صلاح نیست الان با امریکا مذاکره کنیم



فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید براینکه برجام مهم‌ترین و بهترین معاهده و توافقی بود که ایران پس از انقلاب توانسته است به نتیجه برساند، گفت: دولت روحانی در حد انتظار در این خصوص دقیق و هنرمندانه عمل کرد. به گزارش ایرنا، بهزاد نبوی روز جمعه در بیست و ششمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران گفت: از سال 84 سیاستی بر کشور حاکم شد که بر این باور بود پول نفت باید سر سفره مردم باشد. این گروه زمانی حاکم شد و چنین ادعایی را مطرح کرد که درآمد نفت افسانه‌ای شده بود. نبوی اظهار داشت: گفته شد پول نفت باید بین مردم تقسیم شود، از طرفی چون تفکر تولیدی و اقتصادی در دولت‌های نهم و دهم وجود نداشت، از سال 84 تا 92 واردات از 10 میلیارد دلار زمان خاتمی به بیش از 70 میلیارد دلار افزایش یافت.
نبوی یادآور شد: سیاست‌های عامه پسندانه آن دولت باعث شد کشور ما به طور همه‌جانبه آماج تحریم‌های خارجی قرار گیرد. تا جایی که کشور‌هایی مانند هند و چین نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند پول نفت ما را بپردازند، پول نفت ما تا بعد از برجام نزد آنها بود. وی ادامه داد: سیاست‌های نادرست موجب شد ناوگان دریایی و هوایی ما به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای یا تحریم ترانزیتی نتواند در دنیا رفت و آمد کند، لذا امضای برجام موجب شد همه این موانع از جمله پول‌های ضبط شده ایران آزاد شود.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: پس از پیروزی روحانی در سال 92 از زندان نامه‌ای به روحانی نوشتم و در آن نامه گفتم مهم‌ترین کار، پرداختن به موضوع اقتصاد و مقدم بر آن توجه و اهتمام نسبت به سیاست و روابط خارجی است، چون همه جانبه تحریم بودیم و روابط ما با دنیا قطع بود. معاون نخست وزیر در امور اجرایی در دهه 60، خاطرنشان کرد: بعد از استقرار دولت روحانی، امید ما به ترمیم روابط خارجی و حل گره هسته‌ای و سیاسی با دنیا بود که البته دولت و بویژه وزارت امور خارجه با عملکرد خوبی که داشت، همه ما را امیدوار کرد و توانست یکی از پیچیده‌ترین و پر افتخارترین مذاکرات را مدیریت و به نتیجه برساند. وی ادامه داد: بعد از برجام شاهد حضور هیأت‌های مهم اقتصادی نه از آفریقا و بنگلادش بلکه از کشورهای اروپایی و شرقی بودیم. هیأت‌های اقتصادی  علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند. نبوی اظهار داشت: متأسفانه پس از برجام اقدامات ماجراجویانه‌ای صورت گرفت، مدت کوتاهی بعد از آن علاقه و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به ترس و یأس تبدیل شد. سرمایه ذاتاً ترسو است و تندروی‌ها و ماجراجویی‌ها موجب انفعال سرمایه‌گذاران شد. لذا نتوانستیم از مزایای برجام بهره‌مند شویم.
وزیر پیشین صنایع سنگین تأکید کرد: با وجودی که برخی برجام را قرارداد ضعیفی قلمداد می‌کنند و عده‌ای می‌گویند اگر هر شخص دیگری هم جای روحانی بود این قرارداد را به نتیجه می‌رساند، باید گفت برجام مهمترین و بهترین معاهده و توافقی بود که ایران بعد از انقلاب توانسته است به نتیجه برساند، دولت آقای روحانی در حد انتظار در این خصوص دقیق و هنرمندانه عمل کند. نبوی اظهار داشت: متأسفانه کسانی که برای گرفتن رأی می‌گویند پرداخت یارانه نقدی باید 20 برابر شود، طرفدار دارند و اگر درست عمل نکنیم در آینده این جماعت دوباره کشور را به بیچارگی می‌کشانند.  وی اضافه کرد: معتقدم به رغم تحریم‌ها اکنون در بهترین شرایط  طی 40 سال گذشته از نظر روابط خارجی هستیم، برجام و دیپلماسی موجب شد روابط امریکا و اروپا برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم دچار ترک و تردید شود. اروپا برای حیثیت و وجهه خودش هم شده در مقابل سیاست‌ها و تک روی‌های امریکا خواهد ایستاد، اروپایی‌ها به دلیل وابستگی شرکت‌هایشان به اقتصاد امریکا مایلند مطابق برجام با ایران کار کنند ولی نمی‌توانند.
نبوی ادامه داد: آدرس غلط به مردم ندهید، مشکل کشور زیر سر دولت روحانی نیست. چرا می‌خواهید خرج خود را از دولت جدا کنید؟ مردم متوجه می‌شوند برخی برای انتخابات و کسب اقبال رأی دهندگان قصد عبور از دولت را دارند. وی افزود: باید عوامل و دلایل مشکلات کشور را یافت و ارتباط با دنیا را درست تنظیم کرد. البته در برهه کنونی صلاح نیست وارد مذاکره با امریکا شویم، چون امریکا در سیاست خارجی در موقعیت ضعیفی است و می‌توانیم از موضع برتر خود در تقویت ارتباط‌مان با کشورهایی چون چین، کره، ژاپن و اتحادیه اروپا استفاده کنیم. نبوی اضافه کرد: متأسفانه انتقاد از دولت آسان است و جایزه دارد، ما باید عوامل و عناصری که در تلاشند به لحاظ روابط خارجی کار دولت را به بن‌بست بکشانند، افشا کنیم.