اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر



«ایران»: مراسم اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در حالی ظهر روز جمعه 14 دی‌ماه برگزار شد که حضور محسن امیریوسفی و سؤال اهالی رسانه درباره غیبت «آشغال‌های دوست داشتنی» این نشست را تحت تأثیر قرار داد.
استثنایی به نام «آشغال‌های دوست‌داشتنی»


حاشیه‌ها یک روز قبل از مراسم کلید خورد. پنجشنبه 13 دی‌ماه یک روز قبل از موعد اعلام فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر محسن امیریوسفی اعلام کرد اگر فیلمش را به هیأت انتخاب نشان ندهند فردا به نشست خبری می‌آید تا در جمع نمایندگان رسانه‌های خبری دلیل چرایی این اتفاق را جویا شود. پاسخ سؤال سازنده «آشغال‌های دوست داشتنی» همان روز توسط مدیر دبیرخانه جشنواره فجر (سیمون سیمونیان) این گونه عنوان شد: «ما فقط فیلم‌های تولید 96 به بعد را می‌پذیریم و بر اساس آیین‌نامه این فیلم را برای هیأت انتخاب نمایش ندادیم» اما در ادامه محسن امیریوسفی اعلام کرد که پروانه نمایش فیلم سال 96 و پروانه نمایش دوم هم مهرماه سال 97 صادر شده. او در توضیحات تکمیلی گفت که بنا بر درخواست ابراهیم داروغه‌زاده(معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی) یک سکانس را هم امسال فیلمبرداری کرده و با صداگذاری تازه نسخه جدید فیلم هفته گذشته به پایان رسیده است و با این حساب تاریخ اتمام تولید «آشغال‌های دوست داشتنی» اساساً سال 97 است. روز جمعه محسن امیریوسفی طبق وعده‌ به نشست خبری آمد. پس از اعلام لیست فیلم‌های بخش مسابقه این دوره از جشنواره همان‌طور که انتظار می‌رفت وضعیت مبهم این فیلم از سوی اهالی رسانه پیگیری شد. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره به پاسخ روز گذشته مدیر دبیرخانه جشنواره استناد کرد و در ادامه گفت: «این فیلم سال ۹۱ تولید شد و تا سال ۹۶ پروانه نمایش نداشت. علت آن‌هم ارتباط بخش‌های کوتاهی از فیلم با انتخابات سال 88 و سو‌ءتفاهم‌های ایجاد شده بود. ما در تلاش هستیم این فیلم که موضوعش گفت‌وگو و وحدت ملی است اکران شود. طبیعتاً هیچ فیلمی نمی‌تواند مشکلی برای نظام ایجاد کند.»
او در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به برخوردی منعطفانه با حوزه فرهنگ گفت اجازه دهیم گفت‌و‌گویی‌هایی که همسو با نظر ما نیست بیان شود و کرسی‌های آزاداندیشی رواج پیدا کند.
صحبت‌های داروغه‌زاده با واکنش محسن امیریوسفی همراه بود و این فیلمساز با این عبارت گلایه‌های خود را آغاز کرد: «سؤال من از هیأت انتخاب این است که چرا استثنایی به نام «آشغال‌های دوست داشتنی ایجاد کردند.» او گفت: «من برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم در دوره آقای شمقدری تا سکته مغزی پیش رفتم، حالا می‌خواهم ببینم آیا تا زمانی که به گور بروم فیلم اکران می‌شود یا نه؟ تکلیف اکران فیلم را مشخص کنید.» امیریوسفی در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره برخورد سال گذشته برگزارکنندگان جشنواره با این فیلم افزود:«با کلمات بازی نکنید، چرا آقای سیمونیان را وادار می‌کنید حرف‌های ناراست بگوید.صادقانه بگویید امیریوسفی پایت را به جشنواره نگذار.» امیریوسفی با اشاره به صحبت‌های داروغه‌زاده عنوان کرد: «شما در اینجا نشسته‌اید و از رواج کرسی‌های آزاداندیشی صحبت می‌کنید اما این کرسی‌ها بر سر من و عواملم شکست. می‌گویید از نهادهای دیگر فشار وجود دارد، من به شورای امنیت ملی و هر جای دیگر که می‌روم پاسخ می‌شنوم که فیلم شما مشکلی ندارد، واقعیت‌ها را بگویید.» و در نهایت با ادای احترام به تمام آثار برگزیده محسن امیریوسفی گفت «تمام کسانی که در جشنواره امسال فیلم دارند مدیون «آشغال‌های دوست داشتنی و عواملش هستند. من از سهم خودم یعنی کارگردانی و نویسندگی می‌گذرم اما تمام عوامل فیلم حق دارند در جشنواره دیده شوند.»
