور امامت و ولایت خواهد بود.»

بـــــرش

رویکرد کیفیت بخشی خطبه های نماز جمعه و نگاه اجتماعی به نماز جمعه، به نظر می‌رسد  در یک سالی که حاج علی اکبری ریاست شورای سیاستگذاری ائمه  جمعه را برعهده داشته است به نحوی پیگیری کرده و برخی از امامان جمعه به تناسب آرا و نظرات خود با آن همراهی کرده‌اند. رابطه اجتماعی ائمه جمعه با مردم که شاید قابل توجه‌ترین‌شان از اقدامات آیت‌الله آل‌‌هاشم، امام جمعه تبریز با  برداشتن نرده‌های تعبیه شده میان مردم و مسئولان و نیز حضور بی‌پیرایه‌اش در اتوبوس و استادیوم و... برای ارتباط بیشتر با مردم و اطلاع یافتن از خواست‌ها و مشکلات‌شان آغاز شد و بتدریج به رفتار ائمه جمعه دیگر شهر‌ها سرایت یافت.  حضور امام جمعه بیله‌سوار با لباس مبدل در میان مردم برای بررسی گلایه آنها از برخورد رانندگان در اطراف گمرک، کمک امام جمعه خرمشهر به جوشکاران برای کمک به حل مشکل قطعی آب، کمک امام جمعه رشت به شالیکاران خسارت‌دیده از باران با حضور در مزارع برنج، اقدام امام جمعه  لوشان که مسئولان شهر را به حاشیه جاده قزوین آورد و با کمک آنها به نظافت حاشیه جاده پرداخت در کنار اقدامات دیگری از این دست که  ائمه جمعه بوشهر ، بهاباد و سرپل ذهاب برای همدلی  و همنشینی با مردم انجام دادند.