مذاکره با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان انجام می شود

 سخنگوی وزارت امور خارجه چین تأکید کرد چین از تلاش‌های جامعه بین‌الملل بویژه کشورهای منطقه از جمله ایران برای تحقق صلح پایدار در افغانستان حمایت می‌کند. «لو کانگ» در پاسخ به سؤال ایرنا در واکنش به سفر نمایندگان طالبان به تهران به منظور کمک در تسهیل مذاکرات صلح افغانستان، افزود: چین نیز همیشه از روند صلح و آشتی در افغانستان توسط مردم و دولت این کشور حمایت کرده است.او ادامه داد: در عین حال، ما از تلاش های مشترک جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای برای تقویت هماهنگی و ایجاد همکاری، برای ترویج صلح و آشتی در افغانستان حمایت می‌کنیم.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود درخصوص اخباری مبنی بر سفر هیأت طالبان به تهران گفته بود تأیید می‌کنم پس از سفر آقای شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتند، اعضای هیأتی از طالبان در تهران بود و آنها مذاکرات مفصلی را با عراقچی داشتند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری هم  با اشاره به مذاکرات ایران و طالبان اظهار کرد: صلح و ثبات در منطقه برای ایران اهمیت زیادی دارد و ناامنی در افغانستان می‌تواند به ایران هم سرایت کند.محمود واعظی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه «مذاکرات با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان انجام می‌شود»، بیان کرد: من در هیچ گزارشی ندیده‌ام که دولت افغانستان از مذاکرات ایران و طالبان ناراضی باشد. پیش از آغاز مذاکرات با طالبان، با دولت افغانستان صحبت  داشته‌ایم.وی ادامه داد: هدف ما از مذاکرات، تأمین صلح و امنیت در منطقه و ایجاد زمینه برای آغاز مذاکرات افغانی- افغانی است. ما به هیچ وجه در مسائل داخلی افغانستان دخالتی نمی‌کنیم.