داودنژاد نرسید، سهیلی‌زاده رأی نیاورد
حضور «بنفشه آفریقایی» مونا زندی در جشنواره‌های جهانی و غیبت دو فیلم «ژن خوک» و «مصائب شیرین 2» از دیگر سؤالات مطرح شده در این نشست بود. در شرایطی که از فیلم «مصائب شیرین 2» به عنوان فیلم دقیقه نودی جشنواره یاد می‌شد و روز پنجشنبه اعلام شد که نسخه اولیه فیلم به هیأت انتخاب تحویل داده شده اما ابراهیم داروغه‌زاد گفت که این فیلم به جشنواره نرسیده است. سعید سهیلی‌زاده که قبل از جشنواره اعلام کرده بود فیلمش را به خاطر حواشی به جشنواره نمی‌دهد نهایتاً نسخه‌ای از «ژن خوک» را به جشنواره ارائه کرد اما طبق گفته داروغه‌زاده این فیلم‌ هم جزو فیلم‌هایی بوده که برای هیأت انتخاب به نمایش درآمده اما رأی نیاورده است. دبیر جشنواره فیلم فجر درباره «بنفشه آفریقایی» هم توضیح داد که حضور در جشنواره‌های بین‌المللی منعی برای حضور در فجر ملی نیست.
ابراهیم گلستان استاد ماست
در بخش ابتدایی این نشست با حضور جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما از پوستر این دوره از جشنواره که توسط حمیدرضا بیدفی طراحی شده رونمایی شد. او با ذکر خاطره‌ای از فیلم «خشت و آینه» درباره ابراهیم گلستان گفت: «30 جلسه شاگردی کردیم و یاد گرفتیم بازی جلوی دوربین با صحنه تئاتر بسیار تفاوت دارد. گلستان این را به ما آموخت. او استاد من است.»
طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عبارت است:
آشفتگی (فریدون جیرانی)، ایده اصلی (آزیتا موگویی)، بنفشه آفریقایی (مونا زندی)، بیست وسه نفر (مهدی جعفری)/ پالتو شتری (مجید شیخ انصاری)، تیغ و ترمه (کیومرث پوراحمد)، جمشیدیه (یلدا جبلی)، سیاوش (مرتضی علی عباس میرزایی)، درخونگاه (منصور سهراب‌پور و سیاوش اسعدی)، سال دوم دانشکده من (رسول صدرعاملی)، سرخ پوست (نیما جاویدی)، سمفونی نهم (محمدرضا هنرمند)، شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار)، طلا(پرویز شهبازی)، تختی (بهرام توکلی)، قسم(محسن تنابنده)، قصر شیرین (رضا میرکریمی)، ماجرای نیمروز 2، رد خون(محمدحسین مهدویان)، متری شش و نیم (سعید روستایی)، مردی بدون سایه (علیرضا رئیسیان)، مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده) و ناگهان درخت (پیمان معادی). همچنین سه فیلم آنجا همان ساعت (سیروس الوند)، بی‌حسی موضعی (حسین مهکام) و مدیترانه (مهدی حاجتمند) در فهرست رزرو قرار گرفتند که در صورت نرسیدن فیلم‌های بخش مسابقه به این بخش اضافه می‌شوند.