آمریکا سال جدید را با سقوط بازارهای مالی آغاز کرد


 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پنج‌شنبه شب پس از اینکه هشدار غیرمنتظره اپل برای کاهش درآمد این شرکت باعث به وجود آمدن وحشت از کاهش فعالیت کارخانجات آمریکا و کند شدن اقتصاد جهان شد، بورس وال‌استریت به شدت سقوط کرد.
چهارشنبه شب، مدیرعامل اپل، تیم کوک، در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران خود نوشت که این شرکت بزرگی تاثیر کند شدن اقتصاد چین، به علت جنگ تجاری با آمریکا را پیش‌بینی نکرده و حالا با کاهش شدید فروش در بازار چین مواجه شده است. با این اظهار نظر، سهام اپل ۱۰ درصد سقوط کرد.
ابعاد کاهش درآمد اپل به حدی بود که موجی از شوک به تمام بخش تکنولوژی منتقل کرد و باعث شد هر سه شاخص مهم سهام آمریکا بیش از ۲ درصد سقوط کنند و حتی شاخص «نزدک» بیش از ۳ درصد پایین آمد.
شاخص تکنولوژی «ای‌اندپی» بزرگ‌ترین سقوط یک روزه خود از آگوست ۲۰۱۱ (مرداد و شهریور) تا کنون را ثبت کرد و 5/1 درصد پایین آمد.


گزارش موسسه مدیریت عرضه آمریکا نشان داد که در ماه دسامبر (آذر و دی)، فعالیت کارخانجات آمریکا، با بزرگ‌ترین سقوط خود از اکتبر ۲۰۰۸ (آبان و مهر)، اوج بحران اقتصادی بزرگ جهان، تا کنون، روبرو شده است. میزان «پی‌ام‌آی» هم، علیرغم این‌که هنوز نشان‌دهنده رشد است (عددی بالای ۵۰ واحد)، به پایین‌ترین سطح بیش از ۲ ساله خود رسید.
همچنین میانگین شاخص صنعتی «داو جونز» ۶۶۰ واحد یا 2/83 درصد و «اس‌اندپی۵۰۰» هم 62/14 واحد یا 2/48 درصد سقوط کرد. اما بدتر از همه، شاخص کامپوزیت نزدک ۲۰۲ واحد یا 3/04 سقوط کرد.
علاوه‌ بر این، نوسانات آخر هفته گذشته به بازار نفت هم کشیده شد. روز پنج‌شنبه، با تلاطم شدید بازارهای سهام و ارز و نیز نگرانی از کند شدن اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹ که باعث کاهش تقاضای نفت می‌شود، قیمت‌های نفت یک تا ۲ درصد سقوط کردند.
قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، به عنوان مرجع بین‌المللی قیمت نفت، ۵۸ سنت یا 1/06 درصد سقوط کرد و به 54/33 دلار
 رسید.
گفتنی است، قبل از تحویل سال نو میلادی هم سقوط بازارهای سهام با نگرانی از بسته شدن دولت در آمریکا و افت اقتصاد جهان، باعث سقوط سنگین قیمت نفت خام شده بود.
گزارش‌های بین‌المللی نشان دادند که قیمت‌های نفت نزدیک به ۴۰ درصد نسبت به رکورد ماه اکتبر خود پایین آمده و دو شاخص مهم وال‌استریت (داوجونز و اس‌اندپی) هم ریزش کرده و بدترین شب کریسمس تاریخ خود را ثبت کردند. همچنین با سقوط سنگین بازارهای سهام و نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد کند شدن اقتصاد جهانی، قیمت طلا به بالاترین سطح ۶ ماهه خود جهش کرد.
برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بازارها به آشفتگی‌های اخیر واشنگتن و عملکرد ترامپ در مواردی همچون تلاش برای اخراج جرومی پاول، رئیس ‌فدرال ‌رزرو و استعفای وزیر دفاع آمریکا، جیمز متیس واکنش نشان می‌دهند